autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Golf > Volkswagen Golf GTD Variant 2.0 TDI DSG (2015)
Volkswagen Golf GTD Variant 2.0 TDI DSG (2015)
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.8
Radosti
Lehce naprůměrná dynamika za hubičku, pokud jde o spotřebu…
Starosti
…veskrze dobrý dojem narušují v kvalitě jízdy jen zbytečně velká kola
Volkswagen vám svůj Golf GTI zabalený do prodloužené pětidveřové karoserie neprodá, tento úkol delegoval v rámci koncernu na mladoboleslavskou Octavii RS Combi, pokud ale toužíte po výkonném kombíku Variant anebo vám ke štěstí postačí vzhled GTI, vaše přání může být vyslyšeno. To první beze zbytku naplňuje model R s dvoulitrem vyladěným až na 300 koní a pohonem všech kol, druhou poněkud skromnější touhu by měl pro změnu uspokojit naftový Golf GTD. Pojďme se na něj podívat zblízka.
Aby náhodou nedošlo k záměně s benzínovým „I“, automobilka vypustila z masky chladiče a předních světel rudou horizontální linku. Jinak je ale příď nejsilnější dieselové verze k nerozeznání stejná, tedy alespoň do chvíle než si všimnete ono „D“, následně jiná kola, pozměněnou vnitřní strukturu zadních světel a poněkud jiné uspořádání koncovek výfuku. Zatímco GTI má dvě samostatné po stranách, GTD je má vlevo a na rozdíl od nejvýkonnější vznětové Octavie obě funkční.
Interiér
Od původního originálního stylu se neodklání ani kabina. Té i zde dominují skvěle tvarovaná přední sedadla s károvaným potahem, nicméně odstranění červených nití z čalounění udělalo tohle místo lehce pochmurnější a teď proto působí trochu jako kulisy černo-bílého filmu.
Jinak se do hlubší analýzy interiéru pouštět nehodlám, nemělo by to valný význam. Golf sedmé generace jsme ve spoustě různých provedení zkoušeli mnohokrát, takže pouze telegraficky. Výtečné zpracování, pečlivá volba materiálů, relativně dost místa pro všechny, velký kufr, zbytečně zploštěný volant…
Pohon
Dvoulitrový diesel s jedním turbodmychadlem a maximálním výkonem 184 koní (momentální naftový vrchol Golfu) není vyhrazen pouze pro model GTD, ale najdete jej také pod přední kapotou zcrossoverovaného kombíku Alltrack.
VW má pro větší modely v záloze i silnější naftový čtyřválec a takový Golf R Bi-TDI s až 240 koňmi by už mohla být slušně rychlá věc, jako stížnost na dynamiku testovaného vozu má slova ale neberte. Nemálo bych přeháněl, kdybych napsal, že je GTD sportovním kombíkem mezi kompakty, byť se právě tohle snaží jeho tři písmena naznačit, tato motorizace ale pomalá není.
Na stovku se se solidně fungujícím (pouze šestistupňovým) dvouspojkovým automatem dostane pod osm sekund, a přestože výkonová křivka vrcholí už při 3500 otáčkách za minutu, motor se s chutí nechá roztočit k pěti tisícům, kde jeho nadšení decentně opadne. Ve sportovním režimu má i dobré reakce na plyn a zpoždění nástupu turba se dá akceptovat, trochu otravný je akorát elektronický rezonátor snažící se vylepšit akustiku motoru.
Slyšel jsem už i názor, že tím alespoň překryje nelibé tóny dieselu. Proč ne, mě však subjektivně vadí ona slyšitelná umělost, naštěstí VW výtky tímto směrem pochopilo a umožňuje tohle představení falešné jako úsměv berňáku vypnout.
Spotřeba
Volkswagenu z měření odpovídajícímu laboratorním podmínkám vyšlo, že by Golf GTD Variant měl v průměru jezdit za necelých pět litrů a protentokrát to realitě příliš vzdálené není. Dobře, jezdil jsem za sedm, ale ze sedmdesáti procent ve městě a ze sto ani náhodou plynule nebo pomalu.
Vejít se do šesti litrů na sto nevyžaduje úpravu jízdního stylu, stačí jen změna prostředí, ideálně někde za městem, což znamená, že skutečný economy-run bude znamenat spotřebu klidně i pod čtyři litry, pokud si pod plynový pedál vložíte skořápku z vajíčka.
Ovladatelnost
Byl bych velmi příjemně překvapen, jak stabilní, neutrální a netečný k chybám umí naftový Golf kombi být, jak odhodlaně odolává nedotáčivosti díky prodloužené zádi a navzdory těžkému motoru, kdyby tady nebylo jedno prosté kdyby.
Přestože je GTD ve standardu postaven na sedmnáctipalcových kolech, má také o 15 milimetrů snížený podvozek a tudíž tužší odpružení. No a někdo zkrátka neodolal a ve snaze dále vylepšit jeho vzhled provedl poněkud kontraproduktivní záměnu tím, že pro něj objednal větší osmnáctky.
Šířka pneumatik (225 mm) zůstala stejná, prosté mechanické přilnavosti tím proto neprospěl a auto se nadále nechá i skrze přesné, lehčí a mírně odtažité řízení snadno vést zatáčkami, na nerovnosti však reaguje nervózně. Jeho schopnost držet směr tím netrpí, kvalita jízdy však ano, takže pokud můžu doporučit, zůstaňte u sedmnáctek.
Verdikt
Nečekali jste snad, že budu Golf GTD Variant považovat za sportovní auto? V případě, že ano, zklamu vás. Na skutečné GTI mu chybí lehkost, naléhavost a mrštnost, červenou kartu tím však naftovému, lehce přibroušenému kombíku vystavit nechci.
Na silnicích se umí pohybovat nenuceně svižně, precizně a bez příplatků vyjde na stejné peníze jako ekvivalentní Octavia. Sám bych si odpustil automat, s cenovkou se dostanete pod 700 tisíc, oproti mladoboleslavskému „eReSu“ ušetříte dvanáct tisíc a manuál vás ještě více zapojí do hry. Jen nečekejte naftový sleeper. Tím GTD být neumí.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková DSG |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 225/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 135/184 v 3500-4000 |
Točivý moment (Nm) | 380 při 1750-3250 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 123 |
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 229 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,7 / 4,3 / 4,8 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4575 |
Šířka (mm) | 1799 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2631 |
Provozní hmotnost (kg) | 1495 |
Celková hmotnost (kg) | 2020 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 730 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1600 |
Zavazadlový prostor (l) | 605-1620 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 402 900 Kč (Golf Variant 1.2 TSI, 85 k, Trendline) |
Základní cena test. verze | 698 900 Kč (Golf GTD Variant, man.), 758 900 Kč (DSG) |