Volvo V90 T6 AWD: Prodlouží vám život

Nový a svěží přístup ke klasickému receptu se švédům vyplatil. V90 si bere to nejlepší z tradice automobilky a přidává funkce pro 21. století

Radosti

  • Komfort, kultivovanost, ticho při jízdě
  • Elegantní a skvěle zpracovaný interiér
  • Praktičnost
  • Vyspělé bezpečnostní a asistenční systémy
  • Pružnost motoru

Starosti

  • Spotřeba verze T6 se v reálu pohybuje okolo 10l/100 km
  • Zvuk motoru připomíná fén

Je to vlastnost, kterou má jen málo aut. Sednete dovnitř v mizerné náladě s bolestmi hlavy a hučením v uších, po hodině jízdy vystoupíte odpočatí, svěží a s vnitřním klidem zenového mistra. Takový efekt má na svého řidiče Volvo V90, jde o neuchopitelný faktor „dobrého pocitu,“ který je s Volvem spjat už od nepaměti. Automobilka byla v posledních letech v podobné situaci jako britský Jaguar, přišel do ní nový silný majitel, poskytl balík peněz a řekl: „Dělejte to, co umíte nejlépe.“ A ukazuje se, že to je recept na úspěch. V90 stojí na nové platformě SPA, která nemá s předchozími modely značky nic společného, využívá ji například také nová XC90 a sedan S90 plus outdoorové kombi V90 Cross Country. Tato nová kapitola umožnila Volvu navrhnout bezpečná auta se štědrou dávkou vnitřního prostoru. I na vnějších proporcích je znát, že se tu nikdo nedržel zpátky. Impozantní maska se světly, osazenými diodami ve tvaru Thorova kladiva působí moderně a důstojně, záď se svými na výšku uloženými světly zase zdůrazňuje prostornost tohoto kombi. Žádná divočina, jen střízlivá elegance. Podobné je to uvnitř…

Interiér

Bílá voňavá kůže, ušlechtilé dřevo, lišty a doplňky ze skutečného kovu… V takovém prostředí se i ten největší kverulant nemůže cítit špatně. Minimalistická palubní deska nezabírá prostor a vyvarovala se designérským excesům, fyzická tlačítka najdete jen v úzkém pásu pod na výšku postavenou obrazovkou multimediálního systému Sensus. Ten se velmi inspiroval luxusními tablety, funguje bez zádrhelů a vždy jste jen jeden krok od funkce, kterou potřebujete ovládat. Obrazovku s vysokým rozlišením můžete mimochodem ovládat i v rukavicích, vaše pokyny snímá ne dotykem, ale přes senzory, umístěné po svém obvodu – jasně švédský rukopis. Volvo systém neustále vylepšuje a aktualizuje, takže i dříve vyrobené modely budou mít vždy nejaktuálnější verzi s odladěnými prvky a funkcemi. Usedněte do prostorných a širokých sedaček, nastavte si vše potřebné a ihned zjistíte, že pozice za volantem je naprosto skvělá, odpočinková a komfortní. Díky dostatečnému rozsahu nastavení ovládacích prvků najde ideální polohu dvoumetrový čahoun i paní o výšce metr padesát. Volant hezky padne do ruky a ovládací prvky na jeho ramenech máte přímo pod palci. Na zadních sedačkách je skutečně královská porce prostoru bez jakýchkoliv omezení pro nohy nebo nad hlavou. Můžeme zde na bočních místech najít také integrované výklopné podsedáky pro děti (tento kus je neměl, jsou za příplatek 8700 Kč) stejně jako úchyty Isofix. Elektricky ovládané víko kufru odhalí obří prostor o kapacitě až 1953 litrů, nakládání vám usnadní hrana zavazadlového prostoru v úrovni podlahy. Bez sklopení zadních sedaček zde máme plochu o rozměrech více než metr krát metr, aby vám uvnitř nelétaly menší předměty, v podlaze je výklopná přepážka. Mimochodem, k zavření víka můžete použít buď standardní tlačítko, nebo další, které po zaklapnutí auto zamkne – šikovná drobnost. A ještě něco – pokud si kupujete V90, NUTNĚ potřebujete audiosystém Bowers & Wilkins s 19 výškovými, středovými a basovými reproduktory, vychytanými systémy pro prostorový zvuk a celkovým výkonem 1400 wattů. Užijete si ho při poslechu vysoce kvalitní hudby z digitálních zdrojů, má krystalicky čistý zvuk, který si můžete nastavit v mnoha směrech – například zakusit akustické vlastnosti koncertní síně v švédském Göteborgu.

Pohon

Navzdory tradičním označením motorizací se pod kapotou každé V90 skrývá dvoulitrový čtyřválec. Ten ve verzi T6 je výjimečný, o přeplňování se starají kompresor i turbo – první jistí zátah v nižších otáčkách, druhé ve vyšších. Jeho 320 koní a 400 Nm jde na všechna kola, o rozdělení síly se stará lamelová spojka. Ke klidu na cestách přispívá i osmistupňový automat, který řadí plynule a v rámci možností brzy, aby netrpěla spotřeba. I když… Dostat se s verzí T6 na spotřebu pod deset litrů na sto chce trochu pozornosti, zvlášť v případě, kdy pod vaší pravou nohou čeká parádní pružné zrychlení.

Ovladatelnost

Na suchém asfaltu fungování čtyřkolky prakticky nepostřehnete, V90 krájí zatáčky s neoblomnou neutralitou a vysokou přilnavostí. Nějaké sportovní, zábavné nebo driftovací hrátky? Díky, nechci, auto je nastavené na pohodlné a klidné cestování, nějaká snaha o adrenalin by ho spíše kazila. Řízení je sice přesné, ale moc si s vámi nepovídá, což vzhledem k odpočinkové nátuře auta opět vůbec nevadí. Komfort je navzdory devatenáctipalcovým ráfkům na vysoké úrovni, konejšivá houpavost opět skvěle odpovídá celkovému charakteru auta. I ve sportovním nastavení podvozku se s V90 dá jezdit na českých okreskách, aniž byste trpěli.

Elektronika a bezpečnost

Volvo bere bezpečnost tak vážně, že v roce 2020 nechce mít ve svých autech žádné smrtelné nehody. Sady opatření s názvem Intellisafe a City Safety proto montuje do svých nových modelů jako standardní výbavu. Máme zde systémy upozornění na kolizi s funkcí plného brzdění, brzdění při odbočování v křižovatce, detekci chodců, cyklistů a zvířat také s plným brzděním i systém proti vyjetí z vozovky, který rozpoznává vodorovné značení a vrací vás zpět na silnici. Dále je tu asistent pro jízdu v kolonách a poloautonomní řízení s tempomatem do rychlosti 130 km/h. Všechny tyto funkce jsou harmonicky sladěny v jeden celek, neřvou na vás a nezasahují, pokud jedete normálně, pakliže dojde ke krizi, bleskurychle zasáhnou. I to přispívá k vašemu klidu na cestách, ať už se ploužíte v koloně, nebo necháte V90 plachtit po dálnici za pomoci jemných zásahů do řízení. Na palubě je i příplatkový aktivní asistent pro parkování i vyjíždění z parkovacího místa – zvládá velmi elegantně podélné i příčné zaplutí mezi ostatní auta, funguje velmi dobře. U širokého auta s délkou skoro pět metrů vám ušetří spoustu nervů.

Verdikt

Už jen kultivovanost, špičkové zpracování, komfortní podvozek a elegance interiéru i exteriéru by stačily, abychom mohli prohlásit Volvo V90 za špičkové rodinné kombi. Dohromady s moderními technologiemi po stránce infozábavy, aktivních systémů a bezpečnosti je pak téměř dokonalé. Jistě, existují obří kombíky, které vám poskytnou stejnou užitnou hodnotu, ale v žádném se nebudete cítit tak dobře, jako v tomto severském expresu. Velký návrat na nejen rodinnou scénu se Volvu povedl na jedničku.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem a kompresorem
Zdvihový objem (cm3)1969
Vrtání x zdvih (mm)82 x 93,2
Převodovkaosmistupňová automatická Aisin
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředudvojitá příčná ramena
Vzaduvíceprvkové zavěšení Integral Link
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)235/320 v 5700
Točivý moment (Nm)400 v 2200 - 5400
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,4
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4936
Šířka (mm)1879
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2941
Provozní hmotnost (kg)1826
Celková hmotnost (kg)2400
Zavazadlový prostor (l)560/1526/1953
Ceny
Základní cena modelu1 159 400 Kč
Základní cena test. verze1 568 300 Kč
Cena testovaného vozu1 676 600 Kč
15.6.2017 11:00| autor: Richard Herbich

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist