VW Passat Variant 1,9 TDI

Passat čtvrté generace stále dobře vypadá i jezdí a sní o něm mnoho českých rodin...

Historie Passatu

Leckomu to možná bude znít překvapivě, ale název Passat figuruje v nabídce automobilky Volkswagen ještě déle než legendární Golf. Sice jen o pár měsíců, ale to na skutečnosti nic nemění. První Passat (označovaný B1), který byl konstrukčně spřízněný s Audi 80, se totiž začal vyrábět v květnu 1973 jako nástupce VW 1600 (ještě s motorem vzadu) a stal se průkopníkem nové generace moderních Volkswagenů s kapalinou chlazeným motorem vpředu a pohonem předních kol. V roce 1981 jej nahradil Passat druhé generace (B2), jehož čtyřdveřová verze sedan známá jako Santana vydržela s několika modernizacemi pro potřeby čínského a brazilského trhu ve výrobě až do současnosti! V roce 1988 přichází na trh výrazně prostornější třetí generace Passatu (B3) s charakteristickou plechovou maskou. V roce 1993 následuje výrazná modernizace (B4), která přinesla kromě návratu ke klasické masce i uvedení převratného dieselu 1,9 TDI, jímž si Volkswagen zajistil na dlouhá léta pozici lídra na poli turbodieselových motorů. Passat čtvrté generace (B5) způsobil v roce 1996 při svém příchodu na trh značné pozdvižení, protože proti tehdejším zástupcům tzv. střední třídy stál najednou konkurent, který ostatní převyšoval vnějšími i vnitřními rozměry, designem i kvalitou zpracování. Hozenou rukavici se podařilo sebrat teprve v roce 2000 druhé generaci Mondea, ale to je zase jiný příběh. V roce 2000 podstoupil Passat čtvrté generace výrazný facelift (kódové označení B6), který přinesl nová přední i zadní světla, vystouplou chromovanou čelní masku a chromované lišty kolem oken. V roce 2005 převzala štafetu současná pátá generace Passatu, která pokračuje ve snaze VW směřovat mezi prémiové značky.

Motorizace čtvrté generace

Passat čtvrté generace se vyráběl jako čtyřdveřový sedan a od roku 1997 také jako kombi Variant. Sedan byl 4703 mm dlouhý a 1746 mm široký, Variant byl se 4682 mm nepatrně kratší. Podélně uložené motory poháněly přední kola, od roku 1997 byla k mání i verze syncro s pohonem všech kol, kterou v roce 1999 nahradil 4Motion se stálým pohonem všech kol a diferenciálem Torsen. Široká nabídka benzínových motorů zahrnovala 1,6 (100 k), 2,0 (115 k), 1,8 20V (125 k), 1,8 20V turbo (150 k), pětiválec 2,3 VR5 (150 a 170 k), šestiválec 2,8 VR6 (193 k) a od roku 2001 i vrcholný osmiválec 4,0 W8 (275 k).

Pokud jde o turbodiesely, Passaty zpočátku poháněly čtyřválce 1,9 TDI s výkony 90 a 110 koní, v roce 1999 přišlo vstřikování čerpadlo-tryska a motor 1,9 TDI PD (115 k), který při faceliftu v roce 2000 nahradily výkonové verze 100 a 130 k. Od roku 1999 byl k mání i šestiválec 2,5 V6 TDI, který se v Passatu vyskytoval ve výkonových verzích 150, 155, 163 a 180 koní. V roce 2004 se ještě dostalo na 2,0 TDI (136 k).

Časté závady

Podle Martina Vaculíka, autora knihy Ojetiny od A do Z, je největší slabinou Passatu čtvrté generace složitá hliníková přední náprava, v níž se vinou rozbitých silnic často vyskytují vůle a následné opravy jsou velmi drahé. Na nerovnostech by se nemělo ozývat žádné klepání. Tento problém byl vyřešen v roce 2002, kdy hliníkové díly nahradila ocel. Pokud motory TDI špatně táhnou, bývají na vině vadné měřiče hmotnosti vzduchu, v horším případě zatuhlá regulace turba.

Jak se s ním jezdí?

V AAA AUTO nám zapůjčili tmavě modrý Passat Variant 1,9 TDI z roku 2001, který měl najeto 143 tisíc km. Passat B6 vypadá díky zdařilému faceliftu z roku 2000 bezesporu stále atraktivně. O značné popularitě tohoto modelu ostatně nejlépe vypovídá, když v ulicích do minuty potkáte pět Passatů. Jednou z největších předností Passatu je prostorný interiér. Díky všestranně nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách není pro řidiče problém najít optimální polohu, rozvor dlouhý 2707 mm zaručuje bohatý životní prostor i cestujícím na zadních sedadlech a pohled do kufru musí rozjasnit tvář velké části Čechů. Hluboká přístrojová deska v typicky neosobním německém duchu je kvalitně zpracovaná (ani po téměř 150 tisících km neobtěžuje posádku nežádoucími pazvuky), přehledná a funkční. Pouze modré podsvícení přístrojů mi osobně nevyhovuje, ale to je otázka názoru. V pohodlných sedadlech se neunavíte ani na dlouhých cestách, čímž se dostáváme k jízdě…

Testovaný Passat měl pod kapotou podélně uložený turbodiesel 1,9 TDI o výkonu 130 koní. Pokud často cestujete na delší vzdálenosti, je to ideální volba. Známou nevýhodou vstřikování čerpadlo-tryska je malá kultivovanost. Na volnoběh se sice musíte smířit s citelnými vibracemi, tento nedostatek však vynahrazuje vynikající pružností a nízkou spotřebou, pohybující se kolem 6 l/100 km. Přesného řazení pětistupňové manuální převodovky si mimo město ani neužijete, protože v kombinaci s pružným motorem prakticky všechno zvládnou čtyřka s pětkou. Pozdější verze mají 6 stupňů, ale 2800 otáček na pětku ve 130 km/h je stále přijatelných. Tuhá spojka testovaného Passatu zabírala až na konci dráhy, takže je třeba věnovat zvýšenou pozornost rozjezdům, pokud se ovšem nechcete stát terčem posměchu ostatních řidičů kvůli zhasnutému motoru TDI. Komfortní podvozek se skvěle hodí na dlouhé cestování po víceméně rovných silnicích. Tím nechci říct, že by byl Passat v zatáčkách špatný, ale na podvozek Mondea jednoduše nestačí.

Zkušenosti bazaru

„Ve své třídě je Passat jedním z nejoblíbenějších modelů, zčásti také proto, že kupující u něj mají pocit o třídu lepšího a kvalitnějšího automobilu než je Škoda Octavia. Jednoznačně nejžádanější jsou sedany, a to s dieselovými motory 1,9 TDI. Nejsilnější stránkou vozu je jeho vysoká spolehlivost. Ke kladům patří i prostornost a pohodlnost interiéru nebo třeba levné náhradní díly v rámci své třídy. Vůz je bytelný, dobře odhlučněný a řemeslně velice kvalitně zpracovaný,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.

A co stinné stránky? „Nevýhodou Passatu je jeho vysoká cena jako ojetiny. Vůz se také často stává objektem krádeží. Vzhledem k tomu, že na trhu se vyskytují spousty bouraných Passatů dovezených ze západní Evropy, je zde riziko, že na takový vůz zákazník v tuzemsku narazí. Passaty prakticky nemají žádné chronické závady, snad jen u verzí s dieselovými motory se občas objevují problémy s váhami vzduchu. Ve srovnání s konkurenty je Passat jedním z nejspolehlivějších vozů,“ doplňuje Petr Suchánek z AAA AUTO.

Testovaný model: Volkswagen Passat Variant 1,9 TDI, rok výroby 2001, najeto 143 000 km, cena 269 000 Kč

Výbava testovaného auta: ABS, ESP, centrál, el. okna vpředu i vzadu, el. zrcátka, manuální klimatizace, 4 airbagy

Obvyklá cena VW Passat Variant 1,9 TDI 130 k podle Eurotax:

2004: 476 000 Kč

2003: 407 000 Kč

2002: 347 000 Kč

2001: 294 000 Kč

2000: 251 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,2
Motor
Konstrukcepřeplňovaný čtyřválec, nafta
Zdvihový objem (cm3)1896
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)130 koní při 4000 ot/min
Točivý moment (Nm)310 Nm při 1900 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)201
Spotřeba paliva (l/100 km)6,0 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1407
Zavazadlový prostor (l)495
1.9.2006 12:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist