oc_076-tdi-352x198.jpg

Nafta je dražší než benzin. Vyplatí se ještě vůbec diesel a má smysl jako ojetina?

nafta

Porovnání provozu naftového nebo benzínového motoru je stále aktuální otázkou. Zajímá-li vás, zda se vyplatí koupit si nové auto s benzínem nebo dieselem, my máme odpověď.

Diskuze

13 komentářů

    Znalec

    Moje skusenosti:

    Uvod: Jazdim po dialnici, 30tkm rocne a viac.
    Porovnavam 1,2 TSI a 1,6 TDI, aktualne generacie Golfu 7.

    1. Zrychlenie a  vykon.
    rozdiel v Nm je stale vidiet. TSI ide dobre, to sa musi nechat, ale TDI ma stale udernejsi zatah a samozrejmejsiu jazdu – predovsetkym na dialnici vo vyssich rychlostiach to dost citit. V meste je samozrejme prijemnesie TSI – hlavne kvoli hluku, ktory na dialnici zanika v aerodynamickom sume. V meste vsak jasne vedie TSI – hlavne tichom.
    Pri jazde nadoraz – je banzin lepsi. ALE – kto bezne jazdi nadoraz?? Nikto. Skor vyuzijem pruzne zrychlenie. Tu sa uz TSI stale uplne nevyrovna TDI, aj ked treba povedat, ze su uz blizko.
    Atmo moroty su uplne pase – TDI to nejakemu atmo GDI, alebo VVT od Toyoty natrie v akomkolvek rezime pruzneho zrychlenia.

    2. Spotreba
    TDI bez namahy pri 140kmh drzi rychlost a dosahuje spotrebu okolo 5,5 litra. TSI sa nedostane pod 7, castejsie k 7,5 litru. Spotreba TDI je teda vzdy min o 1,5 litra mensia ako pri TSI.

    3. spolahlivost
    TDI aj TSI su rovnako zlozite. Spolahlivost motora nezalezi na type paliva, ale na navrhu konstrukcie.
    Preto 1,9 TDI 66kw rotacka je vyrazne spolahlivejsia ako prve 1,2 TSI. To je skratka fakt. Navyse moderne benziny maju vzdy turbo, takze operovat psolahlivostou je kravina. Zalezi na konstrukcii a debilite navrhara.

    4. Ekologia
    to nikoho nezaujima 🙂
    Samozrejme, benzin krajsie vonia, ale TSI uz tiez produkuju pevne castice, takze skodia rovnako.

    5. Udrzba
    servisujem aj TDI aj benzin a v nakladoch na udrzbu nie je rozdiel.

    Ludia nie su ovce, preto si kupuju naftu preto, lebo sa skratka oplati.

    Kilmore

    Je to asi věc vkusu a pro koho je auto jen mašinou na přibližování, ten to řešit nemusí, ale poměrně malý rozsahu otáček a menší pružnost turbodieselů (a do jisté míry i turbobenzínů) jsou neoddiskutovatelný fakt. Vhodné na dálnici, dlouhé přesuny a těžkou práci. Mimo pracovní dobu jsou točivá atmosféra, nebo alespoň dobrý turbobenzín, kde turbo má zvýšit výkon a nikoliv zmenšit spotřebu, bezkonkurenční.

    Michal

    Především jak praví klasik ˇˇobjem ničím nenahradíš´´. Momentálně jezdím se dvěmi auty a obě vzhledem ke své spolehlivosti a praktičnosti zaslouží chválu 1, Toyota Avensis Verso D4D jako rodinné a 2.Toyota 4runner 3.0 V6 jako pracovní. Nutno dodat, že 4Runner je vzledem ke spotřebě cca15 litrů přestavěn na LPG. Avensis jezdí průměrně za 6,3l, ale přepočtem přes peníze jsou náklady na palivo stejné.
    Po zkušenostech které mám si další auto, i to rodinné pořídím s pořádným atmosférickým benzínem a přestavbou na LPG. Jak jsem již psal se spotřebou není problém. Benzínový 6tiválec je ale daleko tišší a ˇˇkrásně jedeˇˇ. Navíc náklady na servis jsou nesrovnatelné…1litr oleje do nafťáku stojí tolik co 5 litrů do benzínu a při krátkém popojíždění se studeným motorem jej neodděláte narozdíl od turbodieselu.
    Dodatek na závěr. Motor menší než 2litry obsahu je podvod a past na peníze protože nic nevydrží. Navíc spotřeba bude při stejném zatížení totožná s reálným rozdílem 1-2deci na 100Km.

    RoceS

    Jednotlivé body v článku jsou zcela jasně tendenčně upraveny ve prospěch benzínu.
    1) Srovnávat RS verzi, že deklasoval diesel 😛 no jak překvapivé když je to motorizace vyladěná do extrému a když už píšete o nižším točivém momentu, nezapúomeňte také připojit o 34kW vyšší výkon benzínové verze…. jo a rozdíl mezi benzínem a dieselem je 11000,-Kč (octavie combi RS 2.0 TSI/TDI 6°manual konfigurátor)
    2) Spotřeba… Diesel ji má nižší minimálně o 1,5 – 2 litry nic s tím nenaděláte, navíc rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou je u dieselu výrazně menší než u benzínu – divné že… Když pojedeme obě auta naplno tak rozdíl bude výraznější..
    3) Souhlasím když budu jezdit jak prase odrovnám diesel i benzín a tady myslím že má navrch benzínový motor hlavně u kratších cest.
    4) Tyhle kecy o sajrajtu už mne nudí.. Pojďme na to použít selský rozum..
    Diesely měly potíže se sazemi, od dob DPF filtrů s tímhle problém není, nemá totiž ani moc jak být..
    Porovnejme EURO6
    Diesel při tabulkové kombinované spotřebě 4,5l/100km má CO2 0,119g/km limit je 0,5g/km
    při reálném provozu průměrně 6l/100km tedy bude mít reálně (6/4,5*0,119) => +-0,159g/km
    Benzín při tabulkové kombinované spotřebě 6,5l/100km má CO2 0,149g/km limit je 1g/km
    při reálném provozu průměrně 8,5l/100km tedy bude mít reálně (8,5/6,5*0,149) => +-0,195g/km
    Stejný přepočet lze uplatnit na ostatní položky EURO6:
    NOx limity benzín/diesel 0,06/0,08(g/km)
    Trochu problematičtější srovnání je u HC u benzínu limit 0,1g/km a HC + NOx u dieselu 0,17 g/km nejsem si 100% jist jestli to tak lze, ale pokud odečtu NOx limit tak mi na HC u dieselu zbývá 0,9g/km
    Každopádně najednou lze snadno zjistit, že žádný brutální rozdíl mezi sračkami benzínu a dieslu neexistuje samozřejmě vycházím z ideální situace kdy vše je na svém místě, vše funguje a výrobci se dá věřit co se týká popisů.. Zase trochu logiky pokud kecají u dieselů co jim brání kecat u benzínu?
    Pokud jsem někde seknul chybu tak mě opravte, hodnoty CO2 jsem bral z ofiko stránek škodovky octavie combi RS 2.0 TSI/TDI 6°manual

    Blek

    V osobních autech už není budoucnost v naftových motorech se složitou recirkulací spalin ani v benzínových maloobjemových motorech s turbem které trpí velmi nízkou životností a vyší spotřebou.
    Tyto motory budou již brzy zakázané při vjezdu do městských částí.
    Nynější budoucnost je v pohonu CNG a do budoucna v pohonu na elektřinu-baterie.
    Do popředí jde ekologie a nízká spotřeba.
    Lidé jsou tlačeni výrobci nových vozidel ke koupi vozidel nových a vesměs vozidel s životností max 5. let.Na kvalitní auta jako Škody Octávia 1,9 TDi se spotřebou 4-5 litrů a nájezdem až 800.000 km dávno zapomeňte!Dnes je auto vyráběno jako počítač-prostě spotřební věc.Zvenku liceum-uvnitř museum-spousta nekvalitních čínských součástek s nízkou životností.Nikdo nemá zájem aby Vám auto najelo 500.000 km-stačí max 200.000 km a pak se uplně všechno pokazí!!!Ani velké značky které byly vyhlášeny kdysi kvalitou se vydaly levným čínským směrem.
    At si udělá každý svůj obrázek.

    Petr

    S objemem souhlas, ale ktery vyrobce dnes v Evrope prodava velkoobjemovy benzin v rodinnem aute ? Jinak treba octavia 1.9 tdi byl nesmrtelny motor a stejne tak 1.6 mpi, ani jeden nedosahoval hranice 2 litru. Nebo treba 1.0 ecoboost byl v nemeckem testu po 100 tis.km rozebran do posledniho sroubku a nejevil znamky vetsiho opotrebeni, takze by dalsi stovky tis. asi dal, pritom kdekdo tvrdi ze je to srot. Stiznosti ani po 5 letech vyroby na nej od uzivatelu nejsou narozil treba od 2.0 TDI od VW. Taky bych chtel 3.0 V6, ale takovy motor uz neni bezny ani ve stredni tride za 1mil. Kc 🙁

    asdfghjkl

    Když nechápete, že uhlovodíky po spálení nafty jsou úplně jiné než ty po spálení benzínu, a operujete tu nějakým limitem HC, pak bude lepší, když svůj selský rozum budete používat na něco jiného. Emise dieselového motoru patří mezi významné zdroje benzoapyrenu, jehož imisní limit vzhedem k toxicitě stanovený WHO, je asi 5000x přísnější, než limit pro benzen, který je obsažen v emisích z benzínu. Takže v té vaší rovnici pro blby si to HC z dieselu pro znázornění jedovatosti vynásobte 5000x. Stejně by se dalo pokračovat o distribuci velikosti částic PM. Vy raději selský rozum nepoužívejte, protože ten váš výpočet na úrovni 3 třídy základní školy nevypovídá vůbec o ničem.

    Suditscher

    Pokud je limit 5000x přísnější, nemělo by se to naopak těmi 5000 vydělit místo násobit? Pokud je limit přísnější, znamená to, že je nižší. To je ale jen trocha matematiky. 😉

    Suditscher

    Správně by mělo být (podle vašeho výpočtu) HC u dieselu 0,09g/km a ne 0,9g/km.

    Suditscher

    V tom případě, pokud budu postupovat dle výpočtu ve článku, se vlastně takový hybrid, nebo oficiálně automobilkou nabízené vozy na CNG nebo LPG nevyplatí ještě víc. Není ten vzoreček špatně? 🙂

    qwertz

    unikla vám pointa.

    To že má diesel nižší limit HC neznamená, že motory, které jej splní, vypouští méně jedovatých látek. Norma totiž vůbec neřeší, jaké HC z toho lezou.

    Limit WHO pro BaP je 5000x přísnější než pro Benzen. Tzn. velmi zjednodušeně řečeno, že WHO považuje 1g BaP za stejně toxický, jako 5000g Benzenu. Pokud váš předřečník argumentoval tím, že Diesely mají dle EURO normy 5x méně emisí HC, zapomněl ovšem dodat, že tyto emise jsou současně 5000x více toxické, z čehož selským rozumem vyplývá že HC emise z dieselu jsou pořád 1000x horší. Selská matematika.

    Michal

    Z financniho hlediska se diesel vyplati jen pri vysokem najezdu km. Pokud bude diesel brat 5 l a benzin 7 l, tak pri soucasne cene paliva kolem 30 Kc za litr usetri majitel dieslu asi 0,60 Kc na km = 6.000 Kc na kazdych 10.000 km. Jenze u noveho auta je rozdil mezi stejne vykonnym dieslovym a benzinovym motorem cca. 40.000 Kc, takze pocatecni investice do dieslu se vrati az pri ujeti skoro 70.000 km.
    Jezdim s Golfem 7 s motorem 1,2TSI a mam prumernou spotrebu 6 l (v lete 5,5 a v zime 6,5). Verim, ze stejne vykonna verze 1,6TDI vezme jen 4 – 4,5 na 100, ale ani takto nizka spotreba se mi nevyplati.

    Miloš Z.

    Zajímavý článek. Já jezdím hlavně po městě, takže je u mě výhodnější stejně benzín. Zrovna před pár týdny jsem si kupoval „nové“ auto. Původně jsem to plánoval až na jaro, ale naskytla se výhodná nabídka od jednoho známého, tak jsem do toho nakonec šel, i když jsem to částečně financoval půjčkou. Konkrétně se mi ji podařilo najít tady: https://www.hyperfinance.cz/pujcky/bankovni-pujcky/ 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist