Mercedes-Benz S350

Tvrdit o něčem, že je to nejlepší na světě, to je vždycky odvážné. Jenže v případě Mercedesu třídy S má pro to automobilka několik pádných důvodů.

Stalo se totiž už nepsaným pravidlem, že ty nejpokročilejší a nejmodernější technologie své doby se objevují právě na největším Mercedesu. A nejde o nějaké výstřelky, většinou jsou to navýsost použitelné hračky. Třeba takový systém ABS, bez kterého by dnes bezpečně nedokázala zastavit polovina řidičů, se vůbec poprvé objevil v roce 1978 právě v esku. Stejně jako tříbodové pásy už v roce 1965, první airbagy v roce 1981, nebo první stabilizační systém ESP v roce 1995.

Třída S je zkrátka výkladní skříní toho, co se za nějakých deset, patnáct let bude montovat do Fabie čtvrté generace.

V krátkém testu jsme měli model spíše ze spodní části nabídky. Kromě poměrně malého motoru, ke kterému se dostaneme později, nevyčníval ani nijak přehnanou příplatkovou výbavou, chyběly zejména dva technologické divy, o kterých se v souvislosti s novým eskem mluví nejvíce. Mám na mysli aktivní radarový tempomat Distronic Plus, který dokáže bez zásahu řidiče auto zcela zastavit a posouvat s ním například v pomalu jedoucí koloně, přičemž v nouzových situacích dokáže při zjištění pevné překážky sám i co nejrychleji zastavit auto. Druhým kouzlem je systém nočního vidění, jehož obrazovka střídá na hlavním displeji obraz tachometru. Doufejme, že takto špičkově vybavenou třídu S ještě k testu získáme a budeme se těmto zajímavostem moci věnovat podrobně.

Hraček jako v hračkářství

Jak už jsem zmínil, tachometr uprostřed kapličky přístrojů není skutečný. Je to jen obraz na barevném displeji s vysokým rozlišením. Ani kontrolky směrovek a dalších zařízení nejsou skutečné, jejich piktogramy se také objevují na displeji. Uprostřed tachometru pak mohou být pokyny navigace, informace o přehrávané hudbě a podobně.

Mercedes-Benz třídy S velká fotogalerie

Mercedes-Benz třídy S fotogalerie

Druhý displej leží hned vedle, na vrcholu středové konzoly. Kromě navigace se na něm objevují i další funce zábavně informačního systému, v případě našeho modelu nechyběl ani přehrávač filmových DVD a audiosystém Harman Kardon se systémem Logic7. Navigace funguje bleskově rychle a má příjemnou grafiku, středový displej se navíc dá pomocí motorku natočit buď k řidiči, nebo ke spolujezdci, či do středové polohy.

Další funkce ovládané pomocí displeje, respektive ovládacího prvku Comand, vyčnívajícího vpředu ze středové loketní opěrky, zahrnují všemožná nastavení vozu (například jak dlouho mají svítit světlomety po zamknutí, abyste stačili dojít ke dveřím své vily) a také ovládání příplatkových komfortních křesel.

Ty mají kromě už zcela běžného vytápění a ventilace také jedenáct nezávisle ovládaných pneumatických prvků, které si můžete dofouknout přesně podle kontur vaší postavy. Pohodlnější sezení jsem nezažil už hodně dlouho, to mi věřte. Aby to nebylo málo, dá se aktivovat funkce, která v zatáčkách přifukuje bočnici opěradla a pomáhá lépe vést vaše tělo. V neposlední řadě mají sedačky i masážní funkci, u které můžete měnit rychlost a důraznost. Zní to možná jako výstřelek, ale musím říct, že při delších cestách (nebo třeba když se pozdě večer vracíte po dálnici domů) je to absolutně k nezaplacení.

Co vás drží na silnici

Když už jsme narazili na podporu v zatáčkách, nestarají se o ní jen sedačky. Pneumatický podvozek totiž aktivně zabraňuje přílišnému naklánění karoserie a dovolí vám v zatáčkách udržet velmi slušnou rychlost, zejména na takhle velké a bezmála dvět tuny vážící auto.

Na kvalitní silnici je v autě ticho jak v hrobě, vůz působí dojmem absolutní solidnosti, jako by byl vybroušen z jednoho kusu hliníku. Nepříjemné překvapení jsem ale zažil pří přejetí první série středně velkých nerovností. Nečekal jsem, že se od podvozku takhle drahého a luxusního auta začnou ozývat tak nekomfortní nárazy a už vůbec jsem nečekal, že je i ucítím. Je ovšem velmi pravděpodobné, že za to největší vinu nesou příplatková devatenáctipalcová kola. Vypadají sice velmi efektně, ale nizoučké pneumatiky se zkrátka českým silnicím postavit nemohou.

Je 3,5 litru dost?

Stabilitu karoserie v zatáčkách ovšem oceníte spíš u větších motorů. Šestiválec o objemu 3,5 litru a výkonu 272 koní stačí k pohodlné jízdě, ale pokud vyžadujete dynamiku, máte jen dvě možnosti: přepnout sedmistupňovou automatickou převodovku na manuální režim, řadit pádly pod volantem, držet motor v otáčkách a smířit se s výrazně zvýšenou spotřebou, nebo si koupit osmiválec. V automatickém režimu se navíc převodovka chvílemi chová mírně zmateně, jako by nevěděla, co má zrovna zařadit a pak si to na poslední chvíli rozmyslela.

Řešením by také mohla být porce točivého momentu navrch, kterou nabízí dieselová verze a dá se předpokládat, že právě ta bude tvořit největší podíl prodaných vozů.

Neměl jsem bohužel dost času, abych vůz vzal na nějakou dálkovou trasu, ale jsem si zcela jistý, že na nich bude excelovat. Stačí se spokojit se sériovými koly, obutými do poddajnějších pneumatik a nebudete ničeho litovat. Když si v seznamu výbavy zaškrtnete ještě zvukově izolační zasklení, budete mít to nejtišší auto na světě – pokud samozřejmě nepočítáme o řád dražší Rollsy a Maybachy.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMercedes-Benz S350
0-100 km/h (s)7,3
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec, 3498 cm3
Zdvihový objem (cm3)3498
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)272 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm při 2400-5000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)14,7/7,9/10,3 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1880
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 2 177 000 Kč
22.6.2006 8:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist