Volvo S90 T8 Twin Engine: Dlouhý, Široký, Bystrozraký

titulka-40-1100x618.jpgCelá galerie 16 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.6

Aktuální řada 90 je opravdu rozložité auto. S délkou 4 963 a šířkou 2 019 mm se není čemu divit. Co je ovšem sympatická hodnota, je „normální“ výška 1 443 mm. V dnešní době různě nasteroidovaných krabic na kolech působí jak sedan, tak kombi, a to i v provedení Cross Country, proporčně nesmírně vyváženě. A konkrétně V90 je podle mě jedno z nejhezčích aut na trhu.

Tu bystrozrakost můžeme vztáhnout buď na různé asistenční a pomocné systémy, kterých je S90 plná, nebo na chytrost systému pohonu. U oněch tzv. pomocníků si Volvo zaslouží pochvalu, jsou málo otravní. Kromě adaptivního tempomatu, který i při nejkratším nastaveném odstupu reaguje zbytečně brzy, jsou ostatní nastavené tak, že se buď dají vypnout úplně a auto si to pamatuje, nebo se aspoň dají vypnout/upravit při každém startu – to je případ ESP, které lze přepnout do sportovního módu, kdy opravdu zasahuje mnohem později, a také právě tempomatu, který je možné nastavit na obyčejný. A u těch, které vás hlídají pořád, jako je varování před kolizí, je možné nastavit různé úrovně reakční doby. S tou nejpozdější lze žít a používat auto i při svižné jízdě přeplněnými městskými komunikacemi.

Řada 90 je pak další, která je postavená na nové platformě. Volvo ji nazývá SPA, která je plně připravená pro výrobu hybridních a plně elektrických aut. Hlavní přínos je využití prostoru středového tunelu auta, kde dřív býval kardan, pro zástavbu baterie. To znamená, že nebylo potřeba žádný další zásah do prostoru kabiny nebo kufru, a také, že 113 kg, kolik baterie váží, je ideálně uprostřed auta a zároveň co nejníže.

Jak jsem již naznačil výše, kombi i sedan s číslem 90 jsou zvenku pohledná auta. U sedanu mám pouze problém se zadními světly. Docela bych si tipnul, že to bude jedna z věcí změněných, až se řada dočká nějakého výraznějšího faceliftu. Jinak ať se na auto koukáte z jakéhokoliv úhlu, vypadá elegantně a souměrně. Kapota je dlouhá a rovná, maska chladiče a světlomety tvoří v podstatě kolmou stěnu, ale díky použití nízkého a dlouhého tvaru světel se zbytkem auta krásně ladí. Mřížka chladiče i díky klasické úhlopříčce s logem uprostřed jasně odkazuje na slavné předky.

Další překvapení čeká uvnitř. Interiér je čistý, precizně vyrobený a není v něm žádný rušivý prvek. Jenže tam, kde ostatní mají buď plastovou imitaci, nebo dřevo, zabírá plochu poloviny palubní desky, u Volva dostanete několik přiměřeně velkých kusů na první pohled kvalitního opravdového dřeva. Pak už jen můžete objevovat hříčky designérů, jako je volič převodovky z křišťálu (který Volvo nazývá Orrefors) zkombinovaný s leštěným hliníkem, který vypadá jako šperk. S hudební soupravou Bowers & Wilkins zase souvisí vtipný detail jednoho výškového reproduktoru vystupujícího uprostřed z palubní desky, který odkazuje na jejich reprobedny Nautilus.

Kapitola sama pro sebe je pak jízda. Kus, který jsme k testu dostali my, byl vybaven adaptivními tlumiči, což Volvo nazývá Four-C. Bohužel nemám srovnání s autem s obyčejným podvozkem, ale ten „náš“ fungoval dobře. Auto je tak akorát pohodlné a přitom stabilní, při jízdě po dálnici nemusíte pořád korigovat směr, volant stačí držet tam, kam chcete jet. A díky výše zmíněné možnosti přepnout ESP na zábavný mód není problém si i s takto velkým autem hodit zadkem. Nečekejte přetáčivý smyk pod plynem, S90 je auto s výrazně silnější přední nápravou, ale naopak, pokud v zatáčce mírně přibrzdíte, auto se krásně stočí kolem osy. Jedinou výtku bych měl k brzdám. Ne že by nebrzdily, ale Volvo ještě úplně nevychytalo, jak skloubit rekuperaci a klasické brzdění. Brzdný účinek tak není dávkován plynule.

Úplně speciální odstavec si pak zaslouží popis celého složitého srdce auta. Jedná se o plně hybridní systém sestávající z baterie, jednoho elektromotoru vzadu integrovaného do nápravy a jednoho vpředu, který je umístěný klasicky mezi motorem a převodovkou a hlavně kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce. Parametry systému jsou následující: Baterie se nabíjí na 270 až 400 V a má nominálním výkon 10,4 kW, zadní elektrický motor má 65 kW a 240 Nm, přední dalších 34 kW a 150 Nm a především dopovaný spalovací motor s 320 koňmi a 400 newtonmetry s jednou zajímavostí – kompresorem s rychlejším převodem pro náběh od nižších otáček, který se ve 3000 otáčkách za minutu díky elektromagnetické spojce odpojí a nespotřebovává tak zbytečně výkon motoru a jeho službu převezme už roztočené turbodmychadlo.

A protože si můžete mezi celkem pěti jízdními režimy zvolit i mód Power, kdy všechny motory pohánějí kola společně, můžete dostat systémový výkon 407 koní a 640 Nm. Je dobré zmínit i další možnosti. Když pominu režim Individual, který si můžete nastavit podle preferencí sami, základní je Hybrid, kdy auto jede na elektřinu, je-li v baterii aspoň nějaká „šťáva“, v případě potřeby většího výkonu se přidá benzinový motor a naopak při brzdění auto rekuperuje.

S tím souvisí poloha voliče převodovky označená B – ta zvýší množství rekuperované energie a auto tedy citelněji brzdí „motorem“. Další režim je Pure – ten zvýší hranici, při které se připojuje benzinový motor a umožňuje tak čistě elektrický chod. A to bez problémů i ve 100 km/h. Poslední je režim AWD – ten zařídí, aby zadní motor poháněl zadní kola stále. Zajímavý je i systém chlazení – přední elektromotor je napojený na oběh motoru, který je navíc díky elektrickému vodnímu čerpadlu zcela autonomní. Zadní má vlastní vodní okruh a baterie jsou navíc chlazené ze systému klimatizace.

K autu si pak můžete stáhnout aplikaci Volvo On Call, která toho umí opravdu hodně. Od „nastartování“ auta na dálku až na 15 minut – což znamená vyhřátí/ochlazení kabiny a předehřátí systému, až po detailní rozbor jízd z hlediska spotřeby paliva a rekuperované elektřiny.

27.11.2018 2:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist