Volkswagen Golf GTD Variant 2.0 TDI DSG (2015)

GTD by mohlo být ideálem pro ty, kteří dnes už nemají potřebu jezdit na hraně, přesto ale dávají přednost svižné jízdě a zároveň chtějí omezit své provozní výdaje.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

Radosti

Lehce naprůměrná dynamika za hubičku, pokud jde o spotřebu…

Starosti

…veskrze dobrý dojem narušují v kvalitě jízdy jen zbytečně velká kola

Volkswagen vám svůj Golf GTI zabalený do prodloužené pětidveřové karoserie neprodá, tento úkol delegoval v rámci koncernu na mladoboleslavskou Octavii RS Combi, pokud ale toužíte po výkonném kombíku Variant anebo vám ke štěstí postačí vzhled GTI, vaše přání může být vyslyšeno. To první beze zbytku naplňuje model R s dvoulitrem vyladěným až na 300 koní a pohonem všech kol, druhou poněkud skromnější touhu by měl pro změnu uspokojit naftový Golf GTD. Pojďme se na něj podívat zblízka.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Aby náhodou nedošlo k záměně s benzínovým „I“, automobilka vypustila z masky chladiče a předních světel rudou horizontální linku. Jinak je ale příď nejsilnější dieselové verze k nerozeznání stejná, tedy alespoň do chvíle než si všimnete ono „D“, následně jiná kola, pozměněnou vnitřní strukturu zadních světel a poněkud jiné uspořádání koncovek výfuku. Zatímco GTI má dvě samostatné po stranách, GTD je má vlevo a na rozdíl od nejvýkonnější vznětové Octavie obě funkční.

Interiér

Od původního originálního stylu se neodklání ani kabina. Té i zde dominují skvěle tvarovaná přední sedadla s károvaným potahem, nicméně odstranění červených nití z čalounění udělalo tohle místo lehce pochmurnější a teď proto působí trochu jako kulisy černo-bílého filmu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Jinak se do hlubší analýzy interiéru pouštět nehodlám, nemělo by to valný význam. Golf sedmé generace jsme ve spoustě různých provedení zkoušeli mnohokrát, takže pouze telegraficky. Výtečné zpracování, pečlivá volba materiálů, relativně dost místa pro všechny, velký kufr, zbytečně zploštěný volant…

Pohon

Dvoulitrový diesel s jedním turbodmychadlem a maximálním výkonem 184 koní (momentální naftový vrchol Golfu) není vyhrazen pouze pro model GTD, ale najdete jej také pod přední kapotou zcrossoverovaného kombíku Alltrack.

VW má pro větší modely v záloze i silnější naftový čtyřválec a takový Golf R Bi-TDI s až 240 koňmi by už mohla být slušně rychlá věc, jako stížnost na dynamiku testovaného vozu má slova ale neberte. Nemálo bych přeháněl, kdybych napsal, že je GTD sportovním kombíkem mezi kompakty, byť se právě tohle snaží jeho tři písmena naznačit, tato motorizace ale pomalá není.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Na stovku se se solidně fungujícím (pouze šestistupňovým) dvouspojkovým automatem dostane pod osm sekund, a přestože výkonová křivka vrcholí už při 3500 otáčkách za minutu, motor se s chutí nechá roztočit k pěti tisícům, kde jeho nadšení decentně opadne. Ve sportovním režimu má i dobré reakce na plyn a zpoždění nástupu turba se dá akceptovat, trochu otravný je akorát elektronický rezonátor snažící se vylepšit akustiku motoru.

Slyšel jsem už i názor, že tím alespoň překryje nelibé tóny dieselu. Proč ne, mě však subjektivně vadí ona slyšitelná umělost, naštěstí VW výtky tímto směrem pochopilo a umožňuje tohle představení falešné jako úsměv berňáku vypnout. 

Spotřeba

Volkswagenu z měření odpovídajícímu laboratorním podmínkám vyšlo, že by Golf GTD Variant měl v průměru jezdit za necelých pět litrů a protentokrát to realitě příliš vzdálené není. Dobře, jezdil jsem za sedm, ale ze sedmdesáti procent ve městě a ze sto ani náhodou plynule nebo pomalu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Vejít se do šesti litrů na sto nevyžaduje úpravu jízdního stylu, stačí jen změna prostředí, ideálně někde za městem, což znamená, že skutečný economy-run bude znamenat spotřebu klidně i pod čtyři litry, pokud si pod plynový pedál vložíte skořápku z vajíčka.

Ovladatelnost

Byl bych velmi příjemně překvapen, jak stabilní, neutrální a netečný k chybám umí naftový Golf kombi být, jak odhodlaně odolává nedotáčivosti díky prodloužené zádi a navzdory těžkému motoru, kdyby tady nebylo jedno prosté kdyby.

Přestože je GTD ve standardu postaven na sedmnáctipalcových kolech, má také o 15 milimetrů snížený podvozek a tudíž tužší odpružení. No a někdo zkrátka neodolal a ve snaze dále vylepšit jeho vzhled provedl poněkud kontraproduktivní záměnu tím, že pro něj objednal větší osmnáctky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Šířka pneumatik (225 mm) zůstala stejná, prosté mechanické přilnavosti tím proto neprospěl a auto se nadále nechá i skrze přesné, lehčí a mírně odtažité řízení snadno vést zatáčkami, na nerovnosti však reaguje nervózně. Jeho schopnost držet směr tím netrpí, kvalita jízdy však ano, takže pokud můžu doporučit, zůstaňte u sedmnáctek.

Verdikt

Nečekali jste snad, že budu Golf GTD Variant považovat za sportovní auto? V případě, že ano, zklamu vás. Na skutečné GTI mu chybí lehkost, naléhavost a mrštnost, červenou kartu tím však naftovému, lehce přibroušenému kombíku vystavit nechci.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Na silnicích se umí pohybovat nenuceně svižně, precizně a bez příplatků vyjde na stejné peníze jako ekvivalentní Octavia. Sám bych si odpustil automat, s cenovkou se dostanete pod 700 tisíc, oproti mladoboleslavskému „eReSu“ ušetříte dvanáct tisíc a manuál vás ještě více zapojí do hry. Jen nečekejte naftový sleeper. Tím GTD být neumí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/40 R18
Pneumatiky vzadu225/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135/184 v 3500-4000
Točivý moment (Nm)380 při 1750-3250
Výkon/hmotnost (k/t)123
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)229
Spotřeba paliva (l/100 km)5,7 / 4,3 / 4,8
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4575
Šířka (mm)1799
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2631
Provozní hmotnost (kg)1495
Celková hmotnost (kg)2020
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)730
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)605-1620
Ceny
Základní cena modelu402 900 Kč (Golf Variant 1.2 TSI, 85 k, Trendline)
Základní cena test. verze698 900 Kč (Golf GTD Variant, man.), 758 900 Kč (DSG)
27.11.2015 2:10| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist