Volkswagen XR1: wolfsburgský Exige překoná 911

Zní to příliš dobře, abychom tomu věřili, VW však údajně chystá lidový supersport. Bez baterek, s benzínovým motorem a dynamikou Porsche.

V dnešní době mohutných regulací, nesmyslných pokut za oxid uhličitý a omezování klasických automobilů na úkor elektromobilů, hybridů, kol a hromadné dopravy působí zprávy podobného typu jako zjevení, s informací o vývojových pracích na voze vedeného pod kódovým označením XR1 však přišel respektovaný britský magazín Car.

Podle jeho zdrojů blízkých automobilce se tvůrci stroje nechali inspirovat úsporným modelem XL1 s motýlími křídly, který se ve velmi omezeném počtu padesáti kusů objeví v prodeji, novinku však navrhli v duchu zcela jiné filozofie. Zachována má zůstat kompozitová platforma, dvousedadlová konfigurace, karbonové panely i uchycení dveří, místo rekordů ve spotřebě má ale být XR1 synonymem pro ovladatelnost a výkony.

Cílem konstruktérů je hmotnost jen 850 kg, což je méně než váží Lotus Elise nebo Exige. Zatímco XL1 spoléhá na přeplňovaný dvouválec TDI o objemu 0,8 litru a výkonu 48 koní ve spojení s elektromotorem s dalšími 27 koňmi, pohon XR1 má být mnohem konvenčnější. Lidé zasvěcení do projektu tvrdí, že původně se uvažovalo nad tříválcem s kompresorem a turbodmychadlem, záhy se ale zjistilo, že současný čtyřválec TSI série EA888Golfu GTI je sotva těžší a větší a navíc by toto řešení ušetřilo spoustu prostředků i času. „Vypadá to jako nejslibnější možnost,“ řekl doslovně informátor britským kolegům.Přesné naladění agregátu známé není, výkony však mají být i s relativně malým motorem výjimečné. Odhaduje se, že VW XR1 zvládne stovku rychleji než 911 Carrera s PDK, která k tomu potřebuje 4,6 sekundy, přesto však má zůstat papírová spotřeba na hodnotě 4,0 litru na 100 kilometrů. Maximální rychlost se odhaduje na „více než 300 km/h“.

Design kapesného supersportu se oproti XL1 pravděpodobně změní a to především kvůli širšímu rozchodu náprav a delšímu rozvoru, aby bylo možné za kabinu uložit čtyřválec ve spojení s novou dvouspojkovou převodovkou. Přestože toto řešení přidá vozu hmotnost, tvůrci ušetří kolem 100 kg díky tomu, že nebudou muset použít těžké akumulátory, elektromotor a příslušnou řídicí elektroniku.

Výsledný vůz kromě jiného ztratí boční kryty zadních kol, čímž si také pohorší při měření v aerodynamickém tunelu, jak ale bylo řečeno, XR1 vzniká za jiným účelem. Navzdory tomu si ponechá kamery místo vnější zpětných zrcátek, jelikož toto řešení snižuje odpor, hluk a společně s dveřními displeji vyjde na relativně skromných 200 Eur. Naopak hořčíková kola, karbon-keramické brzdy či polykarbonátová boční okna jsou příliš drahá, aby se VW přiblížilo stanovené ceně kolem 1,2 milionu korun, takže automobilka zde použije konvenčnější materiály.

O sériové výrobě auta ještě nebylo rozhodnuto, zasvěcenci to však vidí pozitivně. Zatímco XL1 skončilo jako vzácná ukázka možností VW, ostrá verze XR1 má naopak přilákat nadšence, kteří touží po výkonech Porsche za poloviční cenu.

Miro Mihálik, zdroj: Car

9.7.2013 1:45| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist