Žák: Brzdění – hrdelní zločin proti plynulosti

Někdy si říkám, že snad nikdo nečte Autoweb. Jinak by totiž lidé nedělali v provozu takové zločiny proti plynulosti, jakých jsem denně svědkem.

Někdy si říkám, že snad nikdo nečte Autoweb. Jinak by totiž lidé nedělali v provozu takové zločiny proti plynulosti, jakých jsem denně svědkem. Nejhorší ze všeho je nedávání blinkrů, pomalý rozjezd z křižovatek, nesledování zrcátek a především neustálé šlapání na brzdu. Plno těchto neduhů jsme ale rozebrali v samostatném článku 5 častých případů řidičské bezohlednosti, o nichž se mlčí. Dnes se chci věnovat samostatně brzdění.

Nebudu rozebírat, jak správně přenášet váhu a hledat si ideální brzdný bod na okruhu, abyste nahnali dvě desetinky na kolo. Chci se lidově řečeno vykecat. Štve mě, jak obrovské množství lidí neumí pracovat s hmotou auta, s motorem a především s brzdami.

Představte si naprosto běžnou situaci. Jedete po dálnici 120 km/h v pravém pruhu, protože vaše dieselové Suzuki Swift při vyšší rychlosti dělá kravál. Někdo vás předjede, což je samozřejmě naprosto v pořádku, ale vy vidíte, jak se mu několikrát rozsvítí brzdová světla. Je tak těžké aspoň na dálnici jezdit plynule? A to nemluvím o tom, že toho jedince pak dojedete na dalším dálničním sjezdu, kde se svým Passatem div ne zastaví, zatímco i Swift na uzoučkých pneumatikách tu zatáčku může dát stovkou…Brzda by měla na autě fungovat jako poslední možná věc, na kterou se sáhne (šlápne), když už nic jiného nefunguje. Brzda totiž krade rychlost, kterou jste si draze museli koupit. Brzda vás nutí následně znovu akcelerovat. Brzda dává ostatním na silnici najevo, že vaše úmysly jsou jiné než je plynulá rovnoměrná jízda.

Brzdění zvyšuje spotřebu paliva. Plno lidí se pořád dohaduje o tom, kolik jejich auto žere. V diskusi pod jedním článkem nám kdosi napsal, že jeho velké hranaté Volvo s dieselem jezdí za 3,5 litru. To si vysvětluji jen tak, že ten člověk kecá, nebo vůbec nepoužívá brzdu a v provozu se chová, jako by jeho auto brzdy nemělo.

Svým způsobem je to druhé ale velmi správný přístup a já doporučuji všem dobrzdyťukačům, aby si takovou jízdu vyzkoušeli a přinejmenším na dálnici se jí naučili. Budete mnohem plynulejší, klidnější a především vám auto nebude žrát tolik. Snažte se chovat trochu jako pilot letadla, který také brzdy nemá a musí pracovat především s hmotou svého stroje. Když máte dvoutunový kombík s moderním motorem se sníženými třecími ztrátami a přeplňováním, je brzdná síla v motoru minimální a vaše auto i po ubrání plynu jen velmi pozvolna začne ztrácet rychlost.Zkuste proto před zatáčkou, dálničním sjezdem nebo pomalejším autem jen sundat nohu z plynu a nechat auto dojet setrvačností, dokud nebude nezbytně nutné na brzdu šlápnout a trochu rychlosti přetavit v přebytečné a nevyužité teplo. Uvidíte, jak velký úsek urazíte bez plynu a zadarmo, zatímco byste jinak stáli na plynu a potom nesmyslně brzdili.

Ono vás to pak bude nutit i jezdit plynule a nebudete štvát všechny, kterým plynulost říká víc. Třeba mě. Nebo jednu paní v Hyundaii i20, kterou jsem onehdá na silnici a potkal a která zřejmě pravidelně čte Autoweb. Trochu odbočím, protože bych tuto paní rád uvedl jako příklad správného způsobu plynulé a velmi ohleduplné jízdy.

Jel jsem večer z práce a na dálnici jsem dojel Hyundai i20, který jel evidentně podle tachometru 130 km/h, v reálu něco málo přes 120… Protože se blížil sjezd, nechtěl jsem zbytečně auto předjet a pak to před ním švihnout doprava, protože se to nedělá. Holt jsem rezignoval na to, že „si dám“ následnou sekvenci rychlá pravá – dlouhá levá – ostřejší pravá do kopce. K mému překvapení jsem ale začal tušit něco neobvyklého.Paní vyhodila blinkr, zahájila odbočení a vůbec se nedotkla brzdy. Ne, brzdová světla jí musela fungovat, orotože podle rychlosti auta zpomalovala jen velmi lehce (klasicky jen ubráním plynu). Následně vzorně projela první pravou zatáčku a našla si ideální bod k zatočení do levé, kde ukázkově trefila apex a následně zase přesně vyjela do poslední pravé do kopce, kde již u velmi pozdního apexu, který je tu naprosto klíčový, akcelerovala dál na cestovní rychlost. Ani jednou se jí nerozsvítila brzdová světla, všechno proběhlo ukázkově plynule, nikoli nebezpečně rychle.

Musel jsme se přesvědčit, kdo vlastně v autě sedí. Byla to žena kolem 40 let, v ukázkové pozici za volantemsprávným držením volantu. No, a pak že to prý nejde… Ne, Sabina Schmitzová to nebyla, ačkoli to styl jízdy napovídal.A takhle by se měl chovat každý. Brzdu používat jen minimálně a správně dopředu odhadovat, kdy ubrat plyn, aby se brzdit vůbec nemuselo. Zkuste si proto takovou hru. Až někam pojedete, dělejte, jako by vaše auto brzdy nemělo. Ve městě to moc dobře nefunguje, ale mimo město to jde hrát celkem spolehlivě. A na dálnici? Tam by měla být brzda úplné tabu.

24.11.2011 6:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist