Volný pruh sanitkám budeme od 1. října 2018 tvořit vlevo. Co na nový zákon říká právník?

titulka-55-1100x618.jpg

Foto: ADAC.de

S účinností k 1. 10. 2018 bylo novelizováno ustanovení §41, odst. 8 zákona č. 361/2000 Sb., který upravoval a upravuje vytváření pruhu pro vozidla IZS v případě, kdy se na víceproudové komunikaci vytvoří kolona, přičemž toto ustanovení nyní nově zní takto:

„Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“

Stručně a krátce, pokud se dnes budou v kolonách vytvářet pruhy pro vozidla IZS na víceproudových komunikacích, tak v případě dvou pruhů je to jasné a stále stejné (tam ostatně není co měnit), ale v případě více pruhů se to změnilo tak, že nově máme pruh dělat vlevo (mezi levým a středním) a nikoli vpravo (mezi pravým a středním) jako dosud. Důvodem údajně má být sladění této úpravy se zahraničím (zejména Rakouskem a Německem).

NEPŘEHLÉDNĚTE:
Porsche 911 jako investice? Zde jsou skutečné náklady, pokud ho chcete reálně vlastnit

Upřímně, mám za to, že ta rakouská a německá úprava dávala menší smysl, než ta naše původní. Když bude třeba komunikace o čtyřech pruzích, tak se ta sanitka musí (např. při nájezdu na dálnici) „prodrat“ až úplně doleva přes tři ucpané pruhy a pak, když bude chtít sjet, se zase „probít“ úplně zleva úplně doprava na sjezd.

Logiku tohoto přístupu nechápu. V dosavadní úpravě to dávalo větší smysl, protože pruh pro sanitky byl vpravo (mezi prostředním a pravým pruhem), takže se sanitka nemusí „probíjet“ přes další pruh(y) tam a zpátky, aby se k tomu vyhrazenému pruhu dostala, ale má to blíž (stačí se protlačit přes jeden pruh). Chápu, že dává smysl to sladit s ostatními zeměmi, ale tady se spíš Rakousko a Německo mělo poučit od nás a ne naopak.

28.9.2018 8:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist