Za čtvrt století prošly ojetiny velkou proměnou

Před několika lety tomu tak ještě nebylo, ale dnes má většina ojetých vozů alespoň airbag, mnohdy ale dva i více. Běžným prvkem výbavy se stala také klimatizace nebo ABS.
interier_favorit_vs_octavia.jpg

Bezpečnostní a komfortní výbava ojetých automobilů prodělala v uplynulém čtvrt století doslova revoluci. To co bylo dříve vyhrazeno jen nejlépe vybaveným vozům je dnes běžné i v automobilech nejnižších tříd. Auta bez klimatizace, airbagů a ABS si hledají majitele velmi obtížně a tak postupně mizí – jejich místo zaujímají lépe vybavené a bezpečnější vozy.

V málokteré oblasti jde technický pokrok tak viditelně kupředu, jako právě v auto-moto průmyslu. Co bylo ještě relativně nedávno považováno za největší luxus, je dnes již běžným standardem a samozřejmostí, což ukazují i statistiky největšího prodejce ojetých vozů u nás AAA AUTO (podrobně sleduje nabídku ojetin na trhu v ČR).

„V roce 1992, když AAA AUTO začínalo, se v České republice prodávaly hlavně vozy Škoda Favorit nebo starší modely s motorem vzadu, kde například klimatizace chyběla úplně. Ale ani u zahraničních modelů z Evropy nebyla vůbec samozřejmostí. Dnes má klimatizaci devět z deseti námi nabízených vozů a vozy, které ji nemají, jsou mnohdy doslova sběratelské kousky,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO International.

Dalším příkladem rychlého pokroku je třeba ABS. Zatímco v roce 2008 byla v České republice tímto systémem vybavena přibližně polovina prodávaných vozidel, v roce 2013 jej mělo ve výbavě již více než 84% prodávaných automobilů. A toto číslo dále stoupá.

Obdobný vývoj je možné pozorovat také u ostatních bezpečnostních, elektronických a komfortních prvků výbavy. Za tímto trendem lze hledat nejen stále náročnější požadavky zákazníků, ale také vývoj automobilového odvětví jako celku. Masovému rozšíření protiblokovacího systému brzd ABS pak pomohlo jeho povinné zařazení do výroby nových vozidel.

Od asistentu k parkování bez řidiče
Čtvrtstoletí technického pokroku je velmi dobře patrné na systémech, které mají řidiči usnadňovat jízdu. Ať už jsou to nejrůznější parkovací systémy a asistenty, navigace nebo třeba dotykové displeje umožňující jednoduché a přehledné ovládání.

„Před pětadvaceti roky se parkovací systémy ve výbavách vozů vůbec neobjevovaly. Dokonce i do luxusního Mercedesu třídy S, který tenkrát stál podobné peníze jako vila na Ořechovce, se obyčejný parkovací asistent začal továrně montovat až v roce 1994. Do té doby vůz používal vysouvací anténky na koncích zadních blatníků, které řidičovi umožnily lépe vidět konec vozu,“ doplnila Karolína Topolová s tím, že dnes jsou i ve výbavách vozů nižších tříd rozšířená nejen parkovací čidla s vizualizací situace kolem vozu na displeji na přístrojové desce, ale také couvací kamery a kamery s tzv. pohledem z ptačím perspektivy.

Vrcholem současné nabídky v této oblasti jsou samočinné parkovací asistenty, které umějí změřit, zda je parkovací místo dostatečně velké a pak do něj samy zajedou. Tyto nejvyspělejší parkovací systémy prodělaly značný vývoj v posledních letech. Dříve potřebovaly jeden a půl délky vozu k podélnému zaparkování, dnes si poradí s běžným parkovacím místem.

Bezpečnost: jeden airbag byl teprve začátek
Podobná je situace v oblasti bezpečnostní výbavy. K povinnému ABS se připojil elektronický stabilizační systém ESP. Ještě dříve se objevil airbag a netrvalo dlouho a v autech se jich začalo objevovat čím dál víc, včetně speciálních hlavových, ale i třeba kolenních.

Před 25 lety byly tyto bezpečnostní prvky ve výbavě pouze těch nejluxusnějších značek a zpravidla jen na straně řidiče. Dnes AAA AUTO uvádí, že eviduje ve své nabídce 99% vozů vybavených minimálně jedním, ale spíše dvěma a více airbagy.

„Důležitým bezpečnostním prvkem je i možnost uchycení dětských sedaček, což je velmi častý dotaz našich zákazníků. Povinnost používat autosedačky platí v Evropské unii od roku 2003. Tehdy se k jejich upevnění používaly bezpečnostní pásy, což bylo příliš složité a nepraktické. Dnes je 85% námi nabízených vozů vybaveno systémem Isofix, který kotvení sedaček významně usnadňuje,“ dodala Topolová.

U novějších modelů vozů se můžete setkat i se systémem Top Tether, který ukotví i horní zádovou část sedačky a maximalizuje tak bezpečnost dítěte. O něčem takovém před čtvrt stoletím nikdo při vývoji automobilů ani nepřemýšlel. Dnes se tyto prvky výbavy objevují i v ojetých vozech.

30.11.2017 7:04| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist