Volkswagen Golf V (výroba 2003 – 2008)

Model Golf patří řadu let k nejvyhledávanějším vozům na trhu. To platí i pro jeho páté vydání, které zaujme kromě jiného také cenovou dostupností.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, dostatek ojetin na trhu, úsporné turbodiesely 1.9 TDI, kvalitní dílenské zpracování.

STAROSTI
Nepovedené první zážehové motory s přímým vstřikem benzinu FSI, rizikový turbodiesel 2.0 TDI, v porovnání se stejně starými konkurenty vyšší ceny ojetin.

Pátá generace populárního modelu Golf v současné době patří mezi ojeté vozy, jež lze pořídit v rozumné cenové relaci. V porovnání se stejně starými konkurenty jde ale o automobil s nadprůměrnou cenou, což je dáno jeho oblibou mezi motoristy.

Volkswagen Golf je zkrátka ikonou mezi vozidly nižší střední třídy – ať už se vám to líbí, nebo ne. Jeho usedlejší tvary jsou zárukou nadčasovosti, avšak motoristu toužícího po výrazném moderně působícím voze asi zcela neuspokojí.

Naopak k interiéru většina řidičů nemá nejmenší výtky. Tvarově pohledná palubní deska je tvořena z kvalitně působícího plastu s dobrou povrchovou úpravou, volant má příjemně silný věnec a pohodlná sedadla oceníte vždy, ať už se budete pohybovat po městské dlažbě nebo se vydáte do vzdálených destinací – třeba za letním odpočinkem.

Jen u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem mohou radost ze zdařilého interiéru trochu zkalit ohmataná tlačítka, z nichž slézá černá povrchová úprava a pod ní vykukuje zářivě bílý plast. Naštěstí se dají vyměnit a palubní desce tak navrátit původní vzhled.

Po stránce prostornosti není Golfu V co vytknout. Najdete zde dostatek místa pro cestující na předních i zadních sedadlech, ani za zavazadelník se vůz nemusí stydět. Zejména v případě praktičtější verze kombi uvedené pod názvem Variant.

Kombík totiž nabízí nákladový prostor o objemu 505 litrů, což je dostatečná hodnota i pro potřeby rodiny mířící na dovolenou. Navíc jde o hodnotu naměřenou po krycí roletku zavazadlového prostoru, který lze v případě potřeby naložit až po střechu.

Hatchback má zavazadelník o průměrném objemu 350 litrů a odvozené MPV Golf Plus nabídne kompromisní hodnotu 395 litrů. Ještě dodejme, že od Golfu odvozený sedan Jetta disponuje zavazadelníkem o objemu 525 litrů.

Ale vraťme se zpět ke Golfu páté generace. K jeho přednostem patří bezesporu velice dobré jízdní vlastnosti. Automobil se chová jistě a předvídatelně, v zatáčkách drží dobře zvolenou jízdní stopu a přitom není příliš tvrdý, takže zajistí i dostatek cestovního pohodlí.

Ke kladům se řadí také dobrá zpětná vazba řízení a přesné řazení. Celkově tak Golf páté generace patří k vozidlům s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi a díky motoru umístěnému vpředu a pohonu předních kol by neměl dělat potíže ani začínajícím řidičům.

Velké oblibě se vůz těší v naftových motorizacích, ale stranou zájmu nejsou ani menší benzinové motory. Řeč je hlavně o motorech 1.4 16V/55 či 59 kW a 1.6/75 kW. Mezi turbodiesely je jasným favoritem velice vydařený agregát 1.9 TDI pracující s výkonem 77 kW, který v sobě snoubí skutečně nízkou spotřebu a dostatek výkonu.

Stranou zájmu ale není ani slabší 1.9 TDI/66 kW nebo novější motor 2.0 TDI/103 kW. Ten se však zapsal do historie řadou vážných poruch, jako jsou problémy s turbem, mazáním, vstřikovači nebo praskající hlavou válců. Nejslabším naftovým motorem je atmosférický 2.0 SDI/55 kW, jehož omezený výkon ale bude dostačovat jen skutečně nenáročným motoristům.

V Golfu páté řady se objevily také benzinové pohonné jednotky s přímým vstřikem paliva 1.4 FSI/66 kW, 1.6 FSI/85 kW a 2.0 FSI/110 kW. Zejména šestnáctistovka s přímým vstřikem ale byla zklamáním, když se vyznačovala slabším zátahem a vyšší spotřebou. Naopak nadšení vyvolává přeplňovaný motor 2.0 TSI o výkonu 147 kW, který pohání sportovně laděné provedení GTI (později v provedení Edition30 o výkonu 169 kW).

Vzpomenout musíme i variantu R32 poháněnou výkonným šestiválcem 3.2 V6/184 kW. Proti GTI nabízí vyšší výkon, ale těžší pohonná jednotka s sebou nese i negativum v podobě většího zatížení přední nápravy, což se projevuje kromě jiného citelnější nedotáčivostí vozu.

Zejména u výkonných verzí R32 a GTI pozor na stav třecích brzdových segmentů. Nejen destičky, ale i kotouče mohou být na konci životnosti. „U turbodieselů pozor na stav dvouhmotového setrvačníku. O výměnu se hlásí typickým klapotem vycházejícím zespodu motoru,“ radí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Pokud zatoužíte po vozidle s převodovkou DSG, věřte, že z povahy své konstrukce podléhá opotřebení a dříve nebo později si vyžádá nemalou investici. Oprava snadno překročí hranici třiceti tisíc korun. Dobře známé jsou i potíže přeplňovaných benzinových motorů TSI, které se zapsaly do historie problematickými rozvody.

„Některé ojeté golfy se potýkají s průnikem vlhkosti do potkávacích světlometů, které se pak mlží. Známé je také praskání žárovek v potkávacích světlech,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Benzinové čtrnáctistovky někdy potrápí vadné zapalovací cívky, dvoulitrový turbodiesel únik motorového oleje.

Ve zpětném zrcátku
2003 – uvedena pátá generace Volkswagenu Golf v provedení tří a pětidveřový hatchback se zážehovými motory 1.4 16V/55 kW, 1.6 FSI/85 kW, 2.0 FSI/110 kW a diesely 2.0 SDI/55 kW, 1.9 TDI/77 kW a 2.0 TDI/103 kW.
2004 – uvedeno provedení s pohonem všech kol 4Motion, nový motor 1.4 FSI/66 kW, do nabídky zahrnut i osmiventil 1.6i/75 kW, příchod sportovně laděného modelu GTI s přeplňovaným motorem 2.0 FSI/147 kW, uveden odvozený model Golf Plus a sedan Jetta.
2005 – nový motor 1.4 16V/59 kW a turbodiesel 1.9 TDI/66 kW, příchod verze GT s přeplňovaným zážehovým motorem 1.4 TSI/125 kW a modelu R32 se zážehovým šestiválcem 3.2 V6/184 kW.
2006 – nově přeplňovaný motor 1.4 TSI/103 kW a turbodiesel 2.0 TDI/125 kW.
2007 – sportovně laděný model GTI nyní i provedení Edition30 se zvýšeným výkonem na 169 kW, nové provedení CrossGolf na zvýšeném podvozku a se vzhledem typu allroad, uvedeno kombi pod názvem Variant,
2008 – uveden Golf šesté generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Volkswagen Golf 5. generace v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných, za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 3 hvězdy ze 4 možných.

29.1.2018 9:26| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist