Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI DSG

Neškodí Volkswagen sám sobě, když na stejné platformě nabízí proti zavedenému kupé-kabrioletu i auto s látkovou střechou?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.8

RADOSTI
Na kabriolet excelentní jízdní vlastnosti; izolační vlastnosti látkové střechy; skvělý motor Twincharger i převodovka DSG; ergonomie primárních i sekundárních ovládacích prvků

STAROSTI
Úzký nakládací otvor zavazadlového prostoru; nezajímavý zvuk motoru; v sériové výbavě jen ocelová kola; v nabídce chybějí nejsilnější motory z Golfu, ačkoliv do Eosu se montují

Nemusíte být diplomovaný znalec volkswagenů, aby vás napadlo, že gigant z Wolfsburgu už přece jeden Golf kabriolet v nabídce má. Jmenuje se Eos, nedávno prošel faceliftem a jednu dobu se pyšnil titulem nejprodávanějšího sportovního auta (sic!) na českém trhu. Proč se tedy německá automobilka obtěžovala s další variancí na jedno téma?

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Například kvůli tradici. Golf Cabriolet se vyráběl v letech 1979 až 2002 a se 680 000 prodanými kusy byl tak úspěšný, že dokonce přeskakoval generace: za celou dobu se změnil jen jednou, v roce 1993, zatímco normální Golf prodělal v daném období hned tři generační obrody. Novinka už nemá za sedadly charakteristický ochranný rám, kvůli kterému se starším Golfům kabriolet v Německu dodnes přezdívá „košík na jahody“ – stejně jako většina moderních kabrioletů chrání i tento svoji posádku vystřelovacími oblouky. Střechu má ale pořád plátěnou. Snad právě proto je tak neuvěřitelně dobrý.„Pevná“ (čili kovová, skleněná, plastová, popřípadě karbonová) skládací střecha nabízí oproti střeše plátěné jen jednu teoretickou výhodu: lépe odolává noži. Zato nevýhod, a to velice neteoretických, má celou řadu. Je těžší a prostorově náročnější, což se ve větší či menší míře nutně odráží v designu, dynamice, jízdních vlastnostech, komfortu odpružení, prostornosti a hospodárnosti – neboli úplně ve všem, na čem vám u auta záleží. A nezkoušejte prosím argumentovat „bezpečím“. Skládací střecha z libovolného materiálu není strukturální prvek karoserie, takže ani neposkytuje žádnou skutečnou ochranu při převrácení.

Nový Golf Cabriolet je tedy nevyhnutelně lepší než Eos – který, jak si možná vybavíte, jsme nejen my víc než jednou označili za nejlepší kupé-kabriolet svého druhu. Na silnici se to okamžitě projeví: za takový komfort odpružení, vertikální stabilitu na mizerném povrchu a přilnavost v zatáčkách by dal nevímco nejeden rodinný hatchback s „normální“, neskládací střechou. O srovnatelných kabrioletech ani nemluvě. Částečné vysvětlení poskytuje údaj o torzní tuhosti karoserie: 13 500 Nm na stupeň je na čtyřsedadlový kabriolet velmi dobrá hodnota. A ten zbytek, to je samozřejmě technická kompetentnost Volkswagenu, kterou v poslední době nejednou prokázal – a nikde tak výrazně jako u hatchbacku Golf, který i po příchodu nového Focusu na trh zůstává tím nejpropracovanějším autem nižší střední třídy, jaké si dnes můžete koupit.

Kombinace motoru 1.4 TSI „Twincharger“ a sedmistupňové převodovky DSG pak ukazuje jízdní suverenitu podvozku v tom nejlepším světle. Přímovstřikový čtyřválec, přeplňovaný kompresorem i turbodmychadlem, odevzdává svých 240 Nm už od 1500 ot./min., což v praxi znamená, že vás okolnosti provozu nikdy nepřistihnou ve špatných otáčkách. Dvouspojková převodovka se navíc přizpůsobuje vašemu stylu jízdy a po několika dnech společného soužití zjistíte, že řadí stejně, jako byste řadili vy sami. O twinchargerech se traduje, že „žerou“, ale pravda spíš je, že umějí být úsporné jen tehdy, pokud to dokážete i vy. Jezdit mimo město a dálnice za čísla začínající šestkou je reálně možné.Jediní, kdo by si mohl na jízdní projev otevřeného Golfu stěžovat, jsou nadšenci do sportovního ježdění. Přes všechny svoje objektivní schopnosti dává kabriolet najevo typickou volkswagenovskou rezervovanost, ať už jde o zvukovou charakteristiku motoru nebo ochotu podvozku k rozpustilostem uprostřed zatáčky. Paradoxně právě u kabrioletu je to ale podle mého mínění ještě menší problém než u hatchbacku, protože o stimulaci smyslů a z ní pramenící pocit „vtažení do akce“ se spolehlivě postará pouhé stažení střechy.

Dojmy z polygonu a měření
Od kabrioletu s vyšší hmotností a horší torzní tuhostí jsme nečekali zázraky, ale o to více jsme byli překvapěni, jak dobrý dokáže otevřený Golf být. V přímce se sice vyšší hmotnost projevila – na stovku se Golf dostal za 8,96 sekundy, částečně i vinou neochoty převodovky k prudké akceleraci (DSG neumí motor vytočit do ideálních otáček a pak trochu potrápit spojku), a ze stovky zastavil na suchu na 38,18 metru. Z 50 na 80 km/h akceleroval na trojku za slušných 3,38 sekundy.

Na okruhu byl ale překvapivě velmi neutrální, dlouho odolával nedotáčivosti a řízení je zase o něco přesnější, přirozenější a vyváženější. Až si říkáte, jestli dává Focus smysl… Ačkoli byste to od Golfu Cabrio nečekali, dokáže fungovat jako chirurgicky přesný nástroj, což se o některých rádoby sportovnějších autech říci nedá. Okruh Golf Cabrio 1.4 TSI objel za 35,3 sekundy, například o setinku sekundy rychleji než BMW 530xd Touring a o pět setin rychleji než Audi A1 1.4 TFSI. Ještě vám dlužím průměrnou spotřebu – na konci testovacího dne ukazoval palubní počítač velmi příznivou hodnotu 7,3 litru na 100 km, včetně dynamického měření.
Dalibor ŽákKdyž k suverénnímu podvozku a přesvědčivému hnacímu ústrojí přidáte ještě přívětivý interiér, oživený chromovanými rámečky a honosným odstínem koženého čalounění, zjistíte, že kabriolet je téměř stejně snadno obyvatelný jako normální Golf. Ano, za deště je pod látkovou střechou přece jen o něco hlučněji než v hatchbacku, topení není dost silné na to, abyste mohli jezdit bez střechy i za chladných podzimních dní, a využitelnost kufru je značně limitována nevelkou světlostí nakládacího otvoru. Ale tím také výčet nezbytných obětí v každodenní praktičnosti končí. Vzadu se obstojně usadí průměrně vzrostlý dospělý a střecha se automaticky složí za bleskurychlých devět sekund, přičemž ani není nutné kvůli tomu zastavovat. Ve skutečnosti si snadno dokážu představit, že bych používal Golf Cabriolet jako celoroční auto. Tím spíš, že vůbec není drahý.Testovaný model 1.4 TSI 118 kW DSG stojí 661 700 Kč, což není málo, ale naprosto to odpovídá technické vyspělosti hnacího řetězce. Všednější motorizace jsou výrazně dostupnější. Základní (a v běžném Golfu dle naší zkušeností použitelný) motor 1.2 TSI pořídíte za senzačních 499 900 Kč a turbodiesel 1.6 TDI 77 kW stojí stále rozumných 566 300 Kč, respektive 578 900 Kč s paketem úsporných technologií Bluemotion (stop-start, inteligentní dobíjení, ukazatel řazení atd).

Standardní výbava přitom nepostrádá čelní airbagy a kolenní airbag řidiče, ESP s asistentem pro rozjezd ve svahu, klimatizaci, rádio s podporou MP3, LED zadní svítilny (u hatchbacku jsou za příplatek) nebo přední sedadla Easy Entry, která lze po sklopení snadno vrátit do předtím nastavené polohy. Nebyla by to však německá automobilka, aby vás nedonutila zatrhnout alespoň pár položek z výbavy na přání. Za příplatek jsou třeba všechny barvy kromě bílé i jakákoliv kola z lehkých slitin – ano, sériově se na Golf Cabriolet montují lisované plechové ráfky!

Verdikt
Pokud zde nejste náhodným návštěvníkem, víte, že když by to muselo být, dali bychom Volkswagenu Eos přednost před jakýmkoli srovnatelným kabrioletem. Potřebujete tedy slyšet něco víc, než že Golfu Cabriolet bychom dali přednost před Eosem? Takto propracovaný, kultivovaný, dynamicky obdařený a v každodenním provozu přívětivý čtyřsedadlový kabriolet v dané cenové kategorii dosud nikdo nevyrobil.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho
0-100 km/h (s)8,96
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,38 na 3.st.
100-0 km/h (m)38,18
Spotřeba v testu (l/100km)7,3
Čas na kolo (s)35,3
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem a kompresorem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1390
Vrtání x zdvih (mm)76,5 x 75,6
Převodovkasedmistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 312 mm
Brzdy vzadukotoučové, 253 mm
Pneumatiky vpředu205/55 R 16 V 
Pneumatiky vzadu205/55 R 16 V 
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)118 / 160 v 5800 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 1500 - 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)106,5
0-100 km/h (s)8,4
Nejvyšší rychlost (km/h)216
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8 / 5,4 / 6,3
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4246
Šířka (mm)1782
Výška (mm)1423
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1503
Celková hmotnost (kg)1940
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)250
Ceny
Základní cena modelu499 900 Kč (1.2 TSI)
Základní cena test. verze661 700 Kč (1.4 TSI DSG)
17.10.2011 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist