Volvo 144 slaví 40. výročí

Řada 140 se stala prvním modelem Volva, kterému se podařilo přolomit hranici milionu prodaných kusů.

Po ukončení 21 let starého modelu PV a po deseti letech výroby modelu Amazon Volvo nutně potřebovalo nový model poněkud většího formátu. Model 120 Amazon jasně ukázal, že tento typ automobilu byl pro Volvo správnou volbou. 17. srpna, po letech tvrdé práce v designových studiích, vývojových laboratořích a zkušebních zařízeních, nadešla chvíle pro představení nového vozu. Tehdejší generální ředitel Volva Gunnar Engellau při této příležitosti uvedl, že se model 144 bude ubírat stejným směrem jako jeho předchůdci, s hlavním důrazem na bezpečnost, kvalitu a úspornost. Při vývoji byla velká pozornost věnována tomu, aby nový automobil byl především mimořádně bezpečný. Po standardně montovaných tříbodových bezpečnostních pásech přišlo Volvo u modelu 144 s dalším světovým prvenstvím – unikátním dvouokruhovým brzdovým systémem.

Nadčasový design
Těm, kdo na švédských silnicích spatřili záhadný automobil nazvaný Mazuo s malými sportovně vyhlížejícími žebry na předních i zadních blatnících, pravděpodobně nedošlo, že se jednalo o nové Volvo. Konečný design byl však mnohem elegantnější než u tohoto maskovaného prototypu. Volvo 144 prokázalo, že funkčnost a eleganci je možné spojit v jednom celku. Muž, který to dokázal, se jmenoval Jan Wilsgaard. Wilsgaardovo motto znělo „Jednoduché a krásné“ a nový automobil byl jeho zhmotněním. Rovné boky karosérie umožnily vytvoření prostorného interiéru. K pocitu prostornosti přispívala také velká plocha oken, jež zároveň poskytovala vynikající výhled. Velké části karosérie, jako jsou dveře, podběhy kol nebo tvar kabiny (prosklení a střecha), byly později pouze s malými úpravami převzaty pro model 240 a díky tomu se zachovaly až do konce roku 1993. Přitom i dnes tento design vypadá velmi atraktivně. Přímočará jednoduchost exteriéru byla přenesena také do interiéru, který se vyznačuje hladkými povrchy bez výrazných detailů a bezpečnostním čalouněním na místech, která by mohla být v případě nehody nebezpečná. Dalším charakteristickým prvkem byl hluboce zapuštěný střed volantu.

Technická revoluce
Nové Volvo 144 mělo konvenční uspořádání s motorem vpředu a s pohonem zadních kol (čtyřválcový motor B18 o výkonu 85 k (115 k se dvěma karburátory), stejnou převodovku jako Amazon a dobře fungující, ale přitom jednoduché zavěšení kol. Uvnitř byl však nový vůz vybaven celou řadou technicky pokročilých řešení, která tehdy byla u tohoto typu automobilu novinkou.
Karosérie a podvozek byly pečlivě navrženy s důrazem na vysokou bezpečnost. Automobil je vybaven bezpečnostní klecí kolem prostoru pro cestující a skutečnými deformačními zónami vpředu i vzadu. Sloupek řízení byl rozdělen na dvě části, což umožnilo jeho zasunutí v případě nehody. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou zárukou krátké brzdné dráhy.
Nejvýznamnější inovací byla nepochybně konstrukce brzdového systému: dva diagonálně dělené samostatné okruhy, kdy i v případě poruchy jednoho okruhu tři kola stále brzdí (což představuje přibližně 85 procent dostupné síly). Brzdový systém byl dále vybaven zdvojenými pojistnými ventily, jejichž úkolem bylo zabránit zablokování kol při prudkém brzdění. Také v tomto případě se jednalo o prvenství na trhu.

Podobně jako model Amazon také 144 (interně označovaná jako P1400) byla od počátku k dispozici pouze ve čtyřdveřovém provedení, avšak již v průběhu roku 1967 přibyla dvoudveřová verze 142. V dalším roce byla představena verze kombi s označením 145. Řada 140 byla první,   u které byl použit nový systém značení pomocí tří číslic. První číslice označovala řadu, druhá počet válců motoru a třetí počet dveří. Jasné a jednoduché.

První model, kterého bylo prodáno přes milion kusů

Podobně jako předchozí modely PV a Amazon se i řada 140 vyráběla poměrně dlouhou dobu, přičemž vozy byly neustále vylepšovány a přibývaly nové verze. Motor B18 byl nahrazen dvoulitrovým motorem B20, který v nejvýkonnější verzi – sportovním 142 GT – disponoval výkonem plných 140 k. Vozy řady 140 byly vyráběny také jako speciálně upravené taxíky nebo jako dodávky se zvýšenou střechou nazvané 145 Express.
Z hlediska bezpečnosti bylo průkopnickým činem zavedení hlavových opěrek na předních sedadlech, samonavíjecích bezpečnostních pásů a upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás. Velké, energii pohlcující nárazníky, které se později staly nejvýraznějším znakem řady 240 a jež byly poprvé představeny na experimentálním bezpečnostním prototypu VESC, byly do sériové výroby uvedeny v roce 1974 právě u modelové řady 140.

Tento rok byl zároveň posledním rokem výroby řady 140. Po důkladném přepracování a mnoha změnách se v létě roku 1974 tyto vozy objevily jako nová řada Volvo 240 pro modelový rok 1975, ačkoliv se do značné míry stále podobaly předchozí 140.

S řadou 140 se historií staly také robustní a konstrukčně jednoduché ocelové motory s rozvodovými tyčemi i podvozek s rozvorem 2600 mm, který byl použit již při uvedení modelu PV444 v roce 1944. Současně Volvo získalo první model, kterého se prodal více než jeden milión kusů. V letech 1966 až 1974 bylo vyrobeno 1 251 371 automobilů ve verzích 142, 144 a 145. Tím se Volvo zapsalo jako významná značka na celosvětovém trhu.

 

Volvo

23.8.2006 5:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist