​Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG

Sice tu před námi stojí automobil za skoro sedm set tisíc korun, ale bohatá výbava není to, co dělá z nového Golfu tak výjimečně dobrý stroj.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI
Zase je to nejlepší auto na světě pro běžného uživatele.

STAROSTI
Otázkou zůstává, jestli to dokáže běžný uživatel ocenit.

Nedávno jsem se bavil s osobou, která používá auto jako dopravní prostředek. Je to prostě uživatel. Řešili jsme nějakou servisní záležitost a překvapilo mě, kolik toho ten člověk o svém vlastním autě neví. Nemám teď na mysli technické detaily jako sbíhavost předních kol nebo průměr vstřikovače, ale naprosté základy, jestli má v autě stabilizaci, asistent rozjezdu do kopce nebo přední mlhovky.

DOPORUČUJEME: Nová Škoda Octavia III – poprvé za volantem

Ten člověk každé ráno přijde k autu, otočí klíčkem, zařadí jedničku a jede. Zapátral jsem podle výrobního čísla auta a objevil, že má ve voze vyhřívané sedačky, mlhovky, měnič na šest disků CD, výškově nastavitelné sedadlo s pamětí či dešťový senzor. „Fakt? To ani nevim,“ odpověděl. A dodal, že neví, jak se to zapíná, že je to na něj už moc knoflíků. Divím se, že se takový člověk vůbec obtěžuje s manuálním řazením…

Naše další debata vedla k tomu, jaká se dnes v autech používá technika. Zjistil jsem, že tenhle člověk je schopný rozlišit tak maximálně benzín od dieselu (benzín je podle něj horší) a nejsem si zcela jist, že by poznal rozdíl mezi předokolkou, čtyřkolkou a zadokolkou, dokud by se nepotřeboval rozjet na sněhu do kopce.A teď mi řekněte, jaký má smysl kvůli takovýmto lidem montovat do aut nezávislé zadní zavěšení a pak se kvůli tomu dohadovat. Běžným uživatelům je tohle totiž úplně jedno a když jim řeknete termín „vlečená náprava s torzní příčkou“, vůbec nic nebudou chápat. Oni totiž ani neví, kde má jejich auto nádržku na kontrolu stavu chladící kapaliny a jak se mění olej, natož aby věděli, jakou mají přední a zadní nápravu a k čemu je to dobré.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Přijde mi tedy, že je naprosto zbytečné odsuzovat Volkswagen za to, že do základních verzí nového Golfu namontoval obyčejné zadní zavěšení s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou, pokročilé nezávislé víceprvkové zavěšení používá až ve verzích o výkonu od 90 kW nebo chcete-li 122 koní výš. A jednu takovou verzi tady máme. Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI posílá na přední kola výkon 140 koní a točivý moment 250 Nm.

Domnívám se, že se význam nezávislého zavěšení vzadu příliš přeceňuje a někdy to vypadá, jako by na tom stál svět. Jenže dokud se nejede skutečně ostře, těžko lze vůbec poznat, jaké zavěšení auto používá, protože i laciná náprava jde nastavit dobře. Nebo naopak solidní základ může chybné nastavení totálně pokazit.

Nový Volkswagen Golf naštěstí nepatří mezi ty případy, kdy by konstruktér selhal. I když jsem přesvědčen, že běžným uživatelům bude skutečně jedno, jakou mají vzadu nápravu, přeci jen přináší nezávislé zavěšení nějaké výhody, co se týče ovladatelnosti a komfortu. U Golfu je třeba znát, že si velmi dobře poradí s rozbitou silnicí a zadní část auta nemá tendeci odskakovat na nerovnostech, lépe jsou také kontrolovány pohyby karoserie. Oproti verzi s jednoduchou vlečenou nápravou je ten rozdíl ale znát skutečně až tehdy, kdy jedete rychle, nebo na hodně rozbité silnici.S novým Golfem je nicméně rychlá a dynamická jízda nad očekávání příjemná a i když je z auta znát přetechnizovanost, řídí se velmi dobře. Sám jsem byl překvapen, že je jeho chování ještě čitelnější a takové řidičštější než v případě nového BMW řady 1. Ostatně, to jste se mohli dočíst v rychlém srovnávacím testu… Nemůžu říci, že by byl Golf zábavné auto ve smyslu třeba Mazdy MX-5, není to ale tupý nudný dopravní prostředek, jak by to mohlo vypadat.

Zábavné a zajímavé na Golfu je především to, jak dobře funguje. Nerozčiluje řidiče zbytečnými chybami a i v řízení, ačkoli je na můj vkus příliš elektrické, je cítit náznak zpětné vazby. Třeba na sněhu to bylo moc příjemné, protože se dala dobře odhadovat nájezdová rychlost do zatáček a auto včas dalo vědět, kdy se jeho kola dostávají na svůj limit. Díky tomu jsem mohl jet s Golfem rychle a přitom s jistotou, že mám všechno pod kontrolou. Na suché silnici ale řízení při normální jízdě moc odevzy neposkytne, což je trošku škoda. Jenže které auto, snad s výjimkou zastarávající Mazdy 3, dnes něco takového nabídne?

Jak jsem tak ale s Golfem jezdil, pořád jsem si nemohl zvyknout na tu přílišnou složitost celého auta – je tu prostě moc tlačítek. Vždycky jsem měl na Volkswagenech rád tu jednoduchost a strohost, tohle už mi ale připadá vážně příliš. Například si můžete vybrat snad ze šesti nebo sedmi různých jízdních režimů, už ani nevím, kolik jich bylo. Palubní počítač má víc aplikací než průměrný smartphone a vrátit se k zobrazení údaje například průměrné spotřeby trvá dost dlouho na to, aby člověk přestal sledovat, co se kolem něj děje. Možná i proto má tohle auto přednárazový systém, protože civěním na tlačítka a dotykové displeje bude řidič trávit víc času než pilot Airbusu…

Mě se tohle na autech nelíbí. Rozptyluje to řidiče, odvádí to jeho pozornost a protože jsou dneska auta obecně taková sterilní a uniformní, jsou tahle cinkrlátka to jediné, co ho může na dlouhé cestě zabavit. A pak se není čemu divit, že někdo nabourá na rovné silnici do stromu, protože prostě zíral na palubní počítač nebo něco hledal v nastavení centrálního dotykového displeje (který je po týdnu používání omatlaný víc než madlo v tramvaji).Testovaný Golf 1.4 TSI měl tohle v příplatkové výbavě včetně nastavitelného podvozku, ale podle mě je to naprostá zbytečnost. Mám rád jednoduchá auta s jedním nastavením a dobře, když už chcete, dejte tam jedno tlačítko „Comfort“, aby se neřeklo. Takhle má auto tolik jízdních režimů, že je prakticky není možné pořádně všechny vyzkoušet. Nakonec jsem si to nastavil podle sebe, zapnul jsem komfortní podvozek, dynamické řízení a normální odezvu motoru a převodovky. Ekonomický režim byl vhodný tak akorát do města, protože při každém pokusu o předjetí se ozvalo z reproduktorů: „Nein! Efropská Unie akselerase nedofolit!“ a auto se začalo sunout kupředu jen velmi vlažně. Sportovní režim byl zase moc tvrdý a auto svou reakcí na plyn působilo, jako by si šlehlo pořádnou porci extáze.

Z Volkswagenu Golf se tak vytratila ta uživatelská jednoduchost, kdy jste nastoupili, nastartovali a odjeli, aniž by vás něco otravovalo. Naštěstí je tohle většinou otázka volby výbavy, jenže tentokrát nám Volkswagen nedal tak úplně vybrat. Základní výbava Trendline, která už má klimatizaci a všechno podstatné, je totiž k dispozici jen s motorem 1.2 TSI a 1.6 TDI. Jenže mě právě motor 1.4 TSI přijde ke Golfu tak akorát, co se dynamiky týče. Dvanáctistovka není špatná, ale je cítit, jak jí prostě dochází dech. Jenže ani ve vyšším stupni výbavy bych Golfa s automatem DSG nedostal, takže bych si musel připlatit a utrati za něj 530 900 korun v nejvyšší výbavě. Proč? Tuhle logiku nechápu. To jako člověk, který chce Golfa s rozumným motorem a automatem, musí mít všechny ty blikající a pípající nesmysly okolo?

Dalším zločinem proti zákonům ergonomie je adaptivní tempomat, který nikdy nemůže fungovat tak dobře jako lidský mozek. I když je systém Volkswagenu přesnější a příjemnější než třeba podobné zařízení u Volva či Toyoty, pořád brzdí moc brzy a někdy i naprosto zbytečně a sám od sebe, aniž by široko daleko bylo auto. A to samé platí pro přednárazový systém, který se rozpípával ve skoro každé zatáčce se svodidly. Vždycky jsem se strašně leknul a málem asi třikrát vyboural. Tomu teda říkám příspěvek bezpečnosti!

No, a to bychom měli asi tak všechno k těm otravným věcem. Naštěstí už je všechno ostatní v naprostém pořádku a Golf jinak cestu maximálně zpříjemňuje. Například kultivovanost je i na poměrně velkých a širokých kolech na velmi vysoké úrovni – ještě lepší než v případě minulé generace, která patřila na vrchol kategorie. Uvnitř je větší ticho než třeba v Audi A4, akustický komfort se srovnatelný třeba s Mercedesem. Aerodynamický hluk narušuje jen jemné pískání kolem střešního okna, které je podle mě další zbytečnost, ale už jsem zažil horší. Já bych to do auta nechtěl, ale budiž.Interiér se trochu liší – jak už jsem psal, zmizela ta dřívější strohost. Materiály jsou nicméně prvotřídní a dobře poskládané, všechna tlačítka mají velmi příjemný odpor a jasně definovaný chod. Nic se neviklá a rozhodně tu nic nepůsobí dojmem, že by to mělo každou chvíli odpadnout. Řešení interiéru se mi líbí víc než třeba ve Focusu či Astře. Rovněž je kam si odložit klíče, telefon, pití, kafe… Zkrátka, uvnitř se dá přebývat pohodlně. I sedadlo řidiče je fajn, i když se jedná o příplatkovou sportovní sedačku – rozhodně doporučuji. Volant má široký rozah nastavení a líbí se mi jeho velmi tenký věnec. Jen ta tlačítka na něm vyžadují zvyk a je jich tu najednou nějak moc.

Posuzovat velikost kufru mi přijde opět trochu irelevantní, protože i přes to, že tohle není jeskyně, jakou má třeba Škoda Octavia, stejně nemám tak velkou výplatu na to, abych si mohl dovolit nakoupit tolik tašek jídla, že bych vyplnil celý zavazadlový prostor Golfu. Takže přijde vhod pořídit si gumovou síťku, pomocí které zabráníte nákupu v cestování sem a tam. Když jsem u té praktičnosti, vzadu je také dost místa i pro dospělé, dveře se otevírají pod dostatečně velkým úhlem a na hlavu je tu místa spoustu – já jsem si nestěžoval, pokud jsem si sednul sám za sebe, tedy za sedačku řidiče nastavenou pro mě.

Asi nepřekvapí, že jízdně se od minulého Golfu novinka nijak zásadně neliší, ale přesto je cítit větší ochota přední části auta, za což zřejmě může nejen lehčí konstrukce, ale hlavně lehčí motor, který je teď celý z hliníku a přední nápravu nezatěžuje tolik jako dřív. Auto působí neutrálně a možná i díky tomu má řízení lepší odezvu. Na zatáčkovité silnici se teď dá jet velmi rychle a precizně a bez silné nedotáčivosti (hodně bude záležet na pneumatikách), takže i v Golfu lze najít skutečně zábavné auto. Ale tu zábavnost dělá spíše to, jak auto funguje a ne to, jak nefunguje.

Jenže ohledně lehčí konstrukce se nemluví ani tak o lepší schopnosti měnit rychle směr a poslouchat na povely řidiče. Dneska se mluví pořád jen o spotřebě. Ano, nový Golf je velmi úsporný. S minulým Golfem s motorem 1.4 TSI o výkonu 122 koní jsem jezdil za nějakých 8,5 litru, s tímto jsem neměl problém udržet spotřebu pod osmi litry. A to je auto větší, výkonnější a pocitově mnohem rychlejší. Mimo město lze jezdit za méně než sedm litrů, aniž by se řidič musel výrazně omezovat s dynamikou.

Je potřeba se ale přizpůsobit trochu podivné odezvě plynového pedálu, která se mi obecně u koncernových vozů moc nelíbí. Není mechanická a pohyb pravé nohy nenásleduje přirozená reakce motoru. Já si na tohle zvyknu rychle, ale třeba manželce přišlo, že Golf vůbec nejede. Musel jsem jí auto přepnout do sportovního režimu, ale i potom říkala, že špatně reaguje na plyn.Tuhle kritiku chápu, kvůli emisním normám Euro 5 je odezva nastavena skutečně ospale, takže pro rychlost se musí na pedál pořádně šlápnout. Jestli vám to vadí, přepněte převodovku do sportovního režimu. Nebo si můžete řadit manuálně pomocí páky voliče převodovky nebo tlačítek pod volantem. Ale je to prostě o zvyku, mě třeba přijde, že má motor mnohem lepší reakci na plyn než starší verze jednotky 1.4 TSI, která měla přeci jen znatelný turboefekt. Nový motor svou reakcí připomíná jednotku s dvojitým přeplňováním, který má třeba Fabia RS a Polo GTI.

S dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG si rozumí dobře a samotná skříň má teď jemnější a příjemnější chod, i když se svižné rozjezdy jen zřídka obejdou bez trapného protáčení předních kol. Přesto se software automatu DSG zlepšil a třeba v komfortním režimu už plynulostí a jemností hodně připomíná klasický automat. Řazení můžete pomoci i tlačítky pod volantem a v manuálním režimu pak jízda s Golfem získá jiný rozměr, ale slovíčko „sportovní“ pro to použít záměrně nechci.

Testované auto, jak už tak bývá zvykem, dorazilo se spoustou věcí, bez kterých bych se naprosto obešel a některé z nich dokonce život spíše otravují, než aby soužití s vozem ulehčovaly. Ale to je samozřejmě na preferencích každého zákazníka. Já osobně bych nemusel za Golf 1.4 TSI DSG Highline dávat všech 694 300 korun, protože i za 530 900 korun je ve výbavě všechno, co považuji za nutnost. Spokojil bych se i s „chudší“ a o 30 000 korun levnější nižší výbavou Comfortline, jenže k té Volkswagen nedává automat DSG, čímž mě osobně naštval. I těch 60 000 korun, což je za automat hodně tučný příplatek, bych raději utratil za něj než za další výbavu, protože s ním Golf funguje výtečně.

Verdikt
Na papíře může Volkswagen Golf vypadat jako velmi drahé auto, ale podle mě je teď cenová politika mnohem zajímavější než dříve, neboť dostanete opravdu hodně výbavy už v základních verzích a není potřeba tolik připlacet, jak tomu bývalo dřív. Spíše mě mrzí omezená nabídka motorů a převodovek v rámci jednotlivých výbav a pro silné motory musíte sáhnout po drahých specifikacích. Škoda. Jinak by totiž mohl být Golf skutečně všelidovým autem. Rozhodně ale nezklamal po stránce schopností. Je to hodně subjektivní, ale zase je to nejlepší automobil ve své třídě, ať se vám to líbí nebo ne.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1395
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 x 80,0
Převodovkasedmistupňová automatická, dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadunezávislé čtyřprvkové zavěšení, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 288 mm
Brzdy vzadukotoučové, 272 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 / 140 v 4500 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 v 1500 - 3500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)102,7
Nejvyšší rychlost (km/h)212
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 4,4 / 5,0
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4255
Šířka (mm)1790
Výška (mm)1452
Rozvor náprav (mm)2637
Provozní hmotnost (kg)1363
Celková hmotnost (kg)1800
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)640
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)380 - 1270
Ceny
Základní cena modelu339 900 Kč (1.2 TSI Trendline)
Základní cena test. verze530 900 Kč (1.4 TSI Highline)
Cena testovaného vozu694 300 Kč
14.1.2013 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist