Volvo S60 D3 R-Design

Důrazem na sportovní notu sedan od Volva možná potencionální zákazníky nepřesvědčí, skvělým motorem ano
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Atraktivní design, výbava, výtečný motor, spotřeba, slušný výkon

STAROSTI
Svým sportovně střiženým vzhledem slibuje něco, co nemůže splnit

Psát o jakémkoli moderním Volvu je vždy ošemetné. Tedy pokud autor nechce sklouznout ke klasickým klišé typu „rodinný, vůz“ nebo „aktivní i pasivní bezpečnost“ či „typický severský design“ jakožto k popisům pro Volvo obecně považovaných za typické.

Příplatkovým paketem jde sama automobilka proti tomuto tradičnímu vnímání svých aut a navozuje pocit dynamiky, sportovnosti a extravagance. A vlastně proč ne, tohle není v době, kdy naopak tradičně sportovně laděná konkurence rezignuje na svůj někdejší odkaz, společensky nevhodné.

My jsme Volvo S60 na Autowebu už testovali, i s dvoulitrovým naftovým pětiválcem, tohle je tedy ale „tak trochu jiné“ Volvo. Jde o specifikaci R-Design, která má v nabídce značky posunovat dané auto z na začátku zmiňované škatulky rodinných aut do kategorie „driver-friendly.“

Volvo S60 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volvo S60 fotogalerie

Začněme vzhledem. R-Design, to je sada prvků karoserie, které celkem umě povyšují už tak elegantní stroj na vážně atraktivní záležitost. Je tady upravená příď se zvětšeným otvorem sání, lesklá černá maska s logem R-Desing (které se opakuje ještě několikrát, i v interiéru).

Po víku kufru se táhne odtrhová hrana, pod zadním nárazníkem najde pozorovatel masivní difuzor a také dvojici koncovek výfuku. Vše je doplněno ostře červeným lakem karoserie… Ano, Volvo S60 R-Design vypadá vážně skvěle.Ovšem nemá zůstat jen u vizuálního dojmu, důraz na sportovnost pokračuje i hlouběji pod kapotou auta. Mluvme o patnáctimilimetrové snížení světlé výšky, o tužších pružinách vpředu i na zadní nápravě, o jednoplášťových tlumičích o výztuze mezi předními rameny. „Es šedesátka“ teď sedí bytelněji na asfaltu, méně se naklání v zatáčkách a vlastně se, vzhledem k nesportovním sourozencům v modelové řadě, chová jiným způsobem.

Je to tedy sportovní auto? Ehm, ne, není. Kromě vzhledu na něm nic moc sportovního nenajdete. Volant nenabízí příliš zpětné vazby, vlastně téměř žádnou. Díky značnému rejdu je sportovní, rozumějte rychlé a intuitivní řízení nemožné. Sedačky mají oproti klasickým v S60 výraznější boční vedení a slušně drží, ale pořád na ně nelze spoléhat jako na optimální sportovní oporu. Pohodlné, to ale jsou.

Přilnavost auta je vynikající, jenže přitvrzený podvozek je na nerovnostech až příliš tuhý a pokud najedete na skutečně výraznou vadu vozovky, zadní kola odskočí.A pak motor. Sportovní? Ani náhodou. Což ale nemění nic na skutečnosti, že je to vynikající pohonná jednotka, což dokazují i její prodeje. Má dostatek síly, maximum výkonu i točivého momentu leží ale spíše v první polovině spektra otáček, takže na „sportovní“ vytáčení zapomeňte. ˇ6ádné klepání nebo jiné nepatřičnosti spojované s některými dieselovými agregáty, jen jadrný projev připomínající dostatečný potenciál.

O kultivovanosti už jsme také psali mnohokrát a ani tady se u D3 nic nezměnilo. Takže jen pro připomenutí. Motor D3 má pět válců, dva litry objemu, 163 koní výkonu a 400 Nm točivého momentu. A předčí většinu dvoulitrové turbodieselové konkurence. Není ale sportovní, stejně tak jako šestistupňová automatická převodovka. Ta je snad i naladěna na agresivnější notu, ale stále vám sama odřadí, jakmile se dostanete do tempa (a ono je to vlastně v pořádku, o optimálních otáčkách jsem mluvil před okamžikem. Určitě ale nenaplňuje pocit sportovního vyžití).

Na druhou stranu je s Volvem S60 D3 R-Design příjemné jezdit rychle. Jakkoli nechci nikoho nabádat ke zbytečnému hazardu nebo dokonce překračování legálních rychlostních limitů, tak právě ve chvíli, kdy se s S60 D3 pořádně rozjedete, najdete optimální rytmus. Řízení lehce přituhne, auto zklidní, odlehčí se v dobrém slova smyslu (tedy ne že začne ztrácet grip a plavat, ale získá na lehkosti, hlavně v zatáčkách). Ne sportovně, ale dynamicky, rychle a plynule, tak se dá, a podle mého i má, s S60 jezdit.

Závěrem se nevyhnu zmínce o výbavě a to i té bezpečností, jakkoli jsem si na začátku testu snažil připravil dokonalé alibi, abych právě toto řešit nemusel. R-Design patří mezi špičkové specifikace a tak na palubě najdete vedle stylových doplňků v podstatě všechno, co můžete čekat – pro kompletní seznam vás odkážu na oficiální ceník Volva, tolik prostoru tady nemáme.

Nenajdete ale televizi se satelitní anténou. Narážím teď lehce ironicky na dálkové ovládání velikosti televizního ovladače, které vzhledem připomíná příslušenství domácí audiovizuální techniky a v autě s ním můžete nastavovat třeba hlasitost hudby. Vzhledem ke značné velikosti ovladače, malým rozměrům tlačítek a krátké vzdálenosti nutné k navázání spojení mezi ovladačem a systémem mi přijde snazší posunout ruku, volnou ruku, o pár centimetrů a vše řešit přímo na středové konzole. Nebo na volantu.A teď ta bezpečnost. Ano, je zde vše, o čem psal už kolega Dalibor ve starším testu, a pokud mohu mluvit za sebe, tak já veškeré systémy, kromě stabilizace (která nelze vypnout podle mých zjištění) a BLISu (sledování mrtvého úhlu se signalizací u zpětných zrcátek), vypínám.

Leká a zbytečně mě stresuje červené světlo zářící proti mým očím zpoza palubní desky při dojíždění pomalejších aut, nevyhovují mi zásahy elektroniky do řízení. Nehodlám tady ale hodnotit smysl těchto systémů – pokud existují řidiči, kteří je ocení, pak je to skvělé. Stejně jako je skvělá možnost je vypnout, pokud se chcete spolehnout sami na sebe.

Verdikt
Mám-li hodnocení promítnout do jedné věty, tak Volvo S60 D3 R-Design se mi líbí. Vzhledově, byť právě agresivně stylizovaný paket navozuje atmosféru sportovnosti, kterou v reálu nedostanete.
Jediným výrazným negativem je pro mne tvrdší podvozek, mě osobně by u Volva plavněji nastavené tlumiče nevadily, naopak. Motor je skvělý, spotřeba výtečná, pohodlí na dlouhých cestách, pro které je S60 D3 jak stvořené působí jako návyková látka. Základní cena je slušná a částka, kterou zaplatíte za R-Design odpovídá třídě a prémiovosti značky.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1984
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 77,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMacPherson
Vzadumultilink
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120/163 ve 3500 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 Nm ve 1500 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)105
0-100 km/h (s)9,2
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8
Objem nádrže (l)67,5
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1551
Celková hmotnost (kg)2090
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu771 000 Kč (1.6, 150k, Base)
Základní cena test. verze826 000 Kč (D3, 163 k, Base)
Cena testovaného vozu1 005 500 Kč (D3, 163 k, R-Design)
21.11.2011 8:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist