Výrobci zimních pneumatik zkoumají i sníh. Víte, že Skotové pro něj mají 421 pojmenování?

Každá sněhová vločka je malý zázrak, jedinečný útvar složený z miliard ledových krystalů. Přesto mají všechny sněhové vločky něco společného: šest vrcholů, nebo přesněji šesterečnou souměrnost. Proč? Protože molekuly vody se vždy uspořádávají pod úhlem 60 nebo 120 stupňů. Přední světový výrobce pneumatik Goodyear si dal za cíl tento zázrak přírody prozkoumat do detailu.
thumbnail_ultragrip-9-1100x618.jpg Zdroj: Goodyear

Sníh se vyskytuje v mnoha různých formách. Skotové mají pro sníh dokonce 421 různých označení. Skutečnost je taková, že sníh neustále mění stav, protože jednotlivé sněhové krystaly se na místech svého dotyku rozrůstají. Tento fyzikální proces se nazývá spékání. Zatímco suchý prachový sníh váží 30 kg na každý metr krychlový, zhutnělý starý sníh na zemi může dosáhnout hmotnosti až 500 kg na metr krychlový a pevný sníh (firn) dokonce 800 kg na metr krychlový. Fascinující studium sněhu těsně souvisí s hlavním oborem výzkumu, kterým je vývoj zimních pneumatik. Sníh může být velmi proměnlivý, taková je proto i jízda po zasněžené silnici. A struktura sněhu výkonnost pneumatik přímo ovlivňuje.

Jede-li vůz po zasněžené cestě, proces spékání způsobuje, že se sníh na pneumatiku lepí. V závislosti na podmínkách ulpívá na běhounu sněhu více či méně. Tento jev lze snadno pozorovat. Jede-li vůz po čerstvě napadaném sněhu, pokrývá se jím celá pneumatika. Na uježděném sněhu sníh zůstává jen v dezénových drážkách běhounu, takže běhoun je černý a bílý. A když už je sníh tvrdý a zatuhlý, na běhoun se vůbec nelepí a pneumatika zůstává černá. Tuto interakci mezi sněhem a pneumatikou ovlivňují také další faktory jako teplota vzduchu a rychlost jízdy.

V praxi zimní pneumatiky na sněhu podávají nejlepší výkon, pokud jsou všechny jejich záběrové hrany odkryté. Pokud na pneumatice neulpívá sníh, nesčetné zářezy běhounu fungují ideálně. Např. zimní pneumatiky o rozměru 205/55R16 mají více než 2 500 speciálně navržených příčných drážek pro optimální záběr. Porozumění fyzice sněhu a jeho interakce s pneumatikami tak má pro vývoj zimních pneumatik zásadní důležitost.

Jako jeden z předních světových výrobců pneumatik Goodyear do dalšího vývoje svých zimních pneumatik významně investuje. Jeho ambiciózní vývojový tým zkoumá vlastnosti sněhu až do nejmenších detailů ve špičkově zařízené sněhové laboratoři, kterou za tímto účelem nedávno otevřel ve svém lucemburském centru Goodyear Research Center. „Teplota vzduchu v jednotlivých odděleních se pohybuje mezi 0° a minus 40 °C,“ vysvětluje dr. Frank Schmitz, vedoucí týmu aplikované technologie fyzikálních měření.

Velmi rozsáhlé výzkumné aktivity začínají výrobou sněhových krystalů v různých formách. Inženýři pak vzorky sněhu analyzují za použití mikro-počítačové tomografie a pomocí moderního softwaru vytvářejí poučné 3D modely jednotlivých vzorků. „Získané poznatky nám pomáhají lépe porozumět morfologii sněhu a jejímu dopadu na užitné vlastnosti zimních pneumatik,“ říká Frank Schmitz. Kromě toho fyzikové různé typy sněhu kombinují, aby nasimulovali podmínky zasněžené vozovky.

Při použití měřicích zařízení jako je třeba tribometer pak materiáloví inženýři intenzivně zkoušejí tření pneumatik na sněhu s cílem zdokonalovat pryžovou směs, profil a uspořádání příčných drážek pneumatik. Získané laboratorní výsledky skvěle doplňují poznatky zkušebních řidičů, kteří nové pneumatiky testují v praxi na zimních okruzích ve Švýcarsku, Skandinávii a na Novém Zélandu. Laboratorní a praktické znalosti potom směřují přímo do vývoje pneumatik Goodyear UltraGrip.

18.10.2019 9:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Goodyear

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist