autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Golf R GTI
Volkswagen Golf R GTI
Tenhle koncept má premiéru na právě probíhajícím veletrhu všech tunerů a úpravců, SEMA show v Las Vegas. Za jeho koncepcí stojí šéfdesigner Volkswagenu Derek Jenkins a jeho tým z kalifornského design centra Volkswagenu v Santa Monice. Tedy ti samí lidé, kteří minulý rok přišli s tou úchvatnou tříkolkou GX3, která se také neměla vyrábět a teď se o ní možná uvažuje.
Nicméně, jak už bylo řečeno – raději se moc netěšme. Golf R GTI je podle Volkswagenu pohledem do blízké budoucnosti sportovních hatchbacků. Písmeno R poukazuje na to, že je potomkem loňských prototypů R Concept, které debutovaly právě na SEMA show.
Jenkins zvolil postup „odlehčením k rychlosti“, který se už od začátků motoristického sportu ukazuje jako jeden z nejsprávnějších. Ve spolupráci s firmou OSIR Design, která se specializuje na ruční výrobu karbonových dílů karoserie, vyměnil sériovou přední kapotu, přední blatníky, prahy i třetí dveře za lehké díly z karbonové tkaniny. Mnohé z nich zůstaly nenabarvené, takže vizuálně doplňují lesklý černý lak vozu.
Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Tím ale výčet dílů z tohoto moderního a čím dál oblíbenějšího materiálu neskončil. Karbonový je také přední snížený spoiler, rám masky chladiče, zadní střešní spoiler a nová zpětná zrcátka. Když zůstaneme u vizuálních úprav, přehlédnout se nedají ani vyčerněná přední světla, zadní lampy z R32 s kouřovými kryty a dvojitá hranatá koncovka výfuku umístěná uprostřed zadního nárazníku.
Černočervená devatenáctipalcová kola jsou speciálně vyrobené hliníkové kousky, vyvinuté zejména s ohledem na odlehčení neodpružené hmoty. Obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 265/30-19. Větší šířka je skutečně potřeba, protože úpravám se nevyhnul ani motor.
Za základ mu posloužila už tak výborná sériová jednotka z GTI, dvoulitr s přímým vstřikováním a turbem. Firma APR ale dmychadlo vyměnila za větší od firmy Garrett. To má kuličková ložiska a dvojnácobnou průtočnost, než původní kousek. Zvýšen byl pochopitelně i plnící tlak. Stlačený vzduch z turba se chladí v novém mezichladiči – také se zdvojnásobenou průtočností. Všechno by to bylo k ničemu, kdyby si motor nemohl pořádně vydechnout. O to se stará výfukové potrubí APR z nerezové oceli.
Celá přestavba je maximálně efektivní, ale víceméně nenápadná a působí téměř jako by byla tovární. Jejím výsledkem je ale výkon 375 koní (400 koní v případě použití 100 oktanového benzínu, který v Americe už považují za závodní) a točivý moment 462 Nm. Při první zkoušce na trati zvládlo posílené GTI stovku za necelých pět sekund.
Když se přidává výkon, pochopitelně se nesmí zapomenout na podvozek. O ten se postarala firma H&R Tuning. Golf klesnul o 3,8 cm vzadu a 6,3 cm vpředu, na nápravách se objevily tužší tlumiče RSS Club Sport a nastavitelné stabilizátory. Přesto všechno se ale prý podařilo zachovat ucházející jízdní komfort a auto vám nevyrazí zuby na každé dilatační spáře.
Na předních kolech najdete brzdové komponenty Brembo se čtyřpístkovými třmeny a odvrtávanými kotouči. Vzadu jsou kotouče také odvrtávané.
Uvnitř najdete černé kožené čalounění s jasně červeným obšíváním, sportovní sedačky Recaro Pole Position a zakázkové zadní skořepinové sedačky a spoustu karbonových doplňků.
Honza Koubek