Volvo S40/V40

Vyrábí se v Holandsku, slyší na švédské jméno, na jeho vývoji spolupracovalo Japonské Mitsubishi a některé motory jsou od francouzského Renaultu. Říkal tu někdo "globalizace"?

Spousta lidí má problém přiřadit tomuhle autu soupeře ze stejné třídy. Samotné Volvo by svou „čtyřicítku“ rádo vidělo mezi prestižními Audi A4, Alfami 156, trojkovými BMW a céčkovými Mercedesy. Nedá se říct, že by s nimi neměla některé věci společné – třeba velikost zavazadelníku je spíš podprůměrná, i v případě kombíku má pouze 410 litrů objemu a k tomu vysoký nakládací práh.
Ve zmíněné nizozemské továrně NedCar se sice S40/V40 vyrábělo na jedné lince s Mitsubishi Carisma, ale rozhodně si nepředstavujte, že jde o stejný základ s jiným kabátem, jak třeba v případě koncernových sourozenců Golf/A3/Octavia a podobně. Ano, plošina je shodná, ale podvozkové díly už se zásadně liší.
A právě podvozek malého Volva býval často terčem kritiky. V sériovém provedení byl nastavený hodně do měkka, což by napovídalo komfortnímu svezení. Jenže příliš poddajné tlumiče se nedokázaly vypořádat s nerovnými vozovkami, auto se snadno rozvlnilo a jeho směrová stabilita nebyla nijak zázračná. Jízdní vlastnosti napravil příplatkový „sportovní“ podvozek, jenže v tu chvíli jste se mohli s měkkým pohodlím rozloučit a podvozek schytal kritiku prozměnu za přílišnou tvrdost. Volvu se prostě nepovedlo najít správný kompromis.
Zajímavou volbou byla také konstrukce přední nápravy s finančně výhodnými plechovými spodními rameny. Všichni zmínění rivalové mají místo toho hliníkové odlitky. Použít takhle jednoduchou, až primitivní nápravu na modelu, který má ve vrcholné verzi dvě stovky koní, je mírně diskutabilní, z hlediska zájemce o ojetý vůz nicméně výhodné. Pokud totiž ramena budou poškozená, jejich výměna vyjde celkem lacino – celé spodní rameno stojí u oficiálního dodavatele zhruba 2400 Kč, samotný spodní čep necelou pětistovku. U konkurentů je rameno minimálně dvakrát dražší a čep se mnohdy ani samotný nedá vyměnit. Stejně pozitivní zprávu ovšem u dalších náhradních dílů neuslyšíte.
Volvo S40/V40 bylo k dostání se spoustou různých motorů a je potřeba dobře vybírat, abyste se nespálili. Možná jste zaslechli, že benzínové motory od Volva, montované do Renaultů, byly značně nespolehlivé, že se jim opotřebovávaly vačky a zdvihátka. To je sice pravda, jenže Volvo je v tom nevinně – problém byl na straně hlav válců, které už si Renault vyvíjel sám. Ve Volvu jsou benzínové motory spolehlivé, dokonce i ty s turbodmychadly.
Pozor si ale dejte na motor 1,8 GDI (navzdory déčku je to benzíňák), pokud na něj někde narazíte. Byl převzatý od Mitsubishi a u nás se nikdy oficiálně neprodával. Byl k tomu dobrý důvod: jeho unikátní přímé vstřikování benzínu bylo stavěné pouze na vysoce kvalitní paliva, která se u nás pohříchu často nenajdou. S českým benzínem není motor ani pružný, ani úsporný a kvůli zanáčení karbonovými usazeninami ani dlouho nevydrží.
Dieselové motory se dají hodnotit podle roku výroby. Nejstarší předokomůrkový diesel o objemu 1,9 litru od Renaultu je skutečně zastaralý, v roce 1999 ho ale nahradil výrazně lepší agregát s přímým vstřikováním a výkonem 95 koní (70 kW). O rok později se dokonce objevily dva common-raily o výkonu 102 a 116 koní (75 a 85 kW). Byly skvělé a velmi žádané, jenže u ojetin je třeba počítat s problémy, které mohou být v případě tohoto motoru velmi drahé.
Další kritizovanou oblastí byl interiér. Původně použité materiály a plasty působily velmi levně a dílenské zpracování také pokulhávalo. Po faceliftu v roce 2000 se ale interiér podstatně zlepšil.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY
Karosérie:
čtyřdveřový sedan či pětidveřové kombi. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,6i 16V (77 až 80 kW), 1,8i 16V (85 až 90 kW), 1,8 GDI 16V (92 kW), 2,0i 16V (100 kW), 2,0i 16V soft-turbo (118 nebo 121 kW), 1,9i 16V turbo (147 kW), 2,0i 16V turbo T4 (147 kW) či přeplňované vznětové řadové čtyřválce Renault 1,9 TD (66 kW), 1,9 dTi (70 kW), 1,9 dCi (75 nebo 85 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 44516x1716x1422 mm. Rozvor: 2562 mm. Zavazadlový prostor: 471 (sedan) a 410 (kombi) litrů. Palivová nádrž: 60 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY
dobrá image značky, dobrá pasivní bezpečnost, účinné brzdy, vitální zážehové motory, celkem solidní sedačky, úsporné turbodiesely (od roku 1999), dobrá protikorozní ochrana karosérie

MÍNUSY
jen průměrné jízdní vlastnosti (základní varianty), omezený objem zavazadelníku (kombi), estetická úroveň interiéru (do roku 2000), omezený komfort odpružení (sportovní verze), hlučnost vznětových motorů (zejména od roku 1999 do roku 2000 také vlivem krátkých převodů), relativně vysoké ceny ojetin, drahé některé náhradní díly, příliš účinný posilovač řízení

HISTORIE
1995:
Představení modelu – čtyřdveřový sedan (S40) nebo pětidveřové kombi (V40). Zážehové motory 1,8i 16V a 2,0i 16V.
1996: Výkon motoru 2,0i 16V zvýšen na 103 kW, koncem roku nově klasický předkomůrkový turbodiesel od Renaultu 1,9 TD.
1997: Nové zážehové motory – základní 1,6i 16V, sportovní 1,9i turbo a velice pružný 2,0i softturbo.
1998: Na některé trhy uvedena verze s motorem 1,8 GDI o Mitsubishi vybaveným přímým vstřikováním benzínu.
1999: Motor 1,9 TD nahrazen verzí s přímým vstřikováním o výkonu 70 kW. Opět přepracovány zážehové motory -1,6i (80 kW), 1,8i (90 kW) a 2,0i (100 kW).
2000: Modernizace modelu. Designové i kvalitativní změny a vyztužený skelet karosérie. Nové zážehové motory 2,0i turbo T4 (147 kW) a 2,0i turbo (121 kW). Nový 1,9litrový turbodiesel s přímým vstřikováním systémem Common Rail a výkony 75 nebo 85 kW.
2002: Lehký facelift – lišty nárazníků v barvě laku, zážehové motory s nižší spotřebou paliva.
2004: Příchod zcela nové generace modelu S40/V50 postavené na platformě Fordu Focus druhé generace a poháněné i pětiválcovými motory.

ČASTÉ ZÁVADY
Prasklá hlava válců či poškozené těsnění pod hlavou (diesel do roku 1999) • prasklý rozvodový řemen (diesel zejména od roku 1999 do roku 2000) • padání řemene pohonu pomocných agregátů (diesel od roku 1999 do roku 2000) • rychlé opotřebení zadních brzdových destiček • vůle v závěsech předních kol • pazvuky plastů uvnitř • uvolněná hadice turbodmychadla (diesel) • závady klimatizace (hlučnost kompresorů, únik média) • přimrzlá parkovací brzda • vadné vstřikovače systému Common Rail (diesel od roku 2000) • opotřebené turbodmychadlo propouštějící olej do sání

DOPORUČENO
2,0i 16V softturbo (118 až 121 kW)
Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, vícebodové elektronické vstřikování paliva. Důvod: Turbomotory Volvo umí. Tento vykouzlí tichou a zcela plynulou jízdu, za niž se oněch 10 litrů na 100 km vyplatí obětovat.

NEBRAT!
1,9dCi (75 a 85kW)
Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiven-tilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva systémem Common Rail. Důvod: Právě tento tichý a pružný turbodiesel byl v posledních dvou letech produkce modelu velmi žádaný. Byla by to skvělá pohonná jednotka, dokáže však připravit drahá překvapení. Vstřikovače Common Railu odcházejí, turbodmychadla často rovněž.

autoweb.cz

4.1.2007 12:44

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist