Za volantem: Ford Fiesta S2000

13 fotografiíFord

Přední český „soutěžák“ Martin Prokop nás nechal řídit auto, se kterým vybojoval bronz ve světovém šampionátu S-WRC!

Diskuze

3 komentáře

    M.Mauser

    Díky!

    Honza Zapletal

    Meziplyn musí jezdec dávat nebo se to tam rve natvrdo?

    Rejpal

    U soutěžních automobilů se během rally již desítky let meziplyn nepoužívá vůbec (s výjimkou některých historiků vzhledem k životnosti). Dokonce ani u \“běžných\“ převodovek na Lancerech či STi pro skupinu N4, i když je nutno přiznat, že proti původnímu smyslu jsou v otázce převodovky současné N4 spíš blíže někdejším A8… samozřejmě taková převodovka nemá životnost 500 000 km jako u běžného vozu, ale nepředpokládá se, že by naběhala víc než 1 % z toho. U sekvenční převodovky je spojkový pedál pouze pro rozjezd a pak pro mimořádné situace (vyjetí z trati Bůh ví kam), během RZ se použije pouze při startu RZ a v cíli, jinak celou dobu řadí jezdec pouhým pohybem páky/joysticku/pádla/kruhem bez použití spojky, tedy na žádný meziplyn zde ani není prostor. Na přelomu 80-90. let u Lancie sice na pár soutěží zcela zrušili spojkový pedál, aby jej vzápětí instalovali zpět právě kvůli rozjezdům a vyproštění vozu (dnes se vozy WRC rozjíždí v principu samy stiskem tlačítka pomocí speciálního programu, který optimalizuje celou rozjížďku podle charakteru tratě a aktuálních adhezních podmínek jednotlivých kol).
    Pro rok 2011 ale přichází nové předpisy pro světový šampionát WRC a vozy budou krom motoru 1,6 l s přeplňováním (místo 2,0 l s přeplňováním) vybavena i převodovkou se standardní kulisou řazení (klasické \“háčko\“). Vzhledem k tomu a k nutnosti častěji řadit vlivem omezenějšího výkonového pásma motoru 1,6 oproti 2,0 l lze očekávat mnohem častější problémy s převodovkami, než tomu je nyní. Ale zase budou lehčí…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist