Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Oplastované Volvo V40 jsme tu již měli s dieselovým motorem. Jak jezdí benzínový pětiválec, ke kterému dostanete také pohon všech kol?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Sladění a trakce pohonného ústrojí, celkem funkční pomocníci, extravagantní detaily v kabině

STAROSTI
Zbytečně tuhý podvozek, pocitově slabší motor

Jestli nemají po krachu automobilky Saab architekti, pověstní majitelé těchto švédských strojů, v čem jezdit, tohle auto by jim mohlo vyhovovat, zvláště pokud potřebují něco relativně praktického a dostatečně stylového, aby si mohli vyrazit třeba na golf. Ovšem funkcionalisté se tu příliš nenajdou. Volvo V40 je totiž stále spíš natažený hatchback než plnohodnotný kombík. Objem kufru 335 litrů tomu napovídá, stejně jako pouze čtyřmístné uspořádání, což ve výsledku ale není na škodu. Dva cestující vzadu se mohou uvelebit jako v bizjetu, jen místa nad hlavou kvůli svažující se střeše není nazbyt. Odkládací prostory po krajích sedadel však potěší.U přirovnání k soukromému tryskáči ještě chvíli zůstaňme, jelikož Volvo V40 Cross Country ve vrcholné specifikaci Summum je vybaveno tolika automatickými systémy, že si za volantem budete připadat jako v letadle. Nutno uznat, až na pár výjimek, jejich použití v reálném světě je docela ku prospěchu. Musíte jim ale trochu přizpůsobit svoje chování.

Volvo V40 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volvo v40 fotogalerie

Adaptivní tempomat je schopen autonomně zastavit a znovu se rozjet v koloně, což je velmi příjemné. Uplatnění najde také při jízdě po okreskách za pomalejším autem, než jej předjedete. Na dálnici však při předjíždění zbytečně zpomalí, když detekuje pomalejší auto ještě na hony vzdálené. Celkově to je však jeden z povedenějších systémů, především díky plynulosti a intuitivnímu ovládání. Stejně je na tom i systém udržování v pruhu, hlídání mrtvých úhlů, varování před projíždějícími auty při vyparkovávání nebo detekce náhlé překážky, ačkoliv automatické nouzové brzdění jsem (naštěstí) využít nemusel. Když už by snad selhalo, chodce ochrání kapotový airbag.


Milovníci designu nebudou mít nouzi na autě najít zajímavé detaily.

Mezi slabší pomocníky patří detekce dopravních značek. Ačkoliv umí rozpoznávat i značení dálnice, obytné zóny nebo ukončení platnosti, často pobírá značení z přidružených křižovatek nebo neumí rozluštit dodatkovou tabuli. Za vinu bych pokládal spíš chaotické značení českých silnic, v jiných koutech světa může tato technika fungovat lépe. Ve výsledku však na systém není v našich podmínkách spolehnutí.Jinak je interiér příjemným místem pro život. Nízká silueta střechy může vyvolávat stísněný dojem i vpředu, ale za volantem je útulně. Chladně střízlivý design kabiny opět hraje spíš na dojem, ale je schopný navodit teplo praskajícího dřeva v krbu švédského srubu. Nastavitelné motivy přístrojů, průhledný a podsvětlený volič převodovky, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, které vypadá přesně jako architektovy dioptrické brýle, nebo „plovoucí“ středový panel jsou krásné a moderní detaily.

DOPORUČUJEME: Volvo V40 Cross Country D3 – první jízda

Zrovna však přístrojová deska opět ukazuje vítězství estetična před praktičností. Vypadá efektně a vzadu ukrývá odkládací prostor, ten je však prakticky nevyužitelný i pro telefon připojený přes Bluetooth, jelikož je k přihrádce špatný přístup.

Když dostanete Volvo V40 Cross Country do pohybu, zprvu nepřehlédnete tužší podvozek. Na hladkém asfaltu je stabilní, prakticky se nenaklání a oplývá spoustou přilnavosti, zvláště v kombinaci s pohonem všech kol. Nerovnosti však nefiltruje dobře, otřásá se a přenáší tupé rány do karoserie. Osmnáctipalcová kola komfortu také nepřidávají, trochu uvolněnosti v podvozku by proto určitě neuškodilo.Zvláště v kombinaci s přeplňovaným dvouapůllitrem, který by nebyl „přemotorovaný“ ani na trochu plavnější podvozek. Neoplývá totiž takovou silou, jak by mohla čísla na papíře slibovat. Zátah je na první dva rychlostní stupně dech beroucí, ale postupně uvadá, což je nejvíce poznat na pružném zrychlení. Předjíždění je stále hračka, ale na to, kolik si motor řekne u čerpací stanice, nejsou výkony (pocitově) ospravedlnitelné. Po městě počítejte alespoň se třinácti litry, při dálničním limitu ji potom udržíte tak tak pod deseti litry. Pomohla by ještě o něco delší šestka.


S grafikou si někdo skutečně vyhrál, ekologický rádce však funguje přesně naopak, než velí logika.

Pětiválec však přede velmi podmanivým tónem, který si nelze nezamilovat, možná je však až příliš kultivovaný s velmi vzdáleným projevem. K charakteru auta ale sedne, stále navozuje pocit něčeho unikátního. Škoda, že automobilka pětiválce brzy definitivně vyřadí z nabídky. Šestistupňová automatická motor skvěle doplňuje, řadí plynule a hladce reaguje na pobídnutí k přeřazení. Pohon všech kol funguje dobře a pod plynem mírně pomáhá stáčet záď do zatáček, díky čemuž dokáže být auto skutečně rychlé. Zejména kvůli podvozku však jeho nějaké větší využití v terénu neočekávejte, maximálně na upravené golfové hřiště hledat ztracené míčky. Škoda, že není k dostání s naftovými motory.

Verdikt
Volvo V40 Cross Country T5 AWD je příjemné a netradiční auto, které umí naladit na pohodovou notu. Uvnitř je plné moderních detailů, pohostinné atmosféry a docela funkčních elektronických pomocníků. S pohonem všech kol je navíc rychlé, ačkoliv motor je trochu lačnější jak po krmivu, tak po výkonech. Jediná vážná výtka však směřuje směrem k podvozku, který sice oplývá přilnavostí, ale neuškodilo by mu poddajnější naladění. Potom by autu k roli pohodového společníka už téměř nic nechybělo, pokud jste ochotni obětovat trochu praktičnosti za něco estetického potěšení. A sáhnout trochu hlouběji do kapsy.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2487
Vrtání x zdvih (mm)83 x 92,3
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R18
Pneumatiky vzadu225/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)187 / 254 při 5400 ot./min.
Točivý moment (Nm)360 při 1800 - 4200 ot./min.
0-100 km/h (s)6,4
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Spotřeba paliva (l/100 km)11,6 / 6,4 / 8,3
Objem nádrže (l)57
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4370
Šířka (mm)1783
Výška (mm)1458
Rozvor náprav (mm)2646
Provozní hmotnost (kg)1631
Celková hmotnost (kg)2070
Zavazadlový prostor (l)335
Ceny
Základní cena modelu688 500 Kč
Základní cena test. verze838 500 Kč
27.6.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist