zak-chci-automat-stava-se-ze-me-stary-paprda.jpg

Žák: Chci automat. Stává se ze mě starý páprda?

mercedes-benz c

Když toužím po automatu, znamená to, že už jsem starý?

Diskuze

56 komentářů

    automat

    Neustava mi nic one len suhlasit. Pouzivam auto s automatom a aj manualom – zenine. Viem, ze dalsie auto pre zenu bud tiez automat.

    CheG.

    Neví někdo jak je to u dvojspojkových automatů s driftováním nebo prostě ovládáním smyku zadních kol v zatáčce?

    Lancer

    Posledni dobou auta hodne stridam a vim, ze kdyz presednu do auta s manualem (ikdyz je to jen Superb nebo treba Yaris), mam z jizdy mnohem vetsi radost. Ze manual patri jen do Lotusu a Porsche? Totalni nesmysl – to muzeme rovnou zavest autoskoly, kde se bude ucit jen jizda s automatem jak v US..

    Samozrejme at si kazdy vybere a respektuju autorovu volbu. Ale jde mi ted o to, ze ze vsech stran vidime, jak manualni rizeni odchazi ze sveta, vsude se cpou automaty a  znovu zabiji i ty posledni zbytky ridickeho umu, ktery kdysi byval potreba. Doufal jsem, ze aspon autoweb, jako snad posledni medium v cesku, se tomuto trendu vyhne. Manualy brzy skonci tak jako tak, ale urychlovat ten procas snad nemusime, ne?

    Doufam, ze priste se ne FB nedoctu, ze je hrozne jak C250 vypousti tak strasne moc emisi CO2…

    Pepan

    \“Chci automat. Stavá se ze mě starý paprda?\“ – ANO!

    S věkem se evidentně vytratil i smysl pro zábavu s manuálem a to nemusí být zrovna 911.

    Pepek

    Naprostý souhlas. Řeči o tom jak je automat pro páprdy říkají na 90% lidi co s žádným automatem nejeli a nebo v autě s 10 let starým automatem který se nedá s dnešními srovnávat….

    Kvik

    BMW 525 chrochták musel do servisu a jako náhradní vozidlo mi půjčili 530 s automatem, ani jsem jim ho nechtěl vrátit. Tady nešlo o výkon, ale o prima svezení s automatem

    simson

    Já v současnosti používám auta jak s manuálem tak s automatem a vždy raději volím manuál (i ve městě). Mě prostě ježdění s manuálem baví víc třeba i v případě VW Transporter, kde se o nějaké sportovnosti mluvit nedá. Věta, že skoro všechna auta jsou lepší s automatem je podle mého názoru blbost.

    Mates

    Zdravím, podle me je to cele pouze otazkou zvyku. Celkem nechapu, proc tak vsichni broji proti automatum, kdyz ho nechci, tak si ho nekoupim (pozdeji ale asi nebude na vyber-pro ortodoxni priznivce jedine ojetiny).
    Nebo argument, ze se nekdo v aute bez manualu nudi. To je rizeni pouze o razeni?:D
    Abych nebyl spatne pochopen, ridim prevazne manualy, bavi me radit nahoru, dolu zasadne s meziplynem (opet, bavi me to, kaslu na to, zda je to zbytecne ci ne), ale kdyz jsem ridil neco s automatem,tak bych netvrdil, ze to byla nuda a byl to historicky renault megane…
    V neposledni rade jde o to, ze toto je clanek, ktery je zarazeny v kategorii Blogy, coz znamena, ze autor naplnuje svou potrebu se vykecat, coz take chapu.
    Hezke chvile za volantem s razenim i bez vam preju!

    Sklenka

    Čus, záleží na tom, co si představuješ pod pojmem driftování, pokud jenom práci s plynem, neměl by to být problém. Druhej pohled na věc je to, když si budeš chtít pomoct ručkou, tam se obávám, že pokud nešlapeš na plyn, tak automat rychlost nevyřadí (\“nevyšlápne spojku\“)a tim jak se zastavěj zadní kola se snížej otáčky a motor by moh chcípnout.

    Ruku do ohně za to nedám, chtělo by to mechanika…

    Gallardo

    Je mi 21 a moc aut s automatem jsem zatím neřídil, ale jelikož preferuji klidnou komfortní jízdu před dravým sportováním, je pro mě automat jasná volba. Nemám zapotřebí neustále kvedlat pravou rukou po páce, navíc mě pěkně štve když mi před auto někdo skočí a já musím myslet na sešlápnutí spojky a brzdy zároveň… S automatem člověk dupne na brzdu a je to. (asi mám americké předky nebo co :-D)

    dopr

    No, to jsem netusil, ze brzda bez pouziti spojky nefunguje a ze na to clovek musi myslet 🙂 Podle tveho veku mas ridicak asi kratce a tipuju, ze mas najeto sotva par tisic km, kdyz nemas zautomatizovane jednotlive ukony za volantem a \“musis myslet\“ na seslapnuti spojky.

    K tematu: Jo, asi tak 20x do roka, kdyz uviznu v nejake velke zacpe si rikam, ze by se mi zrovna automat docela hodil. Tento pocit vsak rychle zmizi, jakmile se kolona rozjede a ja se se svou mx-5 dostanu za mesto 🙂

    Jarouš

    Jsou stašní ti dnešní řidiči. Předstih si to neseřídí, vůli ventilů nevymezí, geometrii nenastaví, motor klikou nenatočí. Ubohá doba, že? Nikde žádný UM!!!

    dopr

    No, to jsem netusil, ze brzda bez pouziti spojky nefunguje a ze na to clovek musi myslet 🙂 Podle tveho veku mas ridicak asi kratce a tipuju, ze mas najeto sotva par tisic km, kdyz nemas zautomatizovane jednotlive ukony za volantem a \“musis myslet\“ na seslapnuti spojky.

    K tematu: Jo, asi tak 20x do roka, kdyz uviznu v nejake velke zacpe si rikam, ze by se mi zrovna automat docela hodil. Tento pocit vsak rychle zmizi, jakmile se kolona rozjede a ja se se svou mx-5 dostanu za mesto 🙂

    Lancer

    Jaj, vy jste ale vtipnej, hahaha, za bricho se popadam..

    Honza

    Myslím, že už i u nás už lze složit zkoušku v autoškole s automatem s tím, že v řidičáku je pak výslovně napsáno, že platí jen pro řízení aut s automatem.

    Honza

    S normálním automatem se driftovat dá, chce to jen dost výkonný motor. A taky jistotu, že vás v Americe při tom neuvidí policati.

    Honza

    Ano, teď, když mám levou nohu v sádře, tak bych automat bral. Až mi ji sundají, tak se zase rád vrátím k manuálu.
    Nejezdil jsem sice s dvojspojkou, ale se spoustou dobrých i špatných automatů ano. Přesto i před nejlepším automatem dám přednost manuálu – kromě popojíždění po magistrále.

    Honza

    Mluvíš mi z duše i když nejezdím v mx-5!
    \“Jo, asi tak 20x do roka, kdyz uviznu v nejake velke zacpe si rikam, ze by se mi zrovna automat docela hodil. Tento pocit vsak rychle zmizi, jakmile se kolona rozjede a ja se se svou mx-5 dostanu za mesto\“
    Jen pro případné komentátory – mám s různými automaty najeto tak 40 tis. km a třeba Mercedes E nebo Pontiac G8 případně Mustang a Camaro měly automaty opravdu špičkové.

    Honza

    Doufám, že to tak horké nebude – i v Americe se dodnes dají koupit nová auta s manuálem, ale obvykle je to jen základní motorizace.

    Jarek

    Myslím si , že jsem stále svéprávný a mám právo si JÁ rozhodnout, kdy a jak si přeřadím. Pořízením automatu bych se degradoval na úroveň Američanů, kterí už ani nejsou schopni pochopit manuální převodovku. Lidé budou stále línější a odevzdanější technice. Já bych pak ani nevěděl, co bych měl dělat za jízdy pravou rukou, neboť jezdím tak, že řídím levou rukou a pravou neustále řadím. TO PROTOŽE MĚ TO PROSTĚ BAVÍ !!!!

    olso

    V amerike sme mali pozicany \“minivan\“, Dodge Grand Caravan s 3.6 samo ze s automatom. Pytal som sa kolko ma ten automat rychlost(nejaky stary americky 4stupnovy som nechcel a web hovoril ze 6) – co, naco to chces vediet? Ja mam doma manual – co, odkial si? Mal 6speed, aby tych 283 koni aspon trochu islo, musel podradit o 2-3 stupne a to bolo nekonecne. V manualnom rezime si robil co chcel a bolo to zbytocne, daj D a neries. Ale pre frajerku by som automat urcite bral, radit a zaroven konverzovat:D a ze zeny su multitaskove:). Ku kolegovmu Mondeu 2.0tdci, kde sa musi radit neustale, tak slusny automat by sa k tomu autu tiez hodil. Ale mam pred 30tkou, jazdim FF a radenie si uzivam, ale neodsudzujem, ze nikdy…

    autofanynka

    absolutní souhlas. doufám, že se v Evropě pořádně rozmůže dávat do aut kvalitní automaty.
    a samozřejmě mě pobavilo \“Nebo vy byste snad chtěli u Boeingu 737 mávat křídly?\“ 🙂

    Jan Berka

    Ano, stává. http://static.autoweb.cz/img/smiles/smile.png
    Je úplně jedno, jestli jsou automaty objektivně lepší. Dokonce argumentace tím, že jsou, je \“staropáprdovská\“. Auta s nimi můžou jezdit rychleji, úsporněji, optimálněji – to je bezpředmětné. Mladí lidé si prostě rádi hrají s řadicí pákou http://static.autoweb.cz/img/smiles/biggrin.png

    Mysel

    Dvojspojkovy automat bude podrazovat, az skonci v D1 s rozpojenou spojkou (nebudete-li pridavat plyn).

    punmpičkář

    Když mně to řazení zatím fakt baví:), ale dovedu si představit, že až budu mít najeto 100tis a budu si muset koupit normální rodinné auto, že mně třeba automat přijde fajn.

    jan

    suhlasim s tvrdenim – na A/T nadavaju ludia, ktori ho moc nevyskusali. Jazdim rad ale este radzej sa autom zaveziem niekam aby som nieco videl. V mestach, pri zapnutom tempomate – tam vsade nema manualna prevodovka sancu. Je to bezpecnejsie, pretoze mam obe ruky na volante, je to bezpecjsie pretoze pri predbiehani sa mozem sustredit len na to predbiehanie a kvaltovat ako mimon. Ja mam jasno – dalsie auto s A/T. S nimi som odjazdil asi 40 000km, s manualmom asi 200 000. Takze si myslim, ze porovnat to uz mozem 🙂

    M!

    Jako by jste mi mluvil z duše. Dříve jsem všemi automaty opovrhoval, kdo měl automat byl pro mne zhýčkaný a neuměl řídit.
    Dnes mám jednou auto s automatem a jedno s manuálem. Překvapilo mne, jak jsem najednou nadšený z toho že nemusím řadit.
    Důvody jsou myslím dva: zvyšující se věk (už mne to prostě nebaví, nakvedlal jsem se s tím dost) a druhý, že dnešní automaty už zážitek z jízdy spíše zvyšují než snižují a \“nežerou\“ výkon.

    Honza

    Stává 🙂 podle mě je v autě bez řazení nuda, pořád mě ještě baví kvedlat tou pákou 🙂

    Ich!

    Tak ja mam dve auta, obe s manualem. Jedno najezdi rocne 10k, druhy najezdi skoro 50k. 30 sem, 30 tam, 50 sem, 100 tam, vesmes ve spicce (takze brda plyn brzda plyn), v noci (konstantne 80 po hlavnich silnicich) a nebo po dalnici (kolem limitu sem tam). Na tohle je opravdu manual na dve veci. Zlaty stary automat ve Voyageru z 92, nebo prvni generace Tiptronicu v Audi V8! K cemu potrebuju tahat klacek sem tam? Zase na druhou stranu druhe auto, ac obrovska potvora velikosti dnesniho MB E, tak neskutecne zabavna, prave na to honit to sem tam, tocit turbo do haleluja a rikat si \“AWESOME!\“ pri ty myslence ze je to uz stara vrana a kdykoliv se to muze posrat, ale proste nejde to jinak. Zadna elektronika, jen ja, tri pedaly, jedno kolo, oldschool benzinove turbo s kopancem, pohon vsech kol a fofrklacek! Tam by byl automat neskutecny nesmysl.

    A samozrejme faktor financi. Tahat se furt sem tam timhle zpusobem, to jde do penez (kdo chce davat 8-10k mesicne za benzin?). K tomu je prave automat, pohoda, klid (nebo vy snad mate permanentni naladu litat po okrskach ve stylu Waltr?) a moznost premyslet nad vecmi.

    Ich!

    Tak ja mam dve auta, obe s manualem. Jedno najezdi rocne 10k, druhy najezdi skoro 50k. 30 sem, 30 tam, 50 sem, 100 tam, vesmes ve spicce (takze brda plyn brzda plyn), v noci (konstantne 80 po hlavnich silnicich) a nebo po dalnici (kolem limitu sem tam). Na tohle je opravdu manual na dve veci. Zlaty stary automat ve Voyageru z 92, nebo prvni generace Tiptronicu v Audi V8! K cemu potrebuju tahat klacek sem tam? Zase na druhou stranu druhe auto, ac obrovska potvora velikosti dnesniho MB E, tak neskutecne zabavna, prave na to honit to sem tam, tocit turbo do haleluja a rikat si \“AWESOME!\“ pri ty myslence ze je to uz stara vrana a kdykoliv se to muze posrat, ale proste nejde to jinak. Zadna elektronika, jen ja, tri pedaly, jedno kolo, oldschool benzinove turbo s kopancem, pohon vsech kol a fofrklacek! Tam by byl automat neskutecny nesmysl.

    A samozrejme faktor financi. Tahat se furt sem tam timhle zpusobem, to jde do penez (kdo chce davat 8-10k mesicne za benzin?). K tomu je prave automat, pohoda, klid (nebo vy snad mate permanentni naladu litat po okrskach ve stylu Waltr?) a moznost premyslet nad vecmi.

    Honza

    K větším autům se silnějším motorem se automat hodil vždycky, protože ztráty nebyly takové a výsledný komfort i možnost soustředění se na manévrování a míření pětimetrovým tlouštíkem lepší. Ale hlavně s rozvojem dieselů a ústupem atmosférických benzínů jsem osobně dospěl aktuálně ke stavu, kdy silný diesel výhradně s automatem (bezproblémové rozjezdy, trefování se do turba, komfort), točivý benzín v menších autech s manuálem a … tím to vlastně končí. Ve větších autech totiž – bohužel – přestal dávat silný benzín smysl. Ne, že by neměl svoje výhody oproti dieselu, ale ty jsou tvrdě vykoupené ať ztrátou hodnoty, nebo třeba zvyšováním už tak vyšší spotřeby v případě spojení s automatem. Jako kdysi skoro militantní zastánce kombinace benzín+manuál sám nad sebou kroutím hlavou, ale kdo si dnes koupí silný diesel s manuálem i ve střední třídě tím říká, že buď s automatem nejel, nebo že daný výrobce slušný automat nemá.

    Honza

    jel jsem se spoustou slušných automatů a výrobce dobrý automat má, přesto ale jezdím se silným dieselem s manuálem.

    H.

    To s tím máváním křídly je argument jak noha! Úplně mimo mísu. Jen dokazuje, že autor rozumí letadlům ještě méně, než autům …

    f4o

    pan Žák, keby ste uvazovali nad kupou Bmw 135i na ucely tak kazdonneho jazdenia ako aj zabavy? volili by ste manual alebo automat? (za predpokladu, ze manual vam je aj srdcu blizsi a podla vas sa do tohoto auta viac hodi…)
    za odpoved vopred dakujem

    Majk.Z

    O tomhle to fakt není (i když všechny tyhle věci zvládám), spíš jde o to, že dneska jsou to (jak trochu jinak popsal autor článku) přetechnizované sterilní krabice bez emocí. I ty sportovní modely jsou takové nemastné – neslané. Kde jsou ty doby, kdy auto bylo vesměs potvora, která potřebovala pevnou ruku, aby dělala to, co chtěl řidič. Dnešní auta jsou jedním slovem nuda. Točit volantem umí každý debil, co má do prd-le díru(pak to tak na silnicích vypadá), spoléhají se na své pomocníčky (ESP apod.) a když nějakou podivnou náááhodou sednou do auta bez pomocníka či se jim vys-re, je problém na střeše. Nejsem sice zastáncem, že nejlepší škola byla a je \“Stodváca\“ a nejsem ani doomchodce, co vzpomíná na \“čtyřicátej pátej v zákopu\“, ale také nejsem příznivcem dnešních aut, která jsou čím dál chytřejší, aby se přizpůsobovali čím dál blbějším řidičům.

    Tím nezazlívám automobilkám, že chtějí mít zisk na nových a nových cílových skupinách zákazníků, jen chci říct, že osobně bych si auto od roku výroby 2000 a výš nekoupil a nové už vůbec ne.

    Dalibor Žák, autoweb

    V tomto případě manuál. Jednoznačně.

    Jan Gutbayer

    Já byl vždy radikálním příznivcem manuálu, měl jsem přesně ty kecy, které dosud slýchám o kontrole nad vozem a pocitu z jízdy… A dělám si z těchto názorů srandu s tím, jestli dotyčný také určuje, kolik paliva se dostane do válců, kdy zažehne svíčka a kdy se otevřou ventily.

    Změna tohoto postoje u mě nastala, když jsem začal jezdit do práce přes celou Prahu a cukal jsem se z toho 2×40 min denně v zácpách. Půjčil jsem si automat a najednou jsem zjistil, že místo prostocviků s levou nohou a pravou rukou, lze v klidu srkat kávu a jemně pohybovat pravým kotníkem. To bylo cca před šesti lety a nyní ještě nejsem zcela v Kristových letech. Další auto bylo automat a teď jsem jej po šesti letech vyměnil za další automat a pokud by mě ekonomické důvody nedonutily, tak bych neměnil. Auto ovládám dostatečně a ta pohoda, když se nemusím starat o podřazování na tempomat ve větších kopcích, to prostě nemá chybu. O zácpách a městě vůbec nemluvě…

    robert z loxley

    do dnesni doby se to nehodí je 21 stoleti a vychcete mackat nejakej zbytecnej neefektivni 3 pedal jak v nejakym stavebnim stroji?ja uz ne!a kdyz do nej sednu po 15mintach v meste me to prestane bavit a radim 2-4 nebo 1-3-5.
    komu jsem automat pujcil kazdej zjistil ze zije v omylu a chce automat ani to nevedel.

    vál

    logika pohybu je klid/pohyb kolik je na to potreba predalu? logicky 2

    Petr Svatoň

    Když to tak pročítám, musím se v duchu smát. Chudáček plechovkář má za volantem tolik starostí, že už ani nezvládá koordinovat spojku a šaltrpáku? Evropani se smějí Američanům, že jsou líní myslet, ale přitom sami nejsou o nic lepší.

    Já mám pod zadkem benzínovou jednatrojku se 175 koníkama na klice a jen dvě kola. K ovládání používám doslova celé tělo a nepomáhá mi žádná elektronika. Nemám ESP, ABS a dokonce ani antihop na spojce. Když špatně zařadím, kousnu si zadní kolo a maluju černé čáry po asfaltu. Při přeřazení musím synchronizovat pohyb obou rukou a levé nohy, doteď se to učím, ale nevyměnil bych to za nic na světě. Představa, že za mě myslí stroj (ať už je to motorka nebo auto) je pro mě naprosto neakceptovatelná.

    Nabídka je široká a každý si můžeme vybrat, co je nám nejbližší. Docela by mě zajímalo, čeho chtěl autor blogpostu dosáhnout? Veřejně si dokázat, že není páprda když chce jezdit s automatem? Koho to zajímá?

    Kuban

    A koho to zajímá že jezdíš na motorce?

    PS: Pointa u automatů se skrývá v pohodlí. Někdo bere auto jako prostředek na přepravu a né pro zábavu….. Motorka je z 90% případů výhradně pro zábavu, zvlášť ta tvoje bestie, přeji příjemnou cestu po evropě.

    Mě také baví řadit, ale v 80% situací na to stejně nadávám, neb to po čase otravuje a řadit jako hydrospojky automaty prostě s manuálem nelze…. Je vidět, že nevíš, co kritizuješ a o automatech nemáš přehled.

    Kuban

    Co je to silný diesel? Doufám, že aspoň 360NM… Protože jinak nevidím důvod proč nahrazovat automatem, za předpokladu, že ho člověk nepotřebuje.

    Kuban

    – jak zabíjí zbytky posledního umu…..

    Rád bych řekl, že řidičský um je postrádán odjakživa… Díky bohu, si jen mnozí řidiči toto začli připouštět a v zájmu inteligence volí právě automaty…..

    Sem přesvědčen, že 90% řidičů vůbec neumí řadit a zvládat s tím různé krizové situace…. \“bavím se pouze o termínu ZVLÁDAT\“, těch zbylých 10% se dělí mezi ty co to zvládat dovedou a ty kteří sou opravdu machři….. Tradičně jich bývá na diskuzích strašně mnoho…. všichni mistři světa.

    Kuban

    Ty ESP tam rvou proto, aby jste se vy 120ácisti nezabili, ti co na 120cítky zvyklí nejsou si ESP klidně čudlíkem vypnou, pokud si myslí jací nejsou borci nejlepšího kalibru. 120áca 32kW vs. kdejaký běžný atmosferický benzínový 1.4 zapalovač 77kw… už zde je patrný rozdíl….

    Jo a seřizovat ventily??? fííha… A geometrie??? Pepro, zítra sem u tebe se svým multilinkem. Za flašu slivovice máš ode mne kšeft. Je logické, že to, co šlo dělat před x lety, nepůjde i dnes…. 120cu ti rozeberu do posledního šroubku a složím včetně seřízení i málem v garáži…. Zkus to třeba s audinou A6 🙂 Hlavně až začneš rozebírat onen automat… Pochlub se s umem…
    PS: Neber to soobně, to je rekace na všechny diskutující.

    Kuban

    Sportovní auta už řádku let manuální řazení nemají 🙂 Jen tak na okraj, kdo by chtěl rýpat do zábavnosti.

    Kuban

    Co k tomu asi říct… Snad jen to, že je to mnohem lepší než s manuálem……

    PS: Automat ještě neznamená, že nemůžeš řadit sekvenčně 😀 Mnoho inteligentů na toto trošku zapomíná…..

    Kuban

    Volant se drží oběma rukama ty jeden vrahu!!!

    A to kdy přeřadit, může záležet na řidiči i s automatem….. Sekvenční řazení má dnes snad každý automat….

    No jóoo chybí tam ten um se spojkou….. Aneb ten um, který chyběl i profesionálním závodníkům, kteří tak rádi pálili spojky, je jasné, že to naši čeští profesionálové ve 120cítkách nezažili, když těm vozům chyběl výkon v řádech stovek procent ku dnešním standartům a průměrům…. 😉 víte o automatech prd, tak na ně nenadávejte aspoň.

    Kuban

    Ty v krizových situacích na spojku při brždění nešlapeš? fíííha….

    a co víc mě zaráží, těch 16 troubů co ti dalo palec 😉

    masakr.

    Petr Svatoň

    Automatizované převodovky jsou na jednostopých vozidlech taky, narozdíl od aut jsou to naštěstí zatím spíš \“exoti\“ jako Honda VFR 1200. Variátory ve skůtrech nepočítám. Motorka dokáže být i velmi praktická, záleží na tom, jak ji majitel dokáže využívat. 175 koní a bestie? V době uvedení na trh možná, dnes už tento výkon přesahují všechny moderní litry, ale to jsem odbočil. Auta mám rád a několik jsem jich vyzkoušel, byť musím uznat, že na jedné stopě toho mám odjeto zdaleka nejvíc. Na mechanickou převodovku jsem si v autě nikdy nestěžoval. Pokud můžu srovnávat, pak co se týče jízdních vlastností je například stará dobrá Felicia mnohem \“ukecanější\“ než Octavia poslední generace. Čím jednodušší auto, tím líp cítím, co se pode mnou vlastně děje a jsem schopný adekvátně reagovat. Automatickou převodovku beru jako plus pro velká a těžká vozidla jako jsou autobusy nebo náklaďáky, kde řidiči dokážou ulehčit hodně práce. Ale v osobáku? To je fakt takový problém řadit pět nebo šest kvaltů? Tyhle úkony navíc správný řidič má dělat naprosto podvědomě, argumenty o odvádění pozornosti jsou naprosto liché…

    Petr Svatoň

    Můj příspěvek byl míněn tak, že si každý z nás může svobodně vybrat, co chce řídit. Autor blogpostu se totiž ptá, co si o něm myslí čtenáři na základě jeho preferencí. To je asi stejný nesmysl, jako kdyby se prezident republiky ptal jak zastává svůj úřad, když se mu líbí například modrá kravata. Nemám nic proti automatickým převodovkám jako takovým, své uživatele si jistě najdou. Osobně současný trend \“zpohodlňování\“ života za každou cenu nepovažuji za správný, svůj názor ovšem nikomu nevnucuji.

    Kuban

    Když se dostaneš do smyku, a zvlášť s tou zmiňovanou Felicii bez posilovače, kdy potřebuješ obě ruce na volantu, je docela problém rychle podřadit na takový stupeň aby tě vůz byl schopen ze smyku vyhrabat… Nemluvě o tom, že podřazovaní je úkon, co 80% řidičů prostě neumí a akorát tím ztrácejí ještě poslední zbytek trakce co vůz v takové situaci má. Mohl bych mluvit dál, kdy je manuál docela na obtíž. Né nadarmo se vyvíjelo sekvenční řazení, které využívá mechanismus řazení, ovšem není řízeno programem, ale stále uživatelem. Jinak u slabých vozů je automat také značným přínosem, viz SMARTY od mercedessu, staré tiptroniky sice stály za (_!_) ale dnes už se s nimi jezdit dá dost dobře. Prostě a jasně, jízda s jednou rukou na volantu, zvláště v zatáčkách, nebo při manévrech je nepříjemná věc a kecy o tom, jak to kdo umí jsou liché, protože je to pořád řízení jednou rukou, na to sem dost alergický. Né vždy před zatáčkou správně zvolím rychlostní stupeň a někdy prostě potřebuju změnit a není to vždy příjemné, třeba s králíkem v cestě…. Odvádí to prostě pozornost a né vždy mám na to náladu… S pádly pod volantem mám prostě mnohem lepší vnímání nad autem, nemusím se rozptylovat. K závodním účelům už bych jiný druh řazení nevolil. Ikdyž manuál mám rád, je to prostě systém, který má samá negativa (kromě citlivosti rozjezdu, málokterý automat se umí plynule pomaličku citlivě rozjíždět a popojíždět)….. Každého volba, řídím výhradně samé manuály, ale taková kritika vůči manuálnímu řazení se vidí snad jen tady v česku, je to evidentně dáno ješitností národa. 🙂

    Kuban

    V případě moderních automatů, jde sice o zpohodlňování života, ale ruku v ruce se zefektivňováním jízdních vlastností.. A dokud tam bude ten druhý faktor, je pak jen hloupost národa kritizovat tyto pokroky 🙂

    Petr Svatoň

    Co se týče intelektuální stránky českého národa, již dlouhou dobu si nedělám žádné iluze. Jednou z příčin je podle mě i přehnaná snaha neustále všechno zjednodušovat a myslet za ostatní. Snažit se zastavit pokrok je naprosto pošetilé, o nic takového se nepokouším. Já se pouze snažím upozornit na fakt, že všeobecný vývoj technologie i lidské společnosti není zdaleka vždy krokem vpřed. Jak jste naznačil, inteligentní auta jsou tu s námi především proto, aby eliminovala hloupé chyby jejich řidičů. Dostáváme se do začarovaného kruhu, protože čím inteligentnější auto je, tím víc konejší svého řidiče falešným pocitem bezpečí. Z toho důvodu také všechno směřuje k tomu lidský faktor z řízení eliminovat. Pro ty, kteří se chtějí jen přepravovat z místa A do místa B je to žádoucí, ale co my ostatní, pro které je cílem i samotná cesta? Dokud si budu moci vybrat, co v novém autě chci mít za výbavu, pak budu spokojený. Děsí mě jen představa, že v zájmu \“vyšších principů\“ budu muset používat něco, co nechci.

    Kuban

    Ano, o tom žádná. Ale zmíním typický příklad hlouposti mnohých diskutujících. Typický příklad, názor, že ESP je pro trouby a zabíjí to sportovnost auta a nemá to ve voze co dělat… Jakmile se takový systém ve voze nachází je to hned problém. Já ESP jako problém nevidím, já vidím problém, když nemám možnost jej deaktvovat…. Stejně tak bych viděl problém automat, kde bych nemohl využít sekvenčního řazení, to byly ty automaty, které vytvořily ony fámy o lenosti, onen starý americký systém, který mělo mnoho německých vozů 80átých a 90tých let. S těmito automaty sice nebyly výrazné problémy, postrádání oné kontroly by mi vadilo…. Právě ony dnešní DSG robotizované automaty jsou velmi výkonné zařízení a je pošetilost to kritizovat, pro mnohé čechy je kámen úrazu v přílišné složitosti zařízení a ať se na mě nikdo nezlobí, češi nemají rádi složité mechanismy a z toho blynou obavy a předsudky…. Ruku na srdce já taky ne, ale zrovna u moderních DSG automatů, kdybych na to prachy teď měl, jdu to koupit 😛

    Petr Svatoň

    To je přesně ono, ta možnost volby. Pokud si při koupi můžu říct co v tom autě chci, pak jsem naprosto spokojený. Stejně tak pokud si můžu nastavit jestli chci řazení automatické nebo manuální, vypnout či zapnout ESP, ABS nebo jiné systémy… Prostě vědět, že si se svým vozidlem můžu dělat co chci aniž by mě kdokoli omezoval. Pokud to převedu do světa jedné stopy, Honda VFR používá stejný princip řazení – dvouspojkovou převodovku. Co už ale nechápu, proč se vývojáři uchýlili k ovládání na řídítkách a neponechali nožní řazení byť bez spojky. V autě jsou pádla pod volantem příjemnější než šaltpáka, ale na motorce to znamená učit se úplně jiný způsob ovládání. Výrobce naštěstí nabízí stejný model i s klasickým řazením a dokud tu bude ta možnost volby, pak jsem v klidu. 😉

    Lordik

    mam manual a denne najedu cca 150km, jsem zastance taky manualu, ale kdyz jsem mel moznost chvilku jezdit s Ceckovim medourem od AMG se 7stup. automatem, nestačil jsem se divit jak to reze okresky a rikal jsem si, ze takhle bych nedokazal ani radit, krasne ten automat reagoval a vyuzival max vykon motoru…. jestli budu nekdy kupovat nadupanou karu tak budu hodne vazne uvazovat o automatu, proste kdo nezazil poradnej automat v zatackach na hranici prujezdnosti zatacek, tak proste nevi

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist