Volkswagen slaví sedmdesát let od zahájení sériové výroby modelu Brouk

Lidové vozítko se stalo fenoménem, jeho výroba začala před sedmi dekádami. A i po sedmdesáti letech je stále velmi žádoucí.

Pár dnů po po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjely z výrobní linky první exempláře modelové řady Volkswagen Typ 1, a přestože po nich nakonec následovalo více než 21 milionů dalších Brouků, do konce roku 1945 – jakkoli se jednalo jen o pár dnů, vzniklo pouhých 55 vozů. Sériová výroba totiž odstartovala v improvizovaných podmínkách, a i v následujících měsících produkce často vázla kvůli všeobecnému nedostatku materiálu. Prostě pováleřná situace, pokud si dnes umíme něco takového vůbec představit.

Zpátky do historie, moderní závod, vybudovaný v dnešním Wolfsburgu pro výrobu nového lidového vozu, byl během druhé světové války součástí německého zbrojního průmyslu a vyráběl především produkty pro armádu. Závod s 6000 zaměstnanci 11. dubna 1945 obsadily americké jednotky a v červnu 1945 jej převzala britská vojenská správa. Velel jí tehdy devětadvacetiletý major Ivan Hirst, který zadal 22. srpna 1945 první zakázku na 20 000 sedanů.

Tím výrobní závod a jeho lidé dostali budoucnost a zabránilo se demontážím výrobních zařízení. Vozidla byla určena především pro spojenecké síly, ale i pro zajištění lékařských služeb na venkově. V letech 1946/47 se výroba pohybovala většinou kolem hranice 1000 vozidel za měsíc. Soukromí zákazníci začali hrát významnější roli až po měnové reformě v červnu 1948. Britské kořeny Volkswagenu jsou patrné dodnes, protože Britové přestavěli závod na civilní výrobu a dbali na kvalitu vozidel. Velký důraz kladli na servis a blízké vztahy se zákazníky. Zároveň vybudovali prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa.

Mezinárodní rozměr získal prodej vozidel zahájením exportu v říjnu 1947. První volby do závodní rady v listopadu 1945, sotva půl roku po ukončení války, zavedly do závodu princip demokratické participace zaměstnanců. Když byla v říjnu 1949 předána společnost Volkswagenwerk GmbH do německých rukou, nacházel se tento podnik v nejlepší startovní pozici pro tzv. německý hospodářský zázrak.

„Volkswagen měl velké štěstí, že robustní sedan usnadnil britské vojenské správě řízení podniku a že byl jeho vedením pověřen Ivan Hirst, muž na svém místě. Chytrý pragmatik dal výrobnímu závodu i zaměstnancům vizi tím, že ve stejné míře motivoval britské vojáky i německé zaměstnance, aby z poničeného závodu vybudovali úspěšný podnik. Znal kvality sedanu Volkswagen a vyslal ho na silnice,“ říká stručně Dr. Manfred Grieger, vedoucí oddělení historické komunikace společnosti Volkswagen Aktiengesellschaft.

Brouk zjevně přispěl k rozvoji mobility, zabydlel se v mnoha zemích a svou výrobou přežil až do dalšího milénia, naposledy byl vyráběn v mexickém závodě Puebla a jeho produkce byla zastavena koncem července 2003.

zdroj: tisková zpráva Volkswagen

28.12.2015 4:29| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist