Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion

Passat s pohonem všech kol funguje skvěle, ale není trochu zbytečný?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

K recenzi Volkswagen Passat prostě nemůžete přistupovat stejně, jako byste psali o Mazdě, Renaultu nebo třeba BMW. V podmínkách České republiky je Passat mnohem víc než časté služební auto, je to sociální fenomén a proto i citlivé téma. Nejste-li si příliš jisti v kramflecích, stane se vám tohle. (Dodejme ale, že D-FENS byl k panu Hlisníkovskému příliš krutý. Zaměstnanci českých autožurnálů nejsou zpravidla vedeni k tomu, aby si utvářeli a prezentovali vlastní názory – a o podřízených pana Běhala to platí dvojnásob.)

Jenže stejné nebezpečí hrozí i na druhé straně. Pokuste se čtenářům vysvětlit, že Passat není takový zázrak, za jaký ho část českých řidičů považuje, a nevyhnutelně napíšete příkrý, zaujatý text.

Tak co s tím? Nic. Nebavíme se o Passatu B5, který technicky zastaral už během své aktivní kariéry a celé jedné generaci českých business řidičů nadobro pokazil jak vkus, tak řidičský styl. (Auto s motorem uloženým podélně vně rozvoru se prostě nemůže chovat normálně, pokud to není Porsche.) Současný Passat je diametrálně odlišné auto, postavené na prodlouženém základu modelu Golf, a dnes nás na něm zajímá hlavně pohon všech kol 4Motion.

Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Passat fotogalerie

Jak asi víte, jeho základem už není mechanický střední diferenciál, ale lamelová spojka Haldex s elektronickou řídicí jednotkou. Přestože mnoho lidí je zejména šikovnými prodejci Subaru a Audi přesvědčováno o opaku, je současný Haldex permanentní čtyřkolka. Za běžných podmínek je 90% točivého momentu přenášeno na přední nápravu, ale pokud to elektronika uzná za vhodné, může poslat 100 % kroutivé síly dozadu.

(V souvislosti s velkým sedanem je to sice zcela irelevantní, nicméně si neodpustíme konstatování, že při troše šikovnosti lze na sněhu s Haldexem nasadit a podržet plynem přetáčivý smyk, takže výrobce nekecá.)

Podle Volkswagenu umožňuje 4Motion tahat přívěsy do hmotnosti 2200 kg. To jsme nezkoušeli, ale můžeme potvrdit, že Haldex v této aplikaci pracuje velmi plynule a ku prospěchu věci. Inženýři VW si očividně dali záležet na sladění řídicí elektroniky se stabilizačním systémem, takže na silnici se Passat 4Motion projevuje jako podezřele dobře vyvážená předokolka s mimořádně dobrou trakcí.

Volkswagen Passat 4Motion je nabízen buď s diskutabilním benzínovým dvoulitrem 2.0 FSI, nebo s ještě více kontroverzním dieselem 2.0 TDI. Pro Passat je určena sofistikovanější ze dvou koncernových jednotek shodného označení: tento 2.0 TDI má například vyvažovací hřídel – a mnohem kulturnější chování než 2.0 TDI ve Škodovkách a Seatech. Konkurence nicméně dávno umí tišší, jemnější naftové motory se širším rozsahem využitelných otáček. Nová generace 2.0 TDI se vstřikováním common-rail by to prý mohla napravit. Uvidíme.

A ještě jedné věci jsme si všimli: Passaty, s nimiž jsme jezdili krátce po uvedení na trh v roce 2005, trpěly řadou nedostatků v dílenském zpracování. Přihrádky se samy otevíraly nebo naopak nešly zavřít, části vnitřních výplní se různě klepaly… Tento Passat 4Motion naproti tomu působil pevně jako skála.

Sedanů a kombi s naftovým motorem a pohonem 4×4 je ve střední třídě nemnoho, což Passatu do značné míry usnadňuje boj o zákazníky, kteří čtyřkolku chtějí. Otázkou je, zda ji v našich zeměpisných šířkách někdo opravdu potřebuje…

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVolkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion
0-100 km/h (s)10,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 kW/140 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 1800-2500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)204
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8/5,8/6,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4765
Šířka (mm)1820
Výška (mm)1472
Rozvor náprav (mm)2709
Zavazadlový prostor (l)485
Ceny
Základní cena modelu894 700 Kč
24.1.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist