Volvo V60 T3 R-Design

Co vlastně slibuje sportovní paket se sníženým podvozkem a malý benzínový downsizovaný motor s automatem? Sám nevím, tak to zkusme zjistit.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 1

  • Celkové hodnocení 5.4

RADOSTI
Pěkný interiér; při klidné jízdě tichý motor

STAROSTI
Paranoidní bezpečnostní systémy; nesladěné pohonné ústrojí; průměrná kultivovanost

Automobilky poslední dobou dělají dvě podivné věci – kombinují downsizing s rádoby sportovností. Výsledky bývají často dost skličující a příkladem takového auta je třeba i Volvo V60 T3 R-Design. Když se řeklo Volvo, vždycky se mi vybavilo pohodlné a klidné auto, které se nehonilo za německou konkurencí a šlo si vlastní cestou. Bylo mu jedno, že do cíle dojede o trochu později s trošku horší spotřebou a s menším bočním přetížením v zatáčkách. A tak se mi to líbilo.

Mám ale pocit, že Volvo najednou nabylo dojmu, že je potřeba s Němci začít soupeřit. Jejich auta jsou tvrdší, méně pohodlná a taková hektická. Tak na mě působí nový model S60 a V60. Nemůžu popřít, že jsou teď oba vozy dynamicky nadanější a skutečně řidičsky zajímavější, ale ztratil se z nich ten původní klidný duch značky, který k ní podle mě patřil mnohem víc než tahle „německá rádoby sportovnost“. Ze severského Mercedesu se stalo takové nedokonalé Audi

Obecně lze říci, že Volvo V60 není vůbec špatné auto a znamená výrazný posun dopředu v kvalitě, ovladatelnosti a dynamice, jenže ne tak úplně v oblasti pohodlí a kultivovanosti, pokud si připlatíte navíc za paket R-Design, který vám krom plastů a atrapy difuzoru a křídla přidá i snížený podvozek. Ten si s českou okreskou nerozumí, auto s ním poskakuje a hlučí mnohem víc než obyčejný model.Pamatuji si na Volvo S60 D3, které bylo příjemné v tom, že nebylo na oko sportovní. Volvo V60 T3 R-Design se bohužel snaží sportovně tvářit a shazuje to schopnosti vozu coby pohodlného dálničního přibližovadla, se kterým se dá i celkem dobře svézt v zatáčkách.

Tady to prostě nefunguje. Podvozek je tvrdý, auto poskakuje a na každé menší nerovnosti, přes které se jiná testovací auta přenesou s relativním klidem, se tohle Volvo oklepe a uslyšíte ránu. Kola jsou zbytečně moc velká. Je snad potřeba dávat na auto 18″ disky se širokými pneumatikami, když má výkon 150 koní a lehký malý motor? Ne všechno, co je velké a sportovně vypadá, je ale opravdu sportovní. Své by o tom mohly vyprávět ale i jiné automobilky.

Přeplňovaná šestnáctistovka by byla svým způsobem akceptovatelná, známe ji z Fordu Focus. Ve Volvu má výkon 150 koní a točivý moment 240 Nm, což jsou dostatečné parametry na pohodlné rodinné auto, ale ne na něco, co se snaží tvářit sportovně. Věci nepomáhá ani dvouspojková automatická převodovka PowerShift. Její software působí, jako by si s přeplňovaným motorem nerozuměl. Při pokusu o klidnou jízdu to ještě jde, ale převodovka buď nechce podřazovat, nebo je naopak moc horlivá a motor vyloženě přetáčí a ten pak obtěžuje nadměrným hlukem a nepříjemným zvukem – málokdy jsem ji přistihnul, že dělá práci tak, jak jsem chtěl.

Věci se dá pomoci manuální volbou stupňů. Odezva sice není úplně dokonalá, ale aspoň podle sluchu trefíte motor do těch správných otáček. Turboefektu se ale nevyhnete a zejména při rozjezdech si na váhavý charakter převodovky musí člověk zvyknout. Trvá jí tak sekundu, než se rozhodne, jestli tedy spojku uvolní nebo ne, a to je dost dlouhá doba na auto za skoro milion korun.Další věcí, která mi celý týden pila krev, byl Driver Support Paket, což je příplatkový balíček s aktivním tempomatem a všemi těmi systémy, které chtějí být chytřejší než řidič. Nejsou. Aktivní tempomat je paranoidní a brzdí moc agresivně a moc brzy. Brzdí i v táhlém dálničním oblouku, když vy jedete vlevo a vpravo třeba kamion. Je pak opravdu moc „příjemné“, když vám ve 140 km/h, před vámi v pruhu nikdo, tahle „bezpečnostní pomůcka“ začne docela ostře brzdit. Ušetřil bych těch 52 400 korun na něco jiného. A když už jsme u toho šetření, klidně bych ušetřil i 55 500 korun za automat a raději si vybral model s manuálem, ve kterém budu mít nad chováním převodovky přeci jen větší kontrolu.

A víte, co? Rovnou je lepší ušetřit za celý paket R-Design těch 79 000 korun. Vybral bych si Volvo V60 T3 ve výbavě Kinetic, které stojí 906 000 korun (850 500 korun s manuálem) a dostal bych vlastně stále zajímavé, hezké a moderní auto s pěkným a kvalitním interiérem a mnohem vyšší kultivovaností.

O atraktivní jízdní vlastnosti bych rozhodně nepřišel, protože i standardní Volvo V60 se chová dospěle a dynamicky, pokud to po něm člověk chce. Řízení dokáže být příjemně vyvážené, i když je trochu lehké a nemá valnou odezvu od předních kol. Ale které auto dneska má, že? Díky poměrně rychlému převodu řízení však reaguje Volvo V60 velmi pohotově. Bez velkých nízkoprofilových kol a sníženého podvozku se také v zatáčkách lze vyvarovat odskakování ze stopy a klepání do řízení, stejně tak neustále blikající kontrolky stabilizace a trakce.Zkrátka, bez téhle instantní a nefungující sportovnosti je Volvo V60 v naprostém pořádku, ať už se jede v základním benzínovém T3 nebo v něčem silnějším či dieselovém. Opět se potvrzuje, jak moc záleží na zvolené konfiguraci a jak moc s autem udělá změna nastavení podvozku a velikost kol.

Testované Volvo V60 tak za těch základních 985 000 korun není tak dobré, a se všemi těmi příplatky už vůbec ne. Věřím, že mít k dispozici normální „nesportovní“ verzi Kinetic bez paranoidního bezpečnostního paketu, který by se mě nesnažil neustále přesvědčit, že ví líp, kdy se má brzdit a zatáčet, líbilo by se mi to auto ve výsledku mnohem víc. A stálo by o nějakých 200 000 korun méně.

Verdikt
Paket R-Design je z mého pohledu velkým šlápnutím vedle, které jinak nadějný produkt Volvo V60 T3 kazí. Také nejsem úplně odvařený z malého downsizovaného motoru, diesel D3 s pěti válci mi přijde pro tohle auto rozumnější a zajímavější volba, neboť má nejen charakternější zvuk než často utrápený benzínový motor, ale také má samozřejmě zajímavější spotřebu (testované auto jezdilo za 9 litrů). Hodnocení tohoto vozu neberte jako hodnocení celého Volva V60, ale pouze jako verze T3 s paketem R-Design. Nesedělo mi to – jako řidiči, jako uživateli a jako někomu, kdo má auta rád.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1595
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,4
Převodovkašestistupňová automatická, dvouspojková
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 5700 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 1600 - 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)96,7
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)7,4
Objem nádrže (l)67,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4628
Šířka (mm)1865
Výška (mm)1484
Rozvor náprav (mm)2776
Provozní hmotnost (kg)1551
Celková hmotnost (kg)2110
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)430 - 1241
Ceny
Základní cena modelu741 000 Kč (D2 Base)
Základní cena test. verze985 000 Kč (T3 R-Design)
1.10.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist