Seat 850 Special a spol.: Historické modely na vlastní kůži

Českému zastoupení značky SEAT se povedl opravdu husarský kousek, kterému jsme mohli být přítomni. Vůbec poprvé v historii se mu podařilo domluvit se španělským muzeem značky, aby zapůjčilo rovnou trojici historických aut mimo prostory muzea nebo tamějšího závodního okruhu. Veteránské krásky tak byly naloženy na kamion, kde strávily asi 2000 kilometrů, než byly zase vyloženy v Praze, a to rovnou u Pražského hradu. U toho jsme nemohli chybět.

Čekal nás totiž den, během kterého jsme se se všemi třemi krásnými veterány svezli a navštívili s nimi přitom tři krásná místa. Prvním byl hrad Karlštejn, druhým rokokový zámek ve středočeském městě Dobříši a cíl byl zpět na Pražském hradě, odkud jsme vyjížděli.

Všechna auta, která jsme zkoušeli, tedy SEAT 800, SEAT 850 Special a SEAT 1200 Sport „Bocanegra“, byla v takřka dokonalém technickém i optickém stavu. Ostatně přítomní specialisté z muzea se o ně neustále vzorně starali, pečivě nám všem vysvětlovali, jak s nimi jezdit a občas se jim v očích blýskla pýcha. To, když viděli naše nadšení, když jsme z aut vystupovali. První usednutí za jejich volanty bylo ale doslova šokem. Přesedali jsme ze zbrusu nového SEATu Leon Cupra R, tedy toho nejmodernějšího, nejrychlejšího a nejzábavnějšího, co španělská značka aktuálně nabízí.

Ten skok o pár desítek let zpět byl hodně zajímavý. V případě SEAT 800 se ocitnete na velmi stísněném pracovišti řidiče, který, pokud je více vzrostlý, bude bojovat s místem pro kolena, ale i pro zbytek svého těla. Poskládat se za volant chce prostě trochu cviku. Pomůžou tomu ale dveře auta, které se otevírají na opačnou stranu, než jsme zvyklí. Auto nemá posilovač řízení a zatočit chce tedy trochu síly i cviku. Stejně tak je tomu s celým jeho ovládáním, kdy ho prostě musíte na té silnici udržet. Ale kdo by to nemiloval! To auto je tak roztomilé a umí udělat dobrou náladu, že nebudete řešit mírné nepohodlí za volantem nebo fakt, že má jen jedno vnější zpětné zrcátko. Prostě se otočíte, z velkých oken se podíváte, jestli můžete jet a je vyřešeno.

Podobně je tomu s vozem SEAT 850 Speciale, který je ale oproti obyčejné „osmistovce“ o něco živější. Na dálnici bez problému udržíte rychlost 100 km/h, ale upřímně si myslíme, že jsou to právě dálnice, kterým je lepší se vyhnout. Nejenže je to nuda, ale až v takovém autě vám dojde, že nechápete, kam všichni v těch moderních SUV tak spěchají. Ve starých autech se vám prostě spěchat nechce.

Stejně tak tomu je i v případě vlastně nejmodernějšího auta z celé trojice, tedy SEAT 1200 Sport Bocanegra. Šlo o auto z konce sedmdesátých let, čemuž odpovídalo jak jeho ovládání, výbava nebo technika, tak i jeho rychlost. Dle výrobce je nejvyšší možná až 157 km/h, což jsme logicky nezkoušeli. Přes 100 km/h se ale dostane bez sebemenšího zaváhání a zážehový řadový čtyřválec o objemu 1,2 litru, který nabízí výkon 67 koní, pracuje překvapivě agilně. Bocanegra ale rozhodně není „trhač asfaltu“. Je tak moderním veteránem, že se jeho řízení nemusí bát ani méně zkušení řidiči. V autě se sedí příjemně, snad jen pedály jsou umístěné výš, než jsme z moderních aut zvyklí. Je to ale jen otázka zvyku.

Abychom vám alespoň trochu přiblížili to, jak skvělým zážitkem tyto jízdy byly, představíme vám každé auto zvlášť.

SEAT 1200 Sport „Bocanegra“ vychází z modelu SEAT 1200 Sport. Právě ten byl jakýmsi milníkem značky, protože šlo o první model SEAT s vlastním designem a první SEAT vyvinutý v Technickém centru SEAT v Martorellu. Kupé s moderním, odvážným a atraktivním designem fascinovalo svým pozoruhodným nárazníkem z černého polyuretanu, který společně s černým lemováním přídě vytvářel dojem masky. Odvážné a neobvyklé řešení bylo jedním z nejvíce okouzlujících a charakteristických prvků tohoto modelu, díky kterému právě dostal přezdívku „Bocanegra“ (černá ústa).

Karoserii a futuristický interiér navrhnul italský designér Aldo Sessano. Po technické stránce využil SEAT v modelu 1200 Sport („Bocanegra“ byl poslední SEAT, jehož modelové označení odkazovalo na zdvihový objem motoru) čtyřválec se zdvihovým objemem 1197 cm3 z modelu 124. Technické centrum SEAT však muselo jeho konstrukci přizpůsobit příčnému uložení místo podélného. Auto pohání zážehový řadový čtyřválec uložený tedy vpředu napříč. Maximální výkon je 67 koní při 5600 ot./min.

Verze 1200 Sport se do historie značky SEAT zapsala takovým způsobem, že byl v roce 2008 představen na Ženevském autosalonu prototyp SEAT Sport Coupé Bocanegra s černým předním nárazníkem a spoilerem, který prozrazoval linie čtvrté generace modelu Ibiza. Tento koncept se dočkal tak dobrého přijetí, že SEAT začal o rok později prodávat limitovanou edici Ibiza Cupra Bocanegra, jíž bylo do roku 2012 vyrobeno 4706 vozů.

Dvoudveřový SEAT 850 Special byl uveden na španělský trh v roce 1967 jako model 1968. V porovnání s verzí Normal o výkonu 37 koní poskytoval nejvyšší výkon 47 koní díky zvýšení kompresního poměru z 8,8 : 1 na 9,3 : 1. Tyto úpravy, které se již uplatnily ve verzi Coupé, zahrnovaly „ostřejší“ vačky, odlišný karburátor a sběrné výfukové potrubí s oddělenými kanály, což bylo ve své době neobvyklé řešení. Vyšší kvalitou se mohl pochlubit také interiér, jemuž dominovaly sportovní detaily a speciální ozdobné prvky. Vzpomínkou na tehdejší dobu je pozoruhodná a v současnosti nemyslitelná reklamní kampaň s následující větou: „Naplňte nádrž až po okraj, rozjeďte se na 140 a pochopíte, proč jsme ho nazvali Special“.

SEAT 800 sehrál v historii společnosti SEAT velmi důležitou roli, protože je prvním modelem značky zcela z vlastního vývoje, což platilo i pro budoucí čtyřdveřové verze modelů 850 a 127. Model 800, uvedený na trh v roce 1964, umožnil značce SEAT velmi snadno rozšířit svou produktovou řadu, jež tehdy zahrnovala pouze modely 600 a 1500. SEAT 800 byl alternativou pro rodiny, které si tehdy nemohly dovolit středně velké sedany na španělském trhu. Nový model byl cenově dostupnější a nabízel větší prostor pro nohy, neměl však více sedadel a ani větší zavazadlový prostor než standardní 600 D. Také po mechanické stránce byly oba modely shodné. SEAT 800 měl o 18 cm delší rozvor a o 35 kg vyšší hmotnost než kratší dvoudveřový model.

SEAT 800 byl v prodeji jen krátce, protože v roce 1966 byl představen model 850 a brzy poté i příslušná čtyřdveřová verze, která v roce 1967 nahradila v produktové řadě SEAT model 800. SEAT vyrobil 18 200 exkluzivních čtyřdveřových vozů 800, což je velmi nízký počet v porovnání s téměř 800 000 dvoudveřovými vozy SEAT 600. To znamená, že SEAT 800 je v současnosti velmi vzácným modelem vyhledávaným sběrateli.

 

3.5.2018 12:00| autor: Anna Russová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist