Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-line

Oblíbené německé SUV s oblíbeným naftovým motorem a maximální výbavou. Bylo oblíbené i v naší redakci? Ne tak docela.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Výtečný motor, skvělá výbava, kvalita, vynikající jízdní schopnosti

STAROSTI
R-line paket (asi) není to pravé do terénu v kombinaci s „offroad“ výbavou auta

Když se podívám nazpět a začnu trochu bilancovat (optikou pisálka, který se živí testováním aut, včetně těch od VW), asi není Touareg , kterým bych nejel. Tohle je V6 3.0 TDI R-line a abych byl upřímný, ze všech Touaregů poslední doby se mi líbí nejméně. Tedy, mně se líbí, hodně, ale tenhle, ehm, jak to jen vysvětlit…

Začnu možná tím, že Touareg s naftovým osmiválcem, který jsme testovali někdy před rokem, se mi zamlouval moc, a proto všechny další srovnávám právě s tímto konkrétním exemplářem. Ten s s V8 měl všechno, co od SUV tohoto typu očekávám, a navzdory osmiválci nebyla spotřeba nijak závratná. Ne malá, jako třeba u čehokoli s 2.0 TDI, ale u V8čky zcela přijatelná. A ten výkon?

Tenhle Touareg mi bral v průměru deset litrů a to mi naopak přišlo docela dost na to, že jsem jezdil buď sám anebo ve dvou, s prázdným kufrem. Systém start/stop nijak mé konto nesnížil. Představa plně naloženého a plně obsazeného auta – myslím, že pak by se spotřeba ještě o litr, dva v průměry možná zvedla. I když to jsou jen mé osobní spekulace.Asi jsem ztloustnul od posledního testu, před tím jsem si toho nevšiml, ale tak nějak jsem se nevešel za volant. Konkrétně – sedačky výborné, posez také, boční vedení jakbysmet. Ovšem loketní opěrku pod pravou rukou nelze sklopit dozadu, takže pokud jsem chtěl jezdit tak, jak se má, tedy držet volant ve tři čtvrtě na tři s lokty volně spuštěnými k tělu, tak to nešlo. Pravý loket jsem neměl kam dát. Ovšem pohodlně se rozvalit, jednu ruku na rám okna a druhou položit na víko středové schránky, pak byla sedačka šita přesně mě na míru.


Komfortní režim anebo tvrdší pro sportovní jízdu? A taky nastavení do terénu.

K motoru. Třílitrový turbodiesel má výkon 245 koní v rozmezí 3800 až 4400 otáček a točivý moment 550 Nm od 1750 do 2750 otáček. Tato síla jde na všechna kola přes osmistupňovou automatickou převodovku. V klasickém módu fungovalo vše, jak jsem čekal, nevnímal jsem změny kvaltů, jen neustálý a hladký přísun síly. V dálničních rychlostech při kickdownu, třeba když jsem zkoušel dynamicky předjet kamion, jsem ale čistě subjektivně čekal větší kopanec do ledvin. Až teď, při pohledu do tabulky na hmotnost 2203 kilogramů je mi jasné, že k ničemu takovému dojít prostě nemohlo. Chyba? Ne, prostě jen konstrukční vlastnost.

Nepomohlo ani přepnutí do sportovního režimu. Ten buď držel otáčky vysoko – u dieselu – zbytečně, nebo čekal, až položím plynový pedál opravdu natěsno na podlahu. Zapnuto/vypnuto, nic mezi tím.

Přepínání je vůbec doména Touaregu. Tak třeba zvyšovat či snižovat výšku lze odzadu – z otevřeného kufru a to je super, pokud potřebujete pohodlně nakládat do velkého zavazadlového prostoru. Má kapacitu 580 litrů v základní konfiguraci a zavěšení zadních kol nijak zásadně neubírá z pravoúhlé plochy kufru.


Středobodem palubní desky je velký displej. Navigace funguje výtečně.

Přepínání je i na tuhost podvozku – adaptivní tlumiče umí volit mezi sportovním, normálním a komfortním režimem a, asi je to fakt stářím, na mne byl i ten komfortní dost tvrdý. Ve sportovním módu přituhl Touareg ještě víc, a projížděl zatáčky s nečekanou agilitou a jeho jízdní vlastnosti se blížili velkému hatchbacku. Přilnavost slušná, nedotáčivost téměř žádná (chápejme jako odpovídající rychlosti a hmotnost auta). To, že se mi zdál Tuareg tvrdý myslím mělo ještě jiný důvod. Velká kola. Na tomhle autě byly v rámci R-line paketu nasazeny jednadvacetipalcové ráfky v pneumatikách Dunlop s rozměrem 217/40 ZR 21. Na SUV dost sportovní parametry řekl bych.Pojďme pryč od kol a pneumatik, ale ne daleko, neboť se budou tématu, které visí ve vzduchu, opět týkat. Jízda terénem. Vím, že Touareg, vybavený pohonem všech kol s mezinápravovým samosvorným diferenciálem Torsen a uzávěrkou zadní nápravy, nastavitelným podvozkem a ovládáním světlé výšky, umí v terénu téměř zázraky. Je tady ovladač pro asistenta sjíždění a vyjíždění kopců, volič pro nastavování výšky a (nejen) díky tomu umí tenhle Volkswagen projet opravdu drsným terénem. Tedy uměl by, v mých rukách… Já bych auto na silničních jednadvacítkách, s nádherným bílým lakem a hromadou designových doplňků (znovu připomínám R-line paket) do žádného marastu neposlal.


Na menších kolech by „Turek“ nevypadal tak dobře. 21ky se ale nehodí do terénu.

Čímž se asi oklikou dostávám k tomu, že tohle auto pro mne bylo zbytečně „nadvybavené,“ pokud to mohu takto prohlásit. Vypadalo nádherně , to ne že ne a kdybych neměl strach, že mi dojdou síly a upadnou prsty, tak vám tady opíšu celou A4ku výbavy, kterou za svůj půlmilion dostanete. Právě nějakých pět set tisíc korun přihodí příplatková výbava k základní ceně této motorizace. Ale co, tak dobrá, tak jen namátkou: mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček, stupínek na nárazníku vzadu chromovaný, tónovaná skla v zeleném odstínu. Pozinkovaná karoserie, dvě hranaté koncovky výfuku chromované, potahy sedadel v látce s designem „Network,“ přístrojová deska a středová konzola a vykládání dveří s dekorací v designu „silber metallic,“ sedadlo řidiče a spolujezdce výškově nastavitelné. Zadní sedadlo podélně posuvné, opěradlo dělené v poměru 40:20:40 s možností nastavení sklonu. Loketní opěrka vzadu se dvěma držáky na nápoje… A tak dále a tak dále. Já jsem kromě vodotrysku, disko-koule a grilu nepřišel na nic, co bych životně postrádal.

DOPORUČUJEME: Legendy minulosti – Volkswagen Typ 2

Přejdu pomalu k jakémusi závěru, který vím, že bude svým způsobem asi nemístný a irelevantní. Absolutně chápu, že lze utratit 1,8 milionu za takto naspecifikované auto, motor většině řidičů plně postačí, výbava je skutečně „plná“ v pravém slova smyslu a auto v R-line paketu vypadá nádherně.

Ale já bych na to šel asi trochu jinak, přemýšlel bych o osmiválci. Je ovšem fakt, že ten stojí 1,7 milionu v základní výbavě. Která toho ovšem zahrnuje už opravdu dost. Takže ve výsledku by rozhodnutí bylo otázkou osobních preferencí. Skvěle vybavené a nádherné auto s konvenčním a nijak nezaostávajícím motorem a nebo za stejné peníze silnější motorizace v základní výbavě? Já osobně bych volil V8, právě kvůli brilantnímu motoru.

Druhý pohled:
Pokud si máte vyzvednout naftové SUV s plnou výbavou a plánujete několik dlouhých tras po celé republice, není důvod se na VW Touareg 3.0 TDI netěšit. Očekáváte adekvátně silný motor s rozumným apetitem a především víte, že se budete cítit na palubě pohodlně, bezpečně a vůbec příjemně. A všechno to skutečně dostanete… Jenže pak jsem vylezl s klíčky ven od zastoupení VW, kde se přebírají testovací auta, a viděl tu naleštěnou bílou věc na jednadvacítkách a chromovanými doplňky, že by se za to nemusel stydět ani Cadillac Escalade v nějakém rapperském videoklipu.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2967
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180 / 245 v 3800 - 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)550 v 1750 - 2750 ot./min.
0-100 km/h (s)5,8
Nejvyšší rychlost (km/h)218
Spotřeba paliva (l/100 km)7,3
Objem nádrže (l)85
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4795
Šířka (mm)1940
Výška (mm)1709
Rozvor náprav (mm)2893
Provozní hmotnost (kg)2203
Zavazadlový prostor (l)580
Ceny
Základní cena modelu999 900 Kč
Základní cena test. verze1 266 900 Kč
Cena testovaného vozu1 775 800 Kč
29.10.2012 5:55| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist