Z čeho mají kupující ojetin největší strach?

Zájemci o ojetý vůz by měli přistupovat k výběru auta pečlivě, už kvůli klidnějšímu spaní. Stoprocentní spolehlivost totiž u ojetého vozu zaručit nelze.

Když kupujete nové auto, následující problémy by se vás týkat neměly. Jenže ve světě se trh s ojetinami točí mnohem rychleji a představuje větší objem aut než trh s novými vozy. Zákazníci tak mohou mít vysněné auto za relativně přiměřený finanční obnos, ale s tím vzniká i jisté riziko. Zjistěte, z čeho mají lidé kupující si ojetá auta největší obavy.

Skrytá závada, především na motoru
Asi nikoho nepřekvapí, že nejrizikovější oblastí auta je jeho pohonná jednotka. Je celkem jedno, zda jde o diesel nebo benzínový motor, protože opravy bývají složité, zdlouhavé a hlavně drahé. Únik oleje nebo problémy s chlazením ještě lze snadno a rychle poznat, ale odhalit pazvuky značící namáhání určité důležité součástky nebo problémy s chodem motoru už vyžaduje zkušeného člověka.

DOPORUČUJEME: Jak na zkušební jízdu při koupi ojetiny

Přesto zvuky jako hlasité kovové klepání, cukání při přidání či ubrání plynu, nepravidelný chod nebo podezřelý zápach a kouř z výfuku či motorového prostoru by vás měly varovat. Pokud si nejste jistí, právě kvůli motoru a převodovce byste si měli při koupi ojetiny vyžádat pomoc odborníka, který vám pomůže případné problémy odhalit. Připravte si také peníze bokem na výměnu rozvodů, oleje a dalších provozních kapalin. První servis ojetiny je velmi důležitý.

Vůz po těžké nehodě
Drobné nehody se dají celkem snadno opravit – a hlavně nepředstavují pro další provoz velké riziko, pokud jsou spolehlivě a kvalitně opraveny. Ale totální bouračka se už na vozidle projeví. Bohužel právě u nás se s vraky svařenými z několika jiných zbytků aut stále setkáváme a nejsmutnější na tom je, že na ně narazíte i v renomovaných bazarech či dokonce u autorizovaných prodejců značky.

Po totální nehodě nejvíce utrpí nosná konstrukce vozu, která pak už nemůže po dalším svaření a lepení snášet zatížení spojené s provozem auta. Stačí pak poměrně malá nehoda a nezřídka dochází k situacím, kdy se takové auto jednoduše zlomí jako sirka v místě, kde bylo svařeno. Na internetu kolovaly svého času obrázky octavie, která se takto zlomila po celkem nevinném nárazu v nízké rychlosti.

Chystáte se na řidičák? Vyzkoušejte testy jako v autoškole nanečisto!

Jak poznat takto zbastlené auto, které nemá na silnici už co pohledávat, jsme si popsali v článku Nesedněte na lep podvodníkům s ojetinami po bouračce.

Stočený tachometr
Další nešvar českých ojetin je přetočený tachometr. Přesto na to není potřeba speciální zákon, neboť stačí bohatě současná legislativa – jedná se o podvod. Jak ale stočené auto poznat? Napoví vám stav interiéru, především kůže na volantu, plasty na exponovaných místech, řadící páka a nejčastěji používaná tlačítka a páčky, samozřejmě i pedály a koberečky. Vodítkem by také měl být rok výroby. Pokud si kupujete VW Passat 1.9 TDI z roku 2000, těžko bude mít najeto jen sto tisíc kilometrů.

Čtěte také: Naučte se poznat, kolik má auto opravdu najeto

Pokud auto sloužilo před vámi firmě, předpokládejte, že najelo spíše třicet tisíc kilometrů za rok. I soukromník najede s dieselem minimálně dvacet tisíc kilometrů ročně, protože každý rozumný člověk si spočítá, že se mu diesel do určitého kilometrového nájezdu nemůže vyplatit. Méně než deset tisíc kilometrů za rok dieselové auto obvykle nenajede. To najíždějí zpravidla jen sportovní auta a kabriolety.Nejde to samozřejmě paušalizovat. Někdo mohl i s dieselovým kombíkem jezdit jen pět tisíc kilometrů ročně, některé sportovní auto zas mohlo jezdit ročně třicet tisíc. Důležité je všímat si celkového stavu auta, nechat si prověřit servisní historii (v autorizovaném servisu by měli být schopni zjistit, kdy k nim auto jezdilo) a především pamatovat na to, že pečlivě udržované auto může být i po 200 000 km v mnohem lepším stavu než neudržovaný zanedbávaný kus po padesáti tisících, ve kterém ještě nikdo neměnil ani jednou olej.

Nejasný původ vozu
Velkým strašákem je i kradené auto, především přivezené ze zahraničí a s přeraženými čísly. Zatímco u nás máte celkem šanci s takovým autem bez problémů jezdit, za hranicemi vám ho mohou dohledat a bez náhrady zabavit. Sice takových případů ubývá, ale pořád je potřeba nabádat k opatrnosti.

Čtěte také: Podvody při prodejích aut – kradená auta

Zfalšovat se dá samozřejmě všechno, takže nějaký univerzální návod, jak poznat na sto procent kradené auto, neexistuje. Jakmile vám někdo ukáže duplikát velkého technického průkazu, znamená to, že něco neproběhlo standardně. Pozor si dejte zejména na podvody s vozidly z leasingů.

Jednání prodávajícího
Nezkušenému kupujícímu může také zatopit prodávající, který nejistotu nebo „slabost“ kupujícího vycítí a využije toho ve svůj prospěch. On potřebuje dobře prodat, takže lze jen těžko mít někomu za zlé, že úmyslně zamlčuje drobnosti. Právě proto, pokud nemáte jistotu, si k nákupu ojetiny zavolejte pomoc zkušeného známého nebo mechanika, který má na věc pokud možno neutrální až kritický pohled. Přítomnost ve věci zběhlé a silné osobnosti dokáže pozici agresivního prodávajícího vyvážit a zaručuje, že obchod by měl proběhnout korektně.

Musíte si přečíst: 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Nevymahatelnost práva
Velký pozor si pak dejte na dokumenty, které podepisujete, pečlivě si přepočítávejte peníze a rozhodně byste neměli dělat to, že někomu dáte do ruky peníze, aniž byste obdrželi všechny dokumenty k vozu a vozidlo samotné. Někteří prodávající a autobazary také tzv. slovíčkaří a pokud například podepíšete v kupní smlouvě, že kupujete auto „jak stojí a leží“, prakticky se tím prodávající zbavuje jakékoli odpovědnosti za vady. Není to nestandardní, jen si na to dejte pozor, ať víte, co vás případně čeká.

Následné reklamace ojetin a soudní tahanice o to, co je a není skrytá vada, jsou zdlouhavé a nákladné. Ani sám prodávající často nemusí vědět o skrytých problémech někde v útrobách auta. Je to přece ojetina a ta časem ztrácí na spolehlivosti a logicky se opotřebovává.

22.1.2017 9:34

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist