Volkswagen uvedl nový Amarok V6 na český trh

Velká dodávka s mohutnou karbou by měla mít také patřičně objemný a silný motor. Volkswagen Amarok V6 už jej má.

Pokud něco doteď VW Amarok chybělo, nebyly to dramatické tvary, transportní schopnosti či offroadové umění, ale velký motor. To se teď mění, máme zde Amarok V6.

My jsme rovnou na tuzemské prezentaci skočili do auta a vyrazili do terénu na testovací jízdu a nutno říct, že stroj se ani nezadýchal, lesem, brodem, bahnem a polní cestičkou projel bez sebemenší námahy, nebylo třeba řešit jakékoli intervence sofistikovaných systémů pro jízdu v terénu nebo si hrát s uzávěrkou diferenciálu. Tam, kam jsme jeli v rámci bezpečné terénní zkušební jízdy, stačil točivý moment…

Volkswagen Amarok (tisková zpráva) – nyní s motorem V6, novým interiérem, informačním a zábavním systémem a designem

Amarok přichází šest a půl roku po svém debutu v technicky a vizuálně výrazně přepracované podobě. Klíčový prvek modernizace se nachází pod kapotou motoru. Volkswagen Užitkové vozy dal pick-upu do vínku výkonný a úsporný šestiválcový motor TDI. Atletičtější příď a nová přístrojová deska umocňují nepřehlédnutelný vzhled Amaroku. Vozidlo díky tomu působí dojmem ještě vyšší kvality a jeho design odpovídá aktuální DNA značky Volkswagen. Elektricky nastavitelná, ergonomická sedadla, nové funkce informačních a zábavních systémů a bezpečnostní prvky, jako je například multikolizní brzda, patří mezi další přednosti nového modelu Amarok.

Pro nový Amarok jsou na výběr celkem tři výkonové stupně vznětového motoru V6. Turbodiesely s rychlými reakcemi zároveň splňují svým mohutným točivým momentem požadavky zákazníků modelu Amarok na vysokou hnací sílu v nízkých otáčkách a tuto vlastnost kombinují s překvapivě nízkou spotřebou paliva. Již pod 1500 min-1 jsou k dispozici maximální hodnoty točivého momentu 450, 500, resp. 550 N.m. Hodnoty nejvyššího výkonu pro trhy s emisní normou EU6 činí 120 kW/163 k, 150 kW/204 k nebo 165 kW/224 k. Díky tomu je zajištěna suverénní akcelerace ve všech provozních situacích. Dlouhý převod nejvyššího stupně manuální nebo automatické převodovky snižuje ve vyšších rychlostech otáčky, a tím i spotřebu paliva. Tato skutečnost přispívá také k nízké hladině vnitřního hluku a nízkým emisím CO2. Kombinovaná spotřeba EU nového modelu Amarok s výkonem 165 kW a osmistupňovou automatickou převodovkou se udává 7,8 litru nafty na 100 km*. To odpovídá emisím CO2 204 gramů na km.

S délkou 5,25 metru a šířkou 2,23 metru včetně vnějších zpětných zrcátek splňuje Amarok všechno, co zákazníci očekávají od klasického pick-upu. Design i nové uspořádání přístrojové desky zaujmou důrazem na horizontální linie, jasným rozdělením ploch a precizností realizace hran a prolisů. Novinkou je členění přídě. Odklon od zaoblených tvarů a důraz na horizontální a svislé linie propůjčují přídi a interiéru markantnější vzhled. Amarok je díky tomu jako pick-up mnohem atraktivnější a osloví také skupiny zákazníků, kteří dosud jezdí ve vozech segmentu SUV.

Amarok nabízí ve všech výbavových verzích jednotnou, velmi vysokou úroveň bezpečnostní výbavy. Své cestující chrání nejen čelními airbagy řidiče a spolujezdce, ale také bočními a hlavovými airbagy. Standardem jsou i předpínače bezpečnostních pásů pro přední sedadla. Novinkou je sériově dodávaná multikolizní brzda. Téměř jedna čtvrtina všech nehod se zraněním cestujících je tvořena kolizemi s větším počtem překážek. Mnohokrát oceněná multikolizní brzda společnosti Volkswagen může zabránit následným kolizím nebo minimalizovat jejich intenzitu. Po kolizi zahájí multikolizní brzda, v rámci limitů systému, automaticky brzdění dřív, než dokáže řidič zareagovat. Intenzita nárazu se tím sníží a v ideálním případě se následným kolizím zabrání. Řidič přitom může kdykoli převzít kontrolu nad vozem.

Navzdory impozantním rozměrům je nastupování do modelu Amarok snadné. Dveře s širokým úhlem otevření a madla na střešních sloupcích A a B pomáhají cestujícím při nastupování do interiéru. Pohled na přístroje odhalí horizontální uspořádání designu. K tomu přispívá především lakovaná dekorativní lišta, která se táhne od dveří ke dveřím a přístrojovou desku vizuálně rozděluje na dvě části. Vysoko na středové konzole, v přímém zorném poli řidiče, je umístěn nový informační a zábavní systém, který může být na přání vybaven například systémy a aplikacemi App Connect, Guide & Inform nebo Car Net. Propojení chytrého telefonu s vozidlem prostřednictvím vstupu USB umožňuje ovládat aplikace a funkce telefonu na dotykovém displeji informačního a zábavního systému**. Guide & Inform rozšiřuje například navigační systém o velmi aktuální informační služby získávané z internetu.

Amarok nabízí stejný komfort sezení jako kvalitní osobní vozy. Prostor pro hlavu i nohy je velmi velkorysý. K tomu přispívají především výškově nastavitelná sedadla vpředu s velkým rozsahem nastavení polohy v podélném směru. Sedadla se vyznačují sportovně tvarovanými bočními polštáři a jejich konstrukce byla optimalizována také z hlediska komfortních a ergonomických vlastností. Ještě individuálněji lze postavě sedící osoby přizpůsobit na přání dodávaná elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce vpředu ErgoComfort. Stisknutím tlačítka se nastavuje poloha v podélném směru, výška sedadla, poloha bederní opěrky ve čtyřech směrech, sklon opěradla i sedáku a manuálně délka sedáku. Tato sedadla jsou vzhledem ke svým ergonomickým kvalitám doporučována organizací Aktion Gesunder Rücken e.V., krátce AGR, a vyznamenána pečetí kvality AGR.

Na otevřenou ložnou plochu čtyřdveřového modelu Amarok lze i nadále naložit jednu europaletu a – v závislosti na variantě výbavy – je možné využívat užitečnou hmotnost více než 1 t. Některé varianty nového modelu Amarok jsou navíc schopné jízdy s přívěsem o hmotnosti až 3,5 tuny.

V Evropě je v rámci uvedení na trh nabízena speciální edice Amarok Aventura. Její nový sportovní rám v barvě karoserie svým dynamickým designem vizuálně prodlužuje dvojitou kabinu Amaroku směrem k zádi a zároveň přesahuje nad malou část otevřeného nákladového prostoru s ložnou plochou 2,52 m2. Stejně jako dosud jsou pro otevřený nákladový prostor modelu Amarok nabízeny různé stylové rámy a kryty, ochranné povrchové úpravy nebo pevné nástavby.

Jednotlivé výbavové stupně modelu Amarok mají kola s větším průměrem ráfku, která umocňují suverénní vzhled vozu. U verze Amarok Aventura nalézají uplatnění 20“ kola z lehké slitiny, na přání doplněná systémem sledování tlaku v pneumatikách s metodou přímého měření tlaku. Mezi další prvky výbavy patří zadní kamera, která doplňuje parkovací senzory parkpilotu (Park Distance Control). Kromě multifunkčního volantu s pádly pro sekvenční řazení, informačního displeje „Premium“, elektricky nastavitelných předních sedadel ErgoComfort s čalouněním v kůžií Nappa nebo krytů pedálů z ušlechtilé oceli v interiéru dokonale završují vzhled edice Aventura také Bi-xenonové světlomety, světlomety LED pro denní svícení, osvětlení registrační značky diodami LED a osvětlení prahových trubek diodami LED.

* = v závislosti na výbavě

** = pouze v kombinaci s rádiem „Composition Media“ nebo navigací „Discover Media“

Volkswagen Amarok – motor a pohon

Třílitrový motor V6, poprvé uložený pod kapotou modelu Amarok, prošel důslednou modernizací z hlediska výkonové charakteristiky, emisí a spotřeby paliva. Pick-up, který je doma na silnici i v terénu, dosahuje nejvyššího točivého momentu až 550 N.m a výkonu 165 kW/224 k. Agregát se 4 ventily na válec a dvěma vačkovými hřídeli v každé hlavě válců splňuje nejnovější emisní normu EU6. Sériově je vybaven technologií BlueMotion pro ještě hospodárnější provoz. Navíc byly realizovány i další cíle vývoje, jako jsou suverénní výkonová charakteristika a vysoká kultivovanost běhu. K dispozici je také osmistupňová automatická převodovka v kombinaci s trvalým pohonem všech kol 4MOTION.

Vidlicový motor s řadami válců svírajícími úhel 90 stupňů byl poprvé představen v roce 2014 v modelech Audi A6 a A7. Vývojáři nyní připravili mimořádně robustní verzi „Generation II Evo“. Nejnovější varianta osvědčeného a mimořádně spolehlivého motoru může být díky tomu konečně použita také v modernizovaném modelu Amarok.

Agregát se může pochlubit kultivovaným během s rychlými reakcemi při jakémkoli zatížení a v celém rozsahu provozních otáček. Velký podíl na tom má nově vyvinuté turbodmychadlo VTG s optimalizovaným přívodem výfukových plynů k turbínovému kolu a menšími vůlemi u nastavitelných rozváděcích lopatek. V kombinaci s velmi moderním vstřikovacím systémem common rail a speciálním spalovacím procesem splňuje tento třílitrový šestiválec platné emisní normy a z hlediska akustického komfortu a kultivovanosti běhu dosahuje mimořádně vysoké úrovně osobních vozů, což je novinka v segmentu pick-upů. Zároveň byly o deset procent sníženy třecí ztráty díky speciální metodě honování pracovních ploch válců a nově vyvinutým pístním kroužkům s nižšími přítlačnými sílami. Optimalizovaná chladicí soustava se dvěma oddělenými okruhy a tenčími stěnami zkrátila navíc dobu potřebnou pro zahřátí motoru na provozní teplotu, což také přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Vznětové motory modelu Amarok s rychlými reakcemi na pohyby pedálu plynu zároveň vycházejí svým mohutným točivým momentem vstříc požadavkům zákazníků na vysokou hnací sílu v nízkých otáčkách a tuto vlastnost kombinují s překvapivě nízkou spotřebou paliva. Celkově jsou na výběr tři výkonové stupně, které poskytují již pod 1500 min-1 maximální točivý moment 450, 500 a 550 N.m. Hodnoty nejvyššího výkonu činí 120 kW/163 k, 150 kW/204 k nebo 165 kW/224 k. Díky tomu je zajištěna suverénní akcelerace ve všech provozních situacích. Dlouhý převod nejvyššího stupně manuální nebo automatické převodovky snižuje ve vyšších rychlostech otáčky, a tím i spotřebu paliva. Dalšími pozitivními přínosy tohoto řešení jsou také nízké emise CO2 a nízká hladina vnitřního hluku. Kombinovaná spotřeba EU nového modelu Amarok s výkonem 165 kW a osmistupňovou automatickou převodovkou se udává 7,8 litru nafty na 100 km*. To odpovídá emisím CO2 204 gramů na km.

V závislosti na výkonu budou nabízeny tři různé varianty pohonu: klasický pohon zadních kol nebo pohon všech kol 4MOTION, a to buď ve verzi s šestistupňovou manuální převodovkou jako pohon zadních kol s připojitelnou přední nápravou, nebo v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou jako trvalý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Všechny tři varianty disponují elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS, která automatickými brzdnými zásahy zabraňuje prokluzu jednotlivých kol. Díky EDS je hnací síla motoru přenášena na kolo s nejlepší trakcí. Volkswagen Užitkové vozy kromě toho nabízí na přání mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu pro jízdu v náročném terénu.

4×2: Amarok s klasickým pohonem zadních kol je koncipován pro zákazníky, kteří hledají vozidlo s otevřeným nákladovým prostorem pro provoz převážně po zpevněných komunikacích. Tato verze je vybavena výhradně motorem V6 TDI o výkonu 120 kW/163 k s šestistupňovou manuální převodovkou. Její předností je také nejvyšší hodnota užitečné hmotnosti.

4MOTION: Pro provoz mimo asfaltované silnice jsou určeny verze s pohonem všech kol. Jako čistokrevný terénní vůz do nejnáročnějších podmínek se prezentuje Amarok s připojitelným pohonem všech kol. Toto v segmentu pick-upů rozšířené řešení s rozdělovací převodovkou a zubovou spojkou vytvoří na povel tlačítka pevné spojení mezi oběma nápravami.

Přídavný redukční převod pro sériově dodávanou šestistupňovou manuální převodovku umožňuje ve spojení s motory V6 o výkonu 120 kW/163 k nebo 150 kW/204 k také extrémní jízdu plazivou rychlostí. To je přínosné při zdolávání náročných úseků a mimořádně strmých stoupání se sklonem až 100 procent (45 stupňů), které Amarok zvládne dokonce i při maximálním zatížení nákladem.

Bez stisknutí tlačítka projede terénem Amarok s trvalým pohonem všech kol. Jeho mezinápravový diferenciál Torsen zajišťuje za všech provozních podmínek optimální rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Tím je zaručena excelentní jízdní dynamika na silnici a vysoká trakce mimo zpevněné cesty. Za normálních podmínek je hnací síla rozdělována v poměru 40:60%. Za zhoršených podmínek se může rozdělování hnací síly měnit v závislosti na druhu povrchu. Trvalý pohon všech kol ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou lze kombinovat s oběma vyššími výkonovými stupni (150 kW a 165 kW) nového motoru V6 TDI. Prostřední výkonová verze je nabízena buď s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s osmistupňovou automatickou převodovkou. Verzi Amarok o výkonu 165 kW/224 k je vyhrazena automatická převodovka, zatímco varianta o výkonu 120 kW/163 k je k dispozici pouze s manuálnípřevodovkou.

Převodovka: V závislosti na výkonu motoru je Amarok k dispozici buď s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s osmistupňovou automatickou převodovkou. Obě převodovky jsou optimalizovány pro přenos vysokého točivého momentu. U osmistupňové automatické převodovky bylo možné vzhledem k velkému počtu převodových stupňů realizovat větší rozsah převodů v porovnání s konvenční samočinnou převodovkou, což má velmi pozitivní přínosy. Díky těsnějšímu odstupňování převodovky pracuje motor TDI ve všech oblastech otáček s ještě vyšší účinností. Kromě nižší spotřeby paliva nabízí také lepší akceleraci. Osmý převodový stupeň snižuje otáčky motoru, a tím i hladinu hluku a spotřebu paliva. První stupeň má kratší převod pro snadný rozjezd v terénu a při jízdě s přívěsem. Amarok s automatickou převodovkou a trvalým pohonem všech kol se tak může pochlubit mimořádnou průchodností terénem, aniž by vyžadoval redukční převodovku.

Díky různým kombinacím variant motorů, převodovek a poháněcího ústrojí zanechá Volkswagen Amarok skvělý dojem na bulváru i v neschůdném terénu. To je patrné například z pozoruhodné stoupavosti verze s připojitelným pohonem všech kol a uzávěrkou diferenciálu. Tento Amarok překoná 100% stoupání (sklon 45 stupňů) dokonce i při maximálním zatížení nákladem. To samé platí pro jízdu členitým terénem. Amarok si díky nájezdovým úhlům 29 stupňů (vpředu), resp. 18 stupňů (vzadu) snadno poradí se strmými úseky i s hlubokými příkopy, jimiž suverénně projede i za přispění přechodového úhlu 16 stupňů. Nepřekonatelnou překážkou nejsou ani brody hluboké půl metru.

* = v závislosti na výbavě

Volkswagen Amarok – interiér, informační a zábavní systémy a ložná plocha

Interiéru nového modelu Amarok dominují nová sedadla ergoComfort pro řidiče a spolujezdce vpředu společně s nově uspořádanou přístrojovou deskou. Amarok se stejně jako dosud vyznačuje velmi kvalitními a odolnými materiály v kombinaci s promyšleným a ergonomickým ovládáním. Dvojitá kabina s velkorysou nabídkou prostoru poskytuje živnostníkům a podnikatelům i soukromým zákazníkům příjemnou atmosféru a dobrou přehlednost.

Navzdory impozantním rozměrům je nastupování do modelu Amarok snadné. Dveře s širokým úhlem otevření, madla a volant pomáhají řidiči při nastupování do interiéru. Amarok nabízí stejný komfort sezení jako kvalitní osobní vozy. Prostor pro hlavu i nohy je velmi velkorysý. K tomu přispívají především výškově nastavitelná sedadla vpředu s velkým rozsahem nastavení polohy v podélném směru. Sedadla se vyznačují sportovně tvarovanými bočními polštáři a jejich konstrukce byla optimalizována také z hlediska komfortních a ergonomických vlastností. Ještě individuálněji lze postavě sedící osoby přizpůsobit na přání dodávaná elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce vpředu ErgoComfort. Stisknutím tlačítka se nastavuje poloha v podélném směru, výška sedadla, poloha bederní opěrky ve čtyřech směrech, sklon opěradla i sedáku a manuálně délka sedáku. Tato sedadla nastavitelná celkem ve 14 směrech, jsou vzhledem ke svým ergonomickým kvalitám doporučována organizací Aktion Gesunder Rücken e.V., krátce AGR, a vyznamenána pečetí kvality AGR. Sedadla ErgoComfort jsou u speciální edice Amarok Aventura součástí sériové výbavy.

Odklon od zaoblených tvarů a důraz na horizontální a svislé linie propůjčují přídi a interiéru markantnější vzhled. Amarok je díky tomu jako pick-up mnohem atraktivnější a osloví také skupiny zákazníků, kteří dosud jezdí ve vozech segmentu SUV.

Jak je pro značku Volkswagen Užitkové vozy typické, je všechno v interiéru na správném místě. Ergonomie a ovládání splňují nejvyšší nároky. Přehledné a snadno čitelné přístroje poskytují například informace o rychlosti jízdy a otáčkách motoru. Ve výbavové linii Amarok Highline a speciální edici Aventura vytváří ušlechtilou atmosféru navíc tenké chromované rámečky. Velký, snadno čitelný digitální displej uprostřed zobrazuje doplňkové informace a dodává se ve čtyřech různých variantách: „Standard“, multifunkční ukazatel MFA, multifunkční ukazatel „Plus“ a multifunkční ukazatel „Premium“ s barevným displejem a zobrazováním navigačních podkladů v režimu 3D. Displej Premium se dodává exkluzivně jen pro edici Aventura, která je sériově vybavena rovněž kůží obšitým multifunkčním volantem s pádly pro sekvenční řazení osmistupňové automatické převodovky, aniž by musel řidič pouštět volant. Pedály edice Aventura mají sériově povrchovou úpravu se vzhledem ušlechtilé oceli. V kombinaci s motorem o výkonu 165 kW a multifunkčními displeji Plus nebo Premium je nyní Amarok vybaven funkcí známou z GTI: při zapnutí zapalování před spuštěním motoru oběhnou ručičky sdružených přístrojů jednou celou stupnici a vrátí se zpět do výchozí polohy.

Pohled na přístrojovou desku odhalí horizontální uspořádání designu. K tomu přispívá především lakovaná dekorační lišta, která se táhne od dveří ke dveřím a přístrojovou desku vizuálně rozděluje na dvě části. Vysoko na středové konzole, v přímém zorném poli řidiče, je umístěn informační a zábavní systém. Na výběr jsou dva audiosystémy a jeden navigační systém. Vstupní verzí je „Composition Audio“ s 5“ černobílým displejem, čtyřmi reproduktory vpředu, čtečkou paměťových karet SD, vstupy USB a AUX-In a handsfree Bluetooth.

Ještě rozsáhlejší výbavou se může pochlubit audiosystém „Composition Media“ se čtyřmi reproduktory vpředu a dvěma reproduktory vzadu (6 x 20 W). Kapacitní barevný displej má úhlopříčku 6,33 palce a senzor přiblížení. Kromě toho disponuje funkcemi ovládání stíracími pohyby prstů, které se používá i u moderních chytrých telefonů. Po levé a pravé straně dotykového displeje se nacházejí navíc vždy čtyři tlačítka, která na rozdíl od 5“ systému umožňují v závislosti na výbavě přístup také do menu „Phone“ a „Voice“ (hlasové ovládání). K dispozici je rovněž jedna čtečka paměťových karet SD a po jednom vstupu USB a AUX-In. Funkce „App Connect“ umožňuje u vrcholné varianty propojit s vozidlem vybrané aplikace chytrého telefonu a ovládat je na dotykovém displeji vozidla. Podporovány jsou systémy Mirror Link, Apple CarPlay a Android Auto.

Na přání se dodává přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB+. Nabídku informačních a zábavních systémů završuje navigační systém „Discover Media“ s integrovaným navigačním modulem. K dispozici jsou u něj navigační funkce, mobilní internetové služby včetně dopravního zpravodajství, Car Net, DAB+ a druhá čtečka paměťových karet SD.

V kombinaci se systémy „Composition Media“ a „Discover Media“ je součástí výbavy funkce digitálního zesilování hlasu DVE (Digital Voice Enhancement). Elektronické zesilování hlasu usnadňuje komunikaci za jízdy. Mluvené slovo, zaznamenávané mikrofonem systému handsfree, je zesilováno a cestující vzadu ho slyší prostřednictvím zadních reproduktorů. Řidič se tak nemusí ke svým spolucestujícím otáčet, ani zvyšovat hlas. Tuto funkci lze vypnout.

Pod jednotkou informačního a zábavního systému jsou umístěny ovládací prvky topení, resp. klimatizace. Na přání je navíc k dispozici automatická klimatizace Climatronic (sériová výbava verzí Highline a Aventura). Čtyři velké výdechy ventilační soustavy umožňují individuální nastavení. Hranaté výdechy jsou stejně jako kruhové přístroje zdobeny ve výbavových liniích Highline a Aventura tenkými chromovanými rámečky. To samé platí pro ozdobné prvky v oblasti řadicí páky. Přídavné funkce pohonu všech kol 4Motion a převodného ústrojí jsou rozmístěny v blízkosti řadicí páky, kde jsou snadno dosažitelné a umožňují intuitivní ovládání. Mezi ně patří tlačítko ESP, funkce Offroad nebo na přání dodávaná mechanická uzávěrka diferenciálu.

Početné odkládací prostory v interiéru potvrzují vysokou úroveň praktičnosti modelu Amarok pro každodenní provoz. Díky jejich promyšlenému rozmístění a uspořádání vyhoví téměř všem požadavkům. Například do přihrádek ve dveřích vpředu lze odložit lahve o objemu 1,5 litru, vzadu je místo pro litrové lahve. Na středové konzole jsou dva držáky pro nápoje, další dva držáky jsou od výbavové linie Comfortline umístěny uprostřed na středovém tunelu a určeny pro cestující vzadu. To samé platí pro odkládací schránku pod čalouněnou loketní opěrkou mezi předními sedadly. Kromě toho je pod každým sedadlem vpředu jedna vysouvací schránka. Zásuvky 12 V a vstupy USB pro elektronické přístroje jsou dostupné, v závislosti na stupni výbavy, ve snadno dosažitelné schránce na přístrojové desce a za řadicí pákou. Další elektrické zásuvky mohou být umístěny na konci středové konzoly pro cestující vzadu a dokonce na ložné ploše.

Na pohodlných zadních sedadlech mohou cestovat až tři osoby. Krajní sedadla jsou navíc vybavena úchyty ISOFIX pro upevnění dětské autosedačky. Pro zvětšení zavazadlového prostoru v interiéru lze sedáky, dělené v poměru 1/3 ku 2/3, vyklopit vzhůru. Opěradla jsou navíc sklopná.

Sedadla jednotlivých výbavových linií jsou sériově čalouněna látkou nebo kůží. Na přání jsou nabízeny umělá kůže, Alcantara a kůže. Speciální edice Aventura disponuje elektricky nastavitelnými sedadly ErgoComfort čalouněnými v kůži Nappa s prošíváním „Ceramique“ a speciálními podlahovými rohožemi z tkaniny s označením Aventura.

Délka ložné plochy verze s dvojitou kabinou činí 1,55 metru, šířka 1,62 metru, mezi podběhy zadních kol 1,22 metru. Díky tomu lze na ni napříč umístit jednu europaletu, což je v segmentu Amaroku jedinečné. Ložná plocha otevřeného nákladového prostoru je 2,52 m2. V každém rohu je jedno upevňovací oko k zajištění přepravovaného nákladu. Další dvě upevňovací oka lze objednat. Půlmetrová výška bočnic umožňuje využívat dobré hodnoty užitečné hmotnosti. Výhodou je také nízká nákladová hrana ložné plochy, pouhých 0,78 metru nad zemí. Amarok s celkovou hmotností až 3080 kilogramů je schopen přepravovat nejen mimořádně objemné, ale i velmi těžké náklady. Nejvyšší užitečná hmotnost přesahuje hranici jedné tuny. V závislosti na výbavě vozidla lze za vozidlo připojit přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny.

Volkswagen Amarok – aktivní a pasivní bezpečnost

Amarok má ve svém segmentu typickou konstrukci s žebřinovým rámem, k němuž jsou připevněny karoserie, ložná plocha, motor, převodovka a nápravy. Speciálně vyvinutý žebřinový rám přitom přesvědčí příkladnou torzní tuhostí, za kterou vděčí podélníkům z uzavřených profilů a příčníkům s uzavřeným průřezem. Konce příčníků jsou vloženy do podélných nosníků a spojeny s nimi pomocí svarových spojů. Tímto způsobem vznikl optimální základ pro nejvyšší možnou odolnost vůči působení zkrutných sil. I to přispívá k robustnosti a spolehlivosti modelu Amarok.

Amarok dosahuje ve všech výbavových liniích jednotné, vysoké úrovně bezpečnostní výbavy. Při nehodě chrání cestující nejen čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, ale i boční airbagy. Speciální senzory na přídi vozidla a na bocích karoserie spolehlivě aktivují ochranné systémy i při nárazu s přesazením. Teleskopický sloupek řízení pohlcuje nárazovou energii a snižuje tímto způsobem riziko poranění řidiče. V modelu Amarok nově použité a v Evropě sériově dodávané řízení s posilovačem Servotronic, závislým na rychlosti jízdy, přispívá k tomu, že lze Amarok řídit velmi precizně a s rychlejšími reakcemi. Součástí sériové výbavy jsou samozřejmě tříbodové bezpečnostní pásy, předpínače bezpečnostních pásů a výškově nastavitelné opěrky hlavy. Verze s výkonnějšími motory (150 kW a 165 kW) jsou navíc vybaveny většími kotoučovými brzdami na přední a zadní nápravě

(17“ systém vpředu a 16“ vzadu). Varianta s výkonem 120 kW používá vpředu
16“ systém s kotoučovými brzdami a vzadu i nadále bubnové brzdy.

K mimořádné stabilitě kabiny přispívají velkoryse dimenzované střešní sloupky A a B. Oddělení kabiny od rámu navíc optimalizuje odolnost vůči namáhání torzními sílami. To má pozitivní vliv především na jízdní vlastnosti na špatných cestách a na hlučnost v interiéru. Přední nápravu tvoří konstrukce s dvojicemi příčných ramen s odlévanými naklápěcími ložisky. Dlouhé dráhy propružení umožňují velmi dobré terénní vlastnosti, vysoké zatížení a optimální úroveň jízdní dynamiky i komfortu odpružení.

Pro model Amarok jsou nabízeny dvě různé varianty odpružení zadní nápravy. Amarok 4×2 s pohonem zadních kol a varianty 4MOTION pro evropské trhy mají zásadně komfortní odpružení. Trapézové listové pružiny (uspořádání pružinových listů 2+1) nabízejí vyšší úroveň komfortu odpružení a nižší hlučnost. Ve spojení s verzí odpružení „Heavy Duty“ pro těžký provoz dosahuje pick-up celkové hmotnosti až 3080 kg. Tato varianta má mimořádně odolné trapézové listové pružiny (3+2) se třemi hlavními a dvěma doplňkovými pružinovými listy, což je osvědčená konstrukce, která je v segmentu pick-upů velmi rozšířená. Mezi její přednosti patří vysoký jízdní komfort za všech provozních podmínek nezávisle na zatížení a velké rezervy proti přetížení díky progresivní charakteristice. Amarok proto může nabídnout užitečnou hmotnost přesahující hranici jedné tuny.

Novinkou pro model Amarok je multikolizní brzda v sériové výbavě, ve spojení s rovněž sériově dodávaným elektronicky řízeným stabilizačním systémem. Téměř jedna čtvrtina všech nehod se zraněním cestujících je tvořena kolizemi s větším počtem překážek. Mnohokrát oceněná multikolizní brzda společnosti Volkswagen může zabránit následným kolizím nebo minimalizovat jejich intenzitu. Po kolizi zahájí multikolizní brzda, v rámci limitů systému, automaticky brzdění dřív, než dokáže řidič zareagovat. Intenzita nárazu se tím sníží a v ideálním případě se následným kolizím zabrání. Řidič přitom může kdykoli převzít kontrolu nad vozem.

Další novinkou ve výbavě modelu Amarok je na přání dodávaný systém sledování tlaku v pneumatikách s přímým měřením. Systém informuje řidiče před jízdou a během jízdy o aktuálním tlaku v pneumatice každého kola. Za tím účelem je ventilek pneumatiky vybaven příslušným senzorem, který odesílá bezdrátově naměřená data do řídicí jednotky. Z těchto dat je odvozena hodnota tlaku v pneumatice. Aby bylo možné rozlišit jednotlivé pneumatiky, používá každý senzor vlastní kód. Při příliš nízkém tlaku nebo rychlé ztrátě tlaku je řidič upozorněn vizuálními a/nebo akustickými signály na sdruženém panelu přístrojů. Díky nepřetržitému sledování tlaku je zajištěna vysoká úroveň bezpečnosti. Při provozu se správným tlakem v pneumatikách se navíc prodlužuje jejich životnost a snižuje spotřeba paliva.

Elektronicky řízená stabilizace soupravy při jízdě s přívěsem je dílčí funkcí ESP, která využívá moduly stabilizačního systému. Při nadměrné rychlosti jízdy rozpozná systém nestabilitu vozidla způsobenou taženým přívěsem. V důsledku toho jsou jednotlivá kola přibrzďována a výkon motoru snížen, aby došlo k obnově stability soupravy. Stabilizační funkce tak zajišťuje maximální úroveň bezpečnosti i při jízdě s přívěsem o hmotnosti až 3500 kilogramů (brzděný), resp. 750 kilogramů (nebrzděný) a při svislém zatížení tažného zařízení až 140 kilogramů.

Asistent pro sjíždění strmých svahů umožňuje bezpečné a kontrolované sjíždění svahu v terénu prostřednictvím regulace otáček motoru a případně i brzdných zásahů. Za přispění asistenta pro sjíždění strmých svahů lze snadno a bezpečně překonávat i extrémní klesání. Bez přičinění řidiče je udržována konstantní rychlost jízdy krokem. Kromě toho je spodní část vozu vpředu chráněna novým, na přání dodávaným ochranným krytem, který při případném kontaktu s povrchem zajistí, aby vozidlo po překážce sklouzlo bez poškození jeho komponentů. Pomocí funkce Offroad lze aktivovat terénní režim ABS. Prodloužením intervalu brzdění v porovnání s normálním režimem se výrazně zkrátí brzdná dráha na sypkém povrchu, protože se před koly vytvoří klíny z příslušného materiálu. A rovněž dodávaný asistent pro rozjezd do kopce zabrání zpětnému pohybu vozidla při rozjezdu.

Často opomíjené a přesto velmi důležité je zajištění nákladu. Sériově jsou v každém rohu ložné plochy zapuštěna čtyři upevňovací oka. Na přání lze tuto výbavu rozšířit na šest upevňovacích ok. Ložnou plochu lze objednat s ochrannou vrstvou, která nejen chrání plochu proti poškození, ale zároveň je protiskluzová a izoluje proti hluku. U modelu Amarok Aventura je ložná plocha sériově opatřena povrchovou úpravou odolnou proti oděru a UV záření.  Pro přepravu nákladu, který přesahuje délku otevřené ložné plochy, je na přání k dispozici ochrana hrany nákladového prostoru. Na ložnou plochu se na přání nabízí několik typů krytů.

Volkswagen Amarok – rozmanitá nabídka výbav – od užitkového vozu až po SUV

Stejně jako u modelových řad Transporter a Caddy zavedla značka Volkswagen Užitkové vozy i u modelu Amarok nové výbavové linie. Roli dosavadního vstupního modelu přebírá Amarok Trendline. Nad ním stojí Amarok Comfortline a Amarok Highline. Vrcholnou verzí je speciální edice Aventura se specifickou výbavou, nabízená u příležitosti uvedení nového Amaroku na trh. Výbavové linie s rozsáhlou výbavou jsou doplněny rozmanitou nabídkou audiosystémů a navigačních systémů, atraktivních kol z lehké slitiny s průměrem ráfku až 20 palců a speciálními výbavovými a na přání dodávanými funkčními pakety.

S délkou 5,25 metru a šířkou 2,23 metru včetně vnějších zpětných zrcátek splňuje Amarok všechno, co zákazníci očekávají od klasického pick-upu. Markantní a užitnými vlastnostmi definované linie a spáry jsou typickými stylistickými prvky tohoto druhu vozidel, který po celém světě zajišťuje přepravu lidí a materiálu na místo, kde jsou právě zapotřebí. Amarok, jehož základem je robustní žebřinový rám, dává společnými rysy designu přídě jasně najevo příslušnost ke značce Volkswagen Užitkové vozy a jejím modelům Caddy, Transporter a Crafter. Nápadné je v této oblasti zdůraznění horizontálních linií, jasné rozdělení ploch a preciznost realizace hran a prolisů. Novinkou je přitom členění přídě. Odklon od zaoblených tvarů a důraz na horizontální a svislé linie propůjčují přídi ještě atletičtější a dominantnější vzhled. Amarok tak na první pohled prozrazuje, že je dříčem v dresu vrcholového sportovce.

To je u speciální edice Aventura umocněno například sportovním rámem za kabinou v barvě karoserie, který nahrazuje konvenční varianty ochranných nebo stylových rámů (jsou rovněž v nabídce). Tento Stylingbar prodlužuje jako dynamický prvek vizuálně kabinu Amaroku směrem k zádi a zasahuje nad malou část ložné plochy. Sériově dodávané třetí brzdové světlo je u všech výbavových linií vybaveno diodami LED a dodává se v kombinaci s doplňkovým osvětlením ložné plochy.

Trendline: Vstupní výbava se zaměřuje především na firemní zákazníky, kteří ve svém vozidle spatřují v první řadě spolehlivý nástroj, ať se jedná o řemeslníky, zahradníky, lesníky nebo například architekty, kteří potřebují terénní vozidlo pro jízdy na staveniště. Požadovanou robustnost dává najevo mimo jiné tím, že jsou plochy s častým nebo pravděpodobným kontaktem s překážkami záměrně nelakovány. Nárazníky, kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek mají černý zrnitý povrch. Několik chromovaných prvků zdobí ochrannou mřížku masky chladiče a vnitřní části klik dveří. Zákazník si může v případě potřeby objednat vozidlo zcela bez zadního nárazníku. Díky tomu je pak možné otevřít zadní stěnu otevřeného nákladového prostoru zcela dolů, o 180 stupňů. Toto řešení umožňuje přesné a těsné přistavení vozidla k nakládací rampě. Přísně funkční jsou také sedadla čalouněná sériově tkaninou „Austin“ v odstínu černá Titan nebo topení s mechanickým ovládáním v interiéru, jakož i 16“ ocelová kola s pneumatikami širokými 205 mm a šest airbagů v sériové výbavě.

V interiéru dvojité kabiny důsledně pokračuje důraz na užitné vlastnosti, aniž by to bylo na úkor standardů moderní automobilové konstrukce. To se odráží mimo jiné ve velmi kvalitních a mimořádně odolných materiálech, jako jsou například koberce na podlaze, která může být v případě potřeby chráněna tvarově přesnými pryžovými rohožemi. Navíc si mohou zákazníci objednat místo kobercové krytiny svůj Amarok s odolnou gumovou podlahou. Sériová výbava zahrnuje elektrické ovládání oken, centrální zamykání, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelná sedadla, vyhřívání skla zadního okna a audiosystém „Composition Audio“ se čtyřmi reproduktory. Černá přístrojová deska vytváří v interiéru ušlechtilou atmosféru. Na druhé straně je promyšlené uspořádání ovládacích prvků zárukou ergonomicky bezvadného pracoviště, zatímco variabilně sklopná zadní sedadla usnadňují flexibilní využití zadní části interiéru jako dodatečného odkládacího prostoru.

Comfortline: Amarok s výbavovou linií Comfortline splňuje požadavky na vozidlo k pracovnímu i soukromému využití. Vyznačuje se proto ještě vyšší úrovní komfortu a elegantnějším vzhledem. Amarok Comfortline tyto ambice prozrazuje již na první pohled klikami dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek lakovanými v barvě karoserie, předním nárazníkem a dvěma chromovanými lištami v masce chladiče. Sebevědomý vzhled všestranného vozidla umocňují rovněž sériově dodávaná 17“ kola z lehké slitiny s širokými pneumatikami rozměru 245/65, rozšířené podběhy kol a mlhové světlomety.

Dvojitá kabina se sériově dodávanými tmavě tónovanými skly vzadu nabízí rozmanité prvky výbavy, které usnadňují nebo zpříjemňují život na cestách. Mezi ně patří mimo jiné kůží obšitý multifunkční volant, výkonná poloautomatická klimatizace Climatic s elektronickým udržováním nastavené teploty, audiosystém „Composition Audio“ se čtyřmi reproduktory nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Do přídavných výsuvných schránek pod předními sedadly lze uložit různé cennosti, které nemají být na očích. Jízdní komfort především při delších cestách zvyšuje tempomat a čalouněný kryt odkládací schránky, který slouží jako středová loketní opěrka. Multifunkční ukazatel Plus poskytuje na přístrojové desce smysluplné doplňkové informace, jako je např. zbývající dojezd. Atmosféru zpříjemňuje čalounění sedadel tkaninou „Kemisu“ – dodávané v barvě Palladium, v kombinaci s ozdobným obložením interiéru v odstínu černá Titan. Na přání je na výběr čalounění kůží „Vienna“ v odstínu Palladium nebo „Alcantarou“ v odstínu černá Titan. K dispozici jsou hned tři 12V zásuvky.

Highline: Vrcholná verze modelu Amarok osloví zákazníky, hledající v širokém segmentu SUV vozidlo, které svou maximální odolností a robustností nejvíce odpovídá klasickému terénnímu vozu. Za tím účelem jsou kombinovány extrovertní, sebevědomé a ušlechtilé stylistické prvky s mimořádně kvalitními detaily exteriéru a interiéru. To platí rovněž pro markantní rozšíření podběhů kol, které vyplňují 18“ kola z lehké slitiny s širokými pneumatikami rozměru 255/60. Nárazník vpředu lakovaný v barvě karoserie, dvě dvojité chromované lišty nahoře a dole v ochranné mřížce masky chladiče, částečně chromované kryty vnějších zpětných zrcátek a chromované ozdobné prvky kolem mlhových světlometů a částečně chromovaný zadní nárazník umocňují ušlechtilý vzhled společně s bi-xenonovými světlomety a světlomety LED pro denní svícení. V tomto stylu pokračují také tmavě tónované kryty zadních světlometů a osvětlení registrační značky diodami LED. Ve verzi Highline jsou sériově k dispozici čtyři 12V zásuvky, z toho jedna se nachází na středové konzole v prostoru pro cestující vzadu.

Atraktivními detaily se může pochlubit také mimořádně komfortně vybavený interiér Highline, který vychází z výbavy Comfortline. Chromované ozdobné prvky zušlechťují například obložení plochy kolem řadicí páky na středové konzole, rámečky výdechů větrání a části multifunkčního volantu, obšitého kůží. Vysokou úroveň akustického komfortu zajišťuje sériově dodávaný audiosystém „Composition Media“ se šesti reproduktory. A ve výbavě nechybí ani handsfree Bluetooth, mobilní internetové služby, jako jsou Car-Net nebo App Connect, nebo hlasové ovládání. Na velkoplošný displej audiosystému je přenášen obraz zadní kamery, zatímco parkovací senzory parkpilotu (Park Distance Control) vpředu a vzadu upozorňují obvyklými zvukovými signály na eventuální překážky při parkování. Za příjemné klima v interiéru zodpovídá sériově dodávaná, zcela automatická klimatizace Climatronic. Pohodlná sedadla, čalouněná tkaninou s ušlechtilým vzorkem „Salipra“, jakož i ostatní části interiéru jsou černé. Na přání jsou k dispozici také čalounění kůží „Vienna“ v odstínu Palladium, hnědá „Vienna“ a „Alcantara“ v odstínu černá Titan. Zákazníci si mohou zvolit také elektricky ovládaná sedadla řidiče a spolujezdce vpředu, čalouněná kůží.

Speciální edice Aventura. U příležitosti uvedení nového modelu Amarok na trh bude po krátkou dobu nabízena vrcholná verze Amarok Aventura, která se může pochlubit ještě bohatší výbavou. Nejnápadnější jsou 20“ kola s rozšířenými podběhy kol a sportovní rám v barvě karoserie, který ve sportovním stylu vizuálně prodlužuje dvojitou kabinu zdobenou logy Aventura. Na přání může být vůz lakován v matném odstínu šedé nebo modré. Velký nápis 4MOTION na bočnicích otevřeného nákladového prostoru dává jasně najevo, že se jedná o vozidlo s pohonem všech kol. Celkový vzhled umocňují bi-xenonové světlomety s integrovanými světlomety LED pro denní svícení a ochranné prahové trubky s chromovanou povrchovou úpravou a integrovaným osvětlením vstupního prostoru diodami LED. Ložná plocha otevřeného nákladového prostoru je navíc opatřena matně černou ochrannou povrchovou úpravou odolnou proti oděru a UV záření. Leskle černé jsou naproti tomu střešní sloupky B, které tak společně s tmavě tónovanými skly oken vzadu vytvářejí homogenní profil.

V neméně exkluzivním stylu se prezentuje interiér, který se vyznačuje vysokou kvalitou i u ostatních verzí modelu Amarok. Interiéru dvojité kabiny dominují elektricky nastavitelná sedadla ErgoComfort, čalouněná ušlechtilou kůží „Nappa“ s kontrastním prošíváním v odstínu „Ceramique“ s vyhříváním sedadel. Multifunkční volant obšitý kůží je vybaven pádly pro sekvenční řazení osmistupňové automatické převodovky motoru V6 o výkonu 165 kW. Správnou cestu ukazuje navigační systém „Discover Media“ a multifunkční ukazatel „Premium“ se stupnicemi v designu 3D a barevnými animacemi, který po stisknutí tlačítka informuje ještě o mnoha dalších provozních údajích.

Také ve verzi Aventura jsou samozřejmě k dispozici mobilní internetové služby. A stejně jako u výbavové linie Highline je vůz vybaven systémem Parkpilot se senzory na přídi a zádi, v kombinaci se zadní kamerou. Interiér vrcholné verze posouvají na ještě vyšší úroveň pedály z ušlechtilé oceli, chromované ozdobné prvky na tlačítkách elektrického ovládání oken a textilní koberce s označením Aventura.

Příslušenství a další prvky výbavy na přání: Volkswagen Užitkové vozy nabízí pro Amarok nejen různé výbavové linie, ale také rozsáhlý sortiment výbavy na přání a příslušenství, který umožňuje individualizaci vozidla přesně podle představ a potřeb zákazníka. Kromě postupného rozšiřování o jednotlivé prvky výbavy z ostatních výbavových linií a speciálně sestavených paketů jsou navíc k dispozici různé kryty nákladového prostoru, stylové rámy, kola s různým designem a rozměry (průměr ráfku až 20 palců) a pevné nástavby nad ložnou plochu.

Zákazníci si mohou vybrat také mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu, která vylepšuje průchodnost terénem na povrchu s různou úrovní adheze. Dalšími možnostmi k rozšíření výbavy vozidla jsou vodní přídavné topení, alarm, tažné zařízení, systém sledování tlaku v pneumatikách nebo elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka. A pro výrobce nástaveb je pick-up dodáván také jako podvozek s kabinou bez otevřeného nákladového prostoru nebo s elektrickým rozhraním, které usnadňuje například ovládání speciálních hydraulických agregátů nebo jeřábů.

Barvy: Volkswagen Užitkové vozy nabízí pro model Amarok rozsáhlou paletu barev karoserie, tvořenou dvanácti odstíny. Z toho je osm laků metalických nebo perleťových a dva nové laky mají matný povrch. Nabídka začíná nemetalickými laky v odstínech „bílá Candy“, „zelená Ontario“ a „červená Tornado“. Ještě ušlechtileji působí Amarok v metalickém laku, který může mít odstín „béžová Mojave“, „stříbrná Reflex“, „šedá Indium“, „modrá Starlight“ nebo „hnědá Chestnut“, resp. v laku s perleťovým efektem v odstínu „černá Deep“. Nabídku rozšiřují další speciální barvy, jako je například metalický lak „modrá Ravenna“, dodávaný exkluzivně pro Amarok Aventura. Modrá Ravenna a šedá Indium jsou k dispozicic i jako nové matné laky. Všechny barvy dokonale ladí s výbavou interiéru v odstínu černá Titan.

Čalounění sedadel: Volkswagen Užitkové vozy připravil pro nový Amarok široký výběr kombinací barev interiéru a exteriéru. Nabídka variant interiéru zahrnuje osm různých čalounění sedadel tkaninou, umělou kůží, Alcantarou nebo kůží. Sériově jsou sedadla čalouněna tkaninou, která má v závislosti na výbavě označení „Austin“, „Kemisu“ a „Salipra“. V závislosti na výbavové linii je na přání rovněž k dispozici čalounění umělou kůží, kůží, kůží Nappa nebo Alcantarou. Speciální edici Amarok Aventura je přitom vyhrazeno čalounění sériově dodávaných elektricky nastavitelných sedadel černou perforovanou kůží Nappa s kontrastním prošíváním v odstínu „Ceramique“.

2.11.2016 7:29

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist