Vyzkoušeli jsme: Pneumatiky MaxSportPneu RB5-F3

Sehnat dobrou sportovní pneumatiku za dobrou cenu, to je mezi automobilovými nadšenci stálá (a asi nikdy nedořešená) otázka. Možnosti tady jsou.

Nebudu zastírat, že souběžně s tím, jak jsem připravoval své auto a ladil ho k obrazu svému, jsem intenzivně pátral po  ideálním obutí. Tedy přesněji řečeno o kombinaci pneumatik, které bych mohl používat podle toho, jak a kde se svým STI budu jezdit. Na běžné ježdění jsem pořídil Michelin Pilot Sport a jak jsem s nimi pochodil poreferuji jindy. Víceméně jsme věděl, že v dané cenové kategorii a při výběru mezi pěti renomovanými výrobci nemohu sáhnout vedle… ale co s obutím na okruh a na závody?

Poměrně často jezdím na závody, ano, pro neprofesionály a  nadšence, ale i tak potřebuji dobré a kvalitní obutí. Nicméně se mi nechce investovat do cenově náročných slicků, na kterých se jezdí profi závody. Zkusil jsem protektory. Šlo o polskou výrobu a ano, nebyla to špatná pneumatika. Tedy prvních pár kilometrů, pak se guma přehřála a  přestala fungovat. A nakonec se běhoun odporoučel do věčných lovišť. Jistě, cena za kus byla více než zajímavá, pokud si dobře pamatuji, tak kolem dvanácti až patnácti stovek, ale za těch pár kol v Sosnové a tři rychlostní zkoušky v AutoDesignCupu to nestálo.Nenechal jsem se ale odradit a pátral dál. A přišel na jinou, a jak se později ukázalo, mnohem lepší – a tále cenově zajímavou – alternativu. Zjistil jsem, že existuje německý výrobce protektorovaných pneumatik MaxSportPneu, který má své zastoupení i u nás. Rozhodl jsem se tedy jednu sadu pořídit a  vyzkoušet.

Český importér, mimo jiné provozující závodní tým, který na daných pneumatikách jezdí už více než šest let, okamžitě zareagoval na mou poptávku a představil celou modelovou řadu. Ta zahrnuje jak „běžné gumy,“ tak i  řezané slicky, o které mi šlo.


A co když začne pršet? Řešením je měkká směs a více prořezaný vzorek.

Typové označení téhle pneumatiky je RB5-F3, jde tedy o profilovaný slick pro tvrdé a suché povrchy s maximální přilnavou plochou. Jak jsem si byl poučen, tak splňuje regule FIA, má evropskou homologaci E (takže s může i  na silnici, pokud by to někdo chtěl řešit) a co hlavně, má vyztužené bočnice. Měkký a bortící se bok polských protektorů byl zásadním problémem při ostré jízdě v  zatáčkách, kdy se pneumatika při zatížení „žvýkala“ pod ráfek a hrnula se do strany.

Podle výrobce, teď Subaru, je pneumatika RB5-F3 k dispozici přesně v „mém“ rozměru, tedy 205/50/16. Výborně. U prodejce lze vybírat ze tří druhů směsí a já jsem řešil, jak kola nejlépe obout. Ve finále jsem dal na zadní nápravu měkkou směs a na přední kola šly gumy ve středně tvrdé směsi.Premiéru s MaxSportPneu jsem si odbyl na závodním okruhu v Písku, bylo třeba „obrousit“ kluzkou vrstvu z pneumatiky. Ve chvíli, kdy jsem se kluzké vrstvy zbavil, mohl jsem začít zrychlovat. Jak bych s odstupem času jízdní vlastnosti RB5-F3 popsal? Gumy pracovaly tak, jak jsem ve očekával, rychle se zahřívaly a držely. Nicméně jsem na začátku nezvolil správnou směs, vzhledem k mému jízdnímu stylu. Chtělo to o stupeň tvrdší pneumatiky a vše vyřešilo přesunutí na středně tvrdou směs dozadu a tvrdou dopředu.

Pneumatiky pak neměnily své vlastnosti tak rychle, držely stopu, nebortily se při bočním zatížená přes bok, nepřehřívaly se. Mohl jsem výrazně zrychlovat, rychleji najíždět do zatáček, grip byl výtečný. Když jsem zkusil auto „utrhnout“ do smyku, tak všechna kola ztratila přilnavost najednou, čitelně, předvídatelně.


Grip je vynikající, ve smyku dochází ke ztrátě adheze pozvolna a nezáludně.

K homologaci typu E. Ano, dá se jezdit i na veřejných silnicích bez rizika, že Policie bude dělat zbytečné bububu. Nicméně jezdit na řezaném slicku jezdit na silnici má svá specifika. Tvrdá směs a zanedbatelný vzorek není to pravé ořechové, pokud začne třeba pršet, a s dezénem souvisí i vyšší hlučnost. Hlasitější projev je samozřejmou součástí chování ryze sportovní pneumatiky, ve srovnání s běžnými „civilními“ pneumatikami je prostě MaxSport trochu více slyšet. Na okruhu nebo erzetě? Tam se tohle neřeší.

DOPORUČUJEME: Jak si užít (a přežít) okruhový den – I.

Nutně se musím vyjádřil k opotřebení. Nečekal jsem na začátku, že gumy vydrží nějak závratně dlouho, abych byl zcela upřímný, Polské „slupky“ nečekaně „umřely“ hned po pár kilometrech a tak jsem byl spíše pesimistický. A připravený, že budu během sezony kupovat další sadu. Nebylo to potřeba. Opotřebení nebylo značné, přesněji řečeno bylo srovnatelné u  jiných, neprotektorovaných pneumatik stejného zaměření. A to i když jsem vyrazil na závodní okruh v Sosnové, kde je dráha známá tím, že její povrch hrubý a  ubírá pneumatikám na dezénu. Ty polské, pro srovnání, vydržely u České Lípy sedm kol.

Výsledné hodnocení? MaxSportPneu RB5-F3 mne příjemně překvapily tím, jaký podaly výkon, zejména při maximálním zatížení. V porovnání s profesionálním slickem mají samozřejmě své rezervy, ale také několikanásobně nižší cenu. A vzhledem k ceně (v mém rozměru 3 176 Kč za kus) jde myslím o slušnou nabídku.

Filip Rakovan

15.3.2013 12:10| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist