Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI (2014)

Existuje nějaký rozumný důvod, proč v případě této modelové řady nepočkat na novou generaci, která by se na trhu měla objevit už koncem letošního roku?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI
V principu pohodlný podvozek podepírající kabinu s bohatou nadílkou místa; nízká spotřeba

STAROSTI
Nezáživný vzhled; omezené možnosti volby výbavy v nesmyslném provedení Cross

Na tomto místě obvykle nacházíte recenze aut, která se na trhu teprve zabydlují anebo si k zákazníkům zatím ještě ani nenašla cestičku, tentokrát ale tady mám výjimku v podobě Volkswagenu Touran s předponou Cross.


Speciální důvod, že vám chci v následujících řádcích představit právě tento konkrétní vůz, vlastně ani nemám a tak trochu podezírám zastoupení VW z toho, že jej do testovací flotily zařadilo pouze proto, že se už za pár měsíců představí v Paříži jeho nástupce a firma se tímto snaží pomoci svým dealerům vyklidit sklady, s Touranem jsem ale až dosud navzdory jeho „šedinám“ pořádně nejezdil, takže jsem jeho společnost z principu neodmítl.

Co se mi naopak příliš nezamlouvalo, ač jsem za jeho volantem neměl za sebou ještě ani metr, byly přídomky Cross na zadním páru bočních dveří. Moc velké pochopení pro crossovery opravdu nemám, protože chtějí být vším a ve finále neumí nic pořádně, respektive lépe než kombíky či plnohodnotné offroady, naprosto však nechápu stejnou módu naroubovanou na kompaktní MPV.

Z

Nechat si vyluxovat peněženku za pohon všech kol, který skutečně využiju jednou až dvakrát za rok, bych možná ještě pochopit dokázal, pro někoho je to i na suchém asfaltu jistý druh psychologické obezličky, potíž je ale v tom, že CrossTouran ve verzi 4Motion nekoupíte. Z čeho můžete maximálně vybírat, je jeden benzínový anebo dva dieselové motory spojené výlučně s manuálem, o čtyřkolce si však můžete navzdory drsně se tvářícím nenalakovaným lemům blatníků maximálně nechat zdát.

Co mi naopak jistý smysl v našich podmínkách dává, je mírně zvýšený podvozek. Obecní jakost našich silnic je trvale tristní a nic nenasvědčuje tomu, že by současná politická garnitura dokázala hospodařit s veřejným rozpočtem lépe než ta předchozí a dala je opravit, několik milimetrů zdvihu navíc tak přijde vhod, i když bych zrovna pro tuto úpravu speciální jméno vskutku nepotřeboval.

Co bych si v případě tohoto VW také odpustil, jsou hliníkové sedmnáctky. Jestli se k vozu hodí po estetické stránce, posuďte sami, kvalitě jízdy na rozbitém povrchu ale dvakrát neprospívají. Z relativně měkce naladěného a mírně houpavého podvozku je zřejmé, že v přizvednutém a trochu těžkopádně působícím CrossTouranu bude zatáčky řezat leda anorektik po obědě, přesto si však tlumiče a uložení závěsů s ostrými nerovnostmi právě kvůli vyšší váze velkých kol neporadí tak suverénně, jak byste to od rodinně orientované krabice asi očekávali.

Navzdory výše uvedenému byste CrossTouran z výběru auta pro více rozvětvenou domácnost vyřazovat neměli. Všeobecně je pořád dost komfortní, aby posádku neunavoval ani při dlouhých přesunech, především ale nabízí velkorysý prostor ve všech myslitelných směrech. Pozice za volantem by mohla být trochu přirozenější, sedadlo je dle mého soudu vůči volantu a pedálům pořád příliš vysoko, čalounění je ale příjemně tuhé, bočnice umí i podepřít a samostatné sedačky (především ty vzadu) lze nastavovat, sklápět a posouvat podle libosti. Obtížnější je pouze jejich vyjmutí, moc lehké totiž nejsou, to už ale mluvíme o potřebě mít kufr, ve kterém se dá zabloudit.

Mám za to, že už základní objem zavazadelníku je naprosto dostačující a nepodařilo se mi jej zaplnit ani při plném vytížení auta cestujícími s poněkud laxnějším přístupem k balení. Pokud u vás rozhoduje právě tato část auta, mohl by se vám kromě jiného líbit pravidelný tvar kufru i přítomnost spousty odkládacích schránek, pravdou ale, že novější auta nabízí různě ukotvené zádržné sítě, integrované přepážky, tlačítkem ovládané páté dveře či přenosné elektrické svítilny. V tomto ohledu Touran svůj věk navzdory dvěma faceliftům zamaskovat už nedokáže, ačkoli sám za sebe říkám, že bych zrovna tohle k životu bezpodmínečně nepotřeboval. Pokud měla modernizace něco změnit, pak určitě pozici dotykového displeje, který je příliš nízko, aby neodváděl pozornost a bylo jej možné pohodlně a snadno používat.

V čem naopak Touran anebo tedy CrossTouran, chcete-li, za konkurencí zásadně nezaostává, je jeho dvoulitrový diesel napojený na šestistupňovou manuální převodovku. Jsem si zcela jist, že na trhu najdete dost MPV s lépe utlumeným a možná i kultivovanějším čtyřválcovým dieselem, pokud ale odhlédnu od jistých sporadicky přítomných vibrací, vysloveně nepříjemný tento motor není. Na naftovou jednotku se snadno vytáčí až téměř k pěti tisícím otáčkám a přestože se musí postarat o hybnost nejméně 1,6 tuny plechů, plastů a gumy, něco málo přes deset vteřin potřebných k akceleraci z místa na stovku a maximálka téměř 200 km/h nakonec nezní špatně teoreticky a ani v reálu nepůsobí líně.

Více než dynamikou dokáže zaujmout svými střídmými nároky na palivo, což je u MPV to, oč tu běží. Mimo město po mě čtyřválec při neuspěchaném stylu jízdy nechtěl více než šest až sedm litru nafty a s trochou sebezapření se dalo dostat i k pěti a půl litrové hranici, kterou VW udává jako průměr. Ani při plném vytížení auta se spotřeba zásadně nezvýší, pokud se při přesunech na větší vzdálenosti budete pohybovat plynule, naopak desetilitrovou mez lze atakovat pouze v případech, kdy začnete s CrossTouranem jezdit stylem, při kterém začne protestovat nejen podvozek auta, ale především jeho posádka.

Verdikt

Nebudu vám na tomto místě nic nalhávat, a proto na rovinu říkám, že Touran i jeho oplastovaná verze Cross nejsou ani zdaleka žádným žhavým výkřikem poslední módy. Však je tento vůz na trhu (po několika modernizacích) už od roku 2003. Navíc během pár měsíců je tady nástupce, který bude postaven na nové modulární platformě MQB, především ale má být podle dostupných informací přibližně o 100 kg lehčí.

Proč tedy raději nepočkat na nový model? Stoprocentně přesvědčivou anebo objektivní odpověď na tuto otázku nemám, ale co třeba tohle – není tajemstvím, že u zbrusu nových aut výrobci ještě nějakou dobu vychytávají jejich mouchy a Touran nebyl výjimkou (a to bohužel ani po faceliftech a nasazení nových motorů). Popravdě, mezi etalony spolehlivosti byste jej hledali marně, i když v segmentu kompaktních MPV patřil spíše do lepšího průměru. To, že končí, sice žádné záruky nedává, mohl by však být v tuto chvíli vypiplán natolik, že by vám nemusel dělat větší starosti, a pokud novinka nebude perfektní, nebudete to vy, kdo na to přijde jako první.

Exteriérový, především ale vnitřní design Touranu je sice po všech stránkách nudný, až na displej palubní desky však jeho jednoduchá a přehledná ergonomie pořád funguje. Kromě toho nabízí spoustu prostoru kamkoli se podíváte a k tomu pořád solidní materiály, které obyčejně i dobře lícují. Osobně takto velký vůz nepotřebuji, pokud by ale nebylo zbytí, Touran by mě neurážel, výbavu Cross bych si však celkem jistě odpustil.

Pokud jde o motor, právě provedení Cross jeho volbu značně omezuje a to samé platí rovněž při výběru převodovky. Netroufám si říci, jestli je 2.0 TDI o výkonu 140 koní tou nejlepší možností, jinou motorizaci jsem v Touranu nezkoušel, ale dost možná bude poklidnému způsobu cestování vyhovovat i slabší, úspornější, především ale levnější šestnáctistovka. Marné nemusí být ani benzínové TSI o objemu 1,4 litru, minimálně pokud jde o celkový komfort jízdy, tohle už ale budete jistě schopni posoudit sami, každý podle svých vlastních preferencí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevznětový řadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/50 R17
Pneumatiky vzadu235/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 kW/140 k v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 1750 - 2500 ot./min.
0-100 km/h (s)10,3 s
Nejvyšší rychlost (km/h)194 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8 / 4,8 / 5,6
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4494
Šířka (mm)1794
Výška (mm)1674
Rozvor náprav (mm)2678
Provozní hmotnost (kg)1610
Celková hmotnost (kg)2180
Zavazadlový prostor (l)695 (se zadními sedadly vpředu 796) - 1989
Ceny
Základní cena modelu455 900 Kč (Touran 1.2 TSI Trendline)
Základní cena test. verze625 900 Kč (CrossTouran 2.0 TDI)
18.6.2014 9:55| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist