Vyzkoušeli jsme: Ford Focus 2,0 TDCi

Turbodiesely si většinou nespojujeme se zábavnou jízdou, ale tohle je díky vynikajícímu podvozku jedna z čestných výjimek.

Ze všech kategorií aut, které tu na trhu máme, je třída rodinných hatchbacků ta nejpřeplněnější. Na jednu stranu to znamená, že je pro řadu lidí těžké nepodlehnout reklamám a spolehlivě poznat, co je kvalitní a co ne, na druhou stranu je ale opravdu z čeho vybírat a sílící konkurence přináší nejlepší předpoklady pro trvalé prohlubování všeobecného talentu těchto aut. Sice stále platí, že v kategorii reálně dostupných hatchbacků má pořád největší renomé Volkswagen Golf, ale to neznamená, že se pouze díky své prestiži automaticky řadí na první místo ve výběru. Jeho modře podsvícené přístroje jsou sice pro řadu lidí snem, ale už od poloviny devadesátých let tu působí ještě lidovější Ford Focus, který se vlastnoručně postaral o novodobou renesanci hatchbacků a překonal ho ve všem kromě síly vlastní značky. Příchod nového Méganu, Astry, C4 a 307, to všechno má na svědomí Ford se svým převratným Focusem, který své soudobé konkurenty přeskočil o dvě generace.  

Velká kola a třídveřová karosérie dělají divy

Na osmnáctipalcových kolech a s třídveřovou karosérií vypadá nový Focus v testované modré barvě oproti prvním modelům z minulého roku jako vyměněný. Dvoulitrový turbodiesel s funkcí overboost, která dočasně zvedne točivý moment až na 340 Nm, z něj dělá nejdražší, ale také nejrychlejší model v této řadě, i když ne na dlouho, protože příští měsíc k nám má dorazit Focus ST s přeplňovaným pětiválcem 2,5 l a výkonem 225 koní. S testovanou výbavou se cena dostává k osmi set tisícům, což není vůbec málo. Na druhou stranu ale ani zdaleka takovou výbavu nepotřebujete, namátkou bychom vybrali jen velká kola a třeba CD měnič, klimatizace, sportovní sedačky, tříramenný volant a pevnější podvozek už je součástí výbavy Sport, která je u třídveřového naftového dvoulitru startovní.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Veleschopný podvozek

Osmnáctipalcové ráfky nového fordovského designu Titanium (poprvé před rokem na Mondeu) nesou pneumatiky s rozměry 225/40, tedy stejné jako na novém Focusu ST. Jejich přilnavost je obdivuhodná a když zacházíte s volantem a plynem citlivě a  jemně, můžete z nich díky pečlivě konstruovanému podvozku vykouzlit obdivuhodné držení v zatáčkách. Velkou předností první i druhé generace Focusu je ale to, že jakmile se přiblížíte k hranici jejich přilnavosti, podvozek reaguje velice rychle a přesně na změny polohy plynového pedálu a řízení. Přirozenou nedotáčivost lze okamžitě omezit ubráním plynu, které rychle zavede přední kola zpět do zatáčky, ale na druhou stranu nevyústí do silné přetáčivosti. Pokud si ale opravdu věříte a máte dobrý výhled, můžete na vjezdu do zatáčky pracovat i z brzdami, které spolehlivě zhoupnou zadními koly do boku. Jako bonus je zde i nepřehlédnutelná schopnost tlumit nárazy na našich silnicích, a to i při použití tužších pružin, velkých kol a nízkoprofilových pneumatik.

Dostačující výkon

Dvoulitrový turbodiesel Fordu má přitom už dostatek síly na to, aby vás dokázal urychlit na rychlost, která zatíží i tak široké a velké pneumatiky. Na pobavení to stačí a v tomto ohledu plní motor svůj účel, ale jak už to chodí, za chvilku si přejete výkonu a rychlosti ještě víc. Na tomto místě ale bude moci pokračovat až Focus ST. I když má dvoulitrový stopadesátikoňový benzínový motor udávané zrychlení z nuly na sto o desetinu sekundy nižší, v pružnosti se nemůže dieselu vůbec vyrovnat.

Ke kvalitnímu svezení přispívá velkou mírou i solidní šestistupňová převodovka, která nadprůměrně splňuje všechny požadavky, od přesnosti řazení až po schopnost rychle změnit rychlost. Elektrický posilovač sice zaostává za mechanickým pocitem z první generace, ale hravým typům řidičů nabízí v této výbavě možnost nastavení komfortního či sportovního režimu s odlišnou tvrdostí ve volantu. Popravdě řečeno ale není rozdíl mezi oběma stupni nijak velký a už jen pro ten správný pocit si nastavíte jednou „sport“ a pak už na to nebudete myslet. Díky technologickému pokroku si ale může například někdo další s druhým klíčkem nastavit „comfort“ a auto se samo přenastaví podle toho, který klíček ho aktivuje.  

Vynikající zážitek z jízdy

Za cenu pod osm set tisíc dostanete i BMW 120d s ještě výkonnějším motorem, i když vybavit BMW na tuto úroveň znamená zaplatit něco přes milion. Ke cti Focusu ale můžu dodat, že zážitek z jízdy je srovnatelný s BMW, které má však pohon zadních kol. Z této dvojice je to ale překvapivě Focus, ve kterém lze lehčeji vykouzlit takovou přetáčivost, kterou si řidiči tradičně spojují pouze se zadokolkami.

Do Focusu se navíc vejdou i opravdoví čtyři cestující, je za slušné peníze a jízdu si v něm na rozdíl od několika dalších konkurentů opravdu užijete. Je to jedno z mála aut, které můžete s klidným svědomím koupit, aniž by se vám třeba úplně líbilo, protože máte jistotu, že je ve všech oblastech nadprůměrné až vynikající. To samé vlastně platí již dlouhá desetiletí pro VW Golf, Focus však můžete vzhledem ke všem těmto okolnostem chápat jako plnohodnotnou a v některých směrech i lepší alternativu. Třeba se pak můžete rozhodnout čistě podle toho, které auto se vám líbí víc, nebo které je vám vědomě i nevědomě sympatičtější.

S tak hodnotnou koupí neuděláte chybu

Focus je vysoce kvalitní auto, ale jako u pravého produktu masové výroby bude v jeho případě vždy platit, že součet jeho předností vždy převyšuje jeho místo na žebříčku exkluzivity. Právě to z něj však dělá tak hodnotnou koupi a když se nad tím zamyslíte, na světě jezdí hodně předražených aut, u kterých to platí přesně naopak.

V zemi, kde navíc platí za zlatý standard Škoda Octavia, poskytne Focus nic netušícím zájemcům za stejné peníze takřka sportovní svezení. Tento rys jeho povahy neocení všichni, ale těm, kterým nezůstane skrytý, udělá o to větší radost.

 

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVyzkoušeli jsme: Ford Focus 2,0 TDCi
0-100 km/h (s)9,3
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1997 cm3
Zdvihový objem (cm3)1997
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)136 koní (100 kW) při 4000 ot/min
Točivý moment (Nm)320 - 340 Nm při 2000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)203
Spotřeba paliva (l/100 km)město 7,4/mimo město 4,4/kombinovaná 5,5 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1392
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 640 990 Kč
11.11.2005 5:58

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist