Volkswagen Touran (2003 – 2010)

První generace MPV Volkswagen Touran je na trhu ojetin poměrně vyhledávaná. Alespoň pokud jde o vozy s úsporným turbodieselem 1.9 TDI.

RADOSTI
Variabilita interiéru, příjemné odpružení, dobrá prostornost, solidní jízdní vlastnosti, existence pěti i sedmimístného provedení.

STAROSTI

Většinou vyšší ceny ojetin, motory 1.6 FSI s vyšší spotřebou a slabší odezvou na sešlápnutí plynu, nekultivovaný projev studených dieselů, zájem zlodějů o značku VW.

Model Touran představil německý Volkswagen v roce 2003. Na trh vůz dorazil v pětimístném provedení i v sedmimístné verzi. Daleko častěji se však setkáte s tradičním pětimístným uspořádáním.
Během výroby docházelo k úpravě nabídky pohonných jednotek. Tedy konkrétně vznětových agregátů. Paleta zážehových motorů doznala změn až v roce 2007, kdy prošel vůz faceliftem.
Téhož roku se automobilka rozhodla obohatit výrobní program o nové provedení Touranu – model CrossTouran. Jde o vůz s totožnou technikou, jakou využívá běžné provedení. Pohon všech kol nehledejte. CrossTouran je postaven na zvýšeném podvozku (o 12 mm), má plasty obložené lemy blatníků, rozšířené plastové prahy a jiná kola.
První generace Volkswagenu Touran se prodávala na trhu nových vozů do roku 2010, kdy ji nahradila druhá řada. I ta dostala provedení CrossTouran.
Bariérový test Euro NCAP představuje zcela samostatnou kapitolu. Touran první generace jej totiž absolvoval dvakrát (není ale jediný, podobně je na tom třeba Škoda Rommster u níž se řešil problém s airbagy). Oba testy Touranu proběhly v roce 2003. Nejprve vůz získal 32 bodů, tedy čtyři hvězdičky za ochranu posádky při nárazu, pak o bod více, což znamená pět hvězd (tedy možné maximum). Jak toho bylo dosaženo? Automobilka přidala připomenutí nezapnutých pásů řidiče a spolujezdce, za což byl vozidlu přidělen zvláštní bod.
Pětihvězdičkové hodnocení mají automobily vyrobené od listopadu 2003 s VIN: WVGZZZ1TZ4W088613 a následujícími. Vzhledem k tomu, co sehrálo hlavní úlohu při opakovaném testu, ale není špatnou volbou ani starší vůz. Nakonec kdo je naučen zapínat bezpečnostní pás, připomenutí nepotřebuje.

Pozice na trhu
Jak zde již padlo, Touran nehledá kupce dlouho. To ale platí hlavně pro verze s turbodiesely pod kapotou. Automobily se zážehovými motory to mají znatelně těžší. Na trhu se však častě setkáte s diesely.
Nejlevnější vozidla se prodávají za ceny od 150 000 korun. Kdo má zálusk na faceliftovaný model, musí si nachystat asi o 90 000 Kč více. CrossTouran pak přijde přibližně 340 000 Kč a více.

Zpracování
Německý automobil dílenským zpracováním rozhodně neurazí – je tradičně na vysoké úrovni. Výtku máme k typické slabině vozů koncernu Volkswagen, a to ke stírajícímu se černému laku na ovladačích. K tomu ale dochází až při vyšším kilometrovém proběhu.
Kladně lze hodnotit pohodlná sedadla, alespoň pokud je řeč o sedačkách v prvních dvou řadách. Třetí řada u sedmimístného vozu nabídne sedačky jen opravdu nouzové (jsou v zavazadelníku). Jejich použití navíc prakticky vyloučí přepravu zavazadel. V běžném pětimístném uspořádání automobil ale zvládne dopravit náklad o velmi pěkném objemu 695 litrů. Pětice cestujících přitom bude mít místa dostatek. Pro úplnost dodejme, že jednotlivá sedadla ve druhé řadě lze dle potřeby sklápět nebo vyjímat.

Jízda
Měkčí naladění podvozku dobře zvládá nerovnosti českých silnic. Vyšší stavba karoserie stojí za většími náklony v zatáčkách, přesto můžeme jízdní vlastnosti hodnotit dobře.
Menší výtka míří ke zdvojenému masivnímu A-sloupku. Ten jistě příznivě ovlivňuje tuhost karoserie, avšak řidiči umí zakrýt výhled šikmo vpřed. Všimnout si toho lze při odbočování, kdy je potřeba dobře vidět vlevo na chodce vstupující do vozovky. Tento negativní jev nemusejí vnímat všichni, záleží na nastavení sedadla.

Volkswagen Touran fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Touran fotogalerie

Motorizace
Zájemci o vozidlo se vznětovým agregátem mají situaci o poznání lehčí než příznivci benzinových motorů. Ty od počátku výroby reprezentuje známá šestnáctistovka o nevelkém výkonu 75 kW, pohonná jednotka 1.6 FSI, která však neplatí za povedenou a dvoulitr FSI. Tento motor s přímým vstřikem má sil dostatek. 110 kW Touran rozhýbe opravdu snadno, spotřeba se ale nemusí každému zamlouvat. Někdy se u tohoto agregátu objevuje i zvýšená spotřeba oleje.
Při faceliftu se pod kapotu vozu nastěhovala přeplňovaná čtrnáctistovka a to hned ve dvou výkonových verzích (kromě toho existuje i v provedení na zemní plyn). Právě tento motor je ze zážehových nejpovedenější, najdete jej ale jen u mladších a dražších automobilů.
Turbodiesely zastupují devatenáctistovky i dvoulitry. Jasně lepší volbu přitom představují jednotky 1.9 TDI. Trápit je může problematická váha vzduchu, u vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů se lze setkat s vadným turbem a obehranou písničku představují opotřebené dvouhmotové setrvačníky. S těmi se ale ještě častěji potýkají motory 2.0 TDI. Dvoulitry taktéž může trápit turbo, známé jsou ale i potíže s mazáním, zvýšenou spotřebou oleje nebo dokonce praskáním hlavy.

Zážehové motory: 1.4 TSI/103 kW, 1.4 CNG/110 kW, 1.4 TSI/125, 1.6/75 kW, 1.6 FSI/85 kW, 2.0 FSI/110 kW.
Vznětové motory: 1.9 TDI/66 kW, 1.9 TDI/74 kW, 1.9 TDI/77 kW, 2.0 TDI/100 kW, 2.0 TDI/103 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.9 TDI
Z hlediska spotřeby jsou přeplňované vznětové devatenáctistovky rozhodně nejlepší. Navíc mají dostatečný výkon. Výtku lze mít snad jen k menší kultivovanosti běhu.

Dobrá volba: 1.4 TSI
Zájemci o zážehovou motorizaci mohou sáhnout po malém, avšak výkonném agregátu o objemu 1,4 litru. S Touranem si poradí bez potíží a zatím se jeví jako bezproblémový.

Nevhodný: 2.0 TDI
Dvoulitrové turbodiesely nezřídka pronásledují drahé závady, což je dost dobrý důvod je nedoporučit. Navíc se s devatenáctistovkami nemohou rovnat ani spotřebou a „kultura“ běhu je při nejlepším jen srovnatelná.

Nevhodný: 1.6 FSI
Výrobce u tohoto motoru sliboval lepší odezvu na sešlápnutí plynu při nižší spotřebě pohonných hmot. V praxi se ale projevuje přesně opačně. To je už lepší prastará šestnáctistovka s nevelkým výkonem 75 kW. I když sil rozhodně nemá na rozdávání (FSI jede jen o trochu lépe).

Časté závady
Nezřídka se u ojetých Volkswagenů Touran můžete setkat s korozí výfuku. Objevují se ale i další problémy. Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuje na některé z nich: „Poměrně časté jsou potíže s opotřebenými ložisky kol. Oprava ale není náročná. Automobily s motorem 1.6 FSI nejsou na trhu ojetin početně zastoupeny, ale setkat se s nimi lze. Známé jsou poruchami zapalovacích cívek.“
Brzdové segmenty Touranu mají kratší životnost než je obvyklé, proto při koupi věnujte stavu brzd dostatečnou pozornost. Setkat se můžete i se stávkujícím imobilizérem nebo problémy s filtrem pevných částic. „Některé automobily trápí nerovnoměrné sjíždění pneumatik či poruchy chlazení. Proto motor při zkušební jízdě dobře zahřejte, sledujte činnost teploměru, i zda sepnul ventilátor chlazení,“ dodává zástupce AAA AUTO. Pozor si dejte na klapavý zvuk prozrazující vadný dvouhmotový setrvačník. Jeho výměna patří k těm dražším servisním zákrokům.

Milan Jirouš

12.12.2010 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist