Volkswagen Jetta 1.4 TSI

Benzínová čtrnáctistovka TSI je stále vynikající motor. Dokáže ale pod kapotou sedanu Volkswagen Jetta oslovit šetřílky?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Silný a v případě potřeby i úsporný motor; spousta místa uvnitř

STAROSTI
Horší kultivovanost; hlučný podvozek; ambiciozní cena

Konzervativní čtyřdveřový sedan Volkswagen Jetta to musí mít na našem trhu těžké. Zaprvé tak trochu parazituje na prodejích s příbuzným hatchbackem Volkswagen Golf a zadruhé si musí poradit s obrovskými čísly prodejů domácí Škody Octavia.

Jetta má samozřejmě spoustu výhod, které jí pomohou. Nejvýznamnější je logo Volkswagenu na kapotě a za určitou výhodu se dá považovat i velmi konzervativní, až anonymní vzhled. Je to Passat? Je to Golf? Pozná to někdo? A je potřeba to vůbec vědět? Další silný argument je použitá technika, protože Jetta dostává to nejlepší z koncernových motorů.Jenže stejné motory s prakticky shodnými parametry dostanete i v Golfu nebo Octavii. Chtělo by se říci, že Jetta má soupeřit spíše s korejskou a francouzskou produkcí, jenže její cena, a to si řekněme rovnou, je poměrně dost ambiciózní a nejsem si tak úplně jist, jestli jí dokáže odpovídat auto i svými celkovými kvalitami.

Co se interiéru týče, těžko byste modelu VW Jetta něco vytýkali, protože i přes určitou strohost je velmi kvalitní, přehledný a ergonomicky zdařilý – prostě Volkswagen. Zmizely i dřívější laciné detaily a Volkswagen se hodně polepšil. V Jettě se dobře a pohodlně sedí a to nejen vpředu, ale i vzadu, kde je opravdu spousta místa i pro dospělé. Kufr je pak dostatečně velký a nemá malý vstupní otvor, takže lze nakládat rozměrnější předměty jako třeba kočárek nebo basu s pivem.


Tady je samozřejmě všechno v naprostém pořádku.

Při jízdě si ale všimnete, že se někde přeci jen šetřilo. Musíte mít ale zkušenosti s Golfem, který se dá stále považovat za to nejlepší v segmentu C. Jetta, ačkoli v ní leckdo vidí jen Golf s batohem, není celkově tak kultivovaná a všimnete si hlučnější práce podvozku, poklepávání a vyššího valivého hluku hlavně od zadní nápravy. Jízdní projev není tak vytříbený a „prémiový“ a spíše odpovídá Škodě Octavia, která je sice v naprostém pořádku, ale na Golf v celkové dotaženosti nestačí.Na rozbité silnici totiž Volkswagen Jetta přestane s přehledem kontrolovat pohyby karoserie a nechá se vyvést z míry. Zadní náprava při práci dost remcá a je to asi nejotrávenější zaměstnanec celého auta. A na druhém místě je, a to docela překvapivě, motor.

Turbodmychadlem přeplňovaná čtrnáctistovka TSI má papírový výkon 122 koní a točivý moment 200 Nm. Jsou to slušná čísla a motor má síly dost v celém otáčkovém spektru. Jen má poměrně hrubý chod a postrádá jemnost stejného motoru v Golfu, který jsme testovali nedávno. Pod plynem cítíte více vibrací a také je motor hlučnější. Může za to třeba jen špatné palivo? Těžko říct, ale rozhodně nebyl motor tak povedený jako v Golfu.


Rychlost Jettě nechybí. Nadšení bohužel ano.

Aspoň že ale jednotka spolupracuje s výbornou šestistupňovou převodovkou, která má dobře poskládané rychlosti a pomáhá nejen slušné dynamice, ale i ekonomické jízdě na dlouhých trasách. Dálniční přesuny zvládá Jetta s přehledem se spotřebou do 8 litrů na 100 km a mimoměstské trasy po hlavních tazích v rámci zákonných limitů dokáže projet i za méně než 6 litrů na 100 km. Na konci testu palubní počítač ukazoval opravdu sympatické číslo 6,7 litru na 100 km. Pravda, nebyli jsme na mosteckém polygonu, který do celkových hodnot na konci testování samozřejmě promlouvá. Pamatuji si, že s Golfem se stejným motorem jsme jezdili v průměru za 8,5 litru včetně dynamického měření, rychlých dálničních přesunů a častého provozu ve městě.Na tak nízkou spotřebu má ale vliv nejen výborný motor a převodovka, ale především celkový charakter auta, který vás nijak nemotivuje k dynamické jízdě. Řízení je sice v pořádku, ale přední náprava neposkytuje takovou oporu, jakou byste od Volkswagenu s lehkým motorem vpředu čekali. Pamatuji si na dieselovou Jettu 1.6 TDI DSG, která měla předek mnohem ochotnější. Třeba je to ale jen ve volbě pneumatik.

Nemohu říci, že by byly jízdní vlastnosti Jetty špatné, to ne, ale nejsou inspirativní. S Golfem si jízdu užijete mnohem více a také vás více odmění. Jetta je skutečně příliš sterilní a nudná, chybí jí trocha zápalu do života. Více nadšení dostanete i třeba v Opelu Astra, o Focusu sedan, který byl s motorem 1.6 EcoBoost naprosto boží, ani nemluvě. No, ale Jetta asi nemá být vyloženě radostným autem, že? Nicméně vězte, že to Volkswagen u některých modelů umí i líp.Největší problém Jetty nespatřuji v horší kultivovanosti nebo nudě za volentem, ale v penězích. Ačkoli slibuje příznivé dlouhodobé provozní náklady a poměrně pomalou ztrátu hodnoty současně s očekáváním jen nezbytných servisních nákladů, pořizovací cena odradí asi hodně zájemců. Volkswagen Jetta začíná na 404 200 korunách za motor 1.2 TSI o výkonu 105 koní. Testovaná motorizace 1.4 TSI může být vaše za 443 600 korun, ale v rámci testované výbavy Highline za ni dáte minimálně 496 200 korun. Cena testovaného auta s nějakými těmi příplatky? 567 900 korun.


Jetta jezdí dobře, ale není tak vytříbená jako Golf.

Půl milionu za Jettu je docela dost peněz, pokud ji budete porovnávat s cenovou politikou vozů jako je Hyundai i30 nebo Kia Cee’d. Navíc, diesel 1.6 TDI o výkonu 105 koní je jen o 16 600 korun dražší a i když nenabízí tolik dynamiky, plno zákazníků ji asi oželí výměnou za očekávané nižší provozní náklady – aspoň tedy, co se nákladů za palivo týče, neboť se dá dlouhodobá spotřeba verze 1.6 TDI pohodlně udržet pod šesti litry na 100 km.

Verdikt
Volkswagen Jetta 1.4 TSI je dobré auto, pokud vyžadujete maximální užitek na co nejmenším prostoru. Má skvělý motor, který dokáže nabídnout i nízkou spotřebu. Je také velmi pohodlná. Jenže je to velmi nudné a neinspirativní auto, která vůbec nedokáže aspoň částečně uspokojit řidiče, takže si celou dobu budete připadat jen jako podvedený pasažér, který si nemůže dát pivo a musí hýbat rukama a nohama. Oproti Octavii nenabízí nic navíc (snad krom trochu lepšího prostoru na zadních sedačkách, ale zase s hůře přístupným kufrem) a s příbuzným Golfem se jezdí mnohem lépe.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1390
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)76,5 x 75,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadunezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 288 mm
Brzdy vzaduKotoučové, 272 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)90 / 122 v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)200 v 1500 - 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)87,4
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)202
Spotřeba paliva (l/100 km)8,2 / 5,1 / 6,2
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4644
Šířka (mm)1778
Výška (mm)1482
Rozvor náprav (mm)2651
Provozní hmotnost (kg)1400
Celková hmotnost (kg)1850
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)670
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)510
Ceny
Základní cena modelu404 200 Kč (1.2 TSI Trendline)
Základní cena test. verze496 200 Kč (1.4 TSI Highline)
Cena testovaného vozu567 900 Kč
18.4.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist