Volvo 440/460 (1988 – 1996)

Automobily Volvo řady 400 se vyráběly v nizozemské továrně. Nejde tedy o pravé švédy. Přesto se k nim příznivci značky neotáčejí zády. Jejich pověst je totiž dobrá.

RADOSTI
Prostorný interiér, pozinkovaná karoserie, image značky.

STAROSTI
Na dnešní dobu zastaralý design exteriéru i interiéru, kratší životnost spojky.

V roce 1988 uvedla švédská automobilka Volvo liftback pod označením 440. Dodával se s několika zážehovými motory o objemu 1,7 litru. Základní motorizace byla atmosférická, nejsilnější agregát využíval přeplňování turbodmychadlem. Později se do pozice základního motoru dostala šestnáctistovka.
O dva roky později přišel na trh sedan. Ten byl uveden pod označením 460. V následujících dvou letech se pod kapotu vozů nastěhovaly dvě silnější zážehové pohonné jednoty o objemech 1,8 a 2,0 litru.
Rok 1993 přinesl facelift. Následující rok se do vozů 440 a 460 nastěhoval turbodiesel 1.9 TD/66 kW. Výroba automobilů byla ukončena v roce 1996, kdy dostaly slovo vozy S40 a V40.
Volvo 440 ani 460 bariérový test Euro NCAP neabsolvovalo. Švédská automobilka je však pověstná bezpečnostní nabízených vozů. Samozřejmě v porovnání se stejně starými konkurenty.Pozice na trhu
Modely 440 a 460 jsou na našem trhu spíše vzácností. Mezi ojetými vozy najdete jen pár kusů, kterých se majitelé chtějí zbavit. Často se tak děje pomocí soukromé inzerce. Některé vozy najdete s cenovkou pod 10 000 korun. Auta vyrobená po faceliftu se však většinou prodávají od 20 000 Kč.Zpracování
S hranatou karoserií automobilu plně koresponduje ztvárnění interiéru. Design palubní desky dnes už díru do světa neudělá, v době svého vzniku ale byly hrany ještě v kurzu. Některé vozy se potýkají s nekvalitním nalepení tapecírunku či odlupováním barvy z krycích lišt a pazvuky z nitra přístrojové desky.
Naopak pochvalu si zaslouží solidní prostornost, jen cestující vzadu mohou mít méně místa v oblasti kolen. Sedadla jsou pohodlná, u mnohých vozů ale i prosezená. Výhodu představuje pozinkovaná karoserie – přesto není ochrana proti korozi dokonalá.
Zavazadelník liftbacku nabídne objem pouhých 330 litrů. Sedan je na tom lépe a pro přepravu zavazadel poskytne prostor o objemu 453 litrů v základním uspořádání. Drobnou výtku máme k omezenému výhledu z vozu při couvání.Jízda
Chování vozidla není špatné, ale na nejlepší ve třídě přesto nestačí. Automobil je dostatečně pohodlný a ve spojení se silnějšími motory živý. Klad představují také dostatečně výkonné brzdy.Motorizace
Všechny pohonné jednotky pocházejí od francouzského Renaultu. Nejslabší sedmnáctistovka nabízená na začátku výroby nebyla vybavena elektronickým vstřikováním paliva. Avšak na trhu jsou i její další verze se vstřikováním. Starší konstrukce motorů nese některé zápory, na něž je třeba myslet. Patří mezi ně krátké intervaly výměny rozvodů, ale i nutnost pravidelně seřizovat ventilové vůle. „Motory o objemu 1,7 litru se někdy potýkají s kolísáním otáček,“ varuje Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont.
Přeplňované motory mohou mít problémy s turbodmychadlem. „U dieselu se častěji objevují také potíže se vstřikovači,“ dodává Žilina. Navíc pokud budete šlapat na plyn dříve, než se agregát řádně zahřeje či jej po rychlé jízdě bez dochlazení vypínáte, snadno způsobíte prasknutí těsnění pod hlavou či přímo hlavy motoru. Když se k jednotce chováte dobře a používáte kvalitní motorový olej, dokáže se odměnit až nečekanou spolehlivostí a příznivou spotřebou.

Zážehové motory: 1.6i/61 kW, 1.7/64 kW, 1.7i/70 a 78 kW, 1.7i T/88 kW, 1.8i/66 kW, 2.0i/81 kW.
Vznětové motory: 1.9 TD/66 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.0i
Zážehový atmosférický dvoulitr potěší dostatkem výkonu a přitom umožňuje jezdit s rozumnou spotřebou. Jde o spolehlivý agregát, proto může být pro zájemce o benzinovou pohonnou jednotku zajímavou volbou.

Nevhodný: 1.7/64 kW
Agregát bez elektronického vstřikování neohromí výkonem ani spotřebou, která je zde vyšší než u dalších sedmnáctistovek s elektronickým vstřikem. Proto je lepší zvolit modernější motor.

Časté závady

Přestože je karoserie vozu pozinkovaná, některé vozy se potýkají s korozí. Napadá zejména lemy zadních blatníků. Podléhá jí také výfukový systém.
Kromě manuálních převodovek se montovaly i čtyřstupňové automatické a také převodovky Variomatik (variátor). Jan Žilina z Auto Diskont upozorňuje na možné komplikace s oblíbenými manuály: „Vozidla s přímo řazenými převodovkami se mohou potýkat s obtížnou volbou rychlostních stupňů. Většinou je na vině lanko, které je třeba pravidelně kontrolovat a seřizovat.“ Potíže nezřídka působí i plynové lanko. To totiž u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem praská.
Stejně jako u dalších automobilů, i zde se objevují opotřebené silentbloky na přední i zadní nápravě, ale i vytlučené čepy. „Původně přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou u mnohých ojetin vykazuje vůle, což se může projevovat drobnými vibracemi. Výjimečně můžete narazit na vůz se zlobícím benzinovým čerpadlem. Pozor si dejte na únik převodového i motorového oleje. Ten nezřídka prosakuje pod praskajícím víčkem otvoru pro doplňování oleje,“ upozorňuje Žilina. Zlobit může i plovák v palivové nádrži, zapalování nebo alternátor. Mnoho vozů má opotřebené tlumiče pérování.

13.8.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist