Volvo kritizuje Evropskou unii

Automobilka jako odpůrce evropského společenství? Ne tak docela, pod palbou není EU jako taková, ale její schopnost realizovat cíle v oblasti snižování emisí.

Ne, nečekejte, že se někdo z automobilky, která je svým způsobem konzeravitní a dbá především na bezpečnost a ekologii, vezme plato vajec a  vyrazí s vizí ostřelovat tímto nedostatkovým artiklem evropské úředníky. Jde o to, že společnost Volvo Car Corporation varuje, že cíle EU pro snižování emisí oxidu uhličitého jsou ohroženy nedostatečnou podporou států k nákupu aut s nižšími emisemi. S tím prý souvisí i problém minimální podpory samotného výzkumu a vývoje ekologických vozidel, včetně elektromobilů.

Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation, na semináři v Bruselu uvedl, že současný přístup Evropské komise k  elektrifikaci automobilů by mohl ohrozit pracovní místa, investice i  konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.„Společnost Volvo Car Corporation vyzývá EU, aby zajistila koordinaci pobídek a zároveň zintenzivnila podporu výzkumu a vývoje. Pokud se tak nestane, evropský automobilový průmysl riskuje ztrátu současné vedoucí pozice v oblasti technologií,“ prohlásil Jacoby. A dodal: „Z dlouhodobého hlediska to může ohrozit konkurenceschopnost našeho oboru a ve výsledku i pracovní místa v Evropě.“

Společnost Volvo Car Corporation má také obavy o životaschopnost takzvané Bílé knihy o dopravě, vydané Evropskou komisí, která uvádí, že emise skleníkových plynů v oblasti dopravy budou muset do roku 2050 klesnout nejméně o šedesát procent, aby bylo možné dosáhnout cílů, jež si EU v souvislosti s klimatickými změnami vytyčila. Dokument také požaduje, aby počet vozidel s konvenčním pohonem klesl ve městech do roku 2030 na polovinu a  do roku 2050 by měla tato vozidla z měst vymizet úplně.

My jsme v redakci na toto téma také zahájili velkou debatu a s Volvem souhlasíme. Do určité míry. Určitě je zapotřebí zásadním způsobem snížit emise, klidně o šedesát procent, kdo má ten vzduch dýchat… Ovšem tvrdíme, že než vyhánět z měst auta s konvenčními motory a nahrazovat je elektromobily (nevíme totiž, kde že se bude elektřina vyrábět, když se brojí proti jádru, solární elektrárny jsou pasé a větrné generátory nestavíme), bude snazší vymítit staré dodávky, plečky z komunistické doby, dávno vysloužilé náklaďáky. V redakci se pak stočila řeč na tankery poháněné mazutem, letadla, nicméně zpátky k revoltě Volva.„Evropské automobilky čelí velmi závažné výzvě, má-li být legislativa pro snižování emisí CO2 vyžadující elektromobily přijata bez potřebných pobídek, které tyto ekologické automobily zpřístupní širším masám spotřebitelů,“ je přesvědčen Stefan Jacoby. V roce 2011 se ve světě prodalo necelých 50 000 vozidel poháněných energií z baterií, což odpovídá tržnímu podílu přibližně 0,1 procenta. Tato hodnota ukazuje, že na trhu budou v dohledné budoucnosti i  nadále dominovat modely s tradičními spalovacími motory.“ No, my máme na věc jiný názor.

Podle Volva je hlavním důvodem, který brání rychlému nárůstu počtu elektromobilů na silnicích, nedostatečně rychlý pokles cen jejich technologií. Já bych spíš řekl, že je to obava, že se s elektromobilem prostě nedostanete tam, kam chcete.

Společnost Volvo Car Corporation chce dokázat své odhodlání stát se jedničkou v  oblasti elektrifikace. Proto již v letošním roce uvádí na trh nové Volvo V60 Plug-in Hybrid. A protože evidentně věří, je problém je hlavně vážně v ceně, „udělali jsme maximum pro to, abychom jeho cenu snížili pod padesát tisíc eur.“

Filip Rakovan

22.3.2012 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist