Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG

Málokdy se setkáváme s autem, na kterém by nešly najít zásadní nedostatky. A nový Touran je překvapivě jedním z nich.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Motor a převodovka; jízdní vlastnosti; praktičnost; dojem solidnosti

STAROSTI
Unifikovaný design všech Volkswagenů už začíná trochu nudit

Také vozíte v autě především vzduch? Ještě že skoro nic neváží, protože jinak by se Volkswagen Touran nehnul z místa. Po všech těch Mazdách MX-5Renaultech Wind máme v redakci konečně plnohodnotné prostorné auto, které je českým rodinám mnohem blíže.

Volkswagen představil modifikovaný Touran nedávno. Sice o něm mluví jako o novém autě, ale ve skutečnosti je to velmi důkladně provedený facelift, který se dotkl jak designu exteriéru a interiéru, tak rovněž motorů a podvozku. Spolu s Touranem se na našem trhu představil i nový Volkswagen Sharan, který je větší a prostornější, ale ten nás dnes nezajímá, s ním se svezeme někdy jindy.Na novém Touranu si všimnete, že opticky vypadá větší než minulý model. Přitom se od sebe oba prakticky neliší. Dělá to hlavně unifikovaný design, který dnes najdete na všech Volkswagenech. Upřímně, už mě začíná dost nudit a i když na něm v zásadě není nic divného, ta jednotnost dokáže občas vyvolat dojem, jako by „někdo“ chtěl, abychom všichni jezdili jedním euroautem, platili jedněmi europenězi, jedli jedno eurojídlo, pili jedno europivo a měli jednoho euroboha. Brrr, hrozná představa. Odlišnost nemusí být zrovna v tomto případě ke škodě.

Volkswagen Touran fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Touran fotogalerie

Ale tím si nekažme dobré dojmy, které Volkswagen Touran dokáže vyvolat na silnici. Zatímco rodinné MPV je tu hlavně proto, abyste vozili rodinu, zvířectvo a nákupy, nemusíte si zrovna jako řidič VW Touranu připadat, že jste již splnil svůj reprodukční potenciál a teď už jen čekáte na smrt. Nejde teď o to, že by Touran nabízel precizní zpětnou vazbu, radostně nastavený podvozek nebo snad charakterní pohonné ústrojí.

Jde spíše o to, jak to všechno dohromady funguje. Prostě s autem jedete a zjišťujete, že dieselový čtyřválec o výkonu 170 koní napojený k šestistupňové dvouspojkové převodovce po přidání plynu zrychlí tak, jak potřebujete. Volantem otočíte a auto zatočí. Šlápnete na brzdu a auto zastaví. Touran není příkladem zábavnosti, ale příkladem preciznosti.

Zatímco jiná MPV se i v běžných rychlostech houpou a kroutí jak rybářská džunka na vlnách, až se vám z toho dělá zle, Volkswagen Touran i v dálničním tempu zůstává stabilní, tuhý a přesný. K chování a projevu auta tak nemůžu mít jakékoli výhrady. Zkrátka, čím je Audi RS5 mezi sportovními kupé – tedy precizně fungujícím nástrojem, ale bez valného emocionálního doprovodu, tím je Volkswagen Touran mezi MPV – precizně fungujícím nástrojem, ale bez valného emocionálního doprovodu.Na mostecký polygon jsme se tentokrát s Touranem nevydali. Na sněhu a ledu bychom nezměřili smysluplná čísla a zdejší plocha sice umožní zrychlení na stovku, ale na sněhu pak nedovolí bezpečné zpomalení. Leda bychom testovali odolnost nárazu do zdi v rychlostech kolem 50 km/h… Věřím ale, že se i bez videa a telemetrie výjimečně obejdeme.

Praktičnost především
Jenže kdo něco takového u rodinného MPV hledá, že? Chápu, že zpětná vazba v řízení či neutrálně nastavený podvozek dokáží potěšit v každém autě. Ale tady jde o něco jiného. Volkswagen Touran má hlavně převážet lidi a náklad, což se mu daří znamenitě. Pět dospělých se tu usadí pohodlně, ani cestující uprostřed vzadu nebude tolik strádat – dokonce, i když je to stokilový dvoumetrový kamarád. Do kufru přitom naložíte všechno, co můžete potřebovat, základní objem zavazadlového prostoru je necelých 700 litrů.

Jak je v kategorii MPV nutností, se sedadly se dá různě manipulovat a není to nijak obtížné. Sklápění, posouvání a vyndavání zadních sedaček se u MPV považuje za samozřejmost, i když nevím, jak často to uživatel potřebuje. Zajímavostí je také možnost úplně sklopit přední sedadlo spolujezdce, takže v Touranu odvezete hodně dlouhý předmět. Důležité je, že pokaždé vytvoříte praktický hranatý úložný prostor o objemu skoro dvou kubíků. Dodávkoidní tvary Touranu možná oku nelahodí, ale když chcete odvézt ledničku, je vám stylová zaoblená sportovně se tvářící záď auta k ničemu.Z uživatelského hlediska zatím Volkswagen Touran jen boduje. Ale netrvá dlouho a narazíte i na nějaký ten drobný přešlap, který byste jinak do Volkswagenu neřekli. Takže se teď trochu zarýpejme v detailech… Tak třeba zámek. Když jsem přišel s rukama obtěžkanýma nákupem a odemkl auto, odemkly se pouze dveře řidiče. Zbytek auta zůstal zamčený a ani po dalším mačkání klíčku se neotevřel. Takže jsem musel položit nákup do sněhu, otevřít dveře řidiče, odemknout auto tlačítkem na dveřích, otevřít zadní dveře a tam nákup obalený sněhem položit. V menu palubního počítače jsem pak nikde nenašel nastavení, aby se auto odemklo celé.

Kožené řalounění možná působí luxusně a snadno se udržuje, ale když se do něj posadíte ráno v minus deseti stupních, chce se vám z auta vyběhnout a zalézt zpátky do postele. Vyhřívání trvá dlouho, než zmrzlou kůži prohřeje, látkové sedačky jsou z hlediska pohodlí příjemnější. A nekloužou.


Ceny
Základní Volkswagen Touran má pod kapotou přeplňovanou dvanáctistovku o výkonu 105 koní, dáte za něj 483 200 korun. Testovaný model je ale na úplně opačném spektru nabídky. Motor 2.0 TDI o výkonu 170 koní spojený s převodovkou DSG je k mání jen ve vyšší výbavě Highline a přijde vás na 784 100 korun. Objektivně to ale není za tak prostorné, pohodlné, praktické a především uspokojivě svižné auto přehnaná suma a navíc máte ve výbavě všechno potřebné. Samozřejmě se můžete nechat unést nad seznamem příplatkové výbavy a když začnete přihazovat věci jako navigaci, panoramatické střešní okno a další zbytečnosti, hned máte auto o sto tisíc dražší.

VW Touran majitele nevyděsí ani u čerpací stanice. Díky silnému motoru nemusíte autu stát neustále na krku, a tak se v běžném provozu budete pohybovat bezpečně pod osmilitrovou hranicí spotřeby. Při klidných cestách mimo město klesne spotřeba i pod 7 l/100 km. Sice najdete v nabídce i papírově úspornější verze, ale věřím, že se slabším motorem 2.0 TDI o výkonu 140 koní neušetříte ani deci a s malým dieselem 1.6 TDI o výkonu 105 koní byste klidně mohli jezdit i za víc. Malý motor se s velkým autem bude spíše trápit, pokud budete požadovat stejnou dynamiku.Zatímco v případě SUV by si člověk měl položit otázku, zda ho vůbec potřebuje, u MPV je to složitější. Jako auto pro početnou rodinu ale rozhodně smysl dává. Vy se jen rozmyslete, jestli by vám nestačil Volkswagen Golf Variant, nebo zda by nebylo lepší stejné peníze utratit za nový Passat Variant. Jde spíše o to, zda potřebujete kufr nebo místo pro cestující. Ale to už musíte vědět sami.

Verdikt
Jen těžko jde na novém Volkswagenu Touran 2.0 TDI najít nějaký zásadní nedostatek, který by vás měl odradit od jeho koupě. Vlastně se jedná o jedno z nejlepších rodinných MPV, která si dnes můžete pořídit. Hodně záleží na zvolené motorizaci a výbavě, ale s tímto motorem a převodovkou je Touran opravdu skvělý. Jen vám nesmí vadit, že je jeho design nudný jako šedivé podzimní odpoledne.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr16 : 1
Vrtání x zdvih (mm)81 x 95,5
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)125 / 170 v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 1750 - 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)107,3
0-100 km/h (s)8,9
Nejvyšší rychlost (km/h)213
Spotřeba paliva (l/100 km)7,0 / 5,0 / 5,7
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4397
Šířka (mm)1794
Výška (mm)1674
Rozvor náprav (mm)2678
Provozní hmotnost (kg)1584
Celková hmotnost (kg)2220
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)695 - 1989
Ceny
Základní cena modelu483 200 Kč
Základní cena test. verze784 100 Kč
20.12.2010 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist