Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion

Passat s pohonem všech kol funguje skvěle, ale není trochu zbytečný?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

K recenzi Volkswagen Passat prostě nemůžete přistupovat stejně, jako byste psali o Mazdě, Renaultu nebo třeba BMW. V podmínkách České republiky je Passat mnohem víc než časté služební auto, je to sociální fenomén a proto i citlivé téma. Nejste-li si příliš jisti v kramflecích, stane se vám tohle. (Dodejme ale, že D-FENS byl k panu Hlisníkovskému příliš krutý. Zaměstnanci českých autožurnálů nejsou zpravidla vedeni k tomu, aby si utvářeli a prezentovali vlastní názory – a o podřízených pana Běhala to platí dvojnásob.)

Jenže stejné nebezpečí hrozí i na druhé straně. Pokuste se čtenářům vysvětlit, že Passat není takový zázrak, za jaký ho část českých řidičů považuje, a nevyhnutelně napíšete příkrý, zaujatý text.

Tak co s tím? Nic. Nebavíme se o Passatu B5, který technicky zastaral už během své aktivní kariéry a celé jedné generaci českých business řidičů nadobro pokazil jak vkus, tak řidičský styl. (Auto s motorem uloženým podélně vně rozvoru se prostě nemůže chovat normálně, pokud to není Porsche.) Současný Passat je diametrálně odlišné auto, postavené na prodlouženém základu modelu Golf, a dnes nás na něm zajímá hlavně pohon všech kol 4Motion.

Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Passat fotogalerie

Jak asi víte, jeho základem už není mechanický střední diferenciál, ale lamelová spojka Haldex s elektronickou řídicí jednotkou. Přestože mnoho lidí je zejména šikovnými prodejci Subaru a Audi přesvědčováno o opaku, je současný Haldex permanentní čtyřkolka. Za běžných podmínek je 90% točivého momentu přenášeno na přední nápravu, ale pokud to elektronika uzná za vhodné, může poslat 100 % kroutivé síly dozadu.

(V souvislosti s velkým sedanem je to sice zcela irelevantní, nicméně si neodpustíme konstatování, že při troše šikovnosti lze na sněhu s Haldexem nasadit a podržet plynem přetáčivý smyk, takže výrobce nekecá.)

Podle Volkswagenu umožňuje 4Motion tahat přívěsy do hmotnosti 2200 kg. To jsme nezkoušeli, ale můžeme potvrdit, že Haldex v této aplikaci pracuje velmi plynule a ku prospěchu věci. Inženýři VW si očividně dali záležet na sladění řídicí elektroniky se stabilizačním systémem, takže na silnici se Passat 4Motion projevuje jako podezřele dobře vyvážená předokolka s mimořádně dobrou trakcí.

Volkswagen Passat 4Motion je nabízen buď s diskutabilním benzínovým dvoulitrem 2.0 FSI, nebo s ještě více kontroverzním dieselem 2.0 TDI. Pro Passat je určena sofistikovanější ze dvou koncernových jednotek shodného označení: tento 2.0 TDI má například vyvažovací hřídel – a mnohem kulturnější chování než 2.0 TDI ve Škodovkách a Seatech. Konkurence nicméně dávno umí tišší, jemnější naftové motory se širším rozsahem využitelných otáček. Nová generace 2.0 TDI se vstřikováním common-rail by to prý mohla napravit. Uvidíme.

A ještě jedné věci jsme si všimli: Passaty, s nimiž jsme jezdili krátce po uvedení na trh v roce 2005, trpěly řadou nedostatků v dílenském zpracování. Přihrádky se samy otevíraly nebo naopak nešly zavřít, části vnitřních výplní se různě klepaly… Tento Passat 4Motion naproti tomu působil pevně jako skála.

Sedanů a kombi s naftovým motorem a pohonem 4×4 je ve střední třídě nemnoho, což Passatu do značné míry usnadňuje boj o zákazníky, kteří čtyřkolku chtějí. Otázkou je, zda ji v našich zeměpisných šířkách někdo opravdu potřebuje…

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVolkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion
0-100 km/h (s)10,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 kW/140 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 1800-2500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)204
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8/5,8/6,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4765
Šířka (mm)1820
Výška (mm)1472
Rozvor náprav (mm)2709
Zavazadlový prostor (l)485
Ceny
Základní cena modelu894 700 Kč
24.1.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist