Volkswagen Golf (výroba 1997 – 2003)

Čtvrtá generace modelu Golf je stále velice populární, i když prodávanější jsou už mladší řady. Zásluhu na tom mají skvělé jízdní vlastnosti a pověst vozu.

RADOSTI
Cenová dostupnost pro širokou motoristickou veřejnost, dostatek ojetin na trhu, výborná pověst modelu, vynikající jízdní vlastnosti, velice úsporné diesely, kvalitně zpracovaný interiér, existuje i s pohonem všech kol.

STAROSTI
Omezený prostor na zadních sedadlech, v porovnání se stejně starými vozy vyšší ceny ojetin, chudá základní výbava.

Golf je jedním z nejoblíbenějších modelů na trhu s ojetými vozy již řadu let. Čtvrtou generaci přitom řada motoristů považuje za nejpovedenější. Přináší totiž vyvážené jízdní vlastnosti, kvalitní materiály a dílenské zpracování, nadčasový design a přitom není ještě zatížena velkým množstvím elektroniky.

To je dáno rokem uvedení Golfu IV. Ten se prodává od roku 1997 a ve výrobním programu automobilky se držel do roku 2003. Vždy měl proti konkurentům na trhu s ojetými vozy trochu vyšší cenu, avšak dnes už i přes tento handicap spadá do kategorie levných automobilů – i když jen vozidly z prvních let produkce.

Je tak velkým lákadlem pro všechny, co zatouží po kvalitně zpracovaném vozidle s příjemným interiérem. Pravda, plast z něhož jsou udělány ovladače na palubní desce se ohmatává a prosvítající bílá působí jako pěst na oko. Na druhou stranu výměna těchto prvků není žádným náročným servisním úkonem.


Větší minus představuje omezená nabídka místa na zadních sedadlech, zatímco cestující vpředu mají prostoru dostatek. Sedačky jsou pohodlné a zavazadelník o objemu 330 litrů lze hodnotit jako dostačující. Pravda, některé konkureční hatchbacky nabídnou více. Golf ale vyjel i ve verzi Variant, tedy kombi, které převeze náklad o objemu 460 litrů, při zachování pětimístného uspořádání interiéru.

Jízdní vlastnosti řadily vůz ve své době k naprosté špičce třídy. Zde kraloval spolu s modely Ford Focus a Opel Astra. Velice dobře naladěný podvozek zdatně tlumí nerovnosti a současně odvádí skvělou práci v zatáčkách. Přičteme-li přesné řazení a příjemné řízení, vyjde nám dobře ovladatelný vůz, vhodný jak pro zkušené, tak začínající řidiče.

Nabídka motorizací je opravdu pestrá, největšímu zájmu se ale těší naftové pohonné jednotky. Ať už jde o sice líné, ale velmi spolehlivé a úsporné atmosférické diesely 1.9 SDI/50 kW nebo živé a úsporné turbodiesely 1.9 TDI. Pouze motor 1.9 TDI/66 kW není zrovna moc svižný, další agregáty TDI s výkony 74, 81, 85, 96 a 110 kW plní přání řidiče velice ochotně.

Z benzinových agregátů nejčastěji potkáte šestnáctiventilovou čtrnáctistovku o výkonu 55 kW, která je snaživá, ale ani tak nemusí každému dostačovat. Pro náročnější motoristy tu jsou objemnější motory.

Třeba šestnáctistovky najdeme v nabídce hned tři: našim řidičům dobře známou osmiventilovou s výkonem 74 či 75 kW, která se ale za plynem zrovna nehrne, šestnáctiventilovou o výkonu 77 kW s výborným poměrem spotřeba/výkon a šestnáctiventilovou s přímým vstřikem paliva FSI. Ta disponuje výkonem 81 kW, ale i tak zůstává za očekáváním, když odezva na sešlápnutí plynového pedálu není taková.

Nechybí ani dvacetiventilová osmnáctistovka s výkonem 92 kW, která ve však méně pružná a žíznivější, či její naopak povedené přeplňované provedení disponující výkonem 110 kW, nebo 132 kW ve sportovněji laděném Golfu GTi. Oblíbený není hřmotný dvoulitr s výkonem 85 kW.

K dispozic jsou i víceválcové motory, jejich hmotnost ale nepříznivě ovlivňuje životnost zavěšení přední nápravy a podepisuje se i na zvýšené nedotáčivosti vozu. Řeč je o výkonném pětiválci 2.3 V5/125 kW a šestiválcích 2.8 V6/150 kW a 3.2 V6/177 kW ve verzi Golf R32.

U motoru 2.0/85 kW se častěji objevuje únik a nadměrná spotřeba oleje, osmnáctistovky zase umějí potrápit zapalovací cívky a v případě přeplňovaného motoru také pozor na stav turba. Zde hodně záleží na předchozím majiteli, jak se k vozu choval.

„Naftové motory někdy zradí váha vzduchu, což poznáte podle nárůstu spotřeby či poklesu výkonu. Její oprava se dnes provádí rychlou a snadnou výměnou a nejde o finančně náročný servisní zásah,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Také u turbodieselů 1.9 TDI si dejte pozor na stav turba. Platí zde totéž co pro přeplňovanou benzinovou osmnáctistovku.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„S naftovými motorizacemi je spojeno i riziko nadměrně opotřebeného setrvačníku, jehož končící životnost prozradí typický klapot linoucí se ze spodní části motoru. Dlouhé odkládání výměny přitom může mít vážné následky,“ varuje zástupce AAA AUTO. Opotřebený dvouhmotový setrvačník totiž může způsobit vůle na ložiscích klikové hřídele a následně i střih šroubů jejich uložení. Šrouby si pak prorazí cestu motorem jako projektily.

Vrzavý zvuk od přední nápravy objevující se při vytáčení kol do plného rejdu mají zpravidla na svědomí opotřebené silentbloky uložení předního stabilizátoru, setkat se můžete i s vůlemi v jeho táhlech. Méně často se objevují opotřebená ložiska kol, hlásící se o výměnu hučením. Zpravidla se tak děje u nadměrně zatěžovaných vozidel či automobilů s vysokým počtem ujetých kilometrů. Zejména u přetěžovaných aut pak můžete najít i poškozené dorazy zadních tlumičů pérování.

Zástupce AAA AUTO nabádá také k důkladné kontrole elektrické výbavy: „Někdy se můžete setkat s nefunkčním ovládáním elektrického okénka či podobnými drobnými poruchami. Pozor také na zatuhlé stěrače, určitě je nezapomeňte před koupí vozu vyzkoušet!“ Občas se objeví automobil s poruchou ukazatele stavu paliva či vůz, jemuž zatéká do interiéru či do zavazadelníku skrz těsnění dveří, ať již následkem jeho poškození nebo opotřebení.

23.5.2016 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist