Volkswagen Crafter na českém trhu: první dojmy

Když potřebujete odvézt něco velkého a těžkého, je potřeba pořádná dodávka. Dokáže modernizovaný VW Crafter uspokojit náročné zákazníky?

Dodávky na Autowebu moc často nepředstavujeme a když už, jedná se spíše o kuriozity nebo nějakým způsobem zajímavé modely. Nový (respektive modernizovaný) VW Crafter na první pohled nic z toho nenabízí, ale byla by škoda ho opomíjet. Podle Volkswagenu je totiž nový model o třetinu úspornější, má o 90 kg nižší pohotovostní hmotnost (ale tím pádem také vyšší užitečnou) a jeho náklady na servis a palivo prý klesly až o 25 %.

Pod kapotou najdete výhradně nové motory TDI s technologií BlueMotion, zajímavostí je rozhodně dvakrát přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 163 koní a točivém momentu 400 Nm mezi 1800 a 2200 ot./min. Základem je pak motor 2.0 TDI o výkonu 109 koní, který lze koupit od 553 624 korun bez DPH, což je také základní cena Crafteru.

Základní motor má nejvyšší točivý moment 300 Nm od 1500 do 2250 ot./min. Díky šestistupňovému manuálu spotřebuje buď 7,6 litru na 100 km ve verzi Combi nebo 7,9 litru na 100 km ve verzi „valník“. Stejné hodnoty spotřeby platí i pro silnější motor 2.0 TDI o výkonu 136 koní a točivém momentu 340 Nm, který motor odevzdává kdekoli mezi 1575 a 2250 ot./min. Vozy VW Crafter jsou standardně vybaveny systémem stop/start a splňují s rezervou emisní normu Euro 5.Volkswagen také nabízí nad rámec standardní dvouleté záruky i prodlouženou záruku tříletou nebo do ujetí 250 000 km. Na karoserii (respektive její antikorozní ochranu) je poskytována dvanáctiletá záruka.

Pokud se o dodávky zajímáte, asi víte, že Crafter je vyráběn společně s Mercedesem Sprinter, se kterým sdílí plno společných dílů jak na karoserii, tak i na podvozku. Každá značka si pak ale sama řeší motory a pohon. Díky vysoké flexibilitě montážní linky je v nabídce ve třech verzích s různou celkovou hmotností (do 3,0 t, do 3,5 t a do 5,0 t) a také ve třech rozvorech (krátký 3250 mm, střední 3665 mm a dlouhý 4325 mm). Na výběr jsou i tři výšky nákladového prostoru – od 1,65 přes 1,94 až po 2,14 m. Karosářské varianty jsou čtyři – skříňová dodávka, „kombi“, valník a samostatný podvozek s kabinou. K dispozici je i mikrobus „Hannover“ s kapacitou až 19 cestujících. VW nabízí i na přání speciální „polostavby“ bez kabiny nebo jen s částí kabiny a podvozku například pro výrobce sanitních vozů či „obytňáků„.Samotný nákladový prostor může pojmout od 7500 litrů nákladu v základní verzi až po 17 000 litrů v prodloužené největší verzi. 17 kubíků prý žádný soupeř v této kategorii dosud nenabízí (s výjimkou příbuzného Sprintera od Mercedesu). V případě, že chcete táhnou přívěs, je nejvyšší povolená hmotnost soupravy až 8000 kg. Užitečná hmotnost Crafteru je až 2800 kg.

Ještě se sluší dodat, že k motorům TDI je standardně dodávána příprava na montáž přídavného agregátu s přírubou a bez příruby. Můžete tak napojit kompresory, generátory, čerpadla, jeřáby a spoustu dalších zařízení, která potřebují velký výkon – Volkswagen tak může dlouhodobě posílat „stranou“ až 28 kW a 140 Nm.

A jak se chová nový Volkswagen Crafter na silnici?
První dojem ukazuje, že se stal Crafter s novými motory mnohem kultivovanějším a příjemnějším autem. Pozici za volantem si najde dobře snad každý – od malého po vysokého (Volkswagen tvrdí, že interiér vyvíjel speciálně pro lidi s výškou dva metry) a řízení vůbec je velmi příjemné a dobře maskuje rozměry auta. Svezli jsme se totiž s tou nejdelší verzí, která má rozvor 4325 mm, a spíše než jako dodávka působí Crafter jako velikánský osobák.Délka auta je sice v zatáčkách opravdu hodně znát, ale protože nebylo testovací auto ničím naloženo, neměl motor 2.0 TDI o výkonu 136 koní s nabíráním rychlosti žádné problémy. Je i docela dobře odhlučněný a kultivovaný. Trochu ale vadí větší mezera mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupněm, ale zase je na dálnici v rychlosti kolem 120 km/h Crafter poměrně tichý a dá se se spolujezdcem udržovat pohodlná konverzace. Přijde mi, že třeba Ford Transit hlučí mnohem víc. Když si Crafter objednáte, můžete si vybrat ze šesti různých stálých převodů – od ultrakrátkého do města a na tahání těžkých věcí, po poměrně dlouhý na dálnice.

Překvapila mne především poměrně vysoká kultivovanost podvozku a nebýt vrzání od dělící přepážky mezi kabinou a nákladovým prostorem, vlastně bych neměl Crafteru co vytknout. Je to velmi povedená dodávka a věřím, že najít konkurenta, se kterým by bylo tak příjemné a hlavně pohodlné svezení, bude hodně těžké.

Dalibor Žák

13.7.2011 4:40| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist