voziky-za-jizdni-kola-jsou-skutecne-zakazane.jpg

Vozíky za jízdní kola – jsou skutečně zakázané?

poradna

Jak je to s těmi přívěsnými vozíky za jídní kola, o kterých se teď v médiích tolik mluvilo? Podívejme se na to, co říká zákon.

Diskuze

56 komentářů

    Jabadabadu

    Mě je osobně úplně jedno, jestli jsou ty vozíky legální, nebo ne. Z pohledu cyklisty musím říct, že pokud někteří uživatelé těchto vozíků s nimi jezdí jako prasata, budu proti jejich používání. Je to jako jezdit v autě s přívěsem, který by byl dvakrát širší, než auto samotné.

    Řidič

    On je velký rozdíl mezi zakazováním a tím, že jste (i já jsem) proti jejich používání. Osobně nepochopím myšlení rodiče, který do toho vehementu strčí svého vlastního potomka a vyrazí s tím na silnici mezi auta. Já bych to nikdy neudělal, ale nezakazoval bych to (už takhle je těch zákazů hrozně moc), tohle bych nechal na zodpovědnosti rodičů nejlépe spojenou s nějakou osvětou (třeba natočit video jak ten nízký vozík jedoucí těsně nad silnicí i s uloženou panenkou pod sebe roluje dnes tak oblíbené SUV). A na cyklostezkách podle mne tyhle vozíky jsou naopak výborná ochrana proti pádu i proti najetí jinými cyklisty.

    Pavel F.

    A co má dělat cyklista, když skončí cyklostezka? Má před silnicí zastavit a počkat na autobus, aby nemusel jet po silnici? Nebo snad vedou cyklostezky z jakéhokoliv místa do jakéhokoliv místa?
    Sice vozím dcery v sedačce, protože jezdíme po \“kozích\“ stezkách, kde vozíky neprojedou, ale nemohu upřít výhody rámu a připoutání v něm, kdy při nehodě je dítě ve větším bezpečí než na sedačce, kde minimálně při pádu škrábe hlavou a rukama zem stejně jako já.

    Noclaf

    Kdyz uz cyklistu sroluje SUV, tak je mozna jedno, jestli dite sedelo v sedacce nebo ve voziku…

    Řidič

    To si právě nemyslím – cyklista je podle mne dost nahoře, aby u auta, které nedobrzdilo (nebavíme so o idiotovi, který cyklistu sejme bez brždění ve stovce – tam už je to asi jedno, ale to nedobrždění mi přijde pravděpodobnější varianta) přeletěl kapotu nebo je ještě pravděpodobněji odhozen i s kolem do boku. Určitě to není nic příjemného, ale podle mého názoru pořád lepší než být rolován pod autem nebo dokonce pod kolem auta. A ono nejde jen o SUV, podle mne ten vozík nasune pod sebe většina běžných aut 🙁 Vídám občas rodinky, kde táhne vozík ten vepředu a za vozíkem jede ještě jeden cyklista, což mi přijde jako rozumný kompromis vzhledem k tomu, jak je ten vozík těsně u země a tudíž hůř viditelný (ta trapná vlaječka už toho moc nezachrání). Ale jak říkám – já bych v tom potomka nevozil, ale nechal bych to rozhodnutí na každém jednotlivci.

    Řidič

    Mě se neptejte co má dělat – je mi to jedno. Je to jeho věc, dělat může to, co sám považuje za rozumné. Já jen tvrdím, že já osobně bych si z vlastního dítěte takovýto zadní nárazník neudělal, ale ostatním to samozřejmě zakazovat v žádném případě nechci …

    Noclaf

    V rodine mame jeden vozik a kolega ted kupoval jeden. A ze by se dal nasunout i pod SUV mi neprijde – ta konstrukce je vytazena dost vysoko ( aby ochranila dite pri prevraceni ) – a bezproblemu podle me zasahuje do mist, kde i ty vyssi SUV uz davno maji naraznik.
    Navic kdyz sedi v sedacce – a je vysoko – tak si dost vyrazne muze ublizit tim padem z vysky na vozovku – precijen kolem sebe nema takovy prostor.

    Lepsi je na kole nebourat. 🙂

    ppppp

    Nezdá se vám, že jako prasata jezdí mnozí i s autama? Jste taky proti jejich používání? 🙂

    Řidič

    Já nevím, SUV nemám, mám obyčejné MPV a stejně mám vždycky hrozně blbej pocit, když ten vozejček vidím před sebou, představím si v něm nějakého nevinného mrňouska a situaci, že bych to nedejbože někdy nedobrzdil, třeba proto, že mi ho rodič-cyklista nastrčil přímo před čumák auta 🙁 Celou domu mi jde o to, že my dospělí si můžeme vytvářet rizikové situace (a že zrovna mnozí cyklisté to dělají s chutí), ale je mi proti srsti do toho zatahovat děti, které o tom neumí a nemohou rozhodnout 🙁

    S poslední větou plný souhlas a nejen na kole.

    ppppp

    Výrobci, dovozci, prodejci vozíků by měli svorně zažalovat ministerstvo za šíření poplašné zprávy a zmařené obchody. Tržil by zasloužil za ty kecy utžit přinejmenším veřejnou ostudu. Ještě jsme nerozdýchali dýchací masky a zase mají novou pakárnu. Fuj!

    mar

    Každý normální člověk, by do něčeho takového v provozu dítě neposadil. Nechávat to na zodpovednosti rodiču je nesmysl. Když bude rodič idiot, tak zabije své dítě, které nemůže za to, že se narodilo pošahanym lidem. JSem rozhodně pro zákaz.

    Pavel F.

    Když už chcete něco zakazovat, máte k dispozici aspoň nějakou statistiku či studii, kolik dětí se zraní/zabije ročně ve vozíku? A zda pokud tyto zraněné/zabité děti, pokud by byly v sedačce místo vozíku, tak by bylo na tom lépe? Nebo zakážete k tomu i ty sedačky? A nezakážeme třeba i ty kola? Když budou lidi sedět doma na zadku, tak se jim nic nestane. A co takhle auta? Nezakážeme malá auta? Každý normální člověk, by do něčeho takového se nikdy neposadil. Nebo dětské sedačky můžeme zakázat, ročně se v nich zabije několik dětí…
    Na závěr, pokud soudíte na základě něčeho, do čeho nevidíte, tak pro ostatní vypadáte jako blbec. Bacha na to.

    No a já se Vás ptám, jak Vy osobně byste řešil danou situaci. Chcete vyrazit s potomkem na kole, který ježdění miluje, ale ještě nemá na vlastní kolo. Takže máte volbu mezi sedačkou a vozíkem. Vozík je bezpečnější, takže logicky zvolíte vozík. No jo, ale cyklostezka, tam kam chcete dojet (což je bohužel skoro všude) nevede. Takže jak se tam dopravíte? Po silnici (nejlépe III a nižší třídy), která není jen pro motorová vozidla, že…
    Nebo ještě jinak, pokud se Vám vozík zdá nebezpečný oproti autům… Co takhle nejezdit autem, protože kamiony jsou větší, těžší a při srážce Vás s přehledem drtí…

    Budete chtít jet s rodinou na dovolenou. Budete si říkat, že je Vám proti srsti do toho zatahovat děti, které o tom neumí a nemohou rozhodnout, když existuje riziko, že cestou nabouráte? Necháte radši děti doma a pojedete jen rodiče, jako dospělí, kteří si mohou vytvářet rizikové situace?

    Řidič

    To už zavání demagogií (kdo by to čekal, že?). Vidím \“trochu\“ rozdíl mezi tím co popisujete a položením vlastního dítěte na silnici před rozjeté auto chráněné jen pár slabými trubkami (zní to na vás dostatečně demagogicky?). Říká se tomu míra akceptovatelného rizika a pro mne osobně by ta druhá možnost moc akceptovatelně nezněla.

    Řidič

    Pokud chcete vědět jak bych to řešil já, pak asi takhle: Fakt, že něco dítě miluje neznamená, že je to pro něj dobré a to musím rozhodnout já jako zodpovědný rodič. A zodpovědný rodič kvůli svému dítěti dočasně dokáže i omezit svoji zábavu. Ostatně pokud dítě bude milovat hamburgery, také ho tím svinstvem nebudu krmit celé dětství a pokud já jako rodič budu milovat návštěvy nočních podniků, také tam dítě brát nebudu i kdyby se mu to líbilo sebevíc (a že děti jsou hodně tvárné, takže vím, že by se jim to líbilo stejně jako jízda ve vozíku) a ty návštěvy prostě omezím jen na dobu, kdy mám hlídání.
    Poslední odstavec je už čirá demagogie, tak si přečtěte jak na podobně demagogickou poznámku ve stejném stylu reaguji o kousek níže.

    Laco SK

    na ukazku prikladam link na dve videa kde sa problematikou vozikov zaoberaju.

    http://www.chariot.de/fileadmin/flvplayer/flashvideoplayer.html?video=_m/flv/crash02.flv&preview=_m/img/crash02.jpg

    http://www.chariot.de/fileadmin/flvplayer/flashvideoplayer.html?video=_m/flv/crash02.flv&preview=_m/img/crash02.jpg

    Neviem ci by podobne uspesne obsatli rozne sadacky a nosice namontovane na kole. Druhe video mozeme chapat aj reverzne – teda naraz pevneho predmetu (auta) do vozika – to vyssie spominane nedobrzdeni – a ako vidno pri rychlosti 20km/h ten vozik nemal pri kontakte s pevnou prekazkou absolutne ziadny problem a deti v nom sa nedotkli ani cesty ani konstrukcie voziku.

    Laco SK

    omylom som do prveho prispevku skopiroval to same video … tak tu je link na druhe, v ktorom je naraz vozika do pevnej prekazky

    http://www.chariot.de/fileadmin/flvplayer/flashvideoplayer.html?video=_m/flv/crash01.flv&preview=_m/img/crash01.jpg

    Jabadabadu

    Jezdí snad nějaká auta s přívěsem dvakrát širším, než je auto samotné? Nejezdí. Navíc auta řízená prasaty jezdí obvykle po cestách, které jsou pro auta stavěné.
    Zato magoři s děckem ve vozíku zaberou na silnici, po které navíc jezdí auta, nesmyslné množství místa vzhledem k povaze vozidla.
    A to nemluvím o cyklostezkách. Na normální cyklostezce někde v lese zabere v zatáčce takový vozík dvě třetiny šířky, protože onen velmi chytrý rodič s tím neumí jezdit. Normální cyklista jedoucí v protisměru si musí úplně zbytečně dávat pozor, a jedoucí ve stejném směru musí zbytečně čekat.

    mar

    Tak to je slabý pokus, nemyslíte? 🙂 jakykoliv názor můžete takhle zveličovat a zveličovat, až z toho udělate naprostý nesmysl. Nemyslel jsem, jaké následky jsou po nehodě ve vozíku/sedačce/nebo snad v malém autě. Jde o to, že cyklista je alespon videt, malé auto také, ale není to tak dlouho, co me na semaforu predjel cyklista a cekal na prvním místě. Teprve když se rozsvítila zelená a on se rozjel, tak jsem si všiml, že má za kolem tento vozík. Vlastním golf IV, takže žádné SUV a stejně jsem vozík neměl šanci vidět. Stačilo, abych se rozjel o trochu rychleji… Cyklostezek je u nás dost. Pokud chtějí s tímto vozíkem na silnici, tak co třeba světla, blinkry, nebo nedej bože řidičák?! vozík v situaci, kterou jsem popsal, neměl ani tu malou vlaječku.

    Tomáš Beran

    Správně! To tak, aby si rodiče rozhodovali o tom, co je pro jejich dítě vhodné a správné! Naštěstí to za ně víte lépe než oni sami a budete jim říkat, co dělat mají a co ne se svými dětmi. Na to přesně čekají.

    Vážený pane, nechte rodiče ať si to rozhodnou sami a přestaňte jim dirigovat, co je pro jejich děti dobré a co ne. Jsou to jejich děti a jejich odpovědnost, na Vaše.

    o.

    Je zajímavé dozvědět se, že mezi obyvateli Německa, Rakouska a všech ostatních sousedních států je tak velké množství rodičů nenormálních. Tam totiž potkáte cyklovozíky na každém rohu, a nikomu žádné problémy nezpůsobují. Možná je to tím, že němečtí a rakouští řidiči ve své většině umějí řídit auto, což se u nás o mnohých říci nedá.
    Zjevně vy jediný jste v celé střední Evropě normální, že 😉

    Kolo je široké ca 60cm +- (řidítka) vozik pro 1 ditě ca 70cm to máme 10cm navíc!!! Takže s \“argumentem\“ že je vozik šířoky – jdete všichni do háje. Po hlavních cestách nikdy nejezdím.

    mar

    Evidentně stále nechápete. Věřím, že se vám otevřou oči, až se vám stane něco podobného, jako jsem psal o výše. Další pokus vyhnat to do extrému 😀 velice laciná argumentace.

    mar

    Děláte, jako kdyby to bylo něco neobvyklého, aby zákony \“přebíraly zodpovědnost\“ za rodiče. (tedy spíše zakazovaly určité věci) co třeba to, že dítě do určitých rozměrů nesmí jet v autě bez bezpečnostní sedačky? atd atd

    Pavel F.

    Demagogií bohužel zavádíte Vy. Diskuze není o tom, zda nevyjet na kole s dítětem anebo vyjet s dítětem ve vozíku (a porovnáváme riziko mezi těmito dvěma situacemi), ale že chci vyjet a volím buď mezi sedačkou nebo vozíkem.
    Takže porovnáváme tyto dva způsoby vození dětí a ROZDÍLU rizika mezi nimi. Protože pokud se např. vozíky zakáží, tak se děti přesunou z vozíků do sedaček. A ne že cyklisté přestanou vozit děti na kolech. Chápete?

    Pavel F.

    Bohužel jste to vůbec nepochopil. Viz moje reakce na Vás taktéž kousek níže.

    Pavel F.

    Moje kolo je široké 60cm, vozík nesmí být širší než 80cm. Nezvládám základy matematiky já nebo Vy? Můžete mi najít ten dvojnásobek?
    Co se týče silnic, většina cyklistů jezdí mimo silnice a i ten zbytek mimo hlavní silnice. Já v autě většinou potkávám cyklisty na niších třídách. Nepopírám, že někdy potkám magora na tranzitní silnici I. třídy, ale o těch se snad nebavíme, ne?
    A co se týče cyklostezek, norma stanovuje min. 1 metr pro každý pruh/směr. Takže do svého pruhu se vejde a co se týče předjíždění, rozdíl v šířce je cca. 20 cm (např. nejrozšířenější vozík Croozer má šířku 74 cm, tj. 14 cm rozdílu oproti kolu) je zanedbatelný i pro předjíždějícího cyklistu.

    Pavel F.

    Vozík musí mít odrazky a pokud zakrývá zadní světlo na kole, tak musí mít i vlastní zadní světlo. Takže s viditelností není problém. Pokud jste potkal vozík, který toto nesplňoval, není to problém vozíků (a důvod k jejich zákazu), ale k postihu cyklisty.
    Nebo snad když policajti najdou auto nesplňující STK či jiné parametry, tak volají po zákazu aut?

    Pavel F.

    Jo a ještě k těm cyklostezkám. Tvrdíte, že je jich u nás dost. Kolik je dost a je vaše \“dost\“ stejné jako moje \“dost\“? To už trochu tou demagogií zavání, ne? 🙂
    Já sice nevím, kolik je \“dost\“, ale při porovnání se západními sousedy, jich je u nás zatraceně málo. Stejně jako dálnic a rychlostních silnic. 🙁

    Tomáš Beran

    Já ale netvrdím, že souhlasím s tím, aby zákon ingeroval do toho, jestli je někdo nebo není připoutaný a jestli vozí své dítě připoutané nebo ne (výjimkou takové ingerence ať je jen fyzické násilí na dětech apod.). Nemyslíte, že největší trest to bude právě pro ty rodiče, až jim jejich nepřipoutané dítě proletí předním sklem? Myslíte si, že vedle toho nějaká pokuta za nepřipoutání dítěte do sedačky nebo podmínka za nedbalostní trestný čin, když se zraní nebo zemře, bude k něčemu? Máte děti? A jestli ano, dbáte na jejich bezpečnost, protože Vám to říká zákon nebo protože máte rozum? A nemyslíte, že stejně uvažují i ostatní rodiče?

    Proč pořád musíte někomu stát za zadkem, aby náhodou něco neudělal špatně? A kde to skončí? Od poutání se v autě přejdeme k jezdění na kole a pak co? Budeme regulovat, jaké má mít dítě nafukovací křidélka nebo kolik má mít při koupání vody ve vaně, aby se neutopilo? Zavedeme zákon na kulaté hrany nábytku, záslepky elektrických zásuvek, zákaz hrnců plných horké vody a zakážeme schody v domech, aby se děti nezranily nebo nezabily? Budeme skládat \“zkoušky\“ na rodičkovskou způsobilost? Nezlobte se na mě, ale tohle je úchylný.

    Nechte rodiče, aby nesli svou odpovědnost a také následky, pokud něco zanedbají, ale ta představa, že budeme vše kolem dětí regulovat jak v mateřské školce je fakt patologická. Nechte ostatní, ať si žijí své životy, starají se o své děti a nesou odpovědnost za svá jednání a rozhodnutí a přestaňte se za ně snažit rozhodovat.

    ppppp

    Pokácet stromy, aby na ně děti nelezly. Vypustit přehrady, řeky do trubek pod zem a všude natáhnout gumové koberce.
    Nebo jinak. Každému děcku domácí kino s 3D obrazem a prostorovým zvukem, konzolu do ruky a zamknout na 2 západy. Virtuální realita nikoho nezabije.

    ppppp

    Pokácet stromy, aby na ně děti nelezly. Vypustit přehrady, řeky do trubek pod zem a všude natáhnout gumové koberce.
    Nebo jinak. Každému děcku domácí kino s 3D obrazem a prostorovým zvukem, konzolu do ruky a zamknout na 2 západy. Virtuální realita nikoho nezabije.

    Řidič

    Ale já vás chápu, jenže jste se ptal jak bych to řešil já osobně – to že se vám moje odpověd nelíbí je váš problém, já vám svoje řešení nenutím stejně jako jsem proti, aby vám někdo zakazoval ty vozíčky. Je to jen a pouze vaše zodpovědnost.

    Řidič

    Ten příspěvek od nevyplněného nicku nespecifikoval jak by jel na dovolenou a ani ve snu mne nenapadlo, že by někdo mohl chtít jet na dovolenou s dětmi jen a pouze na kole. V tom se evidentně zcela míjíme. Navíc po celou dobu zdůraznuji, že jsem proti zákazu vozíků, jen já osobně bych tomu vozíku život svého dítete nikdy nesvěřil a nechápu rodiče, kteří s tím vyjedou na silnici plnou aut.

    Renata

    Zde je pěkně nasimulována i srážka s automobilem: http://www.youtube.com/watch?v=Os_UVXi5_l0

    ppppp

    Já bych neměl nic proti, aby ti státem placení odborníci v ministerské cyklokomisi a Besipu odhalovali takovéto situace, pak prováděli osvětu a případně iniciovali úpravy norem a zákonů. Ale oni místo toho vyzkoumali, že vozíky jsou u nás zakázané. Ani jim nevadí, že i tuto svou práci odflákli, ještě mají drzost s tím vylézt na veřejnost. Oni dokonce, v čele s šéfem dopravní policie, nechápou ani pojmy \“zakázáno\“ a \“povoleno\“. Děkuji autorovi, že tady jejich bludy odborně vyvrátil. Jak vidno, ani mu to nezabralo moc času a vystačil si s pár řádky textu.

    ppppp

    S tím nesouhlasím. Podle mne není pro dítě pobyt ve vozíku tím nej zážitkem. Je tam samo a i z cesty nemá moc, když se s vámi nemůže hned probrat své vjemy. To je daleko lepší jít pěšky.
    Já beru vozík jako normální prostředek pro přesun z místa na místo. Je jedno, jestli z města do přírody, za zábavou, na návštěvu, do školky, k doktorovi, …

    Laco SK

    Taky moc pekne video. Urcite by som bol radsej keby moje dieta pri takejto situacii sedelo vo voziku a nie napriklad v sedacke.

    Řidič

    Tohle je přesné. Já ač \“odpůrce\“ (viz výše) těchto vozíků jsem proti jejich zákazu.

    mar

    Máte pravdu, že pojem dost je relativní. To, co je pro mě dost, může být pro Vás skoro nic. Nebudu bojovat s větrnými mlýny a přesvědčovat lidi o mém názoru, na ten má samozřejmě právo každý. Když jsem poprvé viděl tento vozík, tak jako první mi hlavou bleskla bezpečnost… Videa z testů, kde se vozík převrátí jsou zajimavá, ale tuna plechu, který o tento vozík byť jen škrtne při objíždění na silnici už ve videu není. Pokud je povinna výbava nějaká ta odrazka, či světlo, tak už bude zaležet jen na pozornosti ostatních řidičů a důvěřovat jim. Já jsem se na motorce naučil nevěřit v provozu absolutně nikomu. Jako další me napadl alespon nejaky \“požitek\“ z jízdy pro dítě. Nečekaně jsem ve vozíku nikdy nejel, ale myslím, že má krásný výhled na prach létající od zadního kola. 🙂

    Pospa

    Zakázal bych vycházení dětí z domu.Minimálně do 15ti let domácí vězení. Zákaz koupání a jakéhokoliv sportu, aby se jim náhodou něco nestalo. Děti do přírody, na kolo a nikam nepatří.Co kdyby….
    Kdyby u nás nejezdili všichni jako hovada, nevozili si svoje zadky v autech, tak by zjistili, ze třeba trocha pohybu celé rodině prospívá. Do této diskuse přispívají negativně především ti povaleči co jsou schopni s dětmi vyrazit tak akorát na výlet do obchoďáku a pak tady moralizovat. Je to celé směšné. Ať se každý stará sám o sebe.Kdo chce vozík, ať si koupí a jezdí.Kdo ne, ať drží hubu a sedí doma na gauči a čučí na televizi.

    Pospa

    Zakázal bych vycházení dětí z domu.Minimálně do 15ti let domácí vězení. Zákaz koupání a jakéhokoliv sportu, aby se jim náhodou něco nestalo. Děti do přírody, na kolo a nikam nepatří.Co kdyby….
    Kdyby u nás nejezdili všichni jako hovada, nevozili si svoje zadky v autech, tak by zjistili, ze třeba trocha pohybu celé rodině prospívá. Do této diskuse přispívají negativně především ti povaleči co jsou schopni s dětmi vyrazit tak akorát na výlet do obchoďáku a pak tady moralizovat. Je to celé směšné. Ať se každý stará sám o sebe.Kdo chce vozík, ať si koupí a jezdí.Kdo ne, ať drží hubu a sedí doma na gauči a čučí na televizi.

    ppppp

    Tady už bylo napsáno skoro vše, přesto se musím podělit ještě o čerstvý zážitek. Viděl jsem rodinu na cyklovýletě po cyklostezce. Rodiče, kluk na kole a cyklovozík. V něm další kluk, růstově už na horní hranici vozíku. Byl mentálně postižený, na kole ani v sedačce by jet nemohl. Jen díky vozíku si tato rodina mohla dovolit, co běžné rodiny.

    MS

    Z diskuzí tu vyplývá, že Vás tu mnoho neví o čem mluví. Vozil jsem dceru ve vozíku 2 roky od cca 1.5 roku věku. Dcera si ve vozíku hověla, vozík je hodně prosvětlený, takže viděla všecho kolem dokola. Nefoukalo, nepršelo a ani moc nesvítilo (má tmavé fólie). Pokud už byla unavená, jednoduše usnula. Měla ve vozíku dostatek prostoru.
    Někdo tu psal, že je vozík 2x širší než kolo, hloupost, vozík má zhruba stejnou šířku jako řidítka na horském kole. Vozík je vybaven vlaječkou, která je viditelná a moje zušenost je taková, že auta objížděla vozík velkým obloukem a s respektem. Vozík je navíc vybavem kloubem, takže můžete kolo položit na zem a s vozíkem to ani nehne.
    Zhruba po 2 letech už byla dcera na vozík velká, takže jsme přešli na sedačku. Dcera si sedačku moc neoblíbila. Musela mít \“fixované nohy\“, seděla přimo za mnou, takže rozhled byl horší, manipulace s kolem, kde máte skoro 18kg posunuto nad zadní kolo není nijak jednoduchá, a to už nemluvím o podstaně horším způsobu umísťování dítěte do sedačky.
    Zkušenosti z provozu jsou takové, že kdejaké auto, které původně vozík objíždělo nebo nám dokonce dávalo přednost, tak se kolem mne mihlo jako by se nechumelilo, ani nás neobjel. Jednou dokonce dcera v sedačce usnula. Visící sedící na sedačce se pohupovala.
    Osobně nejezdím na silnice I. třídy vůbec a nebo co nejkratší možnou vzdálenost. Na takovýchto komunikacích Vás auto klidně sestřelí bez zaváhaní.
    V této chvíli budu ve vozíku vozit syna i přes případný zákaz, protože to bude pro nás oba mnohem pohodlnější.

    Baky

    Pan doktor dovozuje část argumentace ze znění §48 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a to zejména s ohledem na znění odstavce 2 a 4. Pro úplnost je třeba podotknout, že to není správná interpretace, neboť se jedná o přípojná vozidla k vozidlům motorovým, což jízdní kolo povětšinou není.

    ppppp

    Cituji z článku:
    \“Systematika tohoto ustanovení je rozdělena na dvě skupiny případů, a to:
    1) motorová vozidla a přípojná vozidla za tato motorová vozidla – odstavec 2
    2) ostatní (jiná než v odstavci 2 uvedená) přípojná vozidla – odstavec 5
    Zde je tedy pro cyklisty relevantní zejména odstavec 5, který výslovně uvádí, že pokud dané přípojné vozidlo je určeno pro přepravu osob, není přeprava zakázána. Odkaz na §51 zde není relevantní (řeší přepravu osob v ložném prostoru nákladního automobilu a v ložném prostoru nákladního přívěsu traktoru).
    Ze systematiky těchto ustanovení je zřejmé, že zákon předjímá existenci přípojných vozidel, a to i jiných než těch uvedených v odstavci 2, tj. jiných než za motorová vozidla a jako pravidlo pro možnost jejich použití pro přepravu osob stanoví, že musí být „určena“ pro přepravu osob.\“

    Paragraf 48 platí pro všechna vozidla, tedy i jeho odstavec 5. Odstavec 4 se týká něčeho jiného. Kdyby to tak zákonodárce chtěl, jistě by přepravu osob v přípojných vozidlech nemotorových vozidel zakázal. Týkalo by se to nejen vozíků za kola, ale např. i vozů, vozíků a kočárů tažených zvířaty s lidským nákladem. Ty, pokud vím, taky zakázány nejsou.

    ppppp

    Tady jsem se nechal trochu unést a zvířecí potah postavil na úroveň silničního tahače. Tam je samozřejmě vůz vozidlem samotným, ne přípojným.

    Ale nic to nemění na tom, že zákonodárci neprojevili snahu zakázat přepravu osob za koly. Mohli to udělat třeba pro přípojná vozdla všech nemotorových vozidel v paragrafu 48 nebo v paragrafu 58, který se dotýká výhradně jízdních kol. V době vzniku zákona už navíc dětské vozíky za kola existovaly. Pokud se policii nebo někomu jinému vozíky na silnici nelíbí, mají možnost prosadit změnu zákona. Do té doby platí zákon a policie tu není od toho, aby jej porušovala nebo zpochybňovala.

    ppppp

    Dodatečně mne napadlo, jak se na cyklovozíky dívá vedení slovenské policie, když mají prakticky totožnou legislatívní úpravu. Našel jsem toto:
    http://mulica.sk/index.php/vysledky-z-rokovania-o-novele-zakona-o-cestnej-premavke/
    Přístup o 180 stupňů jiný než u nás a prakticky v souladu s názorem autora článku. Čím to je?

    Tohle jsou crash-testy při malých „nehodách“. Chtěl bych náraz auta do vozíku při vyšší rychlosti (např. 100 km/h), nebo převálcování Tatrou 148, či jiným vyšším náklaďákem, to už asi taková sranda nebude.

    mustang2

    pokud mohu posoudit tak mám doma i auto i vozík zakolo

    v tom vozíku při dodržení pravidel provozu je dítě ve větším bezpečí než na sedačce krom toho mám tři děti co jsou malé takže jedno sedí v sedačce a dvě ve vozíku.
    Všude ve světě to funguje tady se zase někdo dělá moudrým zase se tlačí někam kde nemá co dělat neb mu na to rozum nestačí

    Pavel F.

    No a v sedačce za cyklistou na tom bude líp? (porovnáváme tyto dva druhy vození)

    Machy

    Konečně slušný názor. Mohu jen potvrdit tyto zkušenosti. Sám jsem vyzkoušel i se synem, který ve vozíku jezdí už od rannějšího věku. Po dokoupení všech možných doplňků se v tom cítí úplně klidně. Dnes, kdy jsou mu 3 roky, tak je raději ve vozíku, než na sedačce. Bezpečnost ve vozíku je také na vysoké úrovni oproti sedačce. Musím říci, že se sám bojím, když jedu kratší vzdálenost jen se sedačkou, protože řidiči aut se bohužel netrápí nějakou vzdáleností od kola při předjíždění.
    Samozřejmě provozuji jízdu hlavně po cyklostezkách, či mimo silnici. Na silnici se bojím už i jako sám cylista. Proto jsem také vyměnil silniční kolo za horské.

    sahs

    Celá diskuse, která se rozpoutala okolo vozíků za kola, je dalším střípkem nutným pro řešení problematiky cykloturistiky jako celku. Fandím vozíkům a rád bych věděl, jak je to v zahraničí, jestli to náhodou neřeší nějaký nadřazený evropský předpis. Podobný problém by mohl být i ten, že bruslař (na inlinech) je považován za chodce a jako takový, že musí dodržovat ustanovení platná pro chodce. Tedy i na cyklostezkách, kde paradoxně musí jet v protisměru cyklistovi. Zatím všichni se chovají tak, že jede na stejné straně jako cyklista, ale jsem zvědav, jak by z právního hlediska dopadlo posuzování střetu a případných následků.

    taky ridic

    Tady je video z testu voziku nemeckeho sdruzeni spotrebitelu: http://www.youtube.com/watch?v=Os_UVXi5_l0
    Neni to naraz SUV, ale muzete si udelat nazor o bezpecnosti ditete ve voziku vs. v cyklosedacce.

    A tady dalsi \“crashtest\“ – http://www.youtube.com/watch?v=rsMrr48JWI4&feature=related .

    Filip Šudák

    Celý tento článek, ač zní na první pohled učeně, svědčí o tom, že jeho autor nemá o právu (tedy jako vědě, zákon si přečte ledaskdo), ani ponětí.
    Z právního hlediska není problémem samotná existence vozíku za jízdním kolem. Jízdní kolo je vozidlo kategorie R (příl. k zák. č. 56/2001 Sb., Rozdělení vozidel do kategorií A) Základní kategorie vozidel), není-li vozidlem kategorie L (pokud má přídavný motorek – příl. k zák. č. 56/2001 Sb., Rozdělení vozidel do kategorií B) Členění některých kategorií vozidel, odst. 1 – motokolo – jízdní kolo s trvale zabudovaným motorkem s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 25 km.h-1 při jakémkoli druhu pohonu, avšak s výkonem větším, než 1 kW – bod 8 příl. č. 13 k vyhlášce č. 341/2002 Sb.).
    Za jízdní kolo lze, jak autor správně uvedl, připojit vozík, který není širší, než 0.8m a splňuje další minimální technické parametry, subsumované ustanovením § 58 odst. 6 zákona silničního.
    V takovém vozíku se však, a to za žádných okolností, nesmí přepravovat dítě!
    Dítě není podle práva věcí (jako třeba pes), proto se na něj vztahují ustanovení o přepravě osob; nejede-li dítě na svém jízdním kole, pak, je-li takové dítě mladší 7 let, řidič jízdního kola starší 15 let jej může vést na sedačce za podmínek subsumovaných ustanovením § 58 odst. 3 zákona silničního.
    Pokud tedy řidič jízdního kola přepravuje ve vozíku, který je s jízdním kolem pevně spojen, další osobu (dítě), přepravuje toto dítě protiprávně; takové jednání může být přestupkem ve smyslu ustanovení § 125c) odst. 1 písm. k) zákona silničního, tedy přestupkem zbytkovým, neboť takový řidič jízdního kola nesplnil povinnost zajistit bezpečnost přepravované osoby tím, že jí přepravoval ve vozidle, které k tomu není určeno (§ 5 odst. 1 písm. i) zákona silničního).
    Nechci ani domýšlet, co se však stane, když takový vozík smete kamion a bude po dítěti! Pak přichází takovému rodiči (nebo osobě, které rodič dítě svěřil) pravděpodobně v pořad postih za různé trestné činy – od přečinu ohrožování výchovy dítěte ve smyslu ust. § 201 odst. 1 písm. d) tr. zákoníku, až po přečin usmrcení z nedbalosti ve smyslu ust. § 143 odst. 3 tr. zákoníku.
    Vozit dítě ve dvoukoláku za kolem skutečně nelze, i kdyby výrobce sebevíce tvrdil, že je ten dvoukolák k tomu vhodný, protože prostě zákon nepřipouští takovouto přepravu osob.
    Ale věc stejně právně sjednotí až případně Nejvyšší správní soud.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist