Volkswagen Golf (1997 – 2003)

Volkswagen Golf čtvrté generace se ve své třídě řadí k vůbec nejlepším vozům podobného stáří. Nepřekvapí tedy, že je na trhu ojetin velmi vyhledávaný.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, kvalitně zpracovaný interiér, výborné turbodiesely 1.9 TDI, mnoho ojetin na trhu.

STAROSTI
Vyšší ceny ojetin, chudá základní výbava, malá nabídka místa na zadních sedadlech.

Čtvrtá generace Volkswagenu Golf je řadou motoristů považována za vůbec nejzdařilejší. V rámci nižší střední třídy má ve své věkové kategorii snad jen dva vážné konkurenty: Ford FocusOpel Astra. Golf je ale ikonou své třídy, což jej dělá žádaným a současně také dražším.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

To platí i po letech, kdy stejně staré konkurenty většinou pořídíte o nějakou tu korunu levněji. Samozřejmě s přibývajícím stářím ojetin se cenové rozdíly zmenšují, přesto zde stále jsou. Zájemce o Volkswagen Golf to však odradí jen zřídka.

A důvod? Tím může být třeba precizní dílenské zpracování, nebo zdařilé motory – tedy alespoň pokud je řeč o vynikajících turbodieselech 1.9 TDI nebo povedené čtrnáctistovce. Svou úlohu hraje také naladění podvozku.Ale nepředbíhejme. Nejprve nahlédneme do interiéru. Ten nabídne dostatek místa cestujícím na předních sedadlech, avšak vzadu není prostoru na rozdávání. Konkrétně v oblasti kolen bude řadě pasažérů těsno.


Golf IV vyjel jak v provedení hatchback, tak jako kombi. Zatímco krátká karosářská verze nabízí zavazadelník o objemu 330 litrů, prodloužené provedení disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 460 litrů. Jistě, domácí Škoda Octavia je na tom lépe, ale daný objem je pro mnohé motoristy zcela dostačující.

Vraťme se ještě na moment do prostoru pro posádku. Za zmínku zde stojí pohodlná sedadla, ale i pohledná palubní deska převážně tvořená z měkčených kvalitních plastů s výbornou povrchovou úpravou. Minus představují některá tlačítka a přepínače.Z těch se totiž přibližně po 200 000 ujetých kilometrech stírá černý lak. Bílý plast pak v černém interiéru září do všech stran a je jako pěst na oko. Tyto spínače lze naštěstí vyměnit a vrátit tak interiéru původní vzhled. Pochvalu zaslouží podvozek. Odpružení výborně tlumí nerovnosti, a tak obavy o cestovní komfort nejsou na místě. Výbornou práci odvádí podvozek i v zatáčkách, kde se „čtyřkový“ Golf pohybuje s jistotou.


Mezi pohonnými jednotkami se těší velké oblibě turbodiesely 1.9 TDI, jež disponují dostatkem výkonu a současně pracují velice úsporně. Navíc jsou celkem spolehlivé. Bez problémů pracuje atmosférický diesel 1.9 SDI, avšak po výkonové stránce může dostačovat jen opravdu nenáročným motoristům.

DOPORUČUJEME: Speciál o ojetině – Škoda Octavia II (2004 – 2012)

Ze zážehových pohonných jednotek je vyhledávaná šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 55 kW. Motor je na udávaný výkon čilý a pracuje spolehlivě. Navíc je na trhu početně zastoupen. Naopak menší spokojenost panuje se šestnáctistovkami.U osmiventilového motoru není odezva na sešlápnutí plynu taková, jako u některých konkurentů a agregátu 1.6 FSI s přímým vstřikem paliva se na to, že má k dispozici 81 kW, za plynem také dvakrát nechce.

Čtěte také: Časté chyby majitelů dieselů – jak si ničí motory

Z hlediska poměru spotřeba/výkon je na tom ze šestnáctistovek nejlépe jednotka 1.6 16V/77 kW. Atmosférická osmnáctistovka je nepružná a náročnější na spotřebu, avšak její přeplňované provedení v Golfu GTI pracuje excelentně. Větší agregáty se na trhu tak často nevyskytují.


U dvoulitru si dejte pozor na možnou zvýšenou spotřebu motorového oleje. Vyskytuje se i jeho únik. Větší jednotky více zatěžují přední nápravu, což se projevuje na její životnosti. „Osmnáctistovky někdy potrápí vadné zapalovací cívky, u přeplňované verze si dejte pozor i na stav turba,“ nabádá Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.Vznětové motory někdy zlobí váhy vzduchu, výměna přijde přibližně na 2000 Kč. U některých variant existuje také riziko potíží s dvouhmotovým setrvačníkem. Ten hlásí opotřebení typickým klepáním zespodu motoru.

Do některých aut zatéká skrz těsnění dveří, víka zavazadelníku nebo okolo šíbru. Známé jsou vůle v uložení předního stabilizátoru či zatuhlé stěrače. „Výjimku nepředstavují zničené dorazy zadních tlumičů a nepříjemnosti dokáže způsobit i porucha ukazatele paliva,“ upozorňuje zástupce Auto Diskont.

17.2.2013 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist