Volkswagen Golf 1.6 TDI (2013)

Přijde vám design normálního Golfu až příliš usedlý a naopak sportovní verze moc křiklavá? Originální příslušenství stojí někde na půli cesty.
volkswagen-golf-1-6-tdi-2013.jpgCelá galerie 32 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Povedený design; Všechno, co má jakýkoli Golf

STAROSTI
Cena příplatků; Pětistupňová převodovka;

Pokud mám design Volkswagenů někam zařadit, jde až na výjimky o konzervativně střižené modely. Nic proti tomu, už mnohokrát se stalo, že moderní design zestárl společně s novou líbivou generací. To ale po mém soudu pro Golf nikdy neplatilo, za srdce mně jeho vzhled nikdy nevzal, ale i po letech se na všech jeho šest předchozích generací příjemně kouká. Alespoň mně ano.

Pokud jste na tom podobně, ale chtěli byste do vzhledu aktuální sedmé vnést trochu mladistvého ducha, nemusíte nevyhnutelně skončit v náruči nějakého pochybného tunera a strachovat se, že na nejbližším železničním přejezdu všechen laminát odpadne. Automobilka nabízí své vlastní příslušenství, takže je tady jistota, že to všechno navrhoval někdo inteligentní, a že jde o díly homologované a vyzkoušené.


A přesně takovou kúru dopřál tuzemský dovozce i testovanému kousku, jmenovitě se bavíme o předním a zadním spoileru, křídle na zádi, sadě bočních spoilerů, dvojité koncovce výfuku a ozdobné chromované liště na hraně kufru. Nejvíce ale design auta posunuly kupředu osmnáctipalcová kola Preston obuté do pneumatik Pirelli. Jedno bez druhého by ale jen těžko tvořilo tak povedený celek, pod čímž si představte souhrnnou částku za zmiňované doplňky nějakých devadesát tisíc.

Není to málo, obzvlášť pokud k tomu přičtete další příplatkovou výbavu v interiéru auta, která zahrnovala mimo jiné i výtečná sedadla ergoActive se skvělým bočním vedením a u řidiče elektricky nastavitelnou bederní opěrkou s masážní funkcí. K vnitřku auta jen těžko nacházím nějaké výhrady, na pohled vypadá hodnotně, materiály jsou kvalitní a ergonomie téměř bez chyb. Já osobně postrádal kolečko na regulaci podsvícení budíků, za které automobilka ušetřila přesunutím do menu dotykového displeje. Podle mého zbytečné šetření na nepravém místě, alespoň že Start/Stop je po ruce, hned vedle řadicí páky.

Naproti sportovnímu zevnějšku, který by si kdekdo mohl docela snadno splést s GTI, je pod kapotou malý úsporný motor. Vznětový čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 105 koní ve třech tisících otáčkách a točivém momentu 250 Nm v rozsahu od 1500 do 2750 otáček za minutu. Jde o důvěrně známý agregát s minimálním nárokem na přísun paliva, kultivovaným chodem a ochotou vodit ručičku po otáčkoměru. Bohužel je ale také dobře známý i svým spojením s pětistupňovou manuální převodovkou.

Její chod je jistý a přesný a dráhy jsou ideálně dlouhé, s převodovkou je radost pracovat, pět rychlostí je ale málo. A to nejen pohledem moderní doby, ale i odstupňováním. Mnohdy jsem se rozhodoval, jestli motor raději podtáčet, nebo vytáčet, jeden stupeň navíc by to hravě vyřešil. Za příplatek šedesáti tisíc můžete dostat další dva stupně navíc v podobě převodovky DSG, nebo si připlatit padesát tisíc a mít dvoulitr, původní otázku to ale nijak neřeší. 

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Naproti tomu podvozek odvádí svou práci velmi dobře, navzdory osmnáctipalcovým diskům dokáže Golf pořád slušně absorbovat nerovnosti vozovky a zachovat si i velmi dobrou stabilitu v zatáčkách. Samozřejmě že disky menší o palec nebo dva z něj udělají po všech stránkách pohodlnější a podle mého i lepší auto, ale když se na něj každé ráno podíváte, tak mu to drobné nepohodlí velmi rádi odpustíte.

A nebo si budete vyčítat, že jste si nepřiplatili nějakých třicet tisíc a nekoupili mnohem lepší auto. Osobně si moc nedokážu obhájit existenci Golfu s naftovým motorem o výkonu jen lehce přes sto koní ve spojení se sportovním paketem. Ne ve chvíli, kdy automobilka nabízí dva nefalšované sportovní sourozence a vycizelovaného svalovce.

Teď mám samozřejmě na mysli Golf GTD. Nejprve začnu cenou testovaného kusu, která začala na částce 458 900 Kč za sériový Golf 1.6 TDI ve výbavě Comfortline. K tomu řada příplatků, mezi kterými nechybí zmiňovaná sedadla, barevný dotykový displej, prodloužená záruka nebo černý lak. Cena se posunula na 497 600 Kč. Z téměř půl milionu korun se Golf dostal na téměř šestset tisíc právě díky sportovnímu paketu, ze kterého tvoří největší položku osmnáctipalcová kola s pneumatikami za 44 490 Kč.

A Golf GTD? Ten můžete mít ve třídveřovém provedení podle aktuálního ceníku za 617 900 Kč, v pětidveřovém za 645 900 Kč. Rozdíl podle mého nepatrný, vzhledem k tomu, co za to dostanete navíc. Předně dvoulitrový turbodiesel naladěný na 184 koní a 380 Nm spojený se šestistupňovou převodovkou, sportovní podvozek a řadu nadstandardní výbavy v interiéru.

Verdikt
Volkswagen Golf je velmi dobré auto samo o sobě, pokud mu navíc dáte sportovní paket a slušivé disky, nevyprchá nic z jeho propracovanosti. Stane se pohlednějším, ale také dražším autem. Nevyhnutelně se tak dostává do teritoria sportovně zaměřeného Golfu GTD. A v takovém případě ho nedokážu pochopit, z racionálního hlediska mi nedává smysl.

Pokud si ale sportovní paket představím ve spojení s nějakým levným benzínovým motorem a levnějšími koly? Pak nevidím jediný důvod, proč říct ne. Golf vypadá atraktivněji a všem žadatelům o individuální vzhled jistě splní jejich očekávání. A nijak zásadně nevysaje jejich peněženku.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevznětový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1 598
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/40 R18
Pneumatiky vzadu225/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 kW (105 k) / 3 000 – 4 000 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 Nm /1 500 – 2 750 ot./min.
0-100 km/h (s)10,7 s
Nejvyšší rychlost (km/h)192 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)4,6 / 3,3 / 3,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4349 mm
Šířka (mm)1799 mm
Výška (mm)1452 mm
Rozvor náprav (mm)2637 mm
Provozní hmotnost (kg)1295 kg
Celková hmotnost (kg)1800 kg
Zavazadlový prostor (l)380 – 1 270
Ceny
Základní cena modelu349 900 Kč (1.2 TSI)
Základní cena test. verze458 900 Kč (1.6 TDI)
Cena testovaného vozu593 378 Kč
29.10.2013 8:57| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist