Volkswagen Passat CC 2.0 TDI CR

Stojí před vámi auto, ze kterého se pravověrní příznivci Passatů nejspíš pominou. Je to totiž Passat (tedy nejlepší auto na světě), akorát že ještě lepší, luxusnější, sportovnější a krásnější.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Ano, pokud jste to náhodou nepostřehli, na podnadpis jsem vypotřeboval několik litrů ironie sarkasmu, ale nebojte se, tenhle nový Volkswagen jsem otestoval skutečně pořádně a bez předsudků.

Je sice pravda, že bych si osobně Passata nikdy nekoupil, ale on za to chudák vůbec nemůže. Štvou mě ale jeho příznivci a falešný kult, který kolem něj v českých zemích vytvořili. Ať už je důvod jakýkoli, spousta lidí ho skutečně pokládá za něco jako Mercedes pro „normální“ lidi a už jsem dokonce zažil jedince, který mi naprosto vážně tvrdil, že je to vlastně naprosto srovnatelné auto třeba s éčkovým Mercedesem, u kterého si člověk připlácí jen a jen za značku a navíc „fauvéčko“ je míň poruchové. Pochopitelně s Mercedesem nikdy nejel, ale to nevadí, má přece Passata a „neni blbej“.

Samozřejmě chápu, že když si člověk našetří na nové auto, nerad na něj slyší jakákoli zlá slova. Nekritické zbožňování se zkrátka vyskytuje u citově labilnějších majitelů všech značek a modelů… jenže ortodoxních Passatistů je (alespoň na můj vkus) nějak moc.

Přitom chudák Passat za mou nepřízeň vůbec nemůže – minimálně v poslední generaci je to výjimečně povedené auto, jak podvozkově, tak dílenskou kvalitou a v neposlední řadě slušnou nabídkou motorů. Design si musí každý zhodnotit sám, nicméně když odhlédnu od kazatelů kultu VW TDI, právě on by byl důvodem, kvůli kterému bych si koupil spíš Mondeo.Technika

Passat CC je trochu matoucí pojmenování. Zatímco celý svět tak říká kupékabrioletům s pevnou skládací střechou, Volkswagen se rozhodl zavést termín ComfortCoupe. Kromě zaměnitelné zkratky s tím mám ještě jeden problém – není to pravda. S komfortem by se ještě za určitých okolností dalo souhlasit (pokud nezvolíte příliš velká kola a „sportovní“ podvozek), ale čtyřdveřový sedan s mírně zaoblenou střechou prostě kupé není a nebude a basta.

Malicherné dohady o zkratkách nechme stranou, tohle auto je totiž tak zajímavé, že si je snad ani nezaslouží. Když se na něj zadíváte pečlivě, zjistíte, že jeho proporce přece jen nejsou zcela ideální. Dlouhé převisy jsou výsledkem prodloužení karoserie (o 31 mm) při zachování rozvoru běžného Passatu. Jenže CC je zároveň o plných 50 mm nižší, což z něj dělá skutečně elegantní auto. Takové… splývavé. Stylovost doplňují dveře s bezrámovými okny. Jinak se po technické stránce nezměnilo nic – podvozky i motory jsou shodné s běžnými Passaty a upřímně – byl by nesmysl tam cokoli měnit.

Náš kus měl pod kapotou dvolitrový turbodiesel, se kterým do čtyřválců koncernu VW konečně přišel systém Common-Rail. Ano, je to dražší volba, než dvoulitrové TDI PD, ale kultivovaností se prostě nedají srovnávat (proto starý motor také v nabídce pro Passat CC vůbec nenajdete). Nový motor také konečně táhne progresivně – ta tam je mnohdy obtížně dávkovatelná přílivová vlna točivého momentu, tak často příznivci starých motorů zaměňovaná za „zátah vocpoda“.Na silnici

Dokonce i s takhle velkým autem umí motor zahýbat celkem svižně, přestože jde o slabší jednotku, laděnou na 140 koní (103 kW) a 320 Nm. Spotřeba se přitom dá celkem reálně udržet na šesti litrech, aniž byste se museli nějak extra hlídat.

Poměrně příjemně mě překvapil podvozek, laděný docela měkce. Kdybyste ostřeji najeli do zatáčky, Passat CC by se dost naklonil, ale většina z majitelů bude tlačit pedál k podlaze maximálně na dálnici a tam CC exceluje. Přesto ale i v zatáčkách vykazuje velmi slušnou míru přilnavosti a když už předním kolům dojde trpělivost, neustřelí předek nijak náhle a bez varování.

Odmění se vám houpavě měkkou jízdou, až překvapivě nenápadným žehlením nerovností v silnici a celkovým pocitem pohody a komfortu. Jenom při pomalejším tempu ve měsně občas tlumiče nezvládnou větší série nerovností a karoserie se začně mírně chvět. Odolejte pokušení vylepšit CC nějakými většími koly s tenounkými gumami, zapomeňte na ladění podvozku do „sportovna“ (neboli do tvrda) a stojí před vámi opravdu příjemně nastavené auto. Na dlouhé cesty bych skoro řekl až ideálně.Prostor a výbava

Interiér je téměř naprosto shodný s klasickým Passatem, nicméně pár šikovných detailů vám dodá pocit, že je „tak nějak lepší“. Přestože pořád nemohu vystát dřevěné obložení, v testovaném kuse se mi velmi líbila kombinace dvoubarevného čalounění a hliníkových povrchů středové konzoly. Stačilo by dřevěný dekor vyměnit za černý „piano lak“ a bylo by to dokonalé.

Na klíček, suplující startovací tlačítko si musíte chvíli zvykat, přestože jsem tento systém nepoužíval poprvé, občas jsem z něj byl mírně zmatený. Ale když už podobný systém (pravda, v několikanásobně efektnějším provedení) používá i Aston Martin, tak to Volkswagenu odpustím…

V Čechách se Passat CC prodává pouze v jedné výbavě (i když u špičkového modelu V6 4Motion se v jemných detailech liší), kterou lze označit za naprosto dostatečnou. Automatická klimatizace, audio s CD měničem a přehráváním mp3 a tak dále. Pochopitelně si můžete připlácet, pokud chcete – za lepší rádio, navigaci, parkovací asistent, systém varování před nechtěným opuštěným jízdního pruhu, vnitřní zásuvka na 230 Voltů, panoramatické střešní okno… seznam je dlouhý a dokáže cenu navýšit o mnoho desítek tisíc.

Na řadě je prostor. Navzdory celkově nižší střeše vpředu nepostřehnete rozdíl od běžného Passatu, vzadu už je to samozřejmě trochu jinak. Já jsem sice mírnou stísněnost nad hlavou cítil, ale ne každý má dva metry, že ano. V každém případě je vzadu víc prostoru, než v Mercedesu CLS, který je o třídu výš.Verdikt

Volkswagen vtrhl do segmentu dostupných… ehm… „čtyřdveřových kupé“ jako první. Zmíněný průkopnický Mercedes se skutečně za soupeře považovat nedá, je zkrátka o třídu výš. Žádný skutečný soupeř neexistuje a ještě nějakou dobu existovat nebude. Ford sice podle všeho chystá podobně upravené Mondeo, ale kdy přijede, to se zatím vůbec neví.

Pokud nepotřebujete na zadních sedačkách vozit basketbalisty, jediný důvod proč si místo nudného klasického sedanu nekoupit CC jsou finance. Nejlevnější model s povedenou benzínovou osmnáctistovkou TFSI dostanete za 780 tisíc a to si nesmíte zaškrtnout žádné příplatky. Jakmile se trochu rozvášníte, zejména u silnějších motorů se nebezpečně přiblížíte milionové hranici. I tak si troufneme odhadnout, že se najde dost zákazníků, kteří by nic jiného než Passata nechtěli a za takhle pohlednou karoserii budou ochotní si připlatit.

Honza Koubek

17.9.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist