Vyšší spotřeba paliva a možnost její reklamace

Lze vůbec reklamovat vyšší spotřebu auta než jakou slibuje výrobce a domáhat se pak například slevy z ceny vozidla?

Pozn. redakce 4. 4. 2012: Opět se množí dotazy, jestli se dá reklamovat vyšší spotřeba vašeho auta, než jakou slibuje výrobce. Znovu tedy zařazujeme článek k tématu na hlavní stránku.

Je tomu cca 14 dní, co médii prošla zpráva o tom, že se Ústavní soud zabýval problematikou uplatňování nároku z vad v podobě vyšší spotřeby auta, než uvedené v technickém průkazu a že návrh prodávajícího odmítnul, tj. kupující ve výsledku úspěšně svůj nárok na slevu uplatnil.

Nejprve je třeba uvést na pravou míru to, v jakém rozsahu se ÚS tímto návrhem vůbec zabýval. Jak plyne z usnesení ze dne 31. 8. 2011 pod č.j. III. ÚS 1959/11, ÚS se daným návrhem jako zjevně neopodstatněným ve skutečnosti vůbec nezabýval a návrh (aniž by zkoumal podstatu věci) odmítl. Důvodem bylo to, že si navrhovatel „dělal“ z ÚS jen další instanci, ale k tomu ÚS skutečně určen není.

O porušení základního práva navrhovatele (prodávajícího) tam totiž vůbec nešlo, takže se danou kauzou ÚS ve skutečnosti vůbec meritorně nezabýval. Tolik pro vysvětlenou, pokud by někdo chtěl argumentovat tím, že to rozhodl ÚS.Danou problematikou se tak zabýval toliko Okresní soud v Příbrami a jako odvolací instance Krajský soud v Praze, který vydal finální rozhodnutí pod č.j. 29 Co 125/2011-423. Toto rozhodnutí ale veřejnosti k dispozici není, takže se na jeho odůvodnění bohužel podívat společně nemůžeme.

Z kusých informací, které převyprávěl ÚS, lze nicméně alespoň částečně rekonstruovat, o co tam šlo a kdo čím argumentoval, přičemž:

Kupující si koupil od prodávajícího auto (značku zjistit nelze) a následně reklamoval, že vozidlo má vyšší spotřebu než deklarovanou v technickém průkazu. Na základě toho uplatňoval nárok na:

– slevu z kupní ceny ve výši 50 000 Kč
– náklady na znalecké zkoumání spotřeby paliva 8 000 Kč
– náklady na vyšší spotřebu paliva ve výši 59 033 Kč.

Ve výsledku dostal jen ty první dva nároky s tím, že ten třetí je již zahrnut v tom prvním.Víc informací z toho vyčíst bohužel nelze, nicméně jeví se z toho, že se prováděl znalecký posudek na měření spotřeby auta, ale není z toho zřejmě, jestli to auto bylo nové nebo ojeté a jestli ten změřený údaj byl získaný v souladu technickou normou, podle které jej výrobce uvádí, resp. jestli to znalecké zkoumání mělo vypovídací schopnost, tj. bylo prováděno za obdobných podmínek, za kterých jej provádí výrobce. V tomto směru můžeme jen spekulovat, na základě jakých podkladů kupující svůj nárok úspěšně uplatnil.

Jakkoli víc informací o daném případu není k dispozici, obecně lze uvést následující:

1) Aby se mohlo jednat o skrytou vadu vozidla, případně o rozpor s kupní smlouvou, muselo by měření probíhat při splnění podmínek příslušné technické normy, která je pro měření rozhodující a na kterou výrobce i odkazuje v technickém průkazu. Samozřejmě by nebylo možné připustit žádný druh vlastní nebo obvyklé jízdy, která by se porovnávala s údaji v TP (že je ta norma nastavená na nereálné podmínky provozu – hlavně ve městě – asi ale každý soudný vlastník vozidla dávno ví), tudíž jako podklad pro úspěšné uplatnění nároku v podobě vady by bylo možné připustit jen údaje získané v souladu s metodikou (normou), na kterou výrobce sám odkazuje.Nicméně pokud by se skutečně prokázalo, že dané vozidlo má spotřebu jinou, a při dodržení stejných podmínek, jaké deklaroval výrobce, pak by takové měření bylo použitelným důkazem pro uplatnění vady.

2) Uplatňovat úspěšně reklamaci tohoto druhu lze, dle mého názoru, pouze u nového auta. Pokud by se totiž jednalo o vozidlo ojeté a používané, pak platí, že nelze jako vadu uplatnit to, co jde na vrub běžného opotřebení. Nejsem sice automechanik, ale dovedu si představit, že dlouhodobé používání auta může vést ke snižování účinnosti spalování z řady důvodů, a to může vést ke zvyšování spotřeby. Je to samozřejmě technická a nikoli právní otázka, ale dovedu si představit přesně takovou otázku na znalce u ojetého vozidla, tzn. aby kvantifikoval, do jaké míry mohlo zvýšenou spotřebu způsobit běžné opotřebení, zanedbávání servisu apod.Pokud tedy máte podezření na to, že má vaše auto vyšší spotřebu, než by mít mělo, doporučím, než se pustíte do sporu, zvážit skutečnosti uvedené shora a zejména myslet na to, že pro porovnání údaje o spotřebě bude rozhodující porovnání stejných podmínek, za kterých původní měření probíhalo.

Jak jsem uvedl shora, metodika pro výpočet spotřeby (např. ve městě) má sice s realitou máloco společného a vypadávají z ní o autech pohádková čísla (a to zejména v poslední době ve snaze splnit emisní limity), ale pro posouzení výsledku by byla nakonec právě taková metodika rozhodující. O reálné spotřebě to ale nevypovídá vůbec nic.

4.4.2012 12:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist