Volkswagen Touran 1.6 TDI vs Opel Zafira 1.7 CDTi vs Citroen Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi

Které z populárních kompaktních MPV nejvíc osloví nadšeného řidiče? A které jeho rodinu?

Není potřeba mnoho přehánět, abychom mohli říci, že kompaktní MPV (neboli velkoprostorový vůz nižší střední třídy) je hatchbackem 21. století. Není těžké pochopit, proč stále více zákazníků upřednostňuje všestranný formát „dodávky“ před tradiční karoserií s výklopnou zádí. Naši tři dnešní soupeři stojí na stejných platformách jako konvenční auta segmentu C, což znamená, že Touran má hodně společného s Golfem, Picasso s C4 a Zafira s (předchozí) Astrou, ale přitom nabízejí snazší nastupování, lepší výhled a hlavně možnost rychle přeskládat sedadla podle momentální potřeby. A některá dokážou na půdorysu nižší střední třídy odvézt až sedm lidí.

Volkswagen Touran před faceliftem u českých zákazníků příliš populární nebyl. V roce 2010 si podle oficiálních statistik SDA připsal jen 365 nových registrací. Byl tak sice úspěšnější než stárnoucí Zafira (285), ale daleko za levným a pohledným Citroenem C4 Picasso, který jeho výrobce nabízí v krátké a dlouhé verzi (celkem 747 registrací). Kdyby na Picassu nekanibalizoval jeho starý, ale stále velmi žádaný příbuzný Xsara Picasso s 327 registracemi, dost možná by Citroen předběhl Renault Scénic (942 registrací) a stal se tak nejprodávanějším kompaktním MPV na českém trhu. O to víc jsme byli zvědavi, zda francouzské auto prokáže náskok před německou konkurencí také v našem srovnávacím testu.

Na startovní čáře
Citroen C4 Picasso je první nejen co do počtu prodaných kusů, ale také abecedně. Do našeho testu se dostavil v provedení Citroen Grand C4 Picasso Tendance s motorem 1.6 e-HDi, převodovkou BMP6 a prodlouženým čelním oknem Airdream. To posunulo jeho ceníkovou cenu na 712 900 Kč, ale sluší se dodat, že ve skutečnosti je k mání s trvalou slevou za 499 900 Kč. V základní výbavě přitom dostanete kompletní sadu airbagů, tempomat, stolky na opěradlech předních sedadel a v případě této konkrétní motorizace dokonce i systém stop-start.

Čtěte také:
recenze Citroen Grand C4 PicassoOpel Zafira je v současné generaci na trhu už od roku 2005. Motor modelu Opel Zafira 1.7 CDTi EcoFlex je ale spojený se šestistupňovou převodovkou a ve střední výbavě Enjoy je k mání za 522 900 Kč, ačkoliv „standardní“ ceníková cena je o šedesát pět tisíc vyšší. Stejně jako u Citroenu i tady za své peníze dostanete třeba rádio s podporou MP3 nebo systém ESP, ale třeba na tempomat musíte za tuto cenu zapomenout. Různé položky výbavy na přání jsou ovšem u Opelu k dispozici nejen jednotlivě, ale také v rámci zvýhodněných sad.

Čtěte také: recenze Opel Zafira

Volkswagen Touran jako jediný nastupuje k souboji v „nové“ verzi. Vy však už víte, že se jedná o facelift, zaměřený hlavně na zvýšení vnímané kvality a celkové úrovně kultivovanosti. Ale proč ne. Stejným způsobem Volkswagen postupoval v případě nového Golfu a přivedl tak na svět nejlepší auto nižší střední třídy. Jeden by čekal, že MPV této značky nebude z nejlevnějších, ale i Volkswagen nabízí ve svém ceníku speciální bonusy. Sleva 75 000 sice nevypadá tak efektně jako dvě stě tisíc u Citroenu, ale jejím výsledkem je, že Volkswagen Touran 1.6 TDI DPF ve střední úrovni Comfortline pořídíte za 564 700 Kč. Výbava přitom obsahuje kromě airbagů, ESP nebo klimatizace také dešťový senzor nebo nastavitelné bederní opěrky vpředu. Za třetí řadu sedadel, která v našem autě chyběla, byste ale museli připlatit 17 500 Kč.

Čtěte také: recenze Volkswagen Touran facelift

VW Touran vs Opel Zafira vs Citroen Grand Picasso: U prodejce
Zákazník se získává už v předváděcí místnosti. U Citroenu jsou si této všeobecně známé skutečnosti zjevně dobře vědomi – vzdušný, příjemně působící interiér Picassa plný světlých barev a na dotyk příjemných materiálů vysloveně láká k usednutí, zatímco ponurá Zafira i strohý Touran mohou u citlivějších dětí vyvolávat snad až pocity úzkosti. Předváděcí jízda je bohužel zřídkakdy tak dlouhá, aby při ní vyšlo najevo, že řada důležitých věcí je kalkulována jen na prvoplánový efekt: zdánlivě komfortní měkké sedačky vedou po několika kilometrech k bolestem v šíji a mezi lopatkami, protože nedrží páteř, a bohaté prosklení s vysoko položenou horní hranou čelního okna řidiče za slunných dní nepříjemně oslňuje.

Naproti tomu Opel Zafira jako by se rodinám nechtěl podbízet vůbec. Nepřívětivě působící tvrdé plasty nebo hrubý rastr displejů s nemoderním oranžovým podsvícením prozrazují, jak dlouho je tento (kdysi velmi novátorský) model na trhu. A tam, kde působí ergonomické zvláštnosti Citroenu mile (ovládání klimatizace na panelu vlevo od volantu), Zafira jen irituje, například nelogickou „logikou“ středového panelu s ovládacími prvky.

Volkswagen Touran stojí někde uprostřed. Uvnitř je stejně teutonsky chladný jako Zafira, ale díky promyšlenější volbě materiálů působí od prvního okamžiku útulnějším dojmem a vyvolává dojem „neprůstřelné“ kvality, typický pro většinu současných volkswagenů. Řidič se bude okamžitě cítit jako doma – jenže u těchto aut není řidič tím, na kom záleží ze všeho nejvíc. Dejte svým dětem vybrat, ať si sednou, kam chtějí, a nemusíte pochybovat o tom, že všechny skončí v Citroenu.

1. Citroen C4 Grand Picasso, 2. Volkswagen Touran, 3. Opel Zafira
VW Touran vs Opel Zafira vs Citroen Grand Picasso: Motory
Všechna tři auta v našem testu pohání naftový čtyřválec v kategorii do 1850 cm3. Ještě před několika lety by se tak malé motory mohly zdát pro tuto kategorii slabé, ale je třeba si uvědomit, že konkrétně jednotka 1.6 TDI se vstřikováním common-rail od Volkswagenu dává stejný výkon i točivý moment jako někdejší ikona příslovečného českého „motoristy“, 1.9 TDI: 105 koní a 250 Nm. Maximální točivý moment je navíc k dispozici už v 1500 ot./min., což Touran potvrzuje na silnici rychlou odezvou a minimálním turboefektem, navíc v kombinaci se sofistikovaným odhlučněním – ze všech testovaných motorů se tento projevuje nejméně „turbodieselově“. Šestistupňová převodovka Touranu je typickým představitelem konstrukční školy Volkswagenu: chybějící mechanickou zpětnou vazbu vynahrazuje hladkým a přesným chodem.

Jednotka Citroenu je s udávaným výkonem 112 koní a točivým momentem 270 Nm dokonce silnější než motor Volkswagenu, a to ještě předtím, než se při plném sešlápnutí plynového pedálu aktivuje funkce dočasného zvýšení plnicího tlaku turbodmychadla (takzvaný overboost), díky které vyskočí točivý moment až na 285 Nm. Při plné zátěži se francouzský motor ozývá hruběji než v případě VW a také hladina hluku z motorového prostoru v dálničním tempu se zdát být intenzivnější, i když jen nepatrně. Auto, které jsme měli k dispozici, bylo bohužel osazeno převodovkou BMP6, jejíž samočinný režim nesplňuje dnešní nároky ani na rychlost a plynulost řazení, ani na manévrovatelnost – při parkování do svahu se nehezky zapotíte. Chcete-li dosáhnout plynulých změn rychlostních stupňů, musíte se chopit rozměrných plastových páček pod volantem a naučit se při každém řazení jemně povolit plynový pedál. Pro řidiče s trochou mechanického citu to není nic obtížného, ale copak si lidé objednávají auta se samočinným řazením kvůli tomu, aby tříbili svůj mechanický cit?

Při akceleraci i během plynulé jízdy po dálnici nejvíce bručí motor Zafiry, ale jde spíše o „charakter“ než o to, že by sedmnáctistovka CDTi byla nadměrně hlučná. Rozhodně jste v tomto případě na nejmenších pochybách, jaký druh pohonné látky patří do nádrže. Kromě typického klepání (u VW prakticky úplně potlačeného) se diesel z Russelsheimu připomíná také citelným turboefektem kdekoli pod dvěma tisíci otáček, zdůrazněným navíc velkými skoky v odstupňování nižších rychlostních stupňů. A výhodu o decilitr většího zdvihového objemu nedokázal Opel zcela přetavit v lepší parametry. 125 koní a 280 Nm je sice nejvíc, ale jen dokud nezapočítáte „citroení“ overboost. A zatímco Touran dává svých 250 Nm už v 1500 ot./min. a točivý moment Picassa vrcholí v 1750 ot./min., motor Opelu potřebuje celých 2300 ot./min., aby „kroutil“ maximální možnou silou.

Proto nás poměrně překvapilo, že náš Video VBox od firmy Racelogic naměřil Zafiře na mosteckém polygonu s náskokem nejlepší akceleraci 0-100 km/h. S časem 11,54 s (průměr dvou nejlepších jízd oběma směry) byla Zafira o více než půldruhé sekundy lepší než Touran (13,12 s), o Grand Picassu ani nemluvě. Citroen při zrychlení opravdu doplácí na pomalou „robotizovanou“ převodovku BMP6 i její nešťastné odstupňování, kvůli kterému je pro dosažení rychlosti 100 km/h nutné řadit čtyřku. Výsledných 15,71 s je opravdu nepřesvědčivý výsledek.

Že příčina je skutečně v převodovce a jejím odstupňování (a nikoliv třeba v hmotnosti), dokazuje pružné zrychlení na třetí rychlostní stupeň. Jakmile Grand Picasso nemusí řadit, akceleruje z 50 na 80 km/h za 4,35 s a nechává tak za sebou Zafiru (4,37 s) i Touran (4,63 s).

Přímé srovnání spotřeby nebylo možné, protože Zafira se z místa utkání vracela jinou cestou. Piccaso bylo úspornější než Touran, ale o pouhý decilitr (6,7 vs 6,8 l/100 km). Údaje z palubního počítače Zafiry během měření na polygonu ovšem naznačovaly, že Opel by byl na ekvivalentní trase nejméně o půl litru žíznivější.

Vybrat nejlepší kombinaci motoru a převodovky nebylo jednoduché, ale nakonec jsme se shodli na tom, že většina z vás nemá při běžném používání auta k dispozici měřicí zařízení, a proto by měly v hodnocení převážit subjektivní charakteristiky jako odezva, zvuk, kultivovanost a volnost vytáčení – a ve všech těchto aspektech byl zdaleka nejlepší motor Volkswagenu. TDI je po letech stagnace opět ve špičkové formě.

1. Volkswagen Touran 2. Opel Zafira, 3. Citroen C4 Grand PicassoVW Touran vs Opel Zafira vs Citroen Grand Picasso: Za volantem
Chápeme, že požitek z jízdy a zábava za volantem nejsou na prvním místě seznamu priorit nikoho, kdo si pořizuje kompaktní MPV. Na druhou stranu, když už vás početná rodina nebo aktivní životní styl dotlačily právě do této automobilové kategorie, proč byste se měli vzdávat elementárních nároků na kvalitu jízdního zážitku?

Měkce nastavený podvozek Citroenu se slabým tlumením působí příjemně komfortním dojmem – ale jen na silnicích s „německy“ bezchybným povrchem. Zvlněná silnice rychle naruší klid karoserie ve vertikálním směru a ostré nerovnosti se přenášejí silnými rázy až k cestujícím. Když vzápětí po Picassu projedete stejný rozbitý úsek pevným Touranem, máte pocit, jako by mezitím silnici někdo opravil. Zcela odtažité řízení Picassa v kombinaci s měkkými pedály a chybějícím vedením těl v sedačkách má v zatáčkách jediný následek  – v rychlosti, kdy posádka Citroenu už vnímá tempo jako nepříjemně vysoké a apeluje na řidiče, aby zpomalil, cestující v Touranu ještě ani netuší, že se jede svižně. Abychom Citroenu zcela nekřivdili, třeba do města je jeho pojetí podvozku a ovládacích prvků ideální, protože působí na řidiče uklidňujícím dojmem.

Volkswagen nenadchne komunikativním řízením, ale do zatáček se skládá s překvapivou jistotou, skvěle odolává nedotáčivosti a nenechá se vyvést (z míry ani ze stopy) nerovným povrchem. Ve skutečnosti snese velmi, velmi nerodinný způsob jízdy. Přestože není vyloženě zábavný, objektivně má nejschopnější podvozek z naší trojice a celková úroveň kultivovanosti i odhlučnění je na poměry této kategorie příkladná.

Opel nepůsobí tak sofistikovaně, nabízí však něco stejně vzácného: pocit, že řídíte auto. V souvislosti s jeho řízením nejednou padlo přirovnání k BMW E46. Ne, ani my jsme netušili, že jednou budeme přirovnávat řízení rodinného Opelu k jednomu z nejpodmanivějších řidičských aut všech dob, ale právě tak na nás Zafira působila ve srovnání s moderními elektromechanickými posilovači soupeřů. Její řízení je přímé, rozumně tuhé a schopné intuitivně tlumočit změny v přilnavosti předních kol. Pevný podvozek nevyniká v žehlení nerovností, ale naše měřené kolo na polygonu zvládl s přehledem.

Na kluzkém povrchu se rozdíly v časech našich tří aut pohybovaly v pouhých setinách sekundy, což dokazuje, jak jsou ve skutečnosti – navzdory pocitům řidiče! – vyrovnaná. Naproti tomu při měření brzdné dráhy vyšly najevo značné rozdíly. Zafira s příjemně tuhým pedálem a jistou odezvou zastavila na nejkratší dráze, 42,24 m. Citroen potřeboval o plnou délku auta víc (46,73 m), ale jednoznačně zklamal Touran. Brzdná dráha 48,16 m je stejně málo přijatelná jako znervózňující chování pedálu, který pod tlačící nohou řidiče postupně povoluje až na doraz. Není těžké si představit, že běžný řidič v reakci na takové chování pedálu instinktivně povolí tlak v situaci, kdy nebezpečná situace vyžaduje plnou deceleraci.

Nejlepším kompaktním MPV pro nadšeného řidiče je tedy Opel, ale celkově nevytříbenějším jízdním projevem se pyšní Touran. Ani blátivé brzdy ho v této kapitole nemohou připravit o zasloužené prvenství.

1. Volkswagen Touran 2. Opel Zafira 3. Citroen C4 Grand Picasso


VW Touran vs Opel Zafira vs Citroen Grand Picasso: Na cestách s rodinou
Tady začíná jít do tuhého. Pokud MPV nepřesvědčí komfortem, všestranností a variabilitou, nemůže si činit nárok na úspěch v kategorii, kde tyto vlastnosti rozhodují. Vpředu je – nikoliv překvapivě – nejlépe postaráno o řidiče Touranu, který má k dispozici skvělé sportovní sedadlo, dobrou pozici za volantem a promyšlenou ergonomii. Testovaná Zafira byla vybavena rozmanitě nastavitelným ortopedickým sedadlem řidiče, se kterým by snadno překonala Volkswagen, nebýt „autobusové“ jízdní pozice s nohama pod trupem. Řidič Citroenu je na tom trochu jako jezdci na motocyklech Harley-Davidson: vypadá to pohodlně, ale ve skutečnosti to moc pohodlné není. Vzdálený volant s pevným středem a měkké sedadlo ovládání vozu příliš neusnadňují.

Řidič je ale v MPV občanem druhé kategorie. Tedy alespoň v myslích zákazníků. Téměř nikdo si neuvědomuje, že sedadla ve druhé řadě nejsou zdaleka tak pohodlná jako v ekvivalentním hatchbacku nižší střední třídy. Jejich skládací, sklápěcí, posouvací a vyjímatelná konstrukce totiž nutí konstruktéry ke kompromisům co do tvarování sedadla a délky sedáku i opěradla. Jistě, na tom pramálo záleží, pokud vzadu stejně vozíte dětské sedačky…

Systém Flex 7 v Zafiře kdysi platil za příklad snadné konfigurovatelnosti, ale v roce 2011 se toto řešení zdá neuvěřitelně nešikovné. Když chcete vztyčit dvě nouzová sedadla ve třetí řadě, musíte nejprve odsunout celou prostřední řadu zcela vpřed, vrátit se dozadu a drahnou chvíli dumat, za co a jakým přesně směrem zatáhnout. Alespoň že po sklopení sedadel a překrytí dodávanou rohoží vznikne ložná plocha se zcela rovným dnem.

Opravdu jsme litovali, že se nám nepodařilo získat Touran v sedmimístném provedení. Pětisedadlová varianta nabízí v základní konfiguraci objemný zavazadelník s plochým dnem a sice úzkými, ale velmi pravidelnými bočnicemi. Sedadla ve druhé řadě můžete jednotlivě sklápět a dokonce je i vyjmout, ale užitek je sporný, protože to jediné, co tím získáte, je schod s mnoha výčnělky.

To Citroen ukazuje, jak se to má dělat. Sedadla ve třetí řadě vztyčíte naprosto intuitivně a velice snadno se na ně také nastupuje díky systému, který při zatažení za páčku na opěradle vnějšího sedadla druhé řady elegantně sklopí sedák k opěradlu a odsune složené sedadlo dopředu – to vše jediným plynulým pohybem. Ani v tomto případě nechybí možnost jednotlivého posouvání a sklápění sedadel ve druhé řadě. Přesně takto by měl fungovat interiér kompaktního MPV – jednoduše, intuitivně, přátelsky a bez hrozby do krve odřených kloubů na prstech, které riskujete při manipulaci se sedačkami v Touranu.

Všichni tři výrobci rozmazlují posádku množstvím odkládacích prostor na očekávaných (pod falešným dnem kufru, v palubní desce, stropní výplni aj.) i méně očekávaných (v podlaze za předními sedadly) místech, ale Citroen sklízí body navíc za geniální přihrádku tam, kde mají jiná auta středový panel palubní desky. Schránka je chlazená a dost velká na tři nápojové láhve. Další bonusovou přihrádku pak najdete namísto přístrojového panelu před řidičem. Kdepak, francouzští konstruktéři někdy postrádají pečlivost, ale rozhodně vědí, jak rodině usnadnit soužití s autem.

1. Citroen C4 Grand Picasso 2. Opel Zafira 3. Volkswagen Touran

VW Touran vs Opel Zafira vs Citroen Grand Picasso: Design
Záměrně jsme v úvodu vynechali jakoukoli zmínku o designu a rozhodně nemáme v úmyslu promítnout vzhled do celkového hodnocení, protože ten posoudí každý z vás stejně dobře, jako bychom to dokázali my sami. Ukazuje se ale, že rozdíly ve vizáži přesně odrážejí rozdíly v povahách našich dnešních rivalů: avantgardní Citroen jako bych chtěl skrýt množství svých drobných nedostatků za efektní detaily; Zafira by chtěla vypadat dobře, ale praktické smýšlení jí to nedovolí; a Touran se ani nesnaží zaujmout, arogantně přesvědčen, že jeho původ a technická vyspělost budou mluvit samy za sebe. Ve skutečnosti je těžké představit si, že by se někdo rozhodoval mezi Volkswagenem a Citroenem. Kdo je přitahován decentní nadčasovostí Touranu, bude nevyhnutelně považovat Picasso za samoúčelně extravagantní, a naopak oslovuje-li vás nápaditý exteriér Picassa, musí se vám Touran jevit k uzoufání nudný. Zafira je někde mezi, nelze však popřít, že na své roky vypadá nečekaně dobře.

VW Touran vs Opel Zafira vs Citroen Grand Picasso: Verdikt
Všechna kompaktní MPV v dnešním testu se ukázala jako pozoruhodně vyrovnaná, přestože každé z nich exceluje v jiné oblasti. Hledáte-li celkově nejvyspělejší auto, kupte si Touran. Pokud je pro vás i v tomto segmentu nejdůležitější pocit, že opravdu řídíte, budete se cítit nejspokojeněji za volantem Opelu Zafira. A jde-li především o snadnou variabilitu a pohodu vašich drahých spolucestujících, žádný z německých soupeřů nemá v tomto ohledu na Citroen Grand C4 Picasso. Kdybychom byli jedna z těch českých mutací zahraničních tištěných časopisů, které se tak bojí hněvu inzerentů, že přepisují německé či anglické články tak, aby nikoho neurazily, mohli bychom v tomto okamžiku napsat, že „dnešní test nemá vítěze ani poraženého“. Ale to by bylo nefér. Srovnávací test musí mít pořadí, potřebuje své vítěze a poražené, protože v každém jiném případě se jedná jen o mrhání časem čtenářů.

Jak ale stanovit vítěze, když v součtu hodnocení všech kapitol vychází naprostá rovnost známek? Jedině tak, že vybraným kritériím přisoudíme vyšší váhu. A pokud se smějeme některým německým magazínům za to, že v jejich srovnávacích testech sportovních aut rozhoduje spotřeba a velikost kufru, bylo by chybou dopustit se stejné ignorance v opačném gardu a vyhlásit nejlepším MPV to, s nímž se nám nejlépe jezdilo. Kdybychom měli vybrat některé z těchto aut sami pro sebe, nejspíše bychom bez přemýšlení zvolili Volkswagen Touran. Jenže nikdo z nás není cílovou skupinou. Vždyť ani nemáme děti. Máme-li skutečně vybrat nejlepší MPV – nikoliv nutně nejlepší auto – z této trojice, nemůže to dopadnout jinak než takto:

3. místo – Opel Zafira 1.7 CDTi EcoFlex
Navzdory věku přesvědčí tím, co bychom od ní čekali nejméně – smyslem pro energickou jízdu. Ponurý interiér, výrazný turboefekt a celkově nižší kultivovanost ale na prvenství nestačí.

2. místo – Volkswagen Touran 1.6 TDI
Solidní interiér, robustní zpracování a především vynikající kultura jízdy učinily z Touranu našeho favorita, nicméně tyto vlastnosti dnes o vítězi nerozhodují.

1. místo – Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi
Po stránce techniky, zpracování a jízdních vlastností má co dohánět, ale jestli vám na své rodině záleží víc než na svém autě, vězte, že v Picassu budou nejšťastnější.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyCitroen Grand C4 Picasso
0-100 km/h (s)15,71
50-80 km/h na x.stupeň (s)4,35
100-0 km/h (m)46,73
Spotřeba v testu (l/100km)6,7
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1560
Vrtání x zdvih (mm)75,0 x 88,3
Převodovkašestistupňová robotizovaná
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88 / 112 v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)270 (285) v 1750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)73,7
0-100 km/h (s)13,5
Nejvyšší rychlost (km/h)181
Spotřeba paliva (l/100 km)5,4 / 4,6 / 4,9
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4590
Šířka (mm)1830
Výška (mm)1710
Rozvor náprav (mm)2728
Provozní hmotnost (kg)1520
Celková hmotnost (kg)2250
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1050
Zavazadlový prostor (l)208 - 1951
Ceny
Základní cena modelu384 900 Kč
Základní cena test. verze499 900 Kč
14.2.2011 6:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist