Volkswagen Golf V (výroba 2003 – 2008)

Model Golf patří řadu let k nejvyhledávanějším vozům na trhu. To platí i pro jeho páté vydání, které zaujme kromě jiného také cenovou dostupností.
vg5_per.jpgCelá galerie 7 Zdroj: archiv redakce

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, dostatek ojetin na trhu, úsporné turbodiesely 1.9 TDI, kvalitní dílenské zpracování.

STAROSTI
Nepovedené první zážehové motory s přímým vstřikem benzinu FSI, rizikový turbodiesel 2.0 TDI, v porovnání se stejně starými konkurenty vyšší ceny ojetin.

Pátá generace populárního modelu Golf v současné době patří mezi ojeté vozy, jež lze pořídit v rozumné cenové relaci. V porovnání se stejně starými konkurenty jde ale o automobil s nadprůměrnou cenou, což je dáno jeho oblibou mezi motoristy.

Volkswagen Golf je zkrátka ikonou mezi vozidly nižší střední třídy – ať už se vám to líbí, nebo ne. Jeho usedlejší tvary jsou zárukou nadčasovosti, avšak motoristu toužícího po výrazném moderně působícím voze asi zcela neuspokojí.

Naopak k interiéru většina řidičů nemá nejmenší výtky. Tvarově pohledná palubní deska je tvořena z kvalitně působícího plastu s dobrou povrchovou úpravou, volant má příjemně silný věnec a pohodlná sedadla oceníte vždy, ať už se budete pohybovat po městské dlažbě nebo se vydáte do vzdálených destinací – třeba za letním odpočinkem.

Jen u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem mohou radost ze zdařilého interiéru trochu zkalit ohmataná tlačítka, z nichž slézá černá povrchová úprava a pod ní vykukuje zářivě bílý plast. Naštěstí se dají vyměnit a palubní desce tak navrátit původní vzhled.

Po stránce prostornosti není Golfu V co vytknout. Najdete zde dostatek místa pro cestující na předních i zadních sedadlech, ani za zavazadelník se vůz nemusí stydět. Zejména v případě praktičtější verze kombi uvedené pod názvem Variant.

Kombík totiž nabízí nákladový prostor o objemu 505 litrů, což je dostatečná hodnota i pro potřeby rodiny mířící na dovolenou. Navíc jde o hodnotu naměřenou po krycí roletku zavazadlového prostoru, který lze v případě potřeby naložit až po střechu.

Hatchback má zavazadelník o průměrném objemu 350 litrů a odvozené MPV Golf Plus nabídne kompromisní hodnotu 395 litrů. Ještě dodejme, že od Golfu odvozený sedan Jetta disponuje zavazadelníkem o objemu 525 litrů.

Ale vraťme se zpět ke Golfu páté generace. K jeho přednostem patří bezesporu velice dobré jízdní vlastnosti. Automobil se chová jistě a předvídatelně, v zatáčkách drží dobře zvolenou jízdní stopu a přitom není příliš tvrdý, takže zajistí i dostatek cestovního pohodlí.

Ke kladům se řadí také dobrá zpětná vazba řízení a přesné řazení. Celkově tak Golf páté generace patří k vozidlům s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi a díky motoru umístěnému vpředu a pohonu předních kol by neměl dělat potíže ani začínajícím řidičům.

Velké oblibě se vůz těší v naftových motorizacích, ale stranou zájmu nejsou ani menší benzinové motory. Řeč je hlavně o motorech 1.4 16V/55 či 59 kW a 1.6/75 kW. Mezi turbodiesely je jasným favoritem velice vydařený agregát 1.9 TDI pracující s výkonem 77 kW, který v sobě snoubí skutečně nízkou spotřebu a dostatek výkonu.

Stranou zájmu ale není ani slabší 1.9 TDI/66 kW nebo novější motor 2.0 TDI/103 kW. Ten se však zapsal do historie řadou vážných poruch, jako jsou problémy s turbem, mazáním, vstřikovači nebo praskající hlavou válců. Nejslabším naftovým motorem je atmosférický 2.0 SDI/55 kW, jehož omezený výkon ale bude dostačovat jen skutečně nenáročným motoristům.

V Golfu páté řady se objevily také benzinové pohonné jednotky s přímým vstřikem paliva 1.4 FSI/66 kW, 1.6 FSI/85 kW a 2.0 FSI/110 kW. Zejména šestnáctistovka s přímým vstřikem ale byla zklamáním, když se vyznačovala slabším zátahem a vyšší spotřebou. Naopak nadšení vyvolává přeplňovaný motor 2.0 TSI o výkonu 147 kW, který pohání sportovně laděné provedení GTI (později v provedení Edition30 o výkonu 169 kW).

Vzpomenout musíme i variantu R32 poháněnou výkonným šestiválcem 3.2 V6/184 kW. Proti GTI nabízí vyšší výkon, ale těžší pohonná jednotka s sebou nese i negativum v podobě většího zatížení přední nápravy, což se projevuje kromě jiného citelnější nedotáčivostí vozu.

Zejména u výkonných verzí R32 a GTI pozor na stav třecích brzdových segmentů. Nejen destičky, ale i kotouče mohou být na konci životnosti. „U turbodieselů pozor na stav dvouhmotového setrvačníku. O výměnu se hlásí typickým klapotem vycházejícím zespodu motoru,“ radí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Pokud zatoužíte po vozidle s převodovkou DSG, věřte, že z povahy své konstrukce podléhá opotřebení a dříve nebo později si vyžádá nemalou investici. Oprava snadno překročí hranici třiceti tisíc korun. Dobře známé jsou i potíže přeplňovaných benzinových motorů TSI, které se zapsaly do historie problematickými rozvody.

„Některé ojeté golfy se potýkají s průnikem vlhkosti do potkávacích světlometů, které se pak mlží. Známé je také praskání žárovek v potkávacích světlech,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Benzinové čtrnáctistovky někdy potrápí vadné zapalovací cívky, dvoulitrový turbodiesel únik motorového oleje.

Ve zpětném zrcátku
2003 – uvedena pátá generace Volkswagenu Golf v provedení tří a pětidveřový hatchback se zážehovými motory 1.4 16V/55 kW, 1.6 FSI/85 kW, 2.0 FSI/110 kW a diesely 2.0 SDI/55 kW, 1.9 TDI/77 kW a 2.0 TDI/103 kW.
2004 – uvedeno provedení s pohonem všech kol 4Motion, nový motor 1.4 FSI/66 kW, do nabídky zahrnut i osmiventil 1.6i/75 kW, příchod sportovně laděného modelu GTI s přeplňovaným motorem 2.0 FSI/147 kW, uveden odvozený model Golf Plus a sedan Jetta.
2005 – nový motor 1.4 16V/59 kW a turbodiesel 1.9 TDI/66 kW, příchod verze GT s přeplňovaným zážehovým motorem 1.4 TSI/125 kW a modelu R32 se zážehovým šestiválcem 3.2 V6/184 kW.
2006 – nově přeplňovaný motor 1.4 TSI/103 kW a turbodiesel 2.0 TDI/125 kW.
2007 – sportovně laděný model GTI nyní i provedení Edition30 se zvýšeným výkonem na 169 kW, nové provedení CrossGolf na zvýšeném podvozku a se vzhledem typu allroad, uvedeno kombi pod názvem Variant,
2008 – uveden Golf šesté generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Volkswagen Golf 5. generace v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných, za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 3 hvězdy ze 4 možných.

29.1.2018 9:26| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist