Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105 k 4Motion (2015)

Turbodiesel, čtyřkolka a kombík, to je svatá trojice pro mnohé české zákazníky. Chybí jí vlastně něco? Možná jen špetka výkonu navíc.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

Kvalita zpracování a ergonomie; chování podvozku; spotřeba

Starosti

Slabší výkony motoru; ke čtyřkolce nedostanete automat


Představovat Volkswagen Golf Variant dopodrobna by byla jistě ztráta času. Auto je to všem už jistě velmi dobře známé, že není třeba opakovat, že se jedná o praktičtější verzi nejprodávanější evropského auta anebo skutečnost, že technicky sdílí platformu MQB s mladoboleslavskou Škodou Octavia Combi nebo španělským Seatem Leon ST.

Přestože i nám je Variant důvěrně známý, jelikož jsme už testovali verzi 1.4 TSI o výkonu 122 koní nebo 2.0 TDI 4Motion s výkonem 150 koní, vypůjčili jsme si na další testování slabší turbodieselovou variantu s motorem 1.6 TDI 105 k a pohonem všech kol 4Motion. Jak už je u koncernu VW zvykem, kombinaci čtyřkolky a automatu navolit nelze, takže si musíme vystačit „jen“ se šestistupňovým manuálem.

Interiér

O tom, jak je interiér Golfu po ergonomické a kvalitativní stránce téměř dokonalý, byly také již popsány celé stohy papíru, takže tuto kapitolu mohu přeskočit konstatováním, že je stále vše při starém. Výborně se tu sedí (dokonce lépe než v novém Passatu, ze kterého jsem přímo přesedl) a jakkoliv může na někoho působit trochu ponurým dojmem, nebudete si tu mít na co stěžovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Vlastně pár drobností by se našlo. Pokud si nepřiplatíte za navigaci a budete používat tu v telefonu, umístění 12voltové zásuvky až vzadu na středovém tunelu vás kvůli neustále překážejícímu kabelu napájení nenadchne. A po přesednutí ze Škody Octavia nebo Seatu Leon také zjistíte, že obě auta mají minimalističtěji řešené uspořádání tlačítek na volantu (s ovádáním tempomatu na páčce pod ním). Je to ale jen otázka zvyku.

Pohon

Jak již bylo zmíněno, pod kapotou tohoto Goflu se usadil motor 1.6 TDI o výkonu 105 koní v rozmezí 3000 až 4000 ot./min. a točivým momentem 250 Nm dostupným mezi 1500 a 2750 Nm. Jak už prametry napovídají, jednotka má s půldruhé tuny těžkým autem dost práce a tak přísloví o dvojím měření a jednom řezání nabývá při každém rozhodování o dalším průběhu jízdy na důležitosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Navíc pomalá odezva na plyn motor ještě dále utlumuje, stejně jako relativně ploché podání točivého momentu bez typického turboefektu. Věškeré ambice na dynamickou jízdu tak musí stranou. Alespoň že s pohonem 4Motion dostanete šestý rychlostní stupeň a ve srovnání s extrémně dlouhými kvalty modelu Bluemotion i celkově dobře poskládaný zbytek převodů.

Spotřeba

To hlavní, oč tu běží, je samozřejmě spotřeba paliva. Ne že by zrovna v této disciplíně měl silnější dvoulitr nějaké výrazné nedostatky, ale pokud vám jde o každý decilitr (a co si budeme nalhávat, také o 54 tisíc korun při pořízení), 1.6 TDI nezklame vaše očekávání. Tabulkovým 5,5 l/100 km ve městě se v průměru vzdálíte tak o půl litru, maximálně o litr, mimo město je však pět a půl litru naprosto reálně dosažitelmou metou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Dlouhodobý kombinovaný průměr jsem po týdnu ježdění ustálil na šesti litrech, otázkou, kterou si ovšemu už každý musí zodpovědět sám, je, zda to za utlumené výkony stojí a zda by nebylo příjemnější třeba obětovat pohon všech kol ve prospěch silnějšího motoru a ještě 6000 korun ušetřit.

Ovladatelnost

Možná by to ale byla škoda, protože čtyřkolka v Golfu funguje výborně. V přímce zajistí spoustu trakce, kterou motor nemá šanci přebít ani na mokru, v zatáčkách se potom díky němu zadní náprava příjemně stáčí. Zprvu je vyvážení mírně přetáčivé, ale nic divokého vás nečeká a auto se ihned poslušně zneutralizuje a narovná stopu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Nečekejte tedy žádnou velkou zábavu, pokud to ale v zatáčce trochu přeženete s plynem, je dobré vědět, že vás nečeká bezmocná nedotáčivost. Navíc příď ani přes vyšší hmotnost vozu vůbec nepůsobí těžkopádným dojmem. Příkladné chování podvozku se projeví i na nerovnostech – kola neodskakují, a přesože jsou tlumiče citelně tužší, rány se nerušeně rozprostírají do okolí. Podvozek Golfu Variant je zkrátka za všech okolností suverénní.

Verdikt

Co říci závěrem? Zřejmě nic objevného, Volkswagen Golf Variant je i s motorem 1.6 TDI 4Motion prostě dobré auto, které všechny věci dělá přesně tak, jak si představujete. Omezená dynamika sice vyžaduje trochu více rozvahy za volantem, ale příznivou spotřebou značnou část vynahradí.

Bude to už možná znít jako stará odrhovačka, nicméně schopnosti Goflu ještě zdaleka nezadrhávají. Variant je praktický, pohodlný, příjemný na řízení, kvalitně smontovaný a jako bonus tak nějak nevtíravě sympatický. Rozhodně s ním nešlápnete vedle. Ostatně jako s jakýmkoliv Golfem…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R17
Pneumatiky vzadu225/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 / 105 v 3000 - 4000
Točivý moment (Nm)250 v 1500 - 2750
0-100 km/h (s)11,9
Nejvyšší rychlost (km/h)189
Spotřeba paliva (l/100 km)5,5 / 4,0 / 5,0
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4657
Šířka (mm)1799
Výška (mm)1481
Rozvor náprav (mm)2635
Provozní hmotnost (kg)1494
Celková hmotnost (kg)1980
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)740
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1700
Zavazadlový prostor (l)605 - 1620
Ceny
Základní cena modelu397 900,- Kč (1.2 TSI 85 k Trendline)
Základní cena test. verze506 900,- Kč (1.6 TDI 105 k Comfortline)
Cena testovaného vozu566 900,- Kč (1.6 TDI 105 k 4Motion Comfortline)
5.2.2015 10:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist