Volkswagen Golf 1.2 TSI

Že je Golf šesté generace povedené auto, víme – ale dává smysl i s nejmenším benzínovým motorem v nabídce?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Živý motor, kvalitní kabina, kultivovanost, dotaženost

STAROSTI
Horlivé ESP, němé řízení, cenaNa úvod
Volkswagen Golf šesté generace už našima rukama prošel snad ve všech myslitelných motorizacích. Tentokrát jsme se ale podívali na nový motor 1.2 TSI, který postupně v nabídce nahrazuje atmosférické motory 1,4 l a 1,6 l.

S čtyřválcem 1.2 TSI jsme se seznámili už pod kapotou Škody Yeti a nedávno i v nové Škodě Fabia. Nutno říci, že nás velmi mile překvapil, takže nebyl důvod se na nejmenší motor v nabídce Golfu netěšit.Technika
Na Volkswagenu Golf není nic převratného. Ale v téhle třídě se nenosí žádné výstřelky hlavně proto, aby se udržela cena na konkurenceschopné úrovni. I tak ale Volkswagen Golf po vzoru moderní doby používá malý motor s přímým vstřikováním paliva a s turbodmychadlem, který nabízí dostatečný výkon, ale umožňuje snížit normovanou spotřebu a emise.

Motor 1.2 TSI můžete mít ještě ve verzi s výkonem 86 koní a točivým momentem 160 Nm s pětistupňovou převodovkou, my ale testujeme výkonnější verzi o výkonu 105 koní a točivém momentu 175 Nm v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Volkswagen Golf jezdí na zdařilém podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu a s nezávislým zavěšením vzadu, nepoužívá tak možná levnější, ale už poněkud překonanou nápravu s vlečenými rameny. To slibuje nadprůměrné jízdní vlastnosti, rychlé reakce a ochotu měnit směr.Jízda a měření
Na naměřených hodnotách se nám nepříjemně podepsalo počasí. Nejen, že vytrvale pršelo, ale ještě foukal docela silný vítr. Na číslech je ale vidět, jak relativně nízká hmotnost (1233 kg) dokáže dělat divy.

Akceleraci však ovlivnila divná kalibrace plynového pedálu, nebo snad kontroly trakce? Těžko říci, každopádně po vytočení motoru na 3000 ot./min. a uvolnění spojky jako by něco motor přidusilo, ubralo to tak dost času. Nejlepší průměrný výsledek z jízd oběma směry je tak 11 sekund rovných, Volkswagen udává 10,6 s. Vzhledem k podmínkám to ale není vyloženě špatné.

Brzdy jsou velmi slušné a i na mokré dráze se nám podařilo naměřit průměrnou brzdnou dráhu 40,85 m a čas potřebný k zastavení 3,07 s. Brzdy samy o sobě poskytují slušnou odezvu a nevadnou, na zkušebním okruhu vydržely několik ostrých kol bez známek únavy.

Pružné zrychlení na třetí rychlostní stupeň vypovídá o kvalitách motoru hodně. Z 50 na 80 km/h Golfu 1.2 TSI stačí jen 5,01 s. Předjíždění je tak bezproblémové.

Kde nás Volkswagen Golf 1.2 TSI velmi překvapil, byl náš zkušební okruh. Výkonu nemá podle tabulek na rozdávání a vzhledem k tomu, že tlačítko ESP OFF ve Volkswagenu Golf lže a žádné ESP s ním nevypnete (pravděpodobně tím jen vypnete španělskou jazykovou verzi), nečekali jsme zázraky. Stopky ale prozradily, že je Golf velmi rychlý. Částečně v tom má prsty nízká hmotnost 1233 kg a hlavně také výborný podvozek. Je cítit, jak zadní náprava pomáhá v dotáčení oblouku a s autem spolupracuje. Nepřipadá vám, že by se jen za Golfem otráveně táhla. Nejlepší čas, kterého jsme na mokré trati dosáhli, měl hodnotu 36,42 s.

Jen je škoda, že jízdu si na zkušebním okruhu s Golfem moc neužijete. Řízení nevzbuzuje příliš velkou důvěru a hlavně je tu ta otravná stabilizace, která brání zábavě. Zasahuje příliš brzy, jistá benevolence by jí neuškodila. Přitom jízda s Golfem by mohla být i zábavná. V tomto směru se mi mnohem víc líbil Opel Astra, u kterého stabilizaci vypnete úplně a dovolí vám i odstavení zádi, pokud jste dost agresivní. Při ostré jízdě je tak s Astrou větší zábava, i díky komunikativnějšímu řízení. A to nemluvíme o Focusu, ať už má pod kapotou cokoli…

Na silnici je však Volkswagen Golf 1.2 TSI mnohem příjemnější. V téhle třídě sotva najdete stejně kultivované a tak dobře odhlučněné auto, to byste se museli podívat spíše na BMW řady 1 nebo Audi A3. Tady Golf ukazuje, kam šly peníze při vývoji a na čem si dali konstruktéři záležet.

Malý motor v běžném provozu pracuje velmi dobře. Díky točivého momentu 175 Nm od 1550 do 4100 od./min. nebudete nikdy strádat a v reálném provozu je auto mnohem živější a pocitově rychlejší než Golf s motorem 1.6 TDI o stejném výkonu.Prostor a výbava
Testovaný Golf 1.2 TSI byl ve výbavě Trandline, takže představoval spíše to auto, které si koupíte za vlastní peníze. Narozdíl od jiných novinářských kusů jsme se tak museli obejít bez navigace, masážních sedadel, televize či bazénu…

Rozhodně musíme doporučit vynikající sportovní sedačky v rámci sportovního paketu za 6 500 korun, které jsou pohodlné a mají dobré boční vedení. I na zadních sedadlech se budete cítit dobře a náš (obvykle velmi kritický) figurant si tu neměl na co stěžovat. O kufru Golfu toho bylo řečeno všude už dost a proto ho odbudeme sdělením, že stačí. Je to na vás málo? Kupte si kombík Variant.

Volkswagen Golf ve výbavě Trandline stojí s motorem 1.2 TSI o výkonu 105 koní 422 600 korun. Počítejte ale s tím, že ještě zaplatíte nějakých 50 000 korun za „užitečné“ doplňky. Ehm, například 26 200 korun za zadní pár dveří…

Spotřeba motoru 1.2 TSI pak hodně závisí na stylu jízdy. Při cestě na mostecký polygon se mi podařilo dosáhnout podle palubního počítače na 5,5 l/100 km. Po našem dynamickém měření se spotřeba ustálila na 8,2 l/100 km. Při běžném ježdění s velkým podílem dálnice a města není problém jezdit s neobsazeným autem pod 8 litrů na 100 km.Verdikt
Volkswagen Golf potvrdil, že patří na vrchol segmentu C. Je kultivovaný, dobře postavený a velmi promyšlený. Motor 1.2 TSI je dobrou volbou a na Golf bohatě stačí, pokud nechcete s autem „závodit“. Dokáže být také úsporný a rozhodně bychom mu dali přednost před motorem 1.6 TDI, který je o 53 700 korun dražší a v reálném provozu pomalejší a jen o málo úspornější. A stojí motor 1.2 TSI za příplatek 54 200 korun proti atmosférickému motoru 1,4 l? Rozhodně!

Pokud vás ale baví řídit, nezapomínejte, že je tu pořád Ford Focus. Volkswagen Golf zkrátka nemá geny pro to, aby přinášel zapálenému řidiči potěšení. A to je škoda, jinak by to bylo dokonalé auto.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, 13°C
0-100 km/h (s)11,0
50-80 km/h na x.stupeň (s)5,01 na 3. st.
100-0 km/h (s)3,07
100-0 km/h (m)40,85
Spotřeba v testu (l/100km)8,2
Čas na kolo (s)36,42
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 kW / 105 k v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)175 Nm od 1550 do 4100 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)85,2 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)190
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1 / 4,9 / 5,7
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4199
Šířka (mm)1786
Výška (mm)1480
Rozvor náprav (mm)2575
Provozní hmotnost (kg)1233
Celková hmotnost (kg)1790
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)610
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)350 - 1305
Ceny
Základní cena modelu368 400 Kč
Základní cena test. verze422 600 Kč
31.5.2010 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist