Volvo XC60 D5 Volvo Ocean Race

Automat, čtyřkolka, 215 koní - lepší kombinaci nevymyslíte. Cena je nebývale příznivá. To ovšem neznamená, že je nízká. A konkucence nespí.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI Bezpečnost, pěkný interiér

STAROSTI Cena, zbytečně tvrdý podvozek

Mít kvalitní produkt nestačí. Vaše image musí odpovídat představám zákazníků. Fanoušci automobilky Volvo se jistě v posledních letech radují, jenže co my ostatní? Problém XC60 D5 Volvo Ocean Race si říká stejně jako problém všech ostatních modelů Volva: úhel pohledu. Jako spoupeř Hondy CR-V nebo Volkswagenu Tiguan je zatraceně drahé, přestože o pořádný kus větší. V lepší společnosti se cenovka XC60 obhajuje snáz, ale zapadá sem auto vůbec? Přesně o tom mám pochybnosti.Ekonomické úvahy
Navzdory povaze limitované edice je výbava Volvo Ocean Race rozumně postavená. S nejsilnějším dieselem o výkonu 215 koní, pohonem všech kol a automatem stojí 1 194 500 korun – o šedesát tisíc víc než nejlevnější specifikace Kinetic, čímž se kvalifikuje na pozici druhé nejlevnější výbavy v ceníku. Přesto si veze na palubě vše potřebné včetně plného kontingentu bezpečnostní elektroniky.

Nevím, jestli máte stejnou zkušenost jako já, ale výbava auta ve skutečnosti není to nejdůležitější. Normální člověk rád a spokojeně vystačí s rádiem a klimatizací (v XC60 najde i hromadu zajímavějších hraček). Mnohem důležitější je, jak auto působí. A Volvo Ocean Race už v základu vypadá luxusně. Dvoubarevný interiér, kožená sedadla a hliníkové dekorace spolehlivě uspokojí vaši touhu po luxusu. Kvalita není neprůstřelná zejména co se materiálů týče a některé přepínače pamatují mnohem starší modely, jenže mě se v interiérech od Volva vždycky líbilo a tenhle patří k nejlepším.

Překvapivě – a bohužel – si auto nevede tak dobře v disciplíně „rozum“. XC60 vznikla pro zákazníky, kteří chtějí něco menšího a úspornějšího než sedmisedadlové XC90. Je dítětem panevropské filozofie downsizingu. Přesto váží víc než osmnáct set kilo a měří přes 4,6 metru. A má jen pět sedadel. Rozvorem 2774 milimetrů se XC60 kvalifikuje mezi menší prémiová SUV. Patří tu k velkým, ale třeba na Audi Q5 nemá v žádném snadno měřitelném ohledu.

Kdyby XC60 stálo výrazně méně než trojice přímých soupeřů z Německa, nebylo by o čem mluvit. Jenže nestojí. O málo dráž můžete mít BMW X3 s šestiválcem 30d a verze 20d, která je papírově stejně rychlá jako XC60 D5, stojí o sto sedmdesát tisíc méně než modré Volvo. Mercedes-Benz GLK 250 CDI bude za milion sto třináct tisíc o kus rychlejší. Audi Q5 diesel v okolí dvou set koní nemá, ale 2.0 TDI se 170 koni dostanete za 1 077 600 korun českých. Bude trochu pomalé a šestiválec s 240 koni vyjde o dvě stě tisíc dráž. Všechno to jsou pochopitelně teoretické počty – na rozdíl od jmenovaných aut nemusíte u Volva za nic připlácet.

Pokud berete hru na rozumné vážně, pořídíte stejnou užitnou hodnotu v řadě obyčejných SUV. Dotáhneme-li úvahu ad absurdum, můžete si koupit sedmisedadlový Chevrolet Captiva. S motorem 2.2D, 184 koni a automatem kope dynamicky o ligu níž, ale subjektivně to není takový rozdíl. Captiva stojí i v nejvyšší výbavě pod osm set tisíc. Nebudu vám ji samozřejmě nutit místo Volva, chtěl jsem jen ukázat, jak nízko se pohybují podobně pohodlná a stejně rozumná auta bez luxusní příchuti.Za volantem
Pětiválec pod kapotou XC60 je prověřený motor. Možná až moc, pod plynem se projevuje trochu hrubě. Není ale pravda, že by byl hlučný – pokud zrovna netáhne naplno, není slyšet. Má dokonce zajímavý zvuk a jeho papírové výkony jsou úctyhodné. 215 koní a 440 newtonmetrů je víc, než nabízí plebejská konkurence. Šestistupňový automat řadí hladce a efektivně.

Stovka za 8,3 sekundy při spotřebě pod devět litrů na sto kilometrů, to jsou slušné počty. Když už levnější konkurence řadí sama, zpravidla nejezdí tak rychle a žere víc. Jenže o BMW, Mercedesech ani Audi to neplatí. Němcům zpravidla stačí čtyři válce, aby byli rychlejší než Volvo, a do jednoho méně žerou. Volvo XC60 je přiměřeně rychlé, a pokud se nenecháte zmást titulem nejsilnějšího dieselu v nabídce, jímž se D5 honosí, bude vám jeho síla na každodenní provoz bohatě stačit. Není tak rychlé, jak slibuje na papíře, ale u rodinného vozu ze Švédska to nemůže vadit. Na předjíždění má XC60 výkonu dost, stejně jako na pohyb po dálnici.

Podvozky Volva se v posledních letech posunuly směrem k dynamickému talentu, bez něhož německá konkurence nedá ani ránu. Je to chyba. Švédům sportovní auta nejdou a k SUV by se nemoderně měkký podvozek výborně hodil. XC60 není nepohodlné, jen… není pohodlné. Nepohybuje se plavně. Přestože svou posádku nadměrně nenatřásá, dává jí vědět o větších nerovnostech. Volvo, navíc s přídomkem Ocean Race, by mohlo být pohodlnější. Na dynamické frontě automobilka uspěla – na to, jaká je XC60 stodola, jezdí obratně a ve vyšších rychlostech oplývá jistotou.Rozbor
Nejprve si řekněme, že pokud chcete Volvo XC60, je výbava Volvo Ocean Race tou pravou a jednoznačně nejlepší volbou. Řadit ve velkém milionovém SUV manuálně by asi bylo divné, takže potřebujete automat. Jenže ten nebude správně fungovat bez velkého silného motoru. Tím se dostáváme k testovanému pětiválci D5, případně k šestiválcové benzínové jednotce. Mezi nimi vybírejte.

Je však XC60 lepší než podobně drazí, hůř vybavení soupeří od našich západních sousedů? Některé z nich překonává vnitřním prostorem. Pokud vám právě na tomhle záleží, máte buď tři děti – pak si pořiďte něco jiného než pětimístné SUV – nebo patříte k fanouškům Volva. Ve druhém případě bych vám XC60 nechtěl rozmlouvat. Je dobré, zvlášť když vás auta, řízení a rychlost zajímají mnohem méně než prostor nebo subjektivní vnímání bezpečnosti. Hlavně v tom druhém Volvo XC60 exceluje. Jakmile si do něj sednete, budete si okamžitě připadat bezpečněji.

Jenže nekorunovaný král dieselů Volvo hýbe s XC60 sotva tak dobře jako střed pole z Německa. A víc u toho žere. Na jeho straně stojí jen neoposlouchaný zvuk a ve srovnání se čtyřválci možná něco kultivovanosti navíc. Podvozek vyměnil trochu komfortu za spousty jistoty a dávku obratnosti. Kuriózním faktem bohužel je, že pokud vás tohle všechno zajímá, asi nebudete chtít SUV, natož od Volva. Pokud hledáte jen praktičnost a pohodlí, pořídíte dobře klidně o čtyři sta tisíc levněji a nebude to za cenu velkých dynamických ústupků. „Prémiovost“ pak jde lépe jiným automobilkám. XC60 je podařeným, ale drahým kompromisem. Naneštěstí kompromisy tíhnou k průměrnosti, které se Volvo snaží uniknout. Zbývá jen ta bezpečnost. Kolik jste ochotni za ni připlatit?

Verdikt
Jsem rozpolcený. Pokud vám nevadí dát milion a dvě stě tisíc za auto od výrobce, jehož image leží na úrovni Volkswagenu, přičtěte si k hodnocení půlhvězdičku a vyražte na testovací jízdu. Cena nikdy nebyla lepší. Já bych si ale stále představoval něco mnohem blíž milionu. Pak by byl interiér auta kvalitní, motor silný, podvozek schopný a výbava skvělá. Takhle je to prostě průměr. XC60 D5 Volvo Ocean Race je dobré auto, jen o sto padesát tisíc předražené.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2400
Vrtání x zdvih (mm)81 x 93,15
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)158/215 ve 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)440 v 1500-3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)118
0-100 km/h (s)8,3
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4627
Šířka (mm)1891
Výška (mm)1713
Rozvor náprav (mm)2774
Provozní hmotnost (kg)1815
Celková hmotnost (kg)2505
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)495
Ceny
Základní cena modelu939 000 Kč
Základní cena test. verze1 134 500 Kč
Cena testovaného vozu1 194 500 Kč
22.12.2011 5:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist