Volvo S60 T5 Drive-E R-Design (2014)

Znělý pětiválec odešel do věčných lovišť a nahradil jej nový dvoulitrový čtyřválec společně s osmistupňovou automatickou převodovkou.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.4

Radosti

Sladění motoru a převodovky při pohodové jízdě; komfortní interiér; funkční asistenční prvky

Starosti

Tuhý a nepohodlný podvozek; obyčejnost čtyřválce; řidičská odtažitost; sportovní jen zvenku


Volvo S60 prodělalo mírný facelift, který je nejpatrnější v předních paritích. Jiné jsou světlomety a maska chladiče, do níž je o něco méně nápadně kamuflován kryt radaru bezpečnostních systémů. Stejně tak se ukryly i trysky ostřikovačů, které jsou nyní pod hranou kapoty. Tedy v zásadě jen maličkosti.

V našem případě elegantní tvary auta zdrsňuje příplatkový paket R-Design, který navíc přidává ostřejší linie v nárazníku, difuzor v tom zadním, decentní spoiler na odthrnové hraně víka kufru a dvojici rozměrných koncovek výfuku. Čistě osobním pohledem velmi zdařilé proniknutí nenápadné elegance se sportovní dravostí.

Naopak se Volvo S60 s faceliftem vzdalo jedné ze svých největších tradic a vydalo se na novou, ekologií dlážděnou cestu. Nový motor pod kapotou přišel o jeden válec a tomu odpovídající objem – z dvouapůllitrového pětiválce je nyní dvoulitrový čtyřválec. Získal emisní normu Euro 6 a do páru novou osmistupňovou automatickou převodovku.

Interiér

Uvnitř se po faceliftu kromě inovovaného multimediálního systému Sensus, na který si budete chvíli zvykat, mnoho nového neudálo, pořád je to Volvo S60, jak jsme ho znali doposud. To znamená kvalitně postavenou kabinu plnou hezkých materiálů a ozvláštněnou typickým severským designem s plovoucím středovým panelem. Přestože už trochu stárne a v množství tlačítek se budete chvilkově ztrácet, pořád je to hezké místo k pobytu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Velký volant dobře padne do ruky, rozmístění tlačítek na ovládání radarového tempomatu je ergonomické a pozice za volantem široce nastavitelná, i když vysoká. Sedadla jsou hluboká s širokým bočním vedením, takže dobře podrží v zatáčkách, na dlouhých cestách je v nich zase útulno. Menší problém budou mít jen cestující vzadu, a to s prostorem na hlavu, velikost kufru 380 litrů, tedy o třídu nižšího auta, také příliš nenadchne.

Pohon

Nový řadový čtyřválec o objemu 2,0 litru přeplňovaný turbem nahrazuje v nabídce odcházející pětiválec. Pokud jste na něm nejvíce oceňovali unikátní zvukový doprovod, budete si muset zvyknout, kromě poněkud matoucího označení T5, které zůstalo, na nové pořádky. Přestože je odhlučnění kabiny na velmi dobré úrovni, povšimnete si, že je projev jednokty méně sametový a při nižších otáčkách hlučnější, se zvyšující zátěží se však její chod zjemní a ztiší.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Výkony v podstatě zůstaly stejné – 245 koní a 350 Nm nejsou nikterak dech beroucí hodnoty, pro všechny situace však více než stačí, od předjíždění na okreskách po expresní přesuny po dálnici. Nová je také osmistupňová automatická převodovka, která rychlostí a jemností sice nedosahuje na vrchol, s motorem si ale rozumí dobře a společně ladí v jednom příjemném celku, pokud na ni nespěcháte. Při razantnější akceleraci nebo manuálním přeřazení pádly pod volantem na sebe ale nechá čekat.

Spotřeba

Nová jednotka slibuje při zachování obdobných výkonů nižší normovanou spotřebu, s čím souvisí i splnění přísnějších emisních limitů Euro 6. Přestože dvoulitrový čtyřválec není z hlediska výkonu nějak výrazně „vyšponovaný“, stále má na spotřebu výrazný vliv styl jízdy. Oficiální hodnoty 8,4 l/100 km ve městě, 4,8 l/100 km mimo město a 6,1 l/100 km v kombinaci jsou však výrazněji vzdálené realitě.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pokud si budete dopřávat plného výkonu často, počítejte s dvanácti- až třináctilitrovou spotřebou, na druhou stranu klidná a ustálená jízda po okreskách dokáže srazit spotřebu na hranici sedmi litrů, když se budete hodně snažit. Při běžném používání po městě a okolí se průměr ustátlil na deseti litrech benzínu, což je jen nepatrná úspora oproti bývalém přeplňovanému pětiválci.

Ovladatelnost

Přestože s provozní hmotností 1664 kg není Volvo S60 T5 vyloženě cvalík, ve skutečnosti působí mnohem těžkopádněji a do zatáček se vrhá jen velmi neochotně. Sportovním ambicím potom vystavuje stopku i odtažité řízení, které neposkytuje žádný přehled o dění pod předními koly, jakékoliv vyvážení podvozku tak „vidíte až očima“, většinou už ale bývá pozdě. S vypnutou stabilizací jde nejčastěji o velmi brzy nastupující nedotáčivost, ponecháte-li však tlačítko ESP netknuté (to je jen metafora, vypíná se v menu multimédií), brzké zásahy stabilizace pomáhají k lepšímu stáčení auta do zatáček.

„Volvo S60 T5 R-Design je sportovně střižené jen zvenku. Mnoho radosti z řízení nepřinese.“

Nic to však nemění na faktu, že přilnavosti má podvozek pomálu, pokud na něj i jen trochu zatlačíte. Musí se ovšem uznat, že na výjezdech mají přední kola ohromnou trakci a přenosem síly od motoru si poradí bravurně. Velikou překážkou je tuhý podvozek v kombinaci s 19″ koly, který na nerovnostech mírně odskakuje a z podběhů se tak hlasitě ozývá nepříjemný tlukot. Zdaleka tedy není ani pohodlný. Stručně řečeno, nefunguje ani při ostré jízdě, ani při volném proplouvání krajinou, pokud se zrovna nenacházíte na vyžehlené dálnici. Ve vysokých rychlostech je ovšem velmi stabilní.

Verdikt

Volvo S60 T5 ukončením výroby pětiválce přišlo o tradiční hodnotu, která jej v davu činila o něco zajímavějším. Patříte-li k dlouholetým fanouškům značky, tato skutečnost vás možná nepotěší, stejně jako skutečnost, že sportovně laděný sedan ve Volvu S60 T5 prostě nenajdete. Paket R-Design totiž přináší jen sportovně střižený pouze oblek, radost z řízení v něm nehledejte.

Domácím hřištěm je pro něj spíš než klikatá silnice s rozbitým povrchem široká dálnice s hladkým asfaltem, na které bude díky odpojení od okolního světa příjemným společníkem při dlouhých a svižných přesunech mezi velkoměsty.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1969
Vrtání x zdvih (mm)82,0 x 93,2
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu235/40 R19
Pneumatiky vzadu235/40 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180 / 245 v 5500
Točivý moment (Nm)350 v 1500 - 4800
0-100 km/h (s)6,4
Nejvyšší rychlost (km/h)230
Spotřeba paliva (l/100 km)8,4 / 4,8 / 6,1
Objem nádrže (l)67,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4635
Šířka (mm)1825
Výška (mm)1484
Rozvor náprav (mm)2776
Provozní hmotnost (kg)1664
Celková hmotnost (kg)2160
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu756 500 Kč (T3 150 k Base)
Základní cena test. verze933 000 Kč (T5 Drive-E 245 k Base)
Cena testovaného vozu1 112 000 Kč (T5 Drive-E 245 k Momentum R-Design)
15.9.2014 6:55| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist