Yaris zamířil výš

Toyota představila úplně novou generaci svého průlomového vozu. A všechno je jinak!

Tedy, úplně všechno ne, Yarise pořád ještě poznáte na první pohled. Ale už na ten druhý si všimnete, že povyrostl. A navíc dokonce velmi výrazně. Nárůst rozměrů se dá srovnat s novou verzí Renaultu Clio, a z městského supermini, o kterém většina zákazníků uvažuje jako o druhém autě do rodiny, se stává dospělejší vůz, který mladým rodinám poskytne všechny potřebné služby.

Původní Yaris se v roce 1999 stal hitem doslova přes noc, v roce 2000 získal prestižní ocenění Evropské auto roku a v celé Evropě se ho prodalo přes 1,2 milionu kusů. V rámci tradiční spolehlivosti značky Toyota se Yarisu podařlo získat i prestižní ocenění za spolehlivost jak v německém TÜV Auto Report, tak v prestižní anketě spokojenosti zákazníků J. D. Power.

Toyota Yaris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Yaris fotogalerie

Nový Yaris míří o stupínek výš, než ten předchozí. Kvalita vozu je zřejmá, jakmile se k němu přiblížíte, či otevřete dveře. Uvnitř najdete více prostoru a zajímavá technická řešení. Zadní lavice se dá podélně posouvat o 150 mm, takže se vůz dá přizpůsobit přepravě cestujících, nebo zavazadel. Objem kufru se tedy pohybuje od 272 do 363 litrů, po jednoduchém sklopení sedadel systémem Easy Flat vznikne nákladový prostor 737 litrů, což je v tomto segmentu rekordní hodnota. Díky novému designu sedadel a větší karoserii se z prostornějšího interiéru mohou těšit i cestující.

Známý design s centrálně umístěnými přístroji zůstal zachován, u nového modelu jej však zdůrazňuje svěží design středové konzoly s vertikálně umístěnými ovladači ventilace. Světlý materiál na středové konzole, loketních opěrkách a stropním čalounění dodává vozu pocit vzdušnosti.

V nabídce budou zpočátku tři motory. Nejslabší litrový tříválec už známe z Ayga, v Yarisu bude mít ovšem mírně zvednutý výkon (69 koní) a pozměněnou charakteristiku. Jeho větší bráška, motor 1,3 VVT-i už rozpohybuje Yaris silou 87 koní. Oba v Polsku vyráběné benzínové motory doplní diesel  D-4D o objemu 1,4 litru. Díky výkonu 90 koní a točivému momentu 190 Nm s ním bude Yaris nejrychlejší, stovku zvládne za 10,7 sekundy. Ke všem motorizacím lze objednat poloautomatickou převodovku MMT.

Bezesporu hodně zajímavým argumentem nového Yarisu bude cena. Za auto, které od své první generace výrazně dospělo, dáte totiž méně peněz, než za většinu konkurentů se srovnatelnou výbavou. Nejlevnější třídveřová verze s litrovým motorem a výbavou Base začíná na 264 900 Kč, ve slušně vybavené verzi Terra Cool s klimatizací, patnáctipalcovými koly, CD přehrávačem a čtyřmi airbagy dáte 314 900 Kč, přičemž verze se třináctistovkou je jen o deset tisíc dražší. Nejdražší Yaris bude třináctistovka ve verzi Lux, která obsahuje například bezklíčový přístup a startování, MP3 přehrávač, systém VSC, litá kola a další výbavu, za cenu 449 900 Kč.

Nakonec dvě informace z opačného konce zájmového spektra. Podle sdělení improtéra se v průběhu příštího roku můžeme těšit na ostrou verzi Yaris T-Sport. A podle sdělení nezávislé testovací organizace Euro NCAP dosáhl nový Yaris při crashtestech dosud nejlepšího hodnocení ve své kategorii.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyYaris zamířil výš
0-100 km/h (s)11,5
Motor
Konstrukce1,3 VVT-i, čtyřválec 1296 cm3
Zdvihový objem (cm3)1296
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)87 koní při 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)121 Nm při 4200 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2/5,3/6,0 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)10101055
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu1,3 VVT-i od 304 900 Kč
14.12.2005 1:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist