Záchrana Saabu zadrhává

Výroba stojí, Saab akutně potřebuje téměř miliardu korun a jediný možný investor se nelíbí Evropské investiční bance.

Od poslední zprávy o Saabu a stojících výrobních linkách se ve Švédsku událo mnoho. Pásy v Trollhättanu bohužel od 29. května běžely jen pár dnů. Zoufalý záchranný plán vytyčený minulý týden narazil na podmínky Evropské investiční banky, která má díky úvěrům v automobilce velký vliv. Bankéřům vadí osoba Vladimira Antonova, ruského podnikatele který měl tolik potřebné peníze Saabu dát. Výměnou by Rus dostal nemovitý majetek automobilky, který by jí obratem pronajal zpět.

Antonov není příliš po chuti ani šéfovi Saabu Victoru Müllerovi. Švédové si bohužel nemohou vybírat, podle odhadů samotných dodavatelů jim výrobce dluží tři sta milionů švédských korun (810 mil. Kč). Dokud nezaplatí alespoň část z nich, nevyrobí ani auto. Peníze potřebují rychle a zadarmo je nedostanou. Podle současné ceny akcií dluží Saab jen dodavatelům asi čtyřicet procent vlastní hodnoty.Antonov je jediný, kdo vůbec jeví zájem automobilce pomoct, samozřejmě s jasně deklarovaným zájmem ji nakonec ovládnout. Právě to mnoha lidem vadí. Vladimir Antonov musel před časem odejít z vedení Spykeru a prodat svůj podíl právě proto, že si General Motors ani švédská vláda nepřáli jeho účast. Koncern GM od té doby změnil názor (Američané už stejně nemají se Saabem mnoho společného), ale další zainteresovaní ruského podnikatele snáší špatně.

Minulý týden se přání krátce změnila v myšlenku, když švédské noviny psaly o tom, že vláda požádala Volvo a jeho čínské majitele o převzetí konkurenční automobilky. Ti zprávy rychle dementovali. Mluvčí Volva Olle Axelson byl velmi rázný: „K ničemu takovému nedošlo. Nikdy jsme o převzetí nediskutovali, nikdy o něm nepřemýšleli. Máme sami plný talíř a nepotřebujeme ztrácet čas a prostředky se Saabem.“ Volvo je tedy zatím ze hry. Saab i Spyker však jednají s dalšími čínskými výrobci, které zatím odmítli jmenovat. Ve hře je prodej technologií a licencí k výrobě. Automobilka má bohužel omezený manévrovací prostor, velkou část duševního vlastnictví už zpeněžila minulý rok.Nakonec Evropská investiční banka prodej majetku posvětí – až Antonov zůstane jedinou alternativou ke krachu. Saab jí totiž dluží 217 milionů eur a dalších 183 milionů má slíbených. Prozatím bankéři trvají na tom, že pokud má k prodeji dojít, bude pouze dočasný, případně majetek rychle přejde na někoho jiného. Ani jedna z možností není v souladu s Antonovovým plánem. Rus v současnosti bojuje za svou věc u švédské vlády, na jejíž vyjádření Evropská investiční banka čeká. Za pár dnů by mělo být jasněji.

autoweb.cz

27.4.2011 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist